Test Mitsubishi Outlander: Stará škola SUV
Od uvedenia tretej generácie typu Outlander uplynulo päť rokov. Počas nich absolvovalo populárne auto facelift, predvlani japonská automobilka výrazne prepracovala najmä jeho kontroverznú prednú časť. S dizajnovou témou Dynamic Shield pôsobí podstatne prívetivejšie.
Omladenú verziu vozidla sme pôvodne spoznali vo verzii PHEV so zmiešaným pohonom a teraz sme mu dali druhú šancu. Siahli sme po lepšie predávanom naftovom vyhotovení. V základe je výrazne dostupnejšie než plug-in hybrid, no v prípade nami skúšanej kombinácie s automatickou prevodovkou a najvyšším vybavením odstup až taký veľký nie je. Aké dojmy v nás SUV zanechalo?
Z interiéru cítiť rastúci vek vozidla
Medzigeneračným úpravám exteriéru musíme dať opätovne palec hore. Aktuálna verzia SUV vyzerá o poznanie atraktívnejšie než predchodca, pričom s množstvom chrómu a diódovým podpisom denných svetiel aj pomerne hodnotne. Päť rokov od uvedenie navonok vôbec nie je vidieť.
Aktuálnym trendom je síce klesajúca strecha, no Outlander patrí k starej škole vyznávajúcej hranatejšie tvary. Ťaží z toho interiér. Ponuka miesta pre posádku je špičková, pričom to isté platí o veľkosti batožinového priestoru. Vzhľad kabíny je druhou stránkou mince, z viacerých riešení už cítiť rastúci vek. Použitie viacerých tvrdších plastov tento dojem podporuje.

Test Mitsubishi Outlander: Hybridné SUV
Vyskúšali sme si Mitsubishi Outlander PHEV. Plug-in hybridné SUV je možno pre mnohých ľudí tŕňom v oku, my sme však presvedčení o niečom inom.Vybavením sa Mitsubishi snaží držať krok s dobou a nedávno ho osviežilo. Pribudla napríklad elektronická parkovacia brzda či vyhrievanie čelného skla. Okrem toho výrobca prepracoval grafiku multimediálneho systému, ktorá však stále pôsobí vcelku zastaralo a napríklad vzhľad navigačného rozhrania jasne hovorí o nemalom veku. Ani sústava kamier zachytávajúcich celé okolie vozidla nemá ktovieako kvalitný obraz. Okrem toho sme sa škriabali za uchom aj pri elektrickom otváraní veka batožinového priestoru, ktoré sa hýbe skutočne pomaly. Stlačením tlačidla však automatiku možno vypnúť.
V zozname dostupných prvkov si možno všimnúť aj širokú škálu bezpečnostných asistentov. Voči niektorým z nich však máme pár výhrad. Prednárazový systém sa nám zdal byť v meste príliš citlivý a často sa plašil pri situáciách, ktoré reálne rizikové ešte neboli. Akustickou signalizáciou nás hneval aj adaptívny tempomat. Zvukovo sa hlásil vždy, keď jeho radar „nadviazal alebo stratil kontakt“ s autom idúcim vpredu. Pri dlhšom diaľničnom presune to pôsobilo skutočne otravne.
Pohonom všetkých kolies nesklame
Paletou pohonných jednotiek Outlander neohúri. Okrem plug-in hybridnej verzie si možno vyberať iba medzi dvomi štvorvalcami s výkonom 110 kW (150 k), ide o atmosférický benzínový dvojliter a prepĺňaný naftový agregát s objemom 2,2 litra. V našom prípade bol pod kapotou druhý menovaný. Skombinovaný bol so šesťstupňovým automatom, samozrejmosťou je pohon oboch náprav.
Samočinná prevodovka patrí dnes k tým pomalším exemplárom, čo sa podpísalo pod vlažnou dynamikou. Klasická stovka trvá SUV podľa papiera 11,6 sekundy. ani jeho spotreba nie je práve hviezdna, väčšina aktuálnych konkurentov pracuje hospodárnejšie. Vzhľadom na uvedené parametre nie je mestský výsledok 8,3 l/100 km žiaden zázrak. Rovnako vysoké číslo sme pritom dosiahli aj na diaľnici, pri prevádzke po okresných cestách dosiahol apetít 6,6-litrovú úroveň.
V týchto oblastiach teda Outlander trochu zaostáva, no určite nesklame pohonom všetkých kolies. Systém s oficiálnym označením S-AWC funguje naozaj výborne. Mitsubishi má vďaka nemu trakcie na rozdávanie, pričom rýchlu jazdu ľahším terénom si dokáže prekvapujúco užívať. Ani trmácanie sa po zablatenom povrchu ho nedostalo, pod čo sa podpísalo slušné obutie. SUV nás pri výletoch mimo asfaltu ani raz nenechalo v štichu.
Automobil sa nemusí hanbiť ani za svoj podvozok, ktorý sa počas faceliftu zlepšil. Vďaka tuhšiemu naladeniu poskytuje podstatne viac istoty za volantom. Spolu s menšími náklonmi prišiel neskorší nástup nedotáčavosti, no filtrovanie nerovností zostalo na dobrej úrovni. Ani akustika nenahnevá. Dobre odizolované sú nielen kolesá a nápravy, ale tiež pohonná jednotka.
Instyle má štandardne takmer všetko
Na slovenskom trhu sa Outlander štandardne predáva od 23 900 eur, ale Mitsubishi na základný model ponúka dvojtisícový bonus. V niektorých verziách zľava ešte narastá. Diesel tak možno kúpiť od dvadsaťsedemtisíc namiesto štandardných tridsať, pri nami skúšanej verzii Instyle s automatickou prevodovkou klesá spod hranice 40-tisíc na 37 500 eur.
Tento model tvorí špičku ponuky a obsahuje takmer všetko, vrátane sedemmiestnej konfigurácie. Priplatiť si možno akurát za metalízu alebo perleť a sadu na zväčšenie objemu batožinového priestoru. Dovedna stoja tieto prvky 720 eur, nejde teda o nejaké zásadné zvýšenie ceny. Ďalšie opcie nie sú. Daná úroveň má štandardne komplet, vrátane navigácie, kamerového systému, ozvučenia Rockford Fosgate či viacerých spomínaných bezpečnostných asistentov.
Na dôchodok ešte ísť nemusí
Mitsubishi Outlander vyzerá po facelifte podstatne prívetivejšie, napriek tomu v niektorých oblastiach už cítiť jeho vek. Reč je o interiéri. Jeho úpravami sa automobilka snaží držať krok s dobou, napríklad grafika multimediálneho systému však pôsobí zastaralo. Je to veľký problém? Vlastne ani nie, napriek viacerým nedokonalostiam táto stará škola SUV ešte nemusí ísť nutne na dôchodok.
Japonské vozidlo si stále nachádza klientelu. Síce nemá niektoré najnovšie čačky-mačky, ale ponúka množstvo priestoru i dobré schopnosti mimo asfaltu. Tie sú pre mnohých dôležitejšie než ligotavé displeje či on-line predpoveď počasia. Skôr než nejaké výdobytky digitálnej éry by si Outlander zaslúžil silnejší motor a modernejší svižnejšie pracujúci automat, ktorý by bol lepším partnerom pre výborný systém S-AWC.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
Motor a pohonný systém
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R4
|
Zdvihový objem
|
2 268 cm3
|
Max. výkon
|
110 kW/150 k
|
pri otáčkach
|
3 500/min
|
Max. krútiaci moment
|
360 Nm
|
pri otáčkach
|
1 500-2 750/min
|
Palivo
|
nafta
|
Pohon
|
všetky kolesá
|
Prevodovka
|
6-stupňová automatická
|
Rozmery, hmotnosti a objemy
|
|
Dĺžka
|
4 695 mm
|
Šírka
|
1 810 mm
|
Výška
|
1 710 mm
|
Rázvor náprav
|
2 670 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 610 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
1 685 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
650 kg
|
Celková hmotnosť
|
2 260 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
128/667/1 608 l
|
Objem palivovej nádrže
|
60 l
|
Jazdné výkony
|
|
Max. rýchlosť
|
190 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
11,6 s
|
Spotreba
|
|
Mesto - normovaná
|
6,9 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
5,2 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
5,8 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
8,3 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
8,3 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
6,6 l/100 km
|
Emisie
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
154 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6
|
Štandardné cenníkové ceny s DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 23 900 €
|
Základná cena verzie
|
od 39 900 €
|
Cena testovaného exemplára
|
40 620 €
|