Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ako sa správať na diaľnici pri stavebnej úprave?

Na mnohých diaľniciach sa v lete môžete stretnúť so stavebnými prácami a zúžením jazdných pruhov. Táto situácia môže byť stresujúca. Ponúkame niekoľko rád, ako ju zvládnuť bez nehody a zároveň nebrániť ostatným vodičom v plynulej jazde.
1 28 príspevkov 17.07.2017 / Soňa Zverková

Obdobie letných prázdnin mnohé regióny využívajú na opravu vozoviek, a to sa týka aj diaľnic. Pri jazde na dovolenku je pravdepodobnosť, že sa dostanete na diaľničné stavenisko, relatívne veľká. Hlavným znakom sú zúžené jazdné pruhy a pokiaľ sú dva smery oddelené betónovým zábranami, môže byť pre niektorých vodičov jazda v ľavom pruhu takmer klaustrofobická.

Veľké SUV a prémiové modely môžu mať na stavenisku problém

V zahraničí býva ľavý jazdný pruh určený pre vozidlá so šírkou maximálne dva metre. A v tom spočíva najväčší problém. Mnohí vodiči totiž nepoznajú skutočnú šírku svojho vozidla. Nemožno sa pritom vždy spoliehať na údaj z osvedčenia o evidencii, z ktorého nie je jasné, či určuje šírku so spätnými zrkadlami alebo bez nich. Pred jazdou si preto zistite celkovú šírku so spätnými zrkadlami, keďže zhruba 70 percent osobných áut sú širšie než dva metre. Obzvlášť to platí pre veľké SUV (napr. Audi Q7) alebo prémiové modely (napr. Mercedes E).

Takáto šírka môže pri jazde v zúženom ľavom pruhu znamenať problém pri predchádzaní, a to nehovoríme len o kamióne. Preto je vhodné, aby vodiči, ktorí si nie sú istí svojimi schopnosťami alebo rozmermi vozidla, radšej jazdili len v pravom jazdnom pruhu a nebránili v predchádzaní ostatným motoristom. Jazda v tom ľavom aj tak veľa času neušetrí. Na päťkilometrovom úseku prinesie o 10 km/h vyššia rýchlosť časovú úsporu maximálne 25 sekúnd.

Viete, kde všade sa máte počas jazdy pozerať?

Tento problém sa netýka len vodičov, ktorí práve vyšli z autoškoly. Na cestách sa až príliš často vyskytujú motoristi, ktorí akoby pozerali na asfalt dva metre pred autom a spätné zrkadlá pre istotu...

Jazda v zúženej vozovke je pre mnohých vodičov stresujúca, keďže si vyžaduje obrovskú koncentráciu na jazdu. Vodič sa môže cítiť preťažený a navyše vzniká riziko tunelového videnia. Ak si, napríklad, netrúfne predísť kamión a zároveň zabudne sledovať spätné zrkadlá, namiesto toho, aby sa preradil do pravého pruhu, „zamrzne“ v ľavom. Pochopiteľne tým bráni ostatným vozidlám v jazde, čím narastá všeobecná nervozita a stres. A pokiaľ sa niekto začne snažiť „potlačiť“ váhavca pred sebou, dôsledkom môže byť kolízia.

Práve v týchto miestach sa pýta ohľaduplnosť od všetkých vodičov a hlavne nepreceňovať svoje schopnosti. V opačnom prípade sa beztak stresujúca jazda stane aj nebezpečnou. Aké máte skúsenosti vy? Dajte nám vedieť v diskusii.


Ako sa správať v zúžených miestach na diaľnici

1. Zistite si skutočnú šírku vozidla, čiže šírku aj so spätnými zrkadlami.

2. Dôležitá je nielen bezpečná vzdialenosť od predchádzajúceho vozidla, ale aj bočný odstup od auta vo vedľajšom pruhu.

3. Vyhýbajte sa zbytočnému predchádzaniu, ktoré len zvyšuje riziko zrážky.

4. Ak sa obávate predchádzania kamiónu, radšej sa bez zbytočného odkladu zaraďte do pravého pruhu a neblokujte cestu ostatným vodičom a vozidlám, ktoré úsek dokážu predísť.

5. Zvláštnu pozornosť venujte miestam na začiatku a konci staveniska, kde sa mení šírka vozovky a ľavý jazdný pruh môže byť ešte užší. Počítajte s tým, že kamióny práve v týchto kritických miestach potrebujú viac priestoru.

6. Vyhýbajte akémukoľvek rozptýleniu, napríklad, telefónu alebo navigácii. Sústreďte sa výhradne na jazdu a kontrolu spätných zrkadiel.



Najnovšie články
NDS začne sprejazdňovať križovatku Blatné na D1

Spot zameraný na prezentáciu režimu Corsa ukazuje multimediálny systém s obrázkom vozidla, ktoré bude mať extrémne agresívny vzhľad.

Lamborghini Urus: Super-SUV prezradené

Spor medzi fanúšikmi benzínových a dieselových agregátov je odvekou diskusnou témou. Zdá sa, že v budúcnosti ju môže nahradiť iná. Honda nám ukázala, že vodík...

Jazda s Hondou Clarity: Vodíkové auto v realite

Britské kupé vychádza z hliníkovej platformy väčšieho súrodenca, no prichádza výhradne so štvorlitrovým nemeckým osemvalcom.

Aston Martin Vantage uvádza svieži dizajn

Taliansky výrobca pretekárskeho náradia predstavil ľahké športové vozidlo s karbónovým monokokom a motorom uprostred.

Dallara Stradale: 400 koní a 855 kilogramov

Vizualizácie kalifornskej firmy ukazujú kupé kombinujúce súčasnosť s minulosťou, poháňa ho 500 vzduchom chladených koní.

Singer predstavil ultimátnu retro 911

V kalifornskej metropole spoznáme koncept FT-AC, ktorý zatiaľ zostáva zahalený rúškom tajomstva. Predznamenáva špeciálny Hilux?

Toyota avizuje pre LA drsný off-road
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×