Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Hyundai ukázal i30 N a Fastback: Porazí Škodu?

PRVÝ DOJEM
Hyundai včera v Düsseldorfe predstavil dve prelomové novinky a my sme boli pritom. Majú byť najmä o emóciach a dizajne. Jedna z nich by však podľa mnohých mohla byť konkurenciou aj pre mladoboleslavskú Octaviu.
45 46 príspevkov 14.07.2017 / Filip Kadlečík

Hyundai mal včera veľký deň. V Düsseldorfe uviedol dvoch prelomových debutantov - modely i30 N a i30 Fastback. Prvý z menovaných sa má postarať o to, aby sa s kórejskou automobilkou čoraz viac spájali aj emócie a zážitky pri šoférovaní, druhý má byť zasa okrasou produktovej rodiny i30.

Modelová rodina i30 je teraz už kompletná 45 fotografií v galérii Modelová rodina i30 je teraz už kompletná Zdroj: Hyundai

Už pred oficiálnou premiérou sa špekulovalo, že i30 Fastback by mal byť tou atraktívnejšou novinkou. Automobil, ktorý šikovne kombinuje karosériu typu kupé s liftbackom mal podľa vtedy dostupných informácii disponovať batožinovým priestorom s objemom 550 litrov a dĺžkou približne 4 500 mm, čo by z neho robilo priameho konkurenta Octavie. Ukázalo sa však, že prvé dohady neboli správne.

Od Octavie má ďaleko

Je síce pravda, že v porovnaní s päťdverovým hatchbackom je nový Fastback dlhší o 115 milimetrov, no na český liftback mu chýba ešte celých 230 mm. Tento rozdiel je citeľný nielen na zadných sedadlách, ale aj v oblasti batožinového priestoru. Octavia ponúkne 568 l, i30 Fastback 450 l.

i30 Fastback vyzerá naživo pôsobivo, zozadu by ste mu príbuzenstvo s hatchbackom ani netipovali 45 fotografií v galérii i30 Fastback vyzerá naživo pôsobivo, zozadu by ste mu príbuzenstvo s hatchbackom ani netipovali Zdroj: Filip Kadlečík

To rozhodne nie je málo, no na pojazdnú jaskyňu mladoboleslavského bestselleru mu chýba viac než 100 litrov. Jedinú výraznejšiu podobnosť s praktickou Škodou teda navozduje veko kufra, ktoré sa veľmi prakticky otvára aj spolu so zadným sklom. Naviac, Hyundai i30 Fastback bude okrem iného zaujímať podstatne odlišnú klientelu.

Octaviu totiž bezpochyby prevyšuje štýlovým vyžarovaním a exteriérovým vzhľadom. Ak by sme ho skutočne mali prirovnať k niektorému z nedávno uvedených automobilov, napadol by nám Arteon. Z hľadiska dizajnu ide o rovnako podarené vozidlo, za ktoré sa rozhodne nebudete hanbiť ani pri parkovaní vedľa podstatne drahšieho automobilu.

Korunný šperk

To je podľa nášho názoru presne ten účel, ktorý má Fastback v modelovej rodine i30 spĺňať. Byť korunným šperkom, ktorý zastane aj reprezentatívne úlohy. Napriek štýlovo-orientovanému exteriéru však stále zostáva kusom praktického auta. Spomínaný kufor rozhodne nie je malý, Hyundai sa nemusí hanbiť ani za priestor pre kolená cestujúcich v druhom rade sedadiel.

Možno by to tak mohlo vyzerať, no batožinovým priestorom sa i30 Fastback Octavii rozhodne konkurovať nechystá 45 fotografií v galérii Možno by to tak mohlo vyzerať, no batožinovým priestorom sa i30 Fastback Octavii rozhodne konkurovať nechystá Zdroj: Filip Kadlečík

Tam sme však pri prvom zoznámení odhalili doposiaľ najväčšiu chybu tohto modelu. Na zadné sedadlá si človek s výškou presahujúcou 180 cm sadne len veľmi natesno. Ak tento parameter spĺňate a vyhovuje vám skôr priame sedenie, i30 Fastback vám komfort ponúkne len na kratšie cesty. Pri vyhotovení so strešným oknom sa totiž vaša hlava bude opierať o klesajúcu strechu vozidla. Je možné, že bez konštrukcie strešného okna bude priestor nad hlavou bohatší. V takej verzii sme však zatiaľ nesedeli, takže to nevieme posúdiť.

Hyundai i30 Fastback 45 fotografií v galérii Hyundai i30 Fastback Zdroj: Hyundai

Inak nás interiér potešil. Na prvý pohľad pôsobí prepracovane, kvalitne a prívetivo. Kórejci zbytočne nevymýšľali a použili overenú koncepciu z bežnej i30, ktorá sa už vo veľkom predáva aj v showroomoch na Slovensku. Mimochodom, oproti Octavii by i30 Fastback mal mať ešte jednu veľkú výhodu - podstatne nižšiu cenovku. Aká však bude v realite, to sa dozvieme až koncom tohto roka, kedy Hyundai novinku oficiálne predstaví na Slovensku.

Športovejšia jazda s rovnakými motormi?

Ponuka agregátov pre i30 Fastback bude plne kopírovať paletu, s ktorou sa už dnes dodáva bežný hatchback či kombi. Základom ponuky bude trojvalec 1.0 T-GDI naladený na 88 kW (120 k) kombinovaný so šesťstupňovým manuálom. Výkonnejší 1.4 T-GDI má zasa okrem neho k dispozícii aj samočinný 7-stupeň s označením DCT. Štvorvalec produkuje 103 kW (140 k). Neskôr do ponuky príde aj štvorvalcový diesel 1.6 CRDi, ktorý bude ponúkať 100 kW (136 k).

Jemné zmeny sa v prípade Fastbacku prejavili aj na prednom nárazníku, ktorý je elegantnejší 45 fotografií v galérii Jemné zmeny sa v prípade Fastbacku prejavili aj na prednom nárazníku, ktorý je elegantnejší Zdroj: Filip Kadlečík

Napriek zachovaniu rovnakej ponuky motorizácií má byť Fastback dynamickejším autom, než štandardná i30. Hyundai hovorí, že svetlá výška štýlovejšieho variantu je menšia o 5 mm. Zmeny sa udiali aj na podvozku - ten zasa má byť o 15% tvrdší. Jazdným vlastnostiam by malo pomôcť aj o niečo nižšie ťažisko, hatchback je vyšší o celých 30 mm.

RevolučNý stroj

Ak ale túžite po nekompromisne dynamickom členovi rodiny i30, jednoznačne treba siahnuť skôr po novom modeli s prívlastkom N. Pravda, zatiaľ sme ho neprevetrali po okruhu či kľukatých okreskách, no včera sme si mohli vypočuť aspoň jeho zvuk. Už len ten dáva dôrazne najavo, že toto auto rozhodne nebude lenivé.

Hyundai i30 N nám naživo svojou eleganciou a zároveň skrytou agresiou v dobrom pripomína Peugeot 308 GTi 45 fotografií v galérii Hyundai i30 N nám naživo svojou eleganciou a zároveň skrytou agresiou v dobrom pripomína Peugeot 308 GTi Zdroj: Filip Kadlečík

Pre Hyundai je i30 N veľkým krokom vpred a doslova revolučným strojom - je totiž prvým dieťaťom športovej divízie N, zároveň aj rozhodným krokom za vylepšením imidžu značky. Mimochodom, písmeno “N” v názve má pripomínať šikanu či serpentíny, na ktorých si kórejské športové vozidlá vychutnáte najlepšie.

Agresívnejší, no decentný dizajn

Hodnotenie vzhľadu je vždy subjektívnou záležitosťou, no podľa nás sa i30 N podaril. Nie je príliš radikálny, zároveň dáva dostatočne jasne najavo, že s ním “budú problémy”. Už pri pohľade na prednú časť to vyjadruje agresívnejší nárazník s väčšími otvormi na nasávanie vzduchu či chladenie brzdovej sústavy  štýlovým červeným pásikom.

Hyundai i30 N 45 fotografií v galérii Hyundai i30 N Zdroj: Hyundai

Červený detail zdobí aj 19” disky kolies, auto je vďaka ním oproti bežnej i30 nižšie o 8 mm. Spomínaným detailom sú brzdové strmene, ktoré naviac hrdo nesú logo “N”. Samozrejmosťou sú aj nižšie prahy karosérie. Zadnej časti taktiež dominuje dvojfarebný nárazník s malým difúzorom. Na veku batožinového priestoru sa zasa usidlílo mohutné krídlo, naozajstnou lahôdkou je však niečo iné.

Skutočným šperkom zadnej čati je dvojica výfukov, ktoré produkujú nádherný zvuk. Vďaka variabilnej klapke vo výfukovom potrubí viete regulovať ich rachot, vďaka čomu sa môžete dostať od relatívne tichej a nenápadnej prevázdky až po agresívne chrchlanie, praskanie a strieľanie. Tento prvok výbavy bude dostupný za príplatok.

Veľké brzdové kotúče, 19 45 fotografií v galérii Veľké brzdové kotúče, 19" disky kolies a červené strmene označené logom divízie N - aj podľa toho spoznáte i30 N vybavenú príplatkovým Performance Package Zdroj: Filip Kadlečík

V interiéri prišlo len na klasické zmeny. Športovejšie krojené sú sedadlá i volant, ten sa môže pochváliť aj dvomi novými tlačidlami, ktorými prepínate medzi piatimi dostupnými módmi prevádzky.  Infotainment odteraz obsahuje možnosti spojené s meraním času na okruhu či iným monitorovaním ostrej jazdy. Zaujímavosťou je rozpera medzi nápravami, ktorú zbadáte pri pohľade do kufra. Zlepšuje tuhosť karosérie a z priestoru v batožinovom priestore uberá len niekoľko litrov.

Performance package aj s e-LSD

Okorenený hatchback skrýva pod prednou kapotou prepĺňaný štvorvalec 2.0 T-GDI, ktorý v základnej konfigurácii na prednú nápravu posiela 184 kW (250 k) a 350 Nm, na stovku auto katapultuje za 6,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. Ak by sa vám takýto výkon málil, môžete si priplatiť za tzv. Performance Package, kde je agregát naladený až na 202 kW (275 k). Krútiaci moment sa však ďalej nemenil. Napriek tomu sa na 100 km/h rozbehne rýchlejšie, presne za 6,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je stále rovnaká - diktuje ju elektronický obmedzovač.

Tlačidlom Drive Mode môžete okrem výfukov meniť aj charakteristiku tlmičov, odozvu plynového pedálu, riadenia či nastavenie e-LSD 45 fotografií v galérii Tlačidlom Drive Mode môžete okrem výfukov meniť aj charakteristiku tlmičov, odozvu plynového pedálu, riadenia či nastavenie e-LSD Zdroj: Filip Kadlečík

Obmedzovať sa však rozhodne nebudete musieť pri jazde. Kórejci deklarujú, že s týmto autom môžete rovnako dobre dochádzať do práce, ale aj vyvádzať na okruhu. Model i30 N testovali v rôznych podmienkach po celom svete a neobišli ani Nürburgring, kde si s ním konštruktéri dokonca strihli 24-hodinové vytrvalostné preteky.

Test Hyundai i30: Oplatí sa naftové srdce?

Kórejský kompakt sme po najsilnejšej zážihovej verzii preverili aj so špičkovou vznetovou pohonnou jednotkou.

Treba povedať, že Performance Package nie je len o zvýšení výkonu. Spolu s ním totiž bude auto dovybavené elektronicky riadeným samosvorným diferenciálom (e-LSD), väčšími kotúčovými brzdami, 19” diskami s pneumatiky Pirelli P-Zero či spomínanou variabilnou výfukovou zostavou.

Na výber je z niekoľkých režimov, všetko si však môžete nastaviť aj sami v móde N Custom 45 fotografií v galérii Na výber je z niekoľkých režimov, všetko si však môžete nastaviť aj sami v móde N Custom Zdroj: Filip Kadlečík

Priaznivcov klasických prevodoviek určite poteší fakt, že Hyundai do tohto auta plánuje montovať len tradičný šesťstupňový manuál. Jeho použitie však okorení funkciou akéhosi automatického medziplynu pri podraďovaní. Tým bude šetriť spojku a zároveň uľahčovať prácu menej skúsenému vodičovi. Cena najnovšieho hothatchu zatiaľ nie je známa. Do našich predajní by mohol, rovnako ako Fastback, doraziť koncom tohto roka.


Najnovšie články
NDS začne sprejazdňovať križovatku Blatné na D1

Spot zameraný na prezentáciu režimu Corsa ukazuje multimediálny systém s obrázkom vozidla, ktoré bude mať extrémne agresívny vzhľad.

Lamborghini Urus: Super-SUV prezradené

Spor medzi fanúšikmi benzínových a dieselových agregátov je odvekou diskusnou témou. Zdá sa, že v budúcnosti ju môže nahradiť iná. Honda nám ukázala, že vodík...

Jazda s Hondou Clarity: Vodíkové auto v realite

Britské kupé vychádza z hliníkovej platformy väčšieho súrodenca, no prichádza výhradne so štvorlitrovým nemeckým osemvalcom.

Aston Martin Vantage uvádza svieži dizajn

Taliansky výrobca pretekárskeho náradia predstavil ľahké športové vozidlo s karbónovým monokokom a motorom uprostred.

Dallara Stradale: 400 koní a 855 kilogramov

Vizualizácie kalifornskej firmy ukazujú kupé kombinujúce súčasnosť s minulosťou, poháňa ho 500 vzduchom chladených koní.

Singer predstavil ultimátnu retro 911

V kalifornskej metropole spoznáme koncept FT-AC, ktorý zatiaľ zostáva zahalený rúškom tajomstva. Predznamenáva špeciálny Hilux?

Toyota avizuje pre LA drsný off-road
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×