Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Kodiaq 1.4 TSI: Netreba ho zatracovať

Škoda Kodiaq sa väčšine zákazníkov automaticky spája s dvojlitrovým dieselovým agregátom. Existuje však aj iná, lacnejšia, alternatíva. Stojí za to “risknúť” motor 1.4 TSI?
71 109 príspevkov 12.07.2017 / Filip Kadlečík

Škoda Kodiaq v našej redakcii rozhodne nie je žiadnym nováčikom. Už dávnejšie sme publikovali recenziu, kde sa do detailu venujeme dizajnu, priestorovej ponuke, technologickej úrovni či vznetovej motorizácii 2.0 TDI naladenej na 140 kW (190 k) a 400 Nm. Testovaná špičková verzia bola naviac vybavená sedemstupňovou DSG prevodovkou. Teraz sa nám do rúk dostal Kodiaq s pohonnou jednotkou 1.4 TSI a šesťstupňovým manuálom.

Dizajn Kodiaqu je podarený - vyzerá vďaka nemu väčší, než v skutočnosti je Zdroj: Filip Kadlečík 71 fotografií v galérii Dizajn Kodiaqu je podarený - vyzerá vďaka nemu väčší, než v skutočnosti je Zdroj: Filip Kadlečík Zdroj: Filip Kadlečík

S týmto agregátom máme množstvo skúseností, ide o univerzálny zážihový radový štvorvalec, ktorému zvyšovaním plniaceho tlaku pomáha turbo. Koncern Volkswagen ho používa naprieč celým spektrom modelov. Po Leone, Golfe či dokonca Atece sa dostal aj do rozmernejšieho Kodiaqa. Môže toto spojenie fungovať? Nuž, zo začiatku sme k nemu pristupovali skepticky…

Božské ticho

Tento motor nás však časom presvedčil o tom, že k nemu netreba pristupovať s predsudkami. Ako prvý nás zaujal jeho až prekvapivo tichý prejav. V kabíne ho takmer nepočuť, zvuk motora sa ku posádke začne dostávať až pri výraznej akcelerácii, kedy už ručička otáčkomera brázdi horné spektrum stupnice.

Už po prvých kilometroch teda bolo jasné, že v meste sa budete cítiť ako v elektromobile. To však už v dnešnej dobe nie je nič nadštandardné. Oveľa viac nás benzínová jedna-štvorka zvukovou kulisou potešila na diaľnici, kde o sebe nedávala vedieť ani pri tempe jemne nad tachometrovou rýchlosťou 130 km/h.

Zážihový Kodiaq nás ako celok zaujal takmer až božským tichom na palube. Počuť nie je motor, ale ani aerodynamický hluk či kamienky narážajúce o podbehy kolies. Za tento fakt patrí českému medveďovi veľké plus. Takto dobre odhlučnené nie sú vždy ani podstatne drahšie automobily.

Nebude brzdou premávky

Ďalším výrazným pocitom, ktorý v nás testovaný Kodiaq zanechal, je akási “ľahkonohosť”. Možno sa to nezdá, no v tejto konfigurácii SUV váži len o niečo málo viac než 1 500 kg a to vzhľadom na jeho rozmery rozhodne nie je veľa. Ide síce o auto s obrovským vnútorným priestorom a veľkým kufrom, no pocitovo sa šoféruje ako o triedu menšie vozidlo.

Kodiaq sa napriek svojim rozmerom šoféruje s ľahkosťou Zdroj: Filip Kadlečík 71 fotografií v galérii Kodiaq sa napriek svojim rozmerom šoféruje s ľahkosťou Zdroj: Filip Kadlečík Zdroj: Filip Kadlečík

Aj vďaka tomu sme presvedčení o tom, že agregát 1.4 TSI ladený na 110 kW (150 k) a 250 Nm mu stačí. Treba však vedieť, na čo auto plánujete používať a koľko toho v ňom budete voziť. My sme na ňom najazdili približne 2 000 kilometrov, poväčšinou len v zostave vodič a spolujazdec, no za to s poriadne naplneným batožinovým priestorom.

Presne na takéto užívanie je jedna-štvorka ako stvorená. Samozrejme, ak by sme plánovali často prevážať sedem ľudí, resp. mali tendenciu využívať kufor po sklopení druhého radu sedadiel, určite by sme siahli skôr po jednom z dvojlitrov. V takom prípade je totiž dynamika pohonnej jednotky 1.4 TSI obmedzená, o niečo stúpne aj spotreba. Na príležitostné využitie plnej kapacity Kodiaqa však dostačuje bez problémov.

S prácou mechanizmu chrániča dverí nie sme úplne stotožnení Zdroj: Filip Kadlečík 71 fotografií v galérii S prácou mechanizmu chrániča dverí nie sme úplne stotožnení Zdroj: Filip Kadlečík Zdroj: Filip Kadlečík

V realite totiž pri štandardnom zaťažení zrýchľuje obstojne - rozhodne nebude brzdou premávky. Z hľadiska tabuľkových údajov mu šprint na stovku v porovnaní s motorom 2.0 TDI naladeným na 140 kW (190 k), ktorý je naviac spriahnutý so sedemstupňovou dvojspojkou, trvá len o deväť desatín sekundy dlhšie.

Zaostane len na diaľnici

Z hľadiska komfortu je diaľničné cestovanie s pohonnou jednotkou 1.4 TSI úplne v poriadku. Oproti dieselovej konkurencii zaostane len spotrebou, pri tempomatovej rýchlosti 130 km/h si na 100 km jazdy v priemere vypýta 8,2 l/100 km, čo rozhodne nie je úplne málo. Opäť platí, že ak s Kodiaqom plánujete často “lietať” po diaľniciach, odporúčať vám budeme skôr objemnejšie vznetové jednotky.

Kapota, ktorú podopierajú pneumatické vzpery, skrýva poctivého a univerzálneho pracanta Zdroj: Filip Kadlečík 71 fotografií v galérii Kapota, ktorú podopierajú pneumatické vzpery, skrýva poctivého a univerzálneho pracanta Zdroj: Filip Kadlečík Zdroj: Filip Kadlečík

Naopak, ak sú pre vás diaľnice neznámou a zablúdite na ne len raz za čas, s jedna-štvorkou nemáte čo stratiť. V hustej mestskej premávke si totiž auto reálne vystačí so 7,2 l benzínu na 100 kilometrov. To je o celých jedenásť deci menej, než koľko uvádza Mladá Boleslav a zároveň o tri desatiny litra menej ako testovaný dieselový dvojliter.

Test Škoda Kodiaq: Odsúdená na úspech

Objemné české SUV sme preverili v špičkovej verzii, ktorá nás zaujala mnohými kvalitami. Mladá Boleslav si však za ne nechá zaplatiť.

Prekvapenie pokračuje aj na okresných cestách. Tam Kodiaq 1.4 TSI opäť porazil tabuľkové hodnoty, ktoré mu diktujú spotrebu 6,0 l/100 km. V bežnej medzimestskej premávke mu však stačí 5,3 l/100 km. Aj v tejto disciplíne porazil DSG s 2.0 TDI v naladení 140 kW (190 k), opäť o celé tri decilitre.

Interiér ako taký sa nám páči, prekážajú len slabšie sedadlá či hojné využitie klavírneho laku aj na miestach, kam úplne nepatrí Zdroj: Filip Kadlečík 71 fotografií v galérii Interiér ako taký sa nám páči, prekážajú len slabšie sedadlá či hojné využitie klavírneho laku aj na miestach, kam úplne nepatrí Zdroj: Filip Kadlečík Zdroj: Filip Kadlečík

Kombinovaná spotreba pri reálnom používaní by sa teda mala ustáliť niekde okolo hodnoty 6,9 l/100 km. Kodiaq za to okrem iného vďačí aj dobrému manuálnemu šesťstupňu s výbornou kulisou. Oceňujeme, že prevody sú navrhované tak, aby zaručili dobrú spotrebu nielen v meste, ale aj na okresných cestách.

Výbava je dobrá, má však svoje muchy

Aj v tomto prípade bol Kodiaq vybavený balíkom Style, čiže aktuálne najvyšším dostupným stupňom vyhotovenia. Zoznam príplatkov bol však až netradične krátky. Okrem stmavených okien, tlačidla Driving Mode Select či obojstrannej gumenej rohože v kufri toho v porovnaní s bežnou verziou Style veľa nepribudlo.

V jednoduchosti je krása, zároveň platí, že interiér Kodiaqu je praktický a funkčný Zdroj: Filip Kadlečík 71 fotografií v galérii V jednoduchosti je krása, zároveň platí, že interiér Kodiaqu je praktický a funkčný Zdroj: Filip Kadlečík Zdroj: Filip Kadlečík

Výbava nám zväčša vyhovovala, oceňujeme najmä moderný infotainment, ktorý si ale zachováva dve otočné hardvérové tlačidlá. Menej sa nám páčili sedadlá. Tie by mohli mať lepšie ergonomické tvarovanie a výraznejšie, resp. užšie bočné vedenie. Ďalšou chybou v interiéri je hojné použitie klavírneho laku, ktorý sa špiní a dokonca a je náchylný na poškriabanie. Ryhám sa nevyhlo ani testovacie vozidlo, ktoré ešte stálo malo len zanedbateľný kilometrový nájazd.

Nové SUV Škoda Kodiaq zblízka a detailne

Česká novinka absolvovala svetovú premiéru. My sme s ňou v predstihu strávili niekoľko hodín, aké sú naše dojmy?

Samostatnou kapitolou je výsuvná plastová ochrana dverí. Z nej sme zozačiatku mali pocit, že funguje len tak “na náhodu”. Na zatváranie dverí si treba kvôli nej zvykať. Niekoľkokrát sa nám stalo, že sme ich napriek razancii nezavreli dobre a upozornilo nás na to až varovné pípanie počas jazdy. Inokedy sa zasa prihodilo, že sa mechanizmus vychýlil zo svojej dráhy a my sme ho privreli medzi dvere a karosériu. Možno bol v tomto testovaný kus nešťastný, no máme pocit, že na tejto fičúre Škoda ešte musí popracovať.

Nie je to „ľudová škodovka”

Fakt, že Kodiaq skutočne nie je o triedu menšie auto, ako sa nám to zdalo za jeho volantom, si uvedomíte po nahliadnutí do cenníka. Škoda si za ponúkaný obrovský priestor a moderné technológie nechá zaplatiť. Aktuálne vás najlacnejší český medveď vyjde na 21 990 eur.

Z hľadiska výbavy nám najviac chýbala cúvacia kamera - v aute týchto rozmerov ju už oceníte Zdroj: Filip Kadlečík 71 fotografií v galérii Z hľadiska výbavy nám najviac chýbala cúvacia kamera - v aute týchto rozmerov ju už oceníte Zdroj: Filip Kadlečík Zdroj: Filip Kadlečík

Pri vyhotovení Style pritom treba počítať s čiastkou 30 140 eur, s niekoľkými príplatkami ešte cena stúpne na 31 226 eur. Vzhľadom na ponúkanú protihodnotu to považujeme za férovú ponuku. Pri Kodiaqu si záujemca musí uvedomiť, že rozhodne nie je nejakou bájnou “ľudovou škodovkou”, ale plnohodnotným, pohodlným a všestranným vozidlom na každý deň.

Rozhodne ho netreba zatracovať

Summa summarum treba povedať, že Kodiaq s motorom 1.4 TSI naladeným na 110 kW (150 k) a 250 Nm rozhodne netreba zatracovať. Ak si ho kúpi človek, ktorý bude denne prevážať 500 kilogramové náklady hore-dole po diaľniciach, spraví chybu. Ak si ho však kúpite na bežné všestranné jazdenie, odvďačí sa vám dobrou službou.

Kodiaq 1.4 TSI s manuálnym šesťstupňom a pohonom 4x4 môže byť dobrou voľbou, musíte však vedieť, čo od auta očakávate Zdroj: Filip Kadlečík 71 fotografií v galérii Kodiaq 1.4 TSI s manuálnym šesťstupňom a pohonom 4x4 môže byť dobrou voľbou, musíte však vedieť, čo od auta očakávate Zdroj: Filip Kadlečík Zdroj: Filip Kadlečík

Jeho výhodou je fakt, že je veľmi dobre odhlučnený, má neutrálne ladený podvozok, priaznivú spotrebu a okrem iného aj pohon všetkých kolies. Takáto kombinácia ho môže pasovať do pozície ideálneho rodinného auta s priestrannou kabínou a batožinovým priestorom. Ak ho ešte stále podceňujete, no premýšľate nad jeho kúpou, jednoznačne odporúčame vyskúšať si ho na vlastnej koži. Zistíte, že ide o veľmi príjemného spoločníka na cesty, ktorý má len niekoľko nedostatkov.

MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 395 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
5 000-6 000/min
Max. krútiaci moment
250 Nm
pri otáčkach
1 500-3 500/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 697 mm
Šírka
1 882 mm
Výška
1 673 mm
Rázvor náprav
2 791 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 535 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 610 kg
Užitočná hmotnosť
675 kg
Celková hmotnosť
2 210 kg
Objem batožinového priestoru
630/2 005 l
Objem palivovej nádrže
60 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
197 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,8 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
8,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,9 l/100 km
Mesto - počas testu
7,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,3 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
155 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 21 990 €
Základná cena verzie
od 30 590 €
Cena testovaného exemplára
31 226 €

Najnovšie články
Duster druhej generácie aj s logom Renault

Tretia generácia sedanu pripomína na fotografii koncept nasledujúceho Áčka, no charakteristický tvar jeho karosérie zostane zachovaný.

Mercedes-Benz CLS: Nástupca príde do LA

Špeciálny model bude mať prepracovanú karosériu, nižšiu hmotnosť a vyšší výkon. Na trati sa má rýchlosťou vyrovnať monopostom F1.

Aston Martin Valkyrie sa chystá na okruhy

Hoci investície do tradičného výskumu a vývoja sú stále vysoké, automobilky majú problémy nájsť modely spolupráce so startupmi.

Rekordné Investície do automobilových startupov

Duo amerických elektromobilov svorne uchvacuje parametrami, vďaka ktorým oba ašpirujú na niekoľko rekordov.

Tesla šokuje: Superrýchly ťahač i roadster

Súčasný vývoj na ropných trhoch naznačuje, že palivá by mohli čoskoro mierne zlacnieť. Hoci nič nie je isté, momentálne tankujeme citeľne drahšie než pred...

Tankujeme o 10 centov drahšie než pred rokom

Dvorný úpravca Mercedesu z Bottropu je známy pre jeho extrémne počiny. Najnovšie si prichystal k monštruóznemu výkonu aj špičkový luxus s dotykom amerického...

Brabus vyšperkoval svalnatý off-road G63
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×