Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Aktuálna hrozba: Ako sa správať počas búrky?

Jazdu počas búrky vodiči často nemajú ako trénovať. Skutočne silné prietrže mračien sa u nás vyskytujú len zriedkavo a na cestách je to vidieť. Mnohí šoféri majú za týchto okolností zlé návyky.
5 28 príspevkov 12.07.2017 / Filip Kadlečík

Začiatkom tohto roka naše autá dostali poriadne zabrať. Na Slovensku boli extrémne mrazy, ktoré preverili nielen technický stav automobilov, ale aj zručnosť a skúsenosti vodičov. Vtedy sa každý z nás tešil na leto, kedy už bude jazda pohodová a podmienky podstatne lepšie.

Búrky s obrovskou silou boli v posledných dňoch na Slovensku štandardným úkazom - táto pôsobila kúsok za našimi hranicami, v Rakúsku (Zdroj: Marika Zboniaková) 5 fotografií v galérii Búrky s obrovskou silou boli v posledných dňoch na Slovensku štandardným úkazom - táto pôsobila kúsok za našimi hranicami, v Rakúsku (Zdroj: Marika Zboniaková)

Posledné dni nám však dokazujú, že sme sa možno tešili zbytočne. Aj horúce leto totiž prináša množstvo nástrah, s ktorými sa niektorí šoféri nevedia vyrovnať. Hovoríme najmä o silných búrkach, ktoré sprevádza veľmi zlá viditeľnosť, hrubá vrstva vody na vozovke, hlboké kaluže či napríklad silný nárazový vietor. Pozrite si niekoľko rád, ktoré zaručia, že aj v najhoršom počasí zostanete v bezpečí.

Dávajte si pozor, kde parkujete

Správne návyky, ktoré prechádzajú škodám spôsobeným búrkami, začínajú už na parkovisku. Ak nemáte k dispozícii garáž a je to čo i len trochu možné, nenechávajte svoje auto odstavené pod korunami stromov. Nárazy vetra sa neraz môžu postarať o to, že konáre sa odtrhnú od kmeňa a spadnú priamo na vaše auto. Ak očakávate, že by mohla prísť búrka, strávte radšej niekoľko ďalších minút hľadaním vhodného miesta. V konečnom dôsledku vám to môže ušetriť hodiny diskusií a „vybavovačiek” s poisťovňami.

Tak isto treba zvážiť aj fakt, či sa pod vašim autom nemôže nahromadiť veľké množstvo vody. Kaluže nepredstavujú nebezpečenstvo len z hľadiska aquaplaningu, ale aj poškodenia rôznych komponentov vozidla. Bez ohľadu na to, v každom prípade je pohodlnejšie, keď sa vodič do auta nemusí brodič niekoľkocentimetrovou kalužou.

Skontrolujte stierače, nezabudnite ani na zadný

Po predcházajúcom suchom a horúcom období sa môže stať, že gumičky stieračov nadobro prídu o svoje vlastnosti a vy si to v podstate ani nemusíte všimnúť. Počas silnej prietrže mračien však je len málo horších vecí ako stvrdnuté stierače, ktoré plnia svoju úlohu len na niekoľko percent. Koniec-koncov, ak chce vodič zostať v bezpečí, musí sa uistiť, že vidí a je videný. To sa so stieračmi, ktoré nestíhajú čistiť vaše čelné sklo, dá dosiahnuť len veľmi ťažko.

Mať takýto výhľad z auta je ako za trest - v podstate to je dobrovoľné ohrozovanie samého seba (Zdroj: Filip Kadlečík) 5 fotografií v galérii Mať takýto výhľad z auta je ako za trest - v podstate to je dobrovoľné ohrozovanie samého seba (Zdroj: Filip Kadlečík)

Počas daždivých dní sa často stretávame aj so šoférmi, ktorí ako keby zabudli na stierač pripevnený na zadnom skle. Ten je dôležitý najmä pri jazde na diaľnici. Na našich cestách jednoznačne dominujú autá s karosériou typu hatchback či kombi, ktoré sú náchylné práve na enormné špinenie zadnej časti. Preto pri vyššom tempe rozhodne nezabudnite aktivovať príslušný stierač - zaručí, že budete mať prehľad aj o situácii za sebou.

Vidieť a byť videný

Dobre fungujúce stierače sú základným predpokladom pre dobrú orientáciu v aktuálnej premávke. Treba sa však postarať aj o to, aby ste nielen dobre videli, ale aj boli videní. To v praxi znamená, že počas búrky treba jednoznačne nastaviť svetlá do takej polohy, pri ktorej predné svetlomety svietia v stretávacom režime a zároveň sú rozvietené aj koncové svetlá.

Zásada vidieť a byť videný by mala platiť aj pre chodcov, prinajmenšom by si v záujme vlastnej bezpečnosti mali uvedomiť, že vodič ich počas búrky môže jednoduchšie prehliadnuť (Zdroj: Filip Kadlečík) 5 fotografií v galérii Zásada vidieť a byť videný by mala platiť aj pre chodcov, prinajmenšom by si v záujme vlastnej bezpečnosti mali uvedomiť, že vodič ich počas búrky môže jednoduchšie prehliadnuť (Zdroj: Filip Kadlečík)

Najmä vodiči automobilov vybavených senzorom šera na tento fakt často zabúdajú. Niekedy sa potom stane, že spredu ich síce vďaka diódam denného svietenia vidíte zreteľne, no k tým koncovým sa elektrina nedostáva a auto môžete za zníženej viditeľnosti prehliadnuť. Našťastie dnes už automobilky automaticky prepájajú činnosť stieračov s aktiváciou plného osvetlenia vozidla. Tento problém by vďaka tomu čoskoro mohol pominúť.

Samostatnou kapitolou sú hmlové svetlá, o ktorých sme písali už niekoľkokrát. Platí, že ak ste sami na ceste a vo svojom dohľade nemáte iné auto, určite nespravíte chybu, ak ich rozsvietite. V tom prípade však na ne treba myslieť a byť obozretný. Akonáhle sa priblíži iné vozidlo, jednoznačne by ste ich mali vypnúť - zbytočne totiž osvetľujú šoféra, ktorý by vás na danú vzdialenosť videl aj pri použití bežných svetiel.

„Prispôsobiť jazdu stavu a povahe vozovky”

Veta „prispôsobiť jazdu stavu a povahe vozovky” už medzičasom zľudovela a niet sa čomu diviť - v televíznych novinách či na internetových médiách sa s ňou stretávame takmer na dennej báze. Dá sa dokonca povedať, že sme sa voči nej stali imúnni a už nám nič nehovorí. Jej pointa je však stále rovnaká - ak je situácia na cestách zlá, treba spomaliť.

V mestských podmienkach na vodičov často čakajú nástrahy v podobe hlbokých koľají či mlák (Zdroj: Filip Kadlečík) 5 fotografií v galérii V mestských podmienkach na vodičov často čakajú nástrahy v podobe hlbokých koľají či mlák (Zdroj: Filip Kadlečík)

Výnimkou nie sú ani prípady, kedy vodiči kvôli prevencii dopravných nehôd na diaľnici počas prietrže mračien kolektívne znížili rýchlosť aj na 70 km/h. Vtedy je však extrémne dôležité dbať na spätné zrkadlá a byť dobre osvetlený. Treba totiž myslieť na to, že sa nájdu aj takí, ktorí nespomalia a pri zmene jazdných pruhov či brzdení môže byť kolízia s rozbehnutým automobilom neodvratná.

Pozor na kaluže a koľaje

Tento bod sa týka nielen diaľnic, ale najmä okresných a mestských cestných komunikácií. Práve tie často bývajú pomerne dosť zdevastované a neopatrným vodičom môžu prichystať nepríjemné prekvapenie. Drobná kaluž plná vody môže byť v skutočnosti hlbokým výtlkom, z ktorého bez defektu neobídete. Meniť či opravovať pokazené koleso v silnom daždi pritom nechce asi nikto z nás.

Akvaplaning: Nečakané riziko na mokrej ceste

Ak je na ceste vrstva vody, auto môže dostať akvaplaning a stať sa úplne neovládateľné. Pozrite sa, ako naň správne zareagovať, či ešte lepšie, ako sa mu vyhnúť.

Mláky či hlboké kolaje bývajú nástrahou aj z hľadiska akvaplaningu, teda fenómenu, pri ktorom sa automobil v dôsledku prejazdu cez súvislú vrstvu vody stane neovládateľným. Aj v tomto prípade však platí, že nižšia rýchlosť zaručuje vyššie šance na bezpečné vykľučkovanie z krízovej situácie.

Nepodceňujte silu vetra

V podmienkach, kedy rýchlosť nárazov vetra poľahky presiahne aj hranicu 100 km/h už jednoznačne treba počítať s jeho nezanedbateľnou silou. Možno sa to nezdá, no vzduch rútiaci sa takouto rýchlosťou dokáže bez problémov zamávať aj veľkým SUV. Dôvodom je veľká plocha vozidla a vysoké ťažisko.

Hmlovky počas búrky nie sú tabu, treba ich však vypnúť hneď ako máte na dohľad iné vozidlo - tento vodič zbytočne oslňoval automobil idúci za ním (Zdroj: Filip Kadlečík) 5 fotografií v galérii Hmlovky počas búrky nie sú tabu, treba ich však vypnúť hneď ako máte na dohľad iné vozidlo - tento vodič zbytočne oslňoval automobil idúci za ním (Zdroj: Filip Kadlečík)

Úplne v bezpečí ale nie sú ani majitelia kompaktov - tí zasa môžu doplatiť na nižšiu hmotnosť vozidla. Poryvy vetra je cítiť predovšetkým pri cestovaní po diaľniciach či rýchlostných cestách. V kombinácii so silným dažďom, slabou viditeľnosťou a zhoršenou adhéziou môžu byť rozhodujúcou ingredienciou, ktorá zapríčiní kolíziu.

Vyhnúť sa im dá len ťažko a bojovať proti nim je prakticky nemožné. Jediné, čo proti nim môžete spraviť zhŕňa spomínané „prispôsobenie jazdy stavu a povahe vozovky”. Ak cítite, že vám napriek vašej snahe auto „cestuje” jazdným pruhom z jednej strany na druhú, určite radšej spomaľte.

Sedliacky rozum

Posledným, a pravdepodobne najdôležitejším bodom, je použitie tzv. sedliackeho rozumu. V praxi to znamená asi toľko, že každý vodič by si mal vedieť zrátať na čo ešte má a čo už je mimo jeho možností. Hanbou nie je počas silnej búrky ani zájsť do garáže nákupného centra či pod strechu čerpacej stanice a tam prietrž prečkať.

Dilema pri parkovaní: Ako nechať kolesá?

Ponechanie vozidla s vytočenými kolesami prináša viacero negatív a štandardne by sme sa mu mali vyhýbať. Niekde ho však prikazuje zákon.

V každom prípade však najmä odporúčame plne sa sústrediť na cestu, adekvátne znížiť rýchlosť a zasvietiť svetlomety. To sú základné predpoklady, ktoré zaručia, že sa v bezpečí dostanete aj z tej najväčšej trmy-vrmy.

Rozhodne však netreba ani prehnane stresovať - ak nepôjdete zbytočne rýchlo, vlastným zavinením sa vám pravdepodobne nič nestane. Ak by náhodou aj prišlo na lámanie chleba, ešte vždy sa v modernejších autách môžete spoľahnuť na ABS či ESP. Tieto asistenčné systémy sú v kritických situáciach často „parťákmi” za všetky drobné.


Najnovšie články
Takmer ju zrazil vlak: Kde spravila chybu?

Severskú novinku si už možno objednať, do predaja prichádza v dvoch verziách. Portfólio sa má v budúcnosti rozširovať.

Volvo XC40: Kompletizuje švédsku rodinu

Osemvalcový automobil dostal ľahšie výfukové potrubie, ktoré si nevyžaduje ďalšie zásahy. Vhodné je pre verzie GT i GT S.

Akrapovič  vyladil Mercedes-AMG GT

Viacerí vodiči zažili silnú búrku, ktorá narobila poriadne škody na majetku, vrátane áut. Čo môžete urobiť, ak sa tak stalo? Kedy sa môžete obrátiť...

Uhradí poisťovňa škodu, ak auto poničí víchrica?

Rozšírený závod by mal vyrábať batérie a elektrické športovo-úžitkové vozidlá. Nové SUV sa bude predávať pod značkou Mercedes-Benz EQ.

Daimler investuje do závodu v Alabame

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na piatok 22. septembra 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

SUV vyšľachtené pre Spojené štáty boduje vnútorným priestorom i výborným podvozkom, slabinou je vysoká základná cena a úzka ponuka motorov.

Test Ford Edge: Splnený americký sen
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×