Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Honda Civic 1.5 Turbo: Jasný víťaz

Štvorvalec nás potešil svojím výkonom a šokoval spotrebou mimo mesta. Jazdecký potenciál kompaktu dokáže využiť lepšie než menší agregát.
40 19 príspevkov 11.07.2017 / Marek Pokrývka

Desiatou generáciou typu Civic nastúpila Honda do kolotoča, ktorý sa krúti okolo znižovania zdvihového objemu motorov. Svojmu bestselleru dala trojvalec s kapacitou rovný jeden liter. Vďaka prepĺňaniu dosahuje solídny výkon 95 kW (129 k) a ako sme sa presvedčili v našom redakčnom teste, na bežné jazdenie táto porcia úplne stačí. Hatchback sa za základné srdce hanbiť nemusí.

Honda Civic vo vyhotovení 1.5 VTEC Turbo Sport Plus 40 fotografií v galérii Honda Civic vo vyhotovení 1.5 VTEC Turbo Sport Plus

Pohonná jednotka postavená podľa filozofie downsizingu však nie je jedinou dostupnou voľbou, okrem toho obsahuje cenník aj 1,5-litrový agregát Turbo s párnym počtom piestov. Okrem techniky má špecifické tiež vybavenie. V druhej previerke japonskej novinky sme zisťovali, ako pôsobí s týmto štvorvalcom, úrovňou Sport Plus a jedinou príplatkovou opciou.

Pokojne by sa dal označiť za Type R

Silnejší model sa od predtým testovanej verzie líšil na prvý pohľad farbou. Štandardnú červenú totiž nahradil perleťový lak Sonic Grey, ktorý napriek oficiálne sivému odtieňu pôsobí skôr modrým dojmom. To nebolo všetko. Karoséria sa okrem toho vyznačovala upraveným bodykitom, v jeho spodnej časti sa objavilo viacero čiernych spojlerov.

Výfukové koncovky vyzerajú výborne, no obmedzujú kufor 40 fotografií v galérii Výfukové koncovky vyzerajú výborne, no obmedzujú kufor

Decentné nadstavce podčiarkli dynamický vzhľad vozidla natoľko, že by ho mohol laik pokojne označiť za model Type R. Prsty v tom majú aj výfukové koncovky. Opticky skryté zakončenie potrubia nahradili dve pochrómované rúrky, ktoré ústia uprostred zadného nárazníka.

Test Honda Civic: Premiéra downsizingu

Desiata generácia japonského kompaktu výrazne narástla. Prichádza s litrovým trojvalcom, ale aj športovejšie nastaveným podvozkom.

Lesklé komíny síce na hatchbacku vyzerajú výborne, no prinášajú aj obete. Vo veľkej miere totiž zaberajú miesto pod dvojitou podlahou batožinového priestoru. Jeho objem sa tým pádom scvrkáva zo 478 l na 420 litrov, napriek tomu ide stále o jeden z najlepších údajov v triede.

Textilné čalúnenie interiéru na nás nepôsobilo príjemne 40 fotografií v galérii Textilné čalúnenie interiéru na nás nepôsobilo príjemne

Nami skúšaná dvojica sa od seba odlišovala aj vyhotovením interiéru. Príplatkové kožené čalúnenie v prípade 1,5-litrovej verzie nahradila látka, ktorá sa nám však veľmi nepáčila. Najmä v oblasti lakťovej opierky na nás jej povrch nepôsobil práve príjemne. Ďalším rozdielom boli dekoratívne panely, model Sport Plus disponoval celkom podarenou imitáciou uhlíkových vlákien.

Výkonom nešokoval, spotrebou áno

Sivomodrý hatchback mal pod kapotou motor 1.5 VTEC Turbo, ktorý dosahuje slušný maximálny výkon 134 kW (182 k) pri 5 500 otáčkach. Krútiaci moment 240 Nm produkuje podľa papiera v širokom rozmedzí 1 900 až 5 000 ot./min. V praxi sa to prejavuje na veľmi lineárnom prejave, žiaden výbušný moment od tejto pohonnej jednotky netreba očakávať. Skôr naopak.

Prepĺňaný charakter štvorvalca je kvalitne zamaskovaný 40 fotografií v galérii Prepĺňaný charakter štvorvalca je kvalitne zamaskovaný

Honda v tomto prípade výrazne popracovala na plynulom priebehu sily, prepĺňaný charakter štvorvalca je kvalitne zamaskovaný. Výkon postupne graduje. Subjektívne preto agregát môže pôsobiť trochu slabšie, než hovoria parametre. No reálne ho nemožno označiť za pomalý. Kompakt zvláda stovku za 8,4 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť 220 km/h. Svojím elánom nás potešil. Motoru sa do vysokých otáčok nechce tak ako atmosférickým predchodcom, no pôsobí dostatočne živo a pružne aj vo vyššom tempe.

Podľa očakávania víťazí tento motor nad trojvalcom silou i kultivovanosťou, na voľnobehu pracuje veľmi ticho. Párny počet piestov sa jednoducho nezaprie. Silnejší model dokáže okrem toho lepšie využiť schopnosti, ktoré dáva tomuto vozidlu dobre nastavený podvozok. Chválili sme ho už pri prvom teste. No pri silnejšej verzii sa nám zdal byť ešte kvalitnejší, Civic ochotne menil smer a v zákrutách predvádzal prevažne neutrálne tendencie. V spojení s dostatkom sily to znamenalo zábavu za volantom.

Silnejší motor dokázal byť mimo ulíc úspornejší než trojvalec 40 fotografií v galérii Silnejší motor dokázal byť mimo ulíc úspornejší než trojvalec

Od štvorvalca sme očakávali celoplošne vyšší apetít než v prípade jeho litrového súrodenca. Napriek tomu nás prekvapil, alebo lepšie povedané šokoval. Mimo mesta bol totiž výrazne úspornejší. Na diaľnici sme dosiahli výsledok 6,2 l/100 km, čo znamená úsporu celých sedem decilitrov! Len o štipku menší rozdiel v prospech 1,5-litrového motora vykázala jazda vidieckou oblasťou. Sumár na úrovni 4,8 litra benzínu na sto je výborný. Opačná situácia bola v uliciach mesta, kde si silnejší agregát pýtal priemerne o takmer liter viac. Počítač v tomto prípade vykázal priemer 7,5 l/100 km.

Odlišné úrovne vybavenia i ceny

Cenníky japonských značiek sú zväčša prísne jednoduché, Civic však v tomto prípade tvorí miernu výnimku. Pri každom motore totiž Honda ponúka rozdielne vybavenia. Trojvalec má štyri (S, Comfort, Elegance, Executive), objemnejší motor tri (Sport, Sport Plus, Prestige). Aj preto sú ceny výrazne odlišné. Kým základ si možno kúpiť od 17-tisíc, za motor 1.5 VTEC Turbo treba zaplatiť minimálne 23 490 eur.

Vybavenie obsahovalo okrem iného aj adaptívne tlmiče 40 fotografií v galérii Vybavenie obsahovalo okrem iného aj adaptívne tlmiče

Testovaný automobil patril k prostrednej úrovni zvyšujúcej cenu o dve tisícky. Bol pritom vybavený celoplošne jediným dostupným príplatkom, perleťový lak Sonic Grey pridal k celkovej sume 559 eur. Účet sa tak preklenul cez 26-tisíc. Za kompakt je to dosť, no táto čiastka zahŕňa okrem iného aj LED svetlomety, adaptívne tlmiče, bezkľúčový systém, dvojzónovú klimatizáciu či navigáciu.

Jedinou prekážkou sú financie

Honda nastúpila na vlak menom downsizing relatívne neskoro, ale pomerne úspešne. Pre bežného vodiča je Civic so základným srdcom úplne postačujúci. Po teste oboch motorov však musíme povedať, že silnejší je jasný víťaz. Vyhráva na viacerých frontoch. Potešil nás výkonom, je podstatne kultivovanejší i pružnejší než trojvalec a navyše papá mimo mesta menej paliva. Spotrebou nás šokoval.

Civic pôsobí s motorom 1.5 VTEC Turbo výrazne živšie 40 fotografií v galérii Civic pôsobí s motorom 1.5 VTEC Turbo výrazne živšie

Okrem týchto pozitív dokáže verzia 1.5 VTEC Turbo lepšie využiť jazdecký potenciál kompaktu a dokáže sa postarať o zábavu za volantom. V prípade voľby motora sú tak jedinou veľkou prekážkou financie. Veľký rozdiel v základných sumách sa síce vyššie stiera, no odstup je aj tak citeľný. Osobne sme však skôr ochotní prehryznúť menší batožinový priestor než menší motor.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 498 cm3
Max. výkon
134 kW/182 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
240 Nm
pri otáčkach
1 900-5 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 518 mm
Šírka
1 799 mm
Výška
1 428 mm
Rázvor náprav
2 697 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 330 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 405 kg
Užitočná hmotnosť
455 kg
Celková hmotnosť
1 785 kg
Objem batožinového priestoru
420 l/1 209 l
Objem palivovej nádrže
46 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,8 l/100 km
Mesto - počas testu
7,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
133 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 16 990 €
Základná cena verzie
od 25 490 €
Cena testovaného exemplára
26 049 €

Najnovšie články
Superstar svetovej rely si vyskúšala Formulu 1

PRVÁ JAZDA Na vrchole bežnej ponuky značky Mercedes-Benz stojí legendárna limuzína s jednoduchým označením. Trieda S nedávno prešla modernizáciou a my sme už...

Mercedes-Benz S 560: Zabudnite na pedále

Tuner prizval do svojej garáže sedan E200 s klasickým bodykitom, ktorý okorenil. Benzínový motor vybavil prídavnou riadiacou jednotkou.

Brabus ladí aj štandardnú triedu E

Nabrúsený variant malého hatchbacku mení atmosférický motor za prepĺňaný, presné parametre zatiaľ nie sú známe.

Suzuki Swift dostalo verziu Sport

Nissan Micra tretej generácie rozhodne nepatrí k najkrajším ani najrýchlejším automobilom sveta. Aj zo škaredého káčatka sa však môže stať beštia, ktorá svojim...

Beštiálna Micra: Motor v strede a 680 koní?

Novinka sa snaží evokovať modely SUV, japonská automobilka vyzdvihuje variabilný interiér či ľahko prístupné sedadlá v treťom rade.

Sedemmiestne MPV Mitsubishi odhalené

Organizácia na ochranu spotrebiteľov Choice uviedla, že pri výmene sa občas nahradili staré airbagy novými, ale rovnako nebezpečnými.

Austrálsky úrad vyšetruje firmu Takata
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×