Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Škoda Octavia RS 245: Ešte dynamickejšia

PRVÁ JAZDA Vrchol modelového radu napĺňa predpoklady o svojich schopnostiach, v bežnom živote však štandardný variant poslúži rovnako dobre.
36 71 príspevkov 15.06.2017 / Marek Pokrývka

Od kontroverzného omladenia najpredávanejšieho českého automobilu už prešiel nejaký čas. Škoda Octavia medzičasom navštívila našu redakčnú garáž s naftovým motorom, okrem toho sme stihli prvé kilometre absolvovať za volantom jej terénnych i dynamických odrôd. K športovaniu sme sa teraz vrátili. Dostali sme totiž možnosť skúsiť, čo sa skrýva v špičkovej verzii RS 245.

Škoda Octavia RS 245 je najsilnejším variantom bestselleru 36 fotografií v galérii Škoda Octavia RS 245 je najsilnejším variantom bestselleru

Táto novinka nahrádza v portfóliu vyhotovenie RS 230, keďže na jeho výkon sa počas faceliftu dotiahli „eresy“ v štandardnej forme. Vrchol modelového radu preto musel z dôvodu zachovania hierarchie postúpiť o priečku vyššie. Jeho špecifiká sme spoznali na zahraničnej prezentácii, ktorej súčasťou bol okrem bežných jázd aj pretekársky okruh.

Plejáda čiernej a štandardné devätnástky

Ani najsilnejšia odroda mladoboleslavského bestselleru sa nevyhla vášne vzbudzujúcemu kvartetu svetlometov, tvarovo je totiž zhodná s klasickými variantmi RS. Navonok ju možno spoznať iba podľa niekoľkých kozmetických drobností. V prvom rade ide o plejádu čiernych prvkov, ktorá zahŕňa okrem lemu bočných okien, masky chladiča či spätných zrkadiel aj výfukové koncovky.

Špička modelového radu je v ponuke ako liftback i kombi 36 fotografií v galérii Špička modelového radu je v ponuke ako liftback i kombi Poznávacím znakom môžu byť tiež štandardne montované devätnásťpalcové disky Xtreme. Exteriérovému vzhľadu síce dávajú šmrnc, no pruženie má s ťažkými ráfikmi občas trochu problémy. Situáciu nedokážu úplne zachrániť ani adaptívne tlmiče. Počas prvej jazdy sme model RS 245 prehnali po mnohých rozbitých úsekoch a presvedčili sme sa, že filtrovanie nerovností by mohlo byť aj lepšie. Pri trochu kvalitnejšej vozovke však Octavia jazdným komfortom nesklame.

Interiér špičkového modelu facelift nijak zásadne neovplyvnil. Za hlavnú zmenu možno v tomto prípade opäť označiť vylepšený multimediálny systém s 9,2-palcovým displejom, ktorého sklenený panel dopĺňajú lesklé ovládače klimatizácie. Inak je v kabíne prakticky všetko po starom. Nechýbajú teda anatomicky tvarované sedadlá, na svojom mieste sú aj početné logá RS.

Prepĺňaný štvorvalec má upravené aj výfukové potrubie 36 fotografií v galérii Prepĺňaný štvorvalec má upravené aj výfukové potrubie

Samozrejme, základným špecifikom verzie RS 245 je motor. Turbodúchadlo dokáže z dvojlitrového benzínového štvorvalca vyťažiť maximálny výkon 180 kW, teda 245 koní zakotvených v názve. Mladá Boleslav pätnásť plnokrvníkov navyše nedolovala iba jednoduchou úpravou riadiacej jednotky. Zmien bolo viac a niektoré možno označiť za pomerne zásadné.

Diferenciál je cítiť viac než extra výkon

Pohonná jednotka získavala konské sily okrem softvéru aj hardvérovou cestou, má totiž špecificky naladený výfuk. Pri jeho tvorbe dbala Škoda na zvuk. Pod plynom má vďaka menším tlmičom špičková Octavia trochu hutnejší prejav, aj keď osobne by sme privítali ešte viac decibelov. Za pravidelné chrapľavé kašľanie do potrubia však dávame českému kompaktu palec hore.

Spoza volantu nie je pätnásť plnokrvníkov k dobru cítiť 36 fotografií v galérii Spoza volantu nie je pätnásť plnokrvníkov k dobru cítiť

RS 245 je síce formálne jediný model, no kúpiť si ho možno v štyroch vyhotoveniach. Zákazníci si môžu vyberať pri karosérii (liftback a kombi) aj prevodovke (manuál alebo DSG). Práve v druhom prípade došlo k zmene: na rozdiel od štandardnej verzie RS má vrcholová verzia odolnejšiu dvojspojku so siedmimi stupňami. Tá prispieva k nadpriemernej dynamike. Stovku zvládne český automobil v priebehu 6,6 sekundy, pri objemnejšom variante Combi ide o 6,7 s.

V porovnaní s bežnou „eresou“ teda táto disciplína trvá o dve desatiny kratšie. Subjektívne sa to však prakticky nedá spoznať, rovnako ani pätnásť plnokrvníkov k dobru. Spoza volantu pôsobí špičkový model v priamom smere rovnako rýchlo. Väčší rozdiel si možno všimnúť pri zdolávaní zákrut, podobne ako pri predchodcovi RS 230 totiž prišiel k slovu diferenciál VAQ. Elektronicky riadený samosvor je cítiť viac než extra výkon. Dvojlitru pomáha preniesť kone cez predné kolesá na cestu a pod plynom značne obmedzuje konštrukčne dané tendencie k nedotáčavému správaniu.

Octava RS 245 využíva elektronicky riadený samosvor VAQ 36 fotografií v galérii Octava RS 245 využíva elektronicky riadený samosvor VAQ

Najsilnejšia verzia bestselleru má navyše aj mohutnejšie brzdy, využíva kotúče s priemerom 340 mm vpredu a 310 mm vzadu. Ústrojenstvo funguje veľmi dobre. Ako sme sa presvedčili na okruhu, unaviť ho dá celkom dosť práce. Pre túto verziu je špecifické aj riadenie. Má výrazne strmší prevod a vodič si vďaka tomu nezamotá ruky ani pri prejazde ostrých vláseniek.

Napĺňa predpoklady o schopnostiach

Škoda Octavia RS 245 je po facelifte ešte dynamickejšia než jej predchodca. Nárast výkonu síce subjektívne veľmi necítiť, no upravená zvuková kulisa vzbudzuje vo vodičovi o niečo viac emócií. Vrchol modelového radu napĺňa predpoklady o svojich schopnostiach. Aj vďaka diferenciálu VAQ mu jazda po pretekárskom okruhu nerobí problém, výkon svojho dvojlitra dokáže na asfalt dobre preniesť. K jeho športovému prejavu pritom prispievajú aj silnejšie brzdy a strmé riadenie.

Na našom trhu stojí špička modelového radu od 30-tisíc eur 36 fotografií v galérii Na našom trhu stojí špička modelového radu od 30-tisíc eur

V bežnom živote však štandardný variant RS poslúži prakticky rovnako dobre, rýchlostný rozdiel je minimálny. Špičkový exemplár navyše trochu dopláca na sériové devätnástky. Tie síce majú šmrnc, no ani adaptívne tlmiče celkom nedokážu „rozchodiť“ ich vyššiu hmotnosť. V neprospech silnejšieho vyhotovenia hovorí aj cena. Octavia RS štartuje na úrovni 27-tisíc eur, no model RS 245 tesne prekračuje 30-tisícovú hranicu. Tri tisícky bude možno rozumnejšie investovať do príplatkového vybavenia. Kúpa tejto verzie sa oplatí najmä tým, ktorí chcú jej potenciál pravidelne využívať naplno.


Najnovšie články
Elektrický Aston Martin príde v roku 2019

Je iróniou osudu, že Volkswagen, ktorý okrem iného impérium vybudoval na motoroch so skratkou TDI, môže byť tým, kto diesel nakoniec aj pochová. Oplatí sa ešte...

Dilema: Oplatí sa vôbec ešte kúpiť naftové auto?

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na stredu 28. júna 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Modifikovaný hatchback po okruhu naháňa silnejší superšport, v komplikovanejších sekciách dobieha náskok a často mu visí za nárazníkom.

Nordschleife: Mégane R.S. a McLaren 12C

Opäť sme si vyskúšali malého zábavného Angličana, no tentokrát so zimným obutím. Podľa očakávania prinieslo horšie jazdné vlastnosti i vyššiu spotrebu.

Test MINI Cooper S: Šibal má rád leto

Koncom leta ponúkne spoločnosť Bonhams na predaj až sedem automobilov slúžiacich ako homologizačné špeciály obávanej súťažnej kategórie.

Výnimočná šanca: Výpredaj áut skupiny B

V centre floridskej metropoly bude stáť 66-poschodová stavba plná luxusných apartmánov, ktorá je výsledkom partnerstva s lokálnym developerom.

Aston Martin chystá v Miami mrakodrap
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×