Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Hyundai i30: Trojvalec mu stačí

Litrový motor poskytuje dôstojný výkon, pri dostatku financií by sme však uprednostnili silnejší a výrazne kultivovanejší motor 1.4 T-GDI.
34 20 príspevkov 08.06.2017 / Marek Pokrývka

Na našich cestách už nie je Hyundai i30 tretej generácie žiadnym exotickým zjavom, počas ostatných mesiacov si našiel nejedného majiteľa. My sme ho doposiaľ preverili dvakrát. Najprv sme sa zoznámili s najvýkonnejším benzínom podporeným dvojspojkou a kopcom vybavenia, neskôr sme si v obdobnej konfigurácii vyskúšali naftovú alternatívu. Teraz sme sa ku kompaktu vrátili.

Hyundai i30 sme testovali vo verzii 1.0 T-GDI Family 34 fotografií v galérii Hyundai i30 sme testovali vo verzii 1.0 T-GDI Family Zdroj: Marek Pokrývka

Do našej redakčnej garáže sme pozvali citeľne lacnejší variant automobilu, ktorý sa od svojich dvoch bohatších súrodencov navonok odlišoval menšími diskami kolies. Hlavný rozdiel sa však nachádzal pod kapotou. Testované vozidlo totiž poháňal motor 1.0 T-GDI, teda prepĺňaný benzínový trojvalec. Čo na túto verziu kórejskej novinky hovoríme?

Menšie kolesá, displej i držiaky na poháre

Litrový hatchback sme dostali k dispozícii vo verzii Family, ktorú navonok charakterizujú šestnásťpalcové ráfiky namiesto sedemnástok prislúchajúcich špičkovému modelu Style. Inak je zvonku prakticky všetko po starom. To nie je prípad interiéru, v ktorom sme rozdielov napočítali viacero. Dvojfarebné textilné čalúnenie bolo pritom len jedným z nich.

Test Hyundai i30: Oplatí sa naftové srdce?

Kórejský kompakt sme po najsilnejšej zážihovej verzii preverili aj so špičkovou vznetovou pohonnou jednotkou.

Na prvý pohľad nás upútal displej palubného systému. Osem palcov patriacich vrcholnému multimediálnemu systému nahradil o tri pršteky menší displej s väčšími tlačidlami, ktorý patril lacnejšej verzii rozhrania. Okrem navigácie mu chýbajú aj ďalšie funkcie. Stále však dokáže premietať obraz zo zadnej parkovacej kamery, aj keď svojim rozlíšením v dnešnej dobe neohúri.

Kompakt má v tomto vybavení päťpalcovú obrazovku 34 fotografií v galérii Kompakt má v tomto vybavení päťpalcovú obrazovku Zdroj: Marek Pokrývka

V tomto vyhotovení má Hyundai i30 aj otvorený priečinok pred radiacou pákou, ktorý nahradil uzatvárateľnú schránku. Rozmerovo sa zásadne nezmenil. To nemožno povedať o držiakoch na poháre, tie sú o niečo menšie. Dôvodom je uvoľnenie miesta pre klasickú ručnú brzdu. V predchádzajúcich verziách bola elektrická, čo umožnilo použitie rozmernejších odkladacích priestorov. Poslednou odlišnosťou modelu Family bola absencia dvojitej podlahy v kufri.

Litrový motor je hlučnejší a hospodárnejší

Za hlavné špecifikum testovaného vozidla možno označiť pohonnú jednotku. Kórejský kompakt mal už dobe známy agregát 1.0 T-GDI, ktorý nájdeme aj v menšej í-dvadsiatke. Ide o litrový zážihový trojvalec. Jeho naladenie sa nezmenilo, naďalej poskytuje maximálny výkon 88 kW (120 k) a krútiaci moment 171 Nm. Výrobca ho kombinuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Trojvalec má dostatočný výkon, no je menej kultivovaný 34 fotografií v galérii Trojvalec má dostatočný výkon, no je menej kultivovaný Zdroj: Marek Pokrývka

Stodvadsať koní dokáže hatchback v pohode rozhýbať, podľa papiera zrýchli na stovku za 11,1 sekundy. Z dynamického hľadiska mu „litráčik“ úplne stačí. Motoru nerobí problémy ani diaľničné tempo, pri ktorom je celkom tichý. Pri prudšej akcelerácii jasne dáva najavo nepárny počet piestov. V porovnaní so štvorvalcom je tento agregát podľa očakávania hlučnejší a menej kultivovaný, cudzie mu nie sú ani vibrácie na voľnobehu. Výborné celkové odhlučnenie interiéru trochu naštrbuje.

Druhou stranou mince je spotreba. Trojvalec je hospodárnejší než objemnejší súrodenec, nemožno však hovoriť o nejakých priepastných rozdieloch. Najmenší sme dosiahli na diaľnici. Hyundai i30 1.0 T-GDI tam spotreboval 7,3 l/100 km, čo je o štyri decilitre menej než v prípade silnejšej pohonnej jednotky. V ďalších režimoch bol odskok zhruba litrový. Mestskú prevádzku sme zakončili s výsledkom 6,5 litra na sto, pri jazdách okresnými cestami sme sa tesne zmestili do piatich litrov.

Šestnásťpalcové kolesá komfort výrazne nezlepšili 34 fotografií v galérii Šestnásťpalcové kolesá komfort výrazne nezlepšili Zdroj: Marek Pokrývka

Menší motor priniesol aj nezanedbateľnú úsporu hmotnosti, no prispelo k nej aj chudobnejšie vybavenie. Rozdiel dosiahol približne osemdesiat kilogramov. Cítiť to najmä pri prudkých zmenách smeru, kde verzia 1.0-TGDI reaguje o niečo ochotnejšie. No inak sú jazdné vlastnosti porovnateľné so silnejším modelom. Prispeli k nim aj šestnásťpalcové disky kolies s vyššou bočnicou, od ktorej sme očakávali prínos na poli komfortu. Ale žiaden zásadný rozdiel sme nezaregistrovali. Nejde pritom o negatívum, kompakt je vcelku pohodlný aj s najväčšími kolesami.

Štvorvalec stojí len o sedem stovák viac

V našich končinách sa Hyundai i30 štandardne predáva od 14 490 eur. Celoplošný 1 500-eurový bonus však reálnu štartovaciu priečku stláča pod 13-tisíc a odčítava sa aj od bežnej ceny testovaného variantu. Ten bežne vyjde na 17 590 eur. Kórejská automobilka k tomuto vybaveniu ponúka viacero príplatkových možností, ale skúšaný exemplár netradične nemal zaškrtnutú žiadnu opciu.

Nižšie vybavenie prináša okrem iného aj menší displej 34 fotografií v galérii Nižšie vybavenie prináša okrem iného aj menší displej Zdroj: Marek Pokrývka

Testovaný trojvalcový kompakt stál teda o vyše osemtisíc menej než predchádzajúca verzia 1.4 T-GDI, no rozdiel bol aj v prevodovke či vybavení. Reálny odstup medzi motormi je len 700 eur. Nejde síce o zanedbateľnú čiastku, ale nie je to ani zásadný argument v prospech litrového exemplára. Sedem stovák navyše totiž v tomto prípade prináša slušnú protihodnotu.

Záležitosť vrchnej hranice rozpočtu

Ako sme zistili pri našom prvom teste, Hyundai i30 mieri medzi najlepšie kompakty segmentu. Trojvalec na tomto statuse nič zásadné nemení. Prepĺňaný motor poskytuje dôstojný výkon, ktorý na bežné jazdenie úplne stačí. Problém mu nerobí ani diaľnica. V porovnaní s väčším agregátom 1.4 T-GDI je úspornejší, no o priepastných odlišnostiach hovoriť nemožno.

K charakteru hatchbacku sa lepšie hodí štvorvalec 34 fotografií v galérii K charakteru hatchbacku sa lepšie hodí štvorvalec Zdroj: Marek Pokrývka

Zásadný rozdiel pritom nie je ani v kúpnej cene, ide o sedemsto eur. Výber benzínového srdca je teda v prvom rade záležitosť vrchnej hranice rozpočtu. Litrový motor je slušnou voľbou, pri dostatku financií by sme však uprednostnili silnejší a výrazne kultivovanejší štvorvalec. Ku kvalitnému celkovému charakteru kórejského hatchbacku sa jednoducho hodí lepšie.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
998 cm3
Max. výkon
88 kW/120 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
171 Nm
pri otáčkach
1 500-4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 340 mm
Šírka
1 795 mm
Výška
1 455 mm
Rázvor náprav
2 650 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 227 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 302 kg
Užitočná hmotnosť
573 kg
Celková hmotnosť
1 800 kg
Objem batožinového priestoru
395/1 301 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,1 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,0 l/100 km
Mesto - počas testu
6,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
115 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 14 490 €
Základná cena verzie
od 17 590 €
Cena testovaného exemplára
17 590 €

Najnovšie články
Kia Stinger GT: Prvý seriózny tuning v USA

Päťdverové kupé si ponechalo dynamickú siluetu i základné proporcie, no ergonómiu interiéru a množstvo technológií prebralo od á-osmičky.

Audi A7 ide po stopách vlajkovej lode

Už začiatkom októbra sa zistilo, že finálne kontroly vozidiel robili v niektorých prípadoch inšpektori bez osvedčenia. Teraz sa problém ešte rozšíril...

Nissan pozastaví výrobu áut pre japonský trh

Americký tuner naznačuje, že jeho Venom F5 možno dosiahne 300 míľ za hodinu. Hyperšport bude mať premiéru na výstave SEMA.

Hennessey opäť vyzýva Bugatti na duel

Severský automobil vhodne kombinuje eleganciu s imidžom zálesáka a ponúka dobrú priechodnosť terénom len s časťou nevýhod triedy SUV.

Test Volvo V90 CC: Luxusný kompromis

Podľa výrobcu z Wokingu pôjde o najextrémnejšie cestné vozidlo z jeho dielne a prioritne bude zamerané na okruhovú prevádzku.

McLaren pripravuje ďalší hyperšport

Z jednotlivých štátov výrazne klesol najmä predaj vo Veľkej Británii, a to o 9,3 %. Klesol aj predaj v Nemecku (3,3 %).

Predaj áut v Európskej únii v septembri klesol
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×