Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test omladeného VW Golf: Ide o technológie

Golf je “žijúca” legenda, tom niet pochýb. Slúži ako benchmark pre iné automobilky a koncern Volkswagen je od neho bytostne závislý. Je však naozaj taký dobrý, ako sa o ňom hovorí?
54 65 príspevkov 06.06.2017 / Filip Kadlečík

Golf je vďaka desiatkam miliónov predaných kusov jedným z komerčne najúspešnejších automobilov v histórii. Počas dekád svojej existencie si najskôr podmanil Európu a potom sa vydal skúsiť šťastie do sveta. Čomu však tento bestseller vďačí za svoj úspech?

Na tomto Golfe by ste sa do Denveru v nedeľu nedostali 54 fotografií v galérii Na tomto Golfe by ste sa do Denveru v nedeľu nedostali Zdroj: Filip Kadlečík

Receptom nie je nekonečné “objavovanie Ameriky”, ale neustála evolúcia, vylepšovanie a pokrok v rámci zabehnutého konceptu. Áno, jeho dizajn sa mnohým môže zdať fádny, veď rokmi sa mení len čiastočne. Aj testovaný Golf Edition Highline 2.0 TDI s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou však potvrdil, že najmodernejší vzhľad nemusí byť prvoradý.

Overená klasika s novými prvkami

Golf sa totiž omladením na prvý pohľad príliš nezmenil. Drobné korekcie sa udiali v oblasti predných svetiel, ktoré teraz viac zasahujú do profilu karosérie. Modernizované sú aj tvary zadného či predného nárazníka, no laik si túto zmenu všimne len ťažko.

 Z profilu je to stále tá istá rozprávka - typické proporcie Golfu nezmenil ani tento facelift 54 fotografií v galérii Z profilu je to stále tá istá rozprávka - typické proporcie Golfu nezmenil ani tento facelift Zdroj: Filip Kadlečík

Takmer generačný skok sa však udial na predných svetlometoch. Tie sa za príplatok dajú vybaviť full-LED technológiou, ktorá nielenže vyzerá dobre, ale aj výborne funguje. Diódy sú totiž aktívne, čo oceníte najmä v prípade využívania diaľkových svetiel. Tie totiž svietia prakticky neustále a vďaka schopnosti vyrezávania objektov neoslňujú protiidúcich vodičov.

Podobná zmena sa udiala aj v priestore koncových svetiel. Ich grafika je naozaj pekná, image Golfu zvyšujú aj dynamické smerovky. Tie presne podčiarkujú charakter testovaného bestselleru. Na prvý pohľad je nenápadný a na ceste ho poľahky prehliadnete, no po bližšom zoznámení zistíte, že v sebe skrýva poriadnu technologickú nálož.

Správny kompromis

Po nastúpení do vozidla nás hneď zaujal ergonomicky tvarovaný volant, ktorý dobre padne do ruky. Ku cti mu slúži aj logické a prehľadné rozmiestnenie multifunkčných tlačidiel. Druhá v poradí nám do oka padla “čierna diera” na mieste, kde sa v minulosti bežne nachádzal analógový rýchlomer, otáčkomer, palivomer či ukazateľ teploty oleja.

Interiér sa nesie v tradíciach predchodcov - je pomerne jednoduchý, funkčný a elegantný 54 fotografií v galérii Interiér sa nesie v tradíciach predchodcov - je pomerne jednoduchý, funkčný a elegantný Zdroj: Filip Kadlečík

Tie všetky sú však minulosťou. Za volant sa totiž nasťahoval digitálny Active Info Display, teda virtuálna prístrojová doska. Jej vyhotovenie je kvalitné - je prehľadná, má dobré rozlíšenie a slušnú animáciu. Slabou stránkou obrazovky je prílišná konzervatívnosť, pôsobí, ako keby sa vo VW báli dopriať jej trochu extravagancie a moderného šmrncu. Presne ten nám v jej prípade napríklad v porovnaní s i-Cockpitom Peugeotu trochu chýbal.

Apropos, ak by sme si do auta dopriali príplatkovú digitálnu prístrojovku, určite by sme nezabudli ani na bezkľúčový vstup či štartovanie. Ten v prípade testovaného Golfu chýbal. To považujeme za nelogické, najmä v kontraste s celkovou technologickou úrovňou vozidla.

Najväčšou výhodou Active Info displeja je prehľadné zobrazovanie navigácie v zornom poli vodiča 54 fotografií v galérii Najväčšou výhodou Active Info displeja je prehľadné zobrazovanie navigácie v zornom poli vodiča Zdroj: Filip Kadlečík

Chybu určite neurobíte ani vtedy, ak sa rozhodnete svoj Golf vybaviť infotainmentom s názvom “Discover Media”. S jeho prácou sme boli veľmi spokojní, prakticky mu niet čo vyčítať. Menej sa nám páči centrálny displej, na ktorom sa zobrazuje. Podobne ako ďalšie koncernové vozidlá, aj Golf ho má zapustený v lesklom skle.

To sa rýchlo špiní a sadá na neho prach. Na druhú stranu, v tomto prípade zostali zachované aspoň dve hardvérové tlačidlá. Ešte viac nás potešilo, že jedno z nich slúži na reguláciu hlasitosti. Dá sa teda povedať, že ide o správny kompromis medzi pokrokom a tradíciami, ktoré by sa meniť nemuseli.

Väčšina tlačidiel je síce dotyková, VW však pri tejto výbave aspoň čiastočne zachoval aj hardvérové ovládacie prvky 54 fotografií v galérii Väčšina tlačidiel je síce dotyková, VW však pri tejto výbave aspoň čiastočne zachoval aj hardvérové ovládacie prvky Zdroj: Filip Kadlečík

Okrem technologických hračiek Golf samozrejme ponúka aj očakávanú mieru komfortu, všetko je pritom orientované na vodiča. Ten sedí na športovo tvarovanom elektricky ovládanom kresle ergoActive s masážnou funkciou. Sťažovať sa však nemusia ani pasažieri. Ich sedadlá taktiež disponujú príjemnou povrchovou úpravou, majú dostatočne dlhé sedáky a sú správne mäkké.

Samozrejme, vzhľadom na koncepciu vozidla netreba očakávať, že dozadu si bez problémov sadne pätica statných chlapov. Dospelým odporúčame cestovať skôr vo štvorici - vtedy má každý člen posádky svoj komfort. Ten zaručuje aj priestorová ponuka, priemerne vysoký vodič si sám za seba sadne s niekoľkocentimetrovou rezervou. 

Vďaka týmto svetlom máte pravú krajnicu osvietenú prakticky neustále 54 fotografií v galérii Vďaka týmto svetlom máte pravú krajnicu osvietenú prakticky neustále Zdroj: Filip Kadlečík

Batožinový priestor s objemom 380 litrov by taktiež mal stačiť aj štvorčlennej posádke. Vďaka jeho pravidelnému tvaru nebude problém ani s jeho plným využitím v prípade prevozu väčších predmetov. Po sklopení zadných sedadiel tento údaj vzrastie na 1 270 l.

Výborné TDI, radšej ale s DSG

Síce nepatríme k zarytým fanúšikom naftových agregátov, no ku Golfu agregát s prívlastkom TDI jednoducho tak nejak patrí. V našom prípade pod prednou kapotou pracoval štvorvalcový prepĺňaný dvojliter naladený na 110 kW (150 k) s krútiacim momentom vrcholiacim na úrovni 340 Nm. O radenie sa staral šesťstupňový manuál.

54 fotografií v galérii "Tédéíčko" pracuje veľmi dobre - je tiché, výkonné a pomerne úsporné Zdroj: Filip Kadlečík

Pohonná jednotka ako taká sa nám veľmi páčila. Pracuje ticho, typické klepanie sa do kabíny nedostáva a šoférovi sa za rozumnú jazdu vie odmeniť priaznivou spotrebou. Naviac, ak náhodou potrebujete jazdiť dynamickejšie, jej krútiaci moment zaručuje výborný ťah pri akcelerácii.

Test Hyundai i30: Oplatí sa naftové srdce?

Kórejský kompakt sme po najsilnejšej zážihovej verzii preverili aj so špičkovou vznetovou pohonnou jednotkou.

Rýchlu jazdu bez odvrávania zvládne aj podvozok. Na okresných cestách si aj s naftovým Golfom môžete užiť rýchle prejazdy zákrut. Oceňujeme, že sa na neho dá spoľahnúť aj čo sa tlmenia nerovností týka. Výrazné buchnutie sa do kabíny dostane skutočne len málokedy.

Výbornému motoru a dobrému podvozku, bohužiaľ, sekunduje nie práve ideálne nastavená prevodovka. Áno, jej kulisa je výborná a rýchlosti sa s ňou radia hladko. Problémom je skôr jej odstupňovanie. Pri rýchlosti 50 km/h totiž otáčky na treťom prevodovom stupni siahajú pomerne vysoko, no na štvrtom sú ešte príliš nízko.

Šesťstupňový manuál v tomto nastavení rozhodne nepatrí k našim obľúbeným 54 fotografií v galérii Šesťstupňový manuál v tomto nastavení rozhodne nepatrí k našim obľúbeným Zdroj: Filip Kadlečík

Až sa zdá, ako keby Volkswagen očakával, že šoférom bude vyhovovať dusenie motora na nízkych otáčkach. Aj kvôli tejto nedokonalosti treba v meste preraďovať neobvykle často. Malý kopček je už pre štvorku veľké sústo, klesanie zasa znamená zbytočne vysoké otáčky pre tretí prevodový stupeň.

Tucet senzorov a kamier 

Z našich skúseností sme usúdili, že Golf s týmto motorom by sme radšej kombinovali s DSG prevodovkou. Tá totiž okrem pohodlia prináša aj ďalšiu výhodu - lepšie využitie asistenčných systémov. Golf je totiž vybavený viac než tuctom senzorov a kamier, ktoré neustále sledujú vaše okolie a starajú sa o komfort i bezpečnosť.

Zadnej časti Golfu dominujú diódové koncové svetlá s atraktívnym vzhľadom 54 fotografií v galérii Zadnej časti Golfu dominujú diódové koncové svetlá s atraktívnym vzhľadom Zdroj: Filip Kadlečík

S manuálom sa však ich potenciál naplno nerozvinie, citeľné to je najmä v meste. Tam sa totiž Golf vybavený samočinnou skriňou dokáže v dopravných zápchach posúvať sám. V prípade manuálu však nič také nehrozí, keď radí šofér, musí automobil aj rozbiehať i brzdiť.

Táto funkcia je súčasťou balíka, ktorý zahŕňa adaptívny tempomat, systém núdzového brzdenia či systém na ochranu chodcov. Posledné dva menované sme našťastie nemuseli skúšať, no adaptívnemu tempomatu sme dali zabrať. Skutočne nás nesklamal a aj kvôli jednoduchšej práci s ním by sme do takto vybaveného Golfu volili skôr samočinnú dvojspojkovú prevodovku.

Vie jazdiť úsporne

Výhody dieselového motoru sa aj v prípade testovaného vozidla prejavia najmä pri vyššom tempe a dlhších jazdách. Pri jazde v mestských podmienkach Golf podľa VW spotrebuje 5,1 l nafty na 100 km, reálne však potrebuje ešte o 0,9 l viac. Počas testu sa jeho spotreba v uliciach mesta zastavila presne na 6,0 l/100 km.

Bezrámové spätné zrkadlo je efektné, pri nastavovaní sa ale ľahko zašpiní - nie je ho za čo chytiť 54 fotografií v galérii Bezrámové spätné zrkadlo je efektné, pri nastavovaní sa ale ľahko zašpiní - nie je ho za čo chytiť Zdroj: Filip Kadlečík

Oveľa lepšie sa mu darí na okresných cestách, kde by podľa Wolfsburgu mal jazdiť za 3,8 l/100 km. Tento údaj už je presnejší, v reálnej premávke totiž spotrebuje 4,1 l/100 km. Lepšie než v meste sa cíti aj na diaľnici, kde sa spotreba ustáli na hodnote 5,5 l/100 km.

V kombinovanej prevádzke by ste sa teda bez väčších obmedzení mali dostať k údaju 5,2 l spálenej nafty na každých 100 kilometrov. Koncern hovorí o kombinovanej spotrebe 4,3 l/100 km, tento údaj je však od reality pomerne vzdialený. Napriek tomu treba povedať, že Golf sa nemusí hanbiť ani za svoj reálny apetít. V praxi totiž s ohľadom na ponúkaný výkon motoru dokáže byť pomerne úsporný.

Ľudovým autom rozhodne nie je

Cenník akciovej verzie Edition Highline otvára bestseller vybavený agregátom 1.0 TSI s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, za ktorý si Volkswagen vypýta 14 290 eur. Základná cena testovaného kúsku sa po odpočítaní zľavy ustáli na čiastke 24 130 eur. Už táto úroveň Golfu je vybavená pomerne dobre.

Test VW Amarok V6 TDI: Naftové eso v rukáve

Volkswagenu v ponuke ešte pred niekoľkými rokmi chýbal veľký pick-up. Na trh preto prišiel Amarok, ktorý je napriek mladému veku poriadne tvrdým orieškom pre celú konkurenciu.

Ak však chcete ešte niečo naviac, napríklad vylepšený infotainment s väčšou obrazovkou, Active Info Display, LED predné svetlomety s automatickým natáčaním do zákruty či koncové svetlá s dynamickými smerovkami, treba si prichystať 28 820 eur. To už je na kompaktný hatchback, aj keď veľmi dobrý, pomerne slušná pálka. Slovným spojením “Volks” a “Wagen”, teda ľudové auto, by sme ho napriek príslušnosti k danej značke rozhodne neoznačovali.

Ach tie ceny…

Ako celok sa nám omladený Golf páčil. Rozhodne si zachováva kľúčové vlastnosti, ktoré z neho spravili žijúcu legendu. Je progresívny, opäť ponúka niečo naviac a k tomu tradičnú dávku komfortu. Škoda len horšej prevodovky či niekoľkých iných nedostatkov. Najvýraznejším z nich je pritom z nášho pohľadu cena.

Golf sa síce z hľadiska exteriéru príliš nezmenil, v interiéri ale prebehla malá technologická revolúcia 54 fotografií v galérii Golf sa síce z hľadiska exteriéru príliš nezmenil, v interiéri ale prebehla malá technologická revolúcia Zdroj: Filip Kadlečík

Áno, toto auto je vybavené skutočne dobre, má progresívne full-LED svetlomety, virtuálnu prístrojovú dosku, komfortné sedadlá a množstvo iných detailov, ktoré konkurencia dobieha len ťažko. Napriek tomu nám však cenovka 28 820 eur príde na “priemerný” dieselový Golf s manuálnou prevodovkou príliš vysoká. Ak sa však nájde klient ochotný túto cenu zaplatiť, a to sa určite nájde, bezpochyby za ňu dostane kus kvalitného a moderného auta.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 968 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
3 500 - 4 000/min
Max. krútiaci moment
340 Nm
pri otáčkach
1 750-3 000/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 351 mm
Šírka
1 799 mm
Výška
1 491 mm
Rázvor náprav
2 626 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 366 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 441 kg
Užitočná hmotnosť
409 kg
Celková hmotnosť
1 850 kg
Objem batožinového priestoru
380/1 233 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
216 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,6 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
5,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,3 l/100 km
Mesto - počas testu
6,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,1 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
111 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 14 290 €
Základná cena verzie
od 24 130 €
Cena testovaného exemplára
28 820 €

Najnovšie články
Kia Stinger GT: Prvý seriózny tuning v USA

Päťdverové kupé si ponechalo dynamickú siluetu i základné proporcie, no ergonómiu interiéru a množstvo technológií prebralo od á-osmičky.

Audi A7 ide po stopách vlajkovej lode

Už začiatkom októbra sa zistilo, že finálne kontroly vozidiel robili v niektorých prípadoch inšpektori bez osvedčenia. Teraz sa problém ešte rozšíril...

Nissan pozastaví výrobu áut pre japonský trh

Americký tuner naznačuje, že jeho Venom F5 možno dosiahne 300 míľ za hodinu. Hyperšport bude mať premiéru na výstave SEMA.

Hennessey opäť vyzýva Bugatti na duel

Severský automobil vhodne kombinuje eleganciu s imidžom zálesáka a ponúka dobrú priechodnosť terénom len s časťou nevýhod triedy SUV.

Test Volvo V90 CC: Luxusný kompromis

Podľa výrobcu z Wokingu pôjde o najextrémnejšie cestné vozidlo z jeho dielne a prioritne bude zamerané na okruhovú prevádzku.

McLaren pripravuje ďalší hyperšport

Z jednotlivých štátov výrazne klesol najmä predaj vo Veľkej Británii, a to o 9,3 %. Klesol aj predaj v Nemecku (3,3 %).

Predaj áut v Európskej únii v septembri klesol
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×