Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Dilema pri parkovaní: Ako nechať kolesá?

Ponechanie vozidla s vytočenými kolesami prináša viacero negatív a štandardne by sme sa mu mali vyhýbať. Niekde ho však prikazuje zákon.
4 41 príspevkov 25.05.2017 / Marek Pokrývka

Pri tvorbe statických záberov automobilov sa často krúti volantom, keďže predný disk nasmerovaný priamo na objektív dáva fotografii akoby viac dynamiky. Takáto póza pôsobí jednoducho povedané viac frajersky. Mnohí vodiči ju preto využívajú aj v bežnom živote pri parkovaní, nájsť kdesi na ulici mesta takto odstavené vozidlo nie je väčšinou problém.

Vytočené kolesá pôsobia na zaparkovanom aute frajersky 4 fotografie v galérii Vytočené kolesá pôsobia na zaparkovanom aute frajersky Zdroj: Pexels

Na prvý pohľad môže toto správanie pôsobiť nevinne, náprava je predsa prispôsobená na dané pohyby. Teoreticky by to teda škodiť nemalo. Prax však hovorí niečo iné: je to zlozvyk, ktorý so sebou prináša viacero negatív. Ako teda nechať kolesá pred opustením auta? Štandardne má táto dilema len jednu správnu odpoveď a tou je ich vyrovnanie po zaparkovaní.

Kolesá mimo karosérie tvoria prekážku

Základným argumentom proti spomínanému pózovaniu je ohľaduplnosť voči ostatným. Pneumatiky vytŕčajúce mimo obrysov karosérie totiž tvoria prekážku navyše, ktorá môže iným šoférom zavadzať pri manévrovaní. Nejde však len o to. Okrem toho môže dostupné miesto obmedziť tak, že zabráni jednoduchému prechádzaniu pomedzi automobily s detským kočíkom alebo nákupným košíkom.

Veľké riziko: Toto môže zničiť vaše brzdy

Množstvo vodičov si to neuvedomuje, no ani brzdenie automobilu nie je úplne jednoduchou činnosťou. Existuje zásada, ktorú veľa z nás nepozná, no môže byť záchranou v nejednej nebezpečnej situácii.

Zbytočné zmenšovanie zväčša úzkych priestorov na parkovisku však „ocenia“ všetci, neobmedzuje len vodičov, mamičky a nakupujúcich. Koleso je prekážkou aj pre ostatných peších. Stačí chvíľa nepozornosti a nohavice zašpinené od trčiacej pneumatiky sú na svete.

Trčiaca pneumatika zbytočne zmenšuje priestor medzi autami 4 fotografie v galérii Trčiaca pneumatika zbytočne zmenšuje priestor medzi autami Zdroj: Marek Pokrývka

Ponechanie vozidla s vytočenými kolesami prináša aj ďalší prozaický problém. V dnešnom uponáhľanom svete totiž nie je nič výnimočné, ak má vodič počas usadania do auta hlavu zahrabanú v pracovných povinnostiach či starostlivosti o potomstvo. Najmä pri opticky vyrovnanom volante môže preto zabudnúť na skutočný uhol riadenia. Rozbiehanie sa v tesných priestoroch tak dokáže vyústiť v náhly pohyb nepredpokladaným smerom a celkom zbytočnú škodovú udalosť.

Kritickým komponentom sú manžety

Téma má však aj technickú rovinu. Predná náprava je síce prispôsobená na otáčanie kolies, ale nie na dlhodobé ponechanie v tejto pozícii. Pre niektoré komponenty to znamená nadmerné namáhanie sa. Kritickou súčasťou sú manžety: pri zaparkovaní vo frajerskej polohe je časť krycej gumy nadmerne roztiahnutá, kým druhá zostáva príliš stlačená.

Dlhodobým pózovaním trpia ochranné gumy na náprave 4 fotografie v galérii Dlhodobým pózovaním trpia ochranné gumy na náprave Zdroj: Václav Lipavský

Pravidelné parkovanie s trčiacimi pneumatikami môže spôsobiť predčasnú únavu materiálu. Na ochranných prvkoch sa môžu objaviť praskliny a nakoniec trhliny, čo predstavuje riziko pre ďalšie komponenty nápravy. Nečistotám sú vydané na milosť najmä homokinetické kĺby.

Tieto dôležité súčiastky sa môžu vinou poškodeného obalu nadmerne opotrebovávať a výsledkom sú vôle vyúsťujúce v pukanie sprevádzajúce otáčanie volantu či trasenie počas akcelerácie. V prípade zistenia poškodenia na niektorej manžete je preto dobré ju rýchlo vymeniť.

Na strmom kopci ide o bezpečnosť

Napriek spomínaným negatívam sú situácie, v ktorých je ponechanie vozidla s vytočenými kolesami žiaduce. Niekde ho dokonca prikazuje zákon. Je to prípad mnohých hornatých lokalít, snáď najžiarivejším príkladom je severoamerické San Francisco. Na jeho strmých uliciach nájdete autá s vyrovnanými papučkami len zriedkavo. Vodiči to berú ako samozrejmosť, ide totiž o bezpečnosť.

Pre vodičov v San Franciscu je takéto parkovanie samozrejmosť 4 fotografie v galérii Pre vodičov v San Franciscu je takéto parkovanie samozrejmosť Zdroj: Unsplash

Pri parkovaní v kopci nosom nahor je podľa pravidiel potrebné pneumatiky natočiť smerom od obrubníka. Oň sa má vozidlo jednoducho oprieť, ak by mu náhodou zlyhala ručná brzda a začalo cúvať. Nedôjde tak k ďalším škodám. V prípade parkovania dolu kopcom treba kolesá nasmerovať opačne, teda priamo k betónovému okraju chodníka. Dôvod je rovnaký.

Ak teda občas parkujete v strmom kopci, pokojne volantom otáčajte príslušným spôsobom. Štandardne je však najlepšie schovať kolesá do blatníkov. Nejde len o ohľaduplnosť k iným šoférom a chodcom, ale tiež ku gumeným manžetám chrániacim komponenty prednej nápravy.


Najnovšie články
Obrovské prekvapenie: V garáži našli superauto

Vďaka pohonu všetkých kolies ponúka horúce kombi raketové rozjazdy a viac stability v zákrutách, ale je smädnejšie a trochu menej zábavné.

Test Leon ST Cupra 300: Oplatí sa 4Drive?

Kia Stinger GT je zjavom sama o sebe. So svojim 3,3 litrovým šesťvalcom a elegantným dizajnom je očarujúcim autom už na prvý pohľad. Tuneri z West Coast...

Kia Stinger GT: Prvý seriózny tuning v USA

Päťdverové kupé si ponechalo dynamickú siluetu i základné proporcie, no ergonómiu interiéru a množstvo technológií prebralo od á-osmičky.

Audi A7 ide po stopách vlajkovej lode

Už začiatkom októbra sa zistilo, že finálne kontroly vozidiel robili v niektorých prípadoch inšpektori bez osvedčenia. Teraz sa problém ešte rozšíril...

Nissan pozastaví výrobu áut pre japonský trh

Americký tuner naznačuje, že jeho Venom F5 možno dosiahne 300 míľ za hodinu. Hyperšport bude mať premiéru na výstave SEMA.

Hennessey opäť vyzýva Bugatti na duel

Severský automobil vhodne kombinuje eleganciu s imidžom zálesáka a ponúka dobrú priechodnosť terénom len s časťou nevýhod triedy SUV.

Test Volvo V90 CC: Luxusný kompromis
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×