Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Dilema pri parkovaní: Ako nechať kolesá?

Ponechanie vozidla s vytočenými kolesami prináša viacero negatív a štandardne by sme sa mu mali vyhýbať. Niekde ho však prikazuje zákon.
4 40 príspevkov 25.05.2017 / Marek Pokrývka

Pri tvorbe statických záberov automobilov sa často krúti volantom, keďže predný disk nasmerovaný priamo na objektív dáva fotografii akoby viac dynamiky. Takáto póza pôsobí jednoducho povedané viac frajersky. Mnohí vodiči ju preto využívajú aj v bežnom živote pri parkovaní, nájsť kdesi na ulici mesta takto odstavené vozidlo nie je väčšinou problém.

Vytočené kolesá pôsobia na zaparkovanom aute frajersky 4 fotografie v galérii Vytočené kolesá pôsobia na zaparkovanom aute frajersky Zdroj: Pexels

Na prvý pohľad môže toto správanie pôsobiť nevinne, náprava je predsa prispôsobená na dané pohyby. Teoreticky by to teda škodiť nemalo. Prax však hovorí niečo iné: je to zlozvyk, ktorý so sebou prináša viacero negatív. Ako teda nechať kolesá pred opustením auta? Štandardne má táto dilema len jednu správnu odpoveď a tou je ich vyrovnanie po zaparkovaní.

Kolesá mimo karosérie tvoria prekážku

Základným argumentom proti spomínanému pózovaniu je ohľaduplnosť voči ostatným. Pneumatiky vytŕčajúce mimo obrysov karosérie totiž tvoria prekážku navyše, ktorá môže iným šoférom zavadzať pri manévrovaní. Nejde však len o to. Okrem toho môže dostupné miesto obmedziť tak, že zabráni jednoduchému prechádzaniu pomedzi automobily s detským kočíkom alebo nákupným košíkom.

Veľké riziko: Toto môže zničiť vaše brzdy

Množstvo vodičov si to neuvedomuje, no ani brzdenie automobilu nie je úplne jednoduchou činnosťou. Existuje zásada, ktorú veľa z nás nepozná, no môže byť záchranou v nejednej nebezpečnej situácii.

Zbytočné zmenšovanie zväčša úzkych priestorov na parkovisku však „ocenia“ všetci, neobmedzuje len vodičov, mamičky a nakupujúcich. Koleso je prekážkou aj pre ostatných peších. Stačí chvíľa nepozornosti a nohavice zašpinené od trčiacej pneumatiky sú na svete.

Trčiaca pneumatika zbytočne zmenšuje priestor medzi autami 4 fotografie v galérii Trčiaca pneumatika zbytočne zmenšuje priestor medzi autami Zdroj: Marek Pokrývka

Ponechanie vozidla s vytočenými kolesami prináša aj ďalší prozaický problém. V dnešnom uponáhľanom svete totiž nie je nič výnimočné, ak má vodič počas usadania do auta hlavu zahrabanú v pracovných povinnostiach či starostlivosti o potomstvo. Najmä pri opticky vyrovnanom volante môže preto zabudnúť na skutočný uhol riadenia. Rozbiehanie sa v tesných priestoroch tak dokáže vyústiť v náhly pohyb nepredpokladaným smerom a celkom zbytočnú škodovú udalosť.

Kritickým komponentom sú manžety

Téma má však aj technickú rovinu. Predná náprava je síce prispôsobená na otáčanie kolies, ale nie na dlhodobé ponechanie v tejto pozícii. Pre niektoré komponenty to znamená nadmerné namáhanie sa. Kritickou súčasťou sú manžety: pri zaparkovaní vo frajerskej polohe je časť krycej gumy nadmerne roztiahnutá, kým druhá zostáva príliš stlačená.

Dlhodobým pózovaním trpia ochranné gumy na náprave 4 fotografie v galérii Dlhodobým pózovaním trpia ochranné gumy na náprave Zdroj: Václav Lipavský

Pravidelné parkovanie s trčiacimi pneumatikami môže spôsobiť predčasnú únavu materiálu. Na ochranných prvkoch sa môžu objaviť praskliny a nakoniec trhliny, čo predstavuje riziko pre ďalšie komponenty nápravy. Nečistotám sú vydané na milosť najmä homokinetické kĺby.

Tieto dôležité súčiastky sa môžu vinou poškodeného obalu nadmerne opotrebovávať a výsledkom sú vôle vyúsťujúce v pukanie sprevádzajúce otáčanie volantu či trasenie počas akcelerácie. V prípade zistenia poškodenia na niektorej manžete je preto dobré ju rýchlo vymeniť.

Na strmom kopci ide o bezpečnosť

Napriek spomínaným negatívam sú situácie, v ktorých je ponechanie vozidla s vytočenými kolesami žiaduce. Niekde ho dokonca prikazuje zákon. Je to prípad mnohých hornatých lokalít, snáď najžiarivejším príkladom je severoamerické San Francisco. Na jeho strmých uliciach nájdete autá s vyrovnanými papučkami len zriedkavo. Vodiči to berú ako samozrejmosť, ide totiž o bezpečnosť.

Pre vodičov v San Franciscu je takéto parkovanie samozrejmosť 4 fotografie v galérii Pre vodičov v San Franciscu je takéto parkovanie samozrejmosť Zdroj: Unsplash

Pri parkovaní v kopci nosom nahor je podľa pravidiel potrebné pneumatiky natočiť smerom od obrubníka. Oň sa má vozidlo jednoducho oprieť, ak by mu náhodou zlyhala ručná brzda a začalo cúvať. Nedôjde tak k ďalším škodám. V prípade parkovania dolu kopcom treba kolesá nasmerovať opačne, teda priamo k betónovému okraju chodníka. Dôvod je rovnaký.

Ak teda občas parkujete v strmom kopci, pokojne volantom otáčajte príslušným spôsobom. Štandardne je však najlepšie schovať kolesá do blatníkov. Nejde len o ohľaduplnosť k iným šoférom a chodcom, ale tiež ku gumeným manžetám chrániacim komponenty prednej nápravy.


Najnovšie články
Buick Enspire: 557 koní a dojazd 600 km

Slováci kupujú nielen jazdenky, záujem stúpa aj o nové vozidlá. Dokazujú to marcové čísla, ktoré ukázali rast v každej kategórii. Medzi malými úžitkovými...

Nových áut u nás pribúda

Britská organizácia The Eco Experts sa pozrela na kvalitu ovzdušia v Európe z pohľadu zamorenia motoristami. Kto na starom kontinente je na tom najhoršie...

Znečistený vzduch: Kde v Európe je to najhoršie?

Automobilka BMW naznačila veľkú zmenu, ktorá čaká palubovky jej modelov. Na cestu, na ktorú už pred časom vykročil Mercedes-Benz, čoskoro nastúpia aj Bavori...

Bavori avizujú zmenu: Plne digitálny kokpit

Po kombi prišiel rad na štvordverovú karosériu, od praktickejšieho príbuzného sa okrem stupňovitej zadnej časti nijak neodlišuje.

Lada Vesta: Terénny sedan ide do výroby

Európsky parlament poriadne pritvrdil v otázke testovania emisií vozidiel. Brusel dostane ďalšie právomoci, okrem iného bude môcť nariadiť stiahnutie áut...

EÚ poriadne pritvrdí kontroly emisií

Je v podstate známy fakt, že ak je motorista spokojný s určitou automobilovou značkou, zostane jej verný aj pri kúpe ďalšieho auta. Toto pravidlo platí aj...

Slováci sú verní jednej značke
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×