Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zbytočný zlozvyk: Takto si veľa z nás ničí auto

Pri šoférovaní by ruky šoféra, s výnimkou preraďovania, mali byť na volante. Množstvo vodičov však ako pohodlnú opierku využíva radiacu páku. Nevedomky tak postupne ničia svoje auto.
3 36 príspevkov 23.05.2017 / Filip Kadlečík

Samočinné prevodovky v poslednom čase, najmä vďaka ich nevídanému technickému pokroku, zažívajú nebývalý rozmach. Väčšia časť našich vodičov však aj dnes jazdí na automobiloch s manuálne ovládanou prevodovou skriňou. Práve s týmito vozidlami súvisí podvedomý zlozvyk, ktorý môže negatívne vplývať na životnosť pohonného ústrojenstva. Ba čo viac, výrazne znižuje schopnosť šoféra reagovať na krízovú situáciu.

Manuál je u nás stále zastúpený viac, než samočinné prevodovky 3 fotografií v galérii Manuál je u nás stále zastúpený viac, než samočinné prevodovky Zdroj: Filip Kadlečík

Veľa z nás totiž pri jazde s takouto prevodovkou má tendenciu nedržať obidve ruky na volante, ale pravú si pohodlne zložiť na hlavicu radiacej páky. Negatívne následky sa na mechanickom ústrojenstve skrine odrazia najmä ak auto väčšinu kilometrov absolvuje v mestských podmienkach.

Ak totiž svoju ruku pokladáte na radiacu páku napríklad v kolóne automobilov, je veľká pravdepodobnosť, že ju pri brzdení a rozbiehaní nezanedbateľnou silou tlačíte dopredu, resp. dozadu. V takom prípade sa do kontaktu dostáva radiaca vidlica a rotujúca radiaca objímka. Z dlhodobého hľadiska potom dochádza k zodratiu povrchu vidlice, čím sa znižuje jej funkčnosť i životnosť.

Ak teda častejšie jazdíte mimo mesta, kde auto desiatky kilometrov plachtí rovnakou rýchlosťou, tento technický problém sa vás týkať nemusí, resp. je jeho vplyv zanedbateľný. To však určite neznamená, že odporúčame mať na diaľnici ruku položenú na radiacej páke. Práve naopak, tam si tento zlozvyk môže vybrať ešte horšiu daň.

Takto by radiaca vidlica vyzerať nemala 3 fotografií v galérii Takto by radiaca vidlica vyzerať nemala Zdroj: Youtube

Je totiž logické, že ak vodič nemá obidve ruky na volante, jeho reakcie v krízových situáciach sú podstatne horšie a pomalšie. Diaľničné tempo riziko len zvyšuje. Najmä pri vyhýbacích manévroch podobných losiemu testu môže byť nedostatočná kontrola volantu rozdielom medzi bezpečne zvládnutou krízovou situáciou a fatálnou kolíziou.

Ísť do plnej križovatky: Zlozvyk našich vodičov

Upchané križovatky sú bežným javom, neraz sú príčinou samotní vodiči. Najmä tí, ktorí sa snažia prejsť na zelenú za každú cenu. Zostanú však trčať v strede križovatky, zablokujú ostatné smery a potom...

Ako jagavý príklad poslúži skúsenosť pána, ktorý si pred tromi mesiacmi za 99 dolárov na krátku jazdu prenajal McLaren MP4-12 C. Pekne totiž ilustruje, aké dôležité je mať vo vysokej rýchlosti či pri výkonných vozidlách obidve ruky na volante. Pán, ktorý si myslel, že prejazd zákrutami v šuperšporte zvládne aj s jednou rukou na kolenách na svoju ľahkomyselnosť doplatil zničením exkluzívneho vozidla.

Ďalšou výhodou je možnosť presnejšieho usmerňovania vozidla. Ak volant držíte v obidvoch rukách, jemné korekcie pri prejazde zákrutami zvládnete plynulejšie a s väčším prehľadom. Negatívny vplyv na technický stav vozidla teda nie je jedinou nevýhodou jazdenia s rukou položenou na hlavici radiacej páky. V prvom rade si vodič takýmto konaním zvyšuje riziko, že bude účastníkom dopravnej nehody.


Najnovšie články
Obrovské prekvapenie: V garáži našli superauto

Vďaka pohonu všetkých kolies ponúka horúce kombi raketové rozjazdy a viac stability v zákrutách, ale je smädnejšie a trochu menej zábavné.

Test Leon ST Cupra 300: Oplatí sa 4Drive?

Kia Stinger GT je zjavom sama o sebe. So svojim 3,3 litrovým šesťvalcom a elegantným dizajnom je očarujúcim autom už na prvý pohľad. Tuneri z West Coast...

Kia Stinger GT: Prvý seriózny tuning v USA

Päťdverové kupé si ponechalo dynamickú siluetu i základné proporcie, no ergonómiu interiéru a množstvo technológií prebralo od á-osmičky.

Audi A7 ide po stopách vlajkovej lode

Už začiatkom októbra sa zistilo, že finálne kontroly vozidiel robili v niektorých prípadoch inšpektori bez osvedčenia. Teraz sa problém ešte rozšíril...

Nissan pozastaví výrobu áut pre japonský trh

Americký tuner naznačuje, že jeho Venom F5 možno dosiahne 300 míľ za hodinu. Hyperšport bude mať premiéru na výstave SEMA.

Hennessey opäť vyzýva Bugatti na duel

Severský automobil vhodne kombinuje eleganciu s imidžom zálesáka a ponúka dobrú priechodnosť terénom len s časťou nevýhod triedy SUV.

Test Volvo V90 CC: Luxusný kompromis
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×