Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Škoda Rapid: Aká je po facelifte s 1.0 TSI?

Počas prvých kilometrov s omladeným liftbackom a hatchbackom sme si vyskúšali litrový trojvalec s DSG i manuálom vybavený turbodiesel.
49 84 príspevkov 16.05.2017 / Marek Pokrývka

Mladá Boleslav v roku 2011 oživila slávne označenie Rapid. Meno spájané najmä s originálne tvarovaným kupé z 80. rokov dostal v novom miléniu indický sedan, trochu neskôr nasledoval výrazne odlišný európsky liftback a následne odvodený hatchback. Toto trio sa v mnohých regiónoch úspešne etablovalo. Výrobca uvádza, že globálne ide o jeho druhý najpredávanejší produkt.

Škoda Rapid po medzigeneračnom omladení vo verzii Monte Carlo 49 fotografií v galérii Škoda Rapid po medzigeneračnom omladení vo verzii Monte Carlo

Keďže model určený pre starý kontinent čoskoro oslávi svoje piate narodeniny, česká automobilka sa ho rozhodla zmodernizovať. Jeho osvieženú fazónu predviedla v Ženeve. Teraz sme mali možnosť si vozidlo vyskúšať a osobne preveriť, čo všetko sa na ňom v súčasnosti mení. Aká je táto úspešná Škoda po medzigeneračnom facelifte?

Diódy, upravené nárazníky a lepšie vybavenie

Z hľadiska dizajnu neboli zásahy nijak komplexné. No ako sme sa presvedčili počas jarného autosalóna, aj drobné zmeny môžu niekedy priniesť citeľný efekt. V tomto prípade sú najvýraznejšou úpravou svetlomety. Na želanie môžu byť bi-xenónové, pričom ich súčasťou sú pásiky odkazujúce na charakteristický krištáľový motív i diódová linka slúžiaca pre režim denného svietenia.

Najvýraznejšou úpravou sú v prípade českého vozidla svetlomety 49 fotografií v galérii Najvýraznejšou úpravou sú v prípade českého vozidla svetlomety

Jej tvar opakuje pochrómovaná lišta v prepracovanom prednom nárazníku, ktorá je súčasťou vybavenia Style. V prípade karosérie Spaceback je v tomto prípade štandardom tiež väčšie presklenie piatych dverí. Tie susedia so zatmavenými koncovými svetlami, pričom LED architektúra zostala vyhradená liftbacku. V balíku zmien nesmú chýbať inovované disky kolies. Ponuke naďalej obsahuje vyhotovenie Monte Carlo, ktoré prináša viacero športovo štylizovaných doplnkov v čiernej farbe.

Faceliftovaný Rapid sme videli v Ženeve

Škoda momentálne chŕli jeden model za druhým. Len prednedávnom do ponuky pribudol nový Kodiaq, nasledovaný faceliftom Octavie, Citiga a najnovšie aj Rapidu. Práve s čerstvým členom partie sme sa...

Vo vnútri sa toto vyhotovenie vyznačuje napríklad športovo tvarovanými prednými sedadlami s viacfarebným čalúnením, ktoré dopĺňa kontrastné prešívanie na koženom volante či lakťovej opierke. Prítomné sú tiež obklady pripomínajúce štruktúru uhlíkových vlákien.

Vnútorný priestor pôsobí po modernizácii o niečo hodnotnejšie 49 fotografií v galérii Vnútorný priestor pôsobí po modernizácii o niečo hodnotnejšie

Štandardné verzie majú síce vlastnú škálu materiálov a ponúkaných farieb, no spoločným rysom je bohatšie použitie dekoratívnych panelov. Rapid má okrem toho modernejšie vyzerajúci volant. Rozšírené je tiež vybavenie, v ktorom nechýba napríklad ani rozhranie Wi-Fi. Vďaka vykonaným úpravám pôsobí vnútorný priestor českého vozidla o niečo hodnotnejšie.

Základom ponuky je litrový prepĺňaný trojvalec

Hlavnou technickou novinkou je uvedenie agregátu 1.0 TSI. Benzínový trojvalec vybavený turbodúchadlom poznáme z viacerých automobilov koncernu Volkswagen a nedávno prišiel aj pod kapotu typu Fabia. Škoda Rapid ho rovnako ponúka v dvoch naladeniach. Odlišuje sa však jeho kombináciou s prevodovkami a nejde o jediný rozdiel v portfóliu tejto dvojice vozidiel.

Trojvalec je dobru odhlučnený, pri DSG však treba rátať s dunením 49 fotografií v galérii Trojvalec je dobru odhlučnený, pri DSG však treba rátať s dunením

Litrový motor je tu základom. Verziu dosahujúcu maximum 70 kW (95 k) si možno vybrať s päťstupňovým manuálom alebo sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. V prípade výkonnejšieho exemplára ponúkajúceho 81 kW (110 k) je jedinou voľbou ručné miešanie šiestich stupňov. My sme si počas prvých kilometrov vyskúšali slabší model so samočinným ústrojenstvom.

Vzhľadom na predchádzajúce skúsenosti s týmto agregátom nás jeho kvalitné odhlučnenie neprekvapilo. Charakteristický chod nepárneho počtu piestov síce pod zvýšenou záťažou neskryje, ale vôbec sa zaň nemusí hanbiť. Citeľné sú skôr jeho občasné vibrácie. V prípade modelov DSG zase treba rátať s dunením karosérie, keďže prevodovka ho rada posiela do nízkych otáčok.

Prepĺňaný litrový agregát má pomerne lineárny nástup sily 49 fotografií v galérii Prepĺňaný litrový agregát má pomerne lineárny nástup sily

Trojvalec sa často dostáva do pásma okolo 1 500 ot./min. a výsledkom sú rušivé nízkofrekvenčné zvuky. O trochu vyššie sa tento efekt stráca. Takmer okamžite pritom začína nástup sily, ktorý je pomerne lineárny. Tým sa tento motor líši od predchodcu menom 1.2 TSI.  Subjektívne nám preto pripadal o niečo slabší, aj keď reálnou dynamikou je dvojica porovnateľná. Litrový agregát má mať navrch z hľadiska apetítu po palive. V plnohodnotnom teste preveríme, ako sa reálne hýbal.

Turbodiesel by mal excelovať svojou spotrebou

Pre zástancov benzínu ponúka Škoda okrem „litráčika“ aj známy agregát 1.4 TSI. Štvorvalec s maximálnym výkonom 92 kW (125 k) plánuje kombinovať výhradne s prevodovkou DSG. Priaznivci nafty budú mať na výber turbodiesel 1.4 TDI s tromi valcami dosahujúci 66 kW (90 k) a objemnejším 1,6-litrovým motorom disponujúcim jedným piestom navyše. Ten má 85 kW (115 k). Kombinovaný je výhradne s päťstupňovým manuálom, menšiu jednotku možno doplniť aj dvojspojkou.

Rapid ponúka na výber trojvalec 1.4 TDI a 1,6-litrový štvorvalec 49 fotografií v galérii Rapid ponúka na výber trojvalec 1.4 TDI a 1,6-litrový štvorvalec

Spomedzi vznetových modelov sme pri úvodných kilometroch ochutnali ten najsilnejší. Štvorvalec s maximálnym výkonom 85 kW (115 k) a krútiacim momentom 250 Nm zostal počas faceliftu prakticky nedotknutý. Z hľadiska dynamiky je úplne postačujúci. Excelovať by mal svojou spotrebou, výrobca preň uvádza kombinovanú spotrebu na úrovni 4,2 l/100 km.

Z hľadiska jazdných vlastností nás Rapid neprekvapil, podvozok totiž neprešiel pri medzigeneračnej modernizácii žiadnymi zásadnými zmenami. V rámci kategórie naďalej ponúka solídne jazdné vlastnosti i komfort pruženia. Hmotnosť sa výrazne nemenila, takže efekt výmeny štvorvalca za menší litrový motor nie je subjektívne cítiť. Nami skúšané automobily obúvali 16-palcové disky kolies. Prehnali sme ich po kvalitnom asfalte, no objavilo sa aj viacero rozbitejších úsekov.

Nami skúšané automobily obúvali 16-palcové disky kolies 49 fotografií v galérii Nami skúšané automobily obúvali 16-palcové disky kolies

Predaj sa spustil, základná cena 12 340 eur

Vzhľadom na rozsah zmien nie je prekvapením, že na zmodernizovanú verziu českého vozidla nebudú záujemcovia dlho čakať. Predaj sa nedávno spustil. Slovenský importér stanovil základnú cenu typu Rapid po facelifte na 12 340 eur, pričom táto čiastka platí pre hatchback. Za objemnejší liftback si treba vo všetkých vyhotoveniach doplatiť rovné tri stovky. V prípade nami skúšaného sivého exemplára so samočinnou prevodovkou a balíkom Monte Carlo možno hovoriť o sume 17 250 eur, s viacerými zvolenými príplatkami ide o približne 19-tisíc.


Najnovšie články
Peugeot Pick Up: Francúz má čínsky pôvod

O Rusku sa často hovorí ako o krajine neobmedzených možností. Tento výrok sa nedávno opäť potvrdil - niekoľkí nadšenci prerobili tri autá do podoby módneho...

Ošiaľ menom fidget spinner už aj v Rusku

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 25. júna 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Francúzsky hot-hatch bude dostupný s dvomi verziami podvozka. Okrem toho bude mať systém 4Control, teda riadenú zadnú nápravu.

Mégane R.S. prezrádza ďalšie detaily

Balík zvyšujúci schopnosti svalovca zlepšil hodnotu pôvodnej verzie o vyše trinásť sekúnd, za výsledok 7:16,04 sa hanbiť určite nemusí.

Camaro ZL1 1LE: Super čas na Nordschleife

Dizajnér navrhol dynamicky tvarované vozidlo hodné označenia Shooting Brake. Využil charakteristické rysy, no zároveň priniesol vlastné nápady.

Maserati: Dočkáme sa kombi s trojzubcom?

Do sveta štvorkolesových vozidiel jednoznačne patria aj poľnohospodárske traktory. Často stoja na okraji záujmu, napriek tomu však ide o fascinujúce stroje,...

Najextrémnejšie traktory sveta: Výkon cez 600 k
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×