Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Bezpečný odstup: Ako nerobiť zbytočné nehody

Bezpečná vzdialenosť má svoje opodstatnenie, no mnohí vodiči ju podceňujú. Pritom práve kvôli jej nedodržiavaniu vznikajú zbytočné reťazové havárie niekoľkých áut, ktoré vytvárajú nenávidené ranné kolóny.
4 16 príspevkov 16.05.2017 / Soňa Zverková

Suché a teplé obdobie v mnohých vodičoch vyvolávajú falošný pocit bezpečia a mnohí zbytočne riskujú. Tentokrát nehovoríme o rýchlosti, ale o bezpečnej vzdialenosti. I keď oboje spolu čiastočne súvisí. V prvom rade preto, že iná bezpečná vzdialenosť je za sucha v obci a iná za mokra na diaľnici.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 4 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

Zákon neuvádza konkrétny údaj o bezpečnej vzdialenosti, ale definuje ju ako „takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví“. Toto ustanovenie platí pre obce i vidiecke cesty a zákon uvádza aj to, že vodič musí udržiavať od vozidla pred ním takú vzdialenosť, aby auto, ktoré ho predchádza, sa mohlo pred neho bezpečne zaradiť.

V prípade diaľnic je zákon konkrétnejší, keďže definuje bezpečnú vzdialenosť. Platí pravidlo dvoch sekúnd, čiže vodič je povinný udržiavať od predchádzajúceho vozidla minimálne takú vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy. Autobusy, minibusy (kategória M3) a nákladné vozidlá od 3,5 tony (N2 a N3) musia udržiavať aspoň trojsekundový odstup. I keď to pochopiteľne nie je jednoduché určiť, určite je to ľahšie, ako odhadovať vzdialenosť v metroch. Nepotrebujete ani stopky. Počas jazdy si stačí vybrať určitý výrazný bod, napríklad, dopravnú značku, a v momente, keď ju predchádzajúce vozidlo minie, pomaly napočítať do dvoch.

Pri dodržiavaní bezpečnej vzdialenosti môže pomôcť aj kombinácia zvislého a vodorovného značenia. Zdroj: Autobild.sk 4 fotografie v galérii Pri dodržiavaní bezpečnej vzdialenosti môže pomôcť aj kombinácia zvislého a vodorovného značenia. Zdroj: Autobild.sk Zdroj: Autobild.sk

Dôležité faktory

Autori zákona sa očividne spoľahli na svojprávnosť každého vodiča, že je schopný zohľadniť nielen povrch vozovky a situáciu v premávke, ale aj stav a účinnosť pneumatík a bŕzd. Staršie autá nemusia mať tak účinné brzdy ako moderné, no aj medzi modernými vozidlami sú rozdiely, nakoľko výrobca musí účinnosť bŕzd prispôsobiť jazdným vlastnostiam a výkonu motora. Mestské približovadlo s výkonom motora 80 k nemusí mať tak účinné brzdy ako ostrejší model s výkonom 280 k a viac. Hoci normy musia splniť obidvaja, dráha zastavenia sa môže výrazne líšiť.

Dráha zastavenia nie je brzdná dráha, nakoľko závisí aj od reakčného času vodiča a brzdovej sústavy. Brzdnú dráhu zas ovplyvňuje stav povrchu vozovky a celý rad ďalších faktorov, napríklad, hmotnosť vozidla či pneumatiky. Inak sa bude správať prázdne vozidlo, inak plne obsadené. Čím ťažšie auto, tým dlhšia brzdná dráha. Ďalším dôležitým faktorom sú pneumatiky a nejde len o hĺbku dezénu. Vodiči totiž až pričasto zabúdajú na to, že s pribúdajúcim vekom sa výrazne zhoršujú ich vlastnosti.

Zdroj: Autobild.sk 4 fotografie v galérii Zdroj: Autobild.sk Zdroj: Autobild.sk

Bezpečná vzdialenosť v križovatke

V súvislosti s bezpečnou vzdialenosťou upozorňujeme, že platí aj pri státí v križovatke. Po prvé, ak do vás niekto zozadu narazí, nemusíte mať rozbitý aj predok. A po druhé, musíte mať dostatok priestoru, ak sa do križovatky bude náhliť vozidlo s rozsvietenými majákmi. Pri státí na semaforoch odporúčame, aby ste sa vyhli veľmi častým extrémom. Niektorí vodiči zostanú zo záhadného dôvodu stáť doslova pár centimetrov od nárazníka predchádzajúceho vozidla, iní si zas nechávajú priestor, do ktorého by sa vošiel kamión. Obidva spôsoby nie sú správne a ani vhodné.

Zlozvyky vodičov: Ničia si prevodovku aj spojku

Automobily s manuálnou prevodovkou na Slovensku ešte stále dominujú. Automatická skriňa je síce možno pohodlnejšia, no manuálna je finančne dostupnejšia. Pozrite si sedem zlozvykov, ktoré ju môžu...

Existuje relatívne jednoduché riešenie. Pokiaľ zo svojho miesta a bežnej pozície pri šoférovaní vidíte na spodnom okraji čelného skla predel medzi kapotou batožinového priestoru a nárazníkom, ste v správnej vzdialenosti. Pochopiteľne toto pravidlo neplatí, ak stojíte za vysokým SUV, autobusom alebo nákladným vozidlom. V takom prípade pomôže už len odhad. Ak je však pred križovatkou viacero jazdných pruhov, môžete vzdialenosť odhadnúť podľa rozmerov vozidla vo vedľajšom pruhu.

Malý tip na záver. Pokiaľ stojíte za autobusom alebo nákladiakom, nesnažte sa na neho nalepiť. Ak by sa čokoľvek stalo a musel by začať cúvať, jeho vodič o vás musí vedieť, čiže by mal vidieť aspoň časť vášho vozidla. Pokiaľ sa na neho nalepíte, neuvidí vás a pomyslí si, že má dosť priestoru na cúvanie. Navyše z nákladiakov môže pri rozjazde občas niečo spadnúť a poškodiť vaše vozidlo.

Zdroj: PZ SR, Autobild.sk 4 fotografie v galérii Zdroj: PZ SR, Autobild.sk Zdroj: PZ SR, Autobild.sk


Najnovšie články
Chiron: Z továrne vyšiel kus s číslom 100

Tlakovanie pneumatík dokáže byť najmä pre neskúsených šoférov otravné. V prípade Nissanu sú obavy minulosťou, výrazne ich totiž uľahčuje.

Nissan: Dofukovanie gúm nikdy nebolo ľahšie

Odbory vstúpili do štrajkovej pohotovosti po tom, ako s vedením nevedeli zosúladiť predstavy o sume a percente zvýšenia. 

Odborári v trnavskej automobilke chcú štrajkovať

Štvrtá generácia luxusného SUV by mala vzniknúť na architektúre CLAR, ktorá prinesie vyššiu tuhosť a zároveň nižšiu hmotnosť.

Nové BMW X5: Mediálna kampaň sa začala

niektoré modely dieselových áut budú mať zakázaný vjazd do dvoch úsekov dvoch ulíc v štvrti Altona.

Hamburg uvádza obmedzenia pre naftové autá

Bezpečnosť dieťaťa vo vozidle nemožno podceňovať a teda ani výber vhodnej autosedačky. Autokluby ADAC a ÖAMTC v tejto sezóne otestovali 23 modelov a väčšina...

Test autosedačiek: Jedna je extrémne nebezpečná

Vlajkovú loď francúzskej značky sme preverili s novým 1,8-litrovým benzínom, ktorý pôvodne debutoval pod kapotou kupé Alpine A110.

Test Renault Espace TCe 225: Dobré srdce
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×