Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Veľké riziko: Toto môže zničiť vaše brzdy

VIDEO
Množstvo vodičov si to neuvedomuje, no ani brzdenie automobilu nie je úplne jednoduchou činnosťou. Existuje zásada, ktorú veľa z nás nepozná, no môže byť záchranou v nejednej nebezpečnej situácii.
5 94 príspevkov 15.05.2017 / Filip Kadlečík

Akým spôsobom brzdíte, keď schádzate z vysokých kopcov do nižšie položených dolín? Otázka možno znie absurdne, no vzhľadom na brzdovú sústavu vášho vozidla môže mať kľúčový význam. Množstvo vodičov by totiž automaticky odpovedalo, že bez ohľadu na dĺžku či sklon klesania štandardne jemne pribrzďuje brzdami.

Ak sa brzdy nestíhajú chladiť, hrozí okrem postupného zníženia účinnosti aj ich nadmerné opotrebovávanie 5 fotografií v galérii Ak sa brzdy nestíhajú chladiť, hrozí okrem postupného zníženia účinnosti aj ich nadmerné opotrebovávanie

To je však chybný a nesprávny postup. Ako ukazuje video uverejnené na kanáli Engineering Explained, brzdový kotúč a doštičky sa pri nesprávnom zaobchádzaní vedia prehrievať až prekvapivo rýchlo. V tomto prípade stačil na simulovanie tejto situácie motor pracujúci v spektre 3 000 ot./min a jemne utiahnutá parkovacia brzda. Práve toto video výborne demonštruje, prečo je kontinuálne brzdenie pri schádzaní dlhého kopca jedným z najväčších zlozvykov šoférov.

Extrémna záťaž bŕzd: Čo sa stane s kotúčom?

Prehriatie bŕzd je jav, ktorému sa treba oblúkom vyhnúť. Sústava totiž potom stráca účinnosť a auto sa môže stať nekontrolovateľné. Ako sa však tomu dá predísť?

Oveľa viac sa oplatí auto krotiť podraďovaním a motorom v kombinácii s prudkým a nárazovým zapájaním brzdovej sústavy. Vtedy sa totiž vďaka úsekom nečinnosti natoľko neprehrieva a jej účinnosť výraznejšie neklesá. V opačnom prípade môžete zostať nepríjemne prekvapený, keď zistíte, že vaše brzdy znenazdajky vypovedali svoju činnosť.

Ďalším nepríjemným dôsledkom tohto nezvyku je zvýšené opotrebovávanie kotúčov či doštičiek. Pod vplyvom vysokého tepla sa na ich povrchu vytvárajú vrúbky, v prípade dlhodobého prehrievania kotúča hrozí dokonca jeho zvlnenie a v extrémnych prípadoch aj prasknutie. Nárazové brzdenie pri zjazde dole kopcom sa teda oplatí nielen z hľadiska bezpečnosti, ale aj nákladov na prevádzku či údržbu vozidla.

Trecie plochy kotúčových bŕzd dosahujú teplotu desiatok °C už po necelých dvoch minútach jemného brzdenia 5 fotografií v galérii Trecie plochy kotúčových bŕzd dosahujú teplotu desiatok °C už po necelých dvoch minútach jemného brzdenia

To isté platí aj pre brzdovú kvapalinu, Určite neodporúčame podceňovať jej pravidelnú výmenu. Časom sa totiž môže zaniesť drobnými nečistotami, ktoré následné znižujú jej bod varu. V praxi to znamená asi toľko, že čím skôr zovrie, tým skôr prídete o želaný efekt pri snahe o zabrzdenie vozidla. Z kvapaliny sa totiž zmení na plyn, ktorý vám pri znižovaní rýchlosti nepomôže.


Najnovšie články
Test Ford Edge: Splnený americký sen

ri predpokladanom trvaní tendra v lehote 12 mesiacov by sa tak podľa jeho slov mohol úsek začať stavať v roku 2022 a hotový by mohol byť v roku 2026.

Posledný úsek D1: Súťaž až v roku 2021

Číslami z exaktne meraného testu dynamiky sa pýcha britskej automobilky dostáva do spoločnosti omnoho drahších modelov.

McLaren 720S sa vyrovná hyperšportom

Nemecká firma prezentovala ďalšiu verziu vozidla, ktorá svoju podstatu prezrádza názvom MHX 800. Z osemvalca vyžmýkal špecialista presne 605 kW (823 k).

Monštruózne BMW dostalo ešte viac výkonu

Dynamický kórejský sedan štandardne roztáča zadné kolesá, kladie dôraz na jazdné vlastnosti a môže mať výkon až 272 kW (370 k).

Genesis G70 lezie do kapusty Nemcom

Podľa spravodajského servera portfolio.hu kabinet už pracuje na príprave zákona o tzv. e-mobilite i jeho vykonávacích predpisoch.

Maďarská vláda nakúpi 200 elektromobilov

Temperamentný taliansky sedan, v ktorého DNA by sa dal vystopovať aj vplyv Ferrari, sa postavil proti ostrému nemeckému kupé. Kto zvíťazí v pretekoch na úplne...

Giulia QV vs. C 63 S Coupé: Súboj na okruhu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×