Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Veľké riziko: Toto môže zničiť vaše brzdy

VIDEO
Množstvo vodičov si to neuvedomuje, no ani brzdenie automobilu nie je úplne jednoduchou činnosťou. Existuje zásada, ktorú veľa z nás nepozná, no môže byť záchranou v nejednej nebezpečnej situácii.
5 95 príspevkov 15.05.2017 / Filip Kadlečík

Akým spôsobom brzdíte, keď schádzate z vysokých kopcov do nižšie položených dolín? Otázka možno znie absurdne, no vzhľadom na brzdovú sústavu vášho vozidla môže mať kľúčový význam. Množstvo vodičov by totiž automaticky odpovedalo, že bez ohľadu na dĺžku či sklon klesania štandardne jemne pribrzďuje brzdami.

Ak sa brzdy nestíhajú chladiť, hrozí okrem postupného zníženia účinnosti aj ich nadmerné opotrebovávanie 5 fotografií v galérii Ak sa brzdy nestíhajú chladiť, hrozí okrem postupného zníženia účinnosti aj ich nadmerné opotrebovávanie Zdroj: Pixabay/geraldoswald62

To je však chybný a nesprávny postup. Ako ukazuje video uverejnené na kanáli Engineering Explained, brzdový kotúč a doštičky sa pri nesprávnom zaobchádzaní vedia prehrievať až prekvapivo rýchlo. V tomto prípade stačil na simulovanie tejto situácie motor pracujúci v spektre 3 000 ot./min a jemne utiahnutá parkovacia brzda. Práve toto video výborne demonštruje, prečo je kontinuálne brzdenie pri schádzaní dlhého kopca jedným z najväčších zlozvykov šoférov.

Extrémna záťaž bŕzd: Čo sa stane s kotúčom?

Prehriatie bŕzd je jav, ktorému sa treba oblúkom vyhnúť. Sústava totiž potom stráca účinnosť a auto sa môže stať nekontrolovateľné. Ako sa však tomu dá predísť?

Oveľa viac sa oplatí auto krotiť podraďovaním a motorom v kombinácii s prudkým a nárazovým zapájaním brzdovej sústavy. Vtedy sa totiž vďaka úsekom nečinnosti natoľko neprehrieva a jej účinnosť výraznejšie neklesá. V opačnom prípade môžete zostať nepríjemne prekvapený, keď zistíte, že vaše brzdy znenazdajky vypovedali svoju činnosť.

Ďalším nepríjemným dôsledkom tohto nezvyku je zvýšené opotrebovávanie kotúčov či doštičiek. Pod vplyvom vysokého tepla sa na ich povrchu vytvárajú vrúbky, v prípade dlhodobého prehrievania kotúča hrozí dokonca jeho zvlnenie a v extrémnych prípadoch aj prasknutie. Nárazové brzdenie pri zjazde dole kopcom sa teda oplatí nielen z hľadiska bezpečnosti, ale aj nákladov na prevádzku či údržbu vozidla.

Trecie plochy kotúčových bŕzd dosahujú teplotu desiatok °C už po necelých dvoch minútach jemného brzdenia 5 fotografií v galérii Trecie plochy kotúčových bŕzd dosahujú teplotu desiatok °C už po necelých dvoch minútach jemného brzdenia Zdroj: Engineering Explained

To isté platí aj pre brzdovú kvapalinu, Určite neodporúčame podceňovať jej pravidelnú výmenu. Časom sa totiž môže zaniesť drobnými nečistotami, ktoré následné znižujú jej bod varu. V praxi to znamená asi toľko, že čím skôr zovrie, tým skôr prídete o želaný efekt pri snahe o zabrzdenie vozidla. Z kvapaliny sa totiž zmení na plyn, ktorý vám pri znižovaní rýchlosti nepomôže.


Najnovšie články
Buick Enspire: 557 koní a dojazd 600 km

Slováci kupujú nielen jazdenky, záujem stúpa aj o nové vozidlá. Dokazujú to marcové čísla, ktoré ukázali rast v každej kategórii. Medzi malými úžitkovými...

Nových áut u nás pribúda

Britská organizácia The Eco Experts sa pozrela na kvalitu ovzdušia v Európe z pohľadu zamorenia motoristami. Kto na starom kontinente je na tom najhoršie...

Znečistený vzduch: Kde v Európe je to najhoršie?

Automobilka BMW naznačila veľkú zmenu, ktorá čaká palubovky jej modelov. Na cestu, na ktorú už pred časom vykročil Mercedes-Benz, čoskoro nastúpia aj Bavori...

Bavori avizujú zmenu: Plne digitálny kokpit

Po kombi prišiel rad na štvordverovú karosériu, od praktickejšieho príbuzného sa okrem stupňovitej zadnej časti nijak neodlišuje.

Lada Vesta: Terénny sedan ide do výroby

Európsky parlament poriadne pritvrdil v otázke testovania emisií vozidiel. Brusel dostane ďalšie právomoci, okrem iného bude môcť nariadiť stiahnutie áut...

EÚ poriadne pritvrdí kontroly emisií

Je v podstate známy fakt, že ak je motorista spokojný s určitou automobilovou značkou, zostane jej verný aj pri kúpe ďalšieho auta. Toto pravidlo platí aj...

Slováci sú verní jednej značke
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×