Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Kia Rio 1.4 CRDi: Dobrá alternatíva

Vyskúšali sme si naftový štvorvalec s výkonom 66 kW (90 k), ktorý je v našich končinách jedinou vznetovou voľbou pre päťdverovú ázijskú novinku.
33 12 príspevkov 11.05.2017 / Marek Pokrývka

Do natlakovaného európskeho segmentu B momentálne prichádza Kia Rio štvrtej generácie. Od malého hatchbacku si kórejská automobilka sľubuje veľa a nejde pritom o nejaké prázdne ambície bez reálneho základu. O kvalitách tohto produktu sme sa osobne presvedčili v teste.

Kia Rio štvrtej generácie vo vyhotovení 1.4 CRDi Platinum 33 fotografií v galérii Kia Rio štvrtej generácie vo vyhotovení 1.4 CRDi Platinum

V redakčnej garáži sa novinka nedávno objavila opäť, po najsilnejšom benzínovom motore sme si totiž vyskúšali aj naftovú alternatívu. Tú reprezentuje štvorvalec 1.4 CRDi. Niektoré krajiny ho poznajú v dvoch rôznych naladeniach, v našich končinách však s verziou dosahujúcou najvyšší výkon na 57 kW (77 k) rátať netreba. Jedinou voľbou je silnejší kúsok s maximom 66 kW (90 k).

Test Kia Rio: Boduje najmä interiérom

Štvrtá generácia kórejského hatchbacku má solídne vyhotovenú i priestrannú kabínu a so špičkovým trojvalcom dokáže byť príjemne svižná.

Túto pohonnú jednotku ponúka Kia s dvojicou vyšších vybavení, my sme mali k dispozícii vrcholné Platinum. Rovnako to bolo v prípade zážihového exemplára. Vznetový mal aj identické šestnásťpalcové kolesá, okrem srdca sa reálne odlišoval iba lakom a farbou interiéru. Počas našej skúšky sme sa preto zamerali na spomínaný turbodiesel.

Na okresných cestách za rovné štyri litre nafty

Ázijský automobil dostal do vienka známu strojovňu, ktorá poháňala už predchodcu. Jej deväťdesiat koní sa nezmenilo. No krútiaci moment medzičasom stúpol z 220 Nm na 240 Nm, odlišná je tiež krivka jeho priebehu. Spracúvať ho môže výhradne šesťstupňový manuál.

Turbodiesel má výkon 66 kW (90 k) a krútiaci moment 240 Nm 33 fotografií v galérii Turbodiesel má výkon 66 kW (90 k) a krútiaci moment 240 Nm

Rio 1.4 CRDi akceleruje na stovku za rovných dvanásť sekúnd a dosiahne najvyššiu rýchlosť 175 km/h. Nejde o žiadne hviezdne hodnoty. Na bežné jazdenie však pokojne stačia, v prípade vhodného zvolenia prevodu dokáže turbodiesel slušne potiahnuť. Zbiera sa okolo 1 500 otáčok. Príval sily nad tromi tisícmi mierne uvädá a hnať ručičku cez špičku výkonu pri 4 000 ot./min. nemá zmysel. Prináša to akurát vyššiu hlučnosť. V normálnom režime však akustika nevadí, odhlučnenie je na dobrej úrovni.

V prípade naftového motora sme boli zvedaví najmä na spotrebu, ktorá býva často esom v rukáve tohto typu pohonných jednotiek. Oficiálne údaje namerané v laboratóriu vyzerajú sľubne. Realita až taká ružová nie je, napríklad mestské číslo 4,3 l/100 km sme prekročili presne o liter. Na autostráde pri tempe 130 km/h vykázal počítač dokonca 6,2-litrový apetít. Normovaný priemer 3,8 litra na sto sa nám nepodarilo dosiahnuť ani na okresných cestách, kde sme jazdili za rovnú štvorku. To je celkom príjemná hodnota. No diaľničný výsledok nás trochu sklamal, očakávali sme menej.

Oficiálnu hodnotu spotreby sme v meste prekročili o liter 33 fotografií v galérii Oficiálnu hodnotu spotreby sme v meste prekročili o liter

Oproti verzii 1.0 T-GDI je päťdverový automobil so vznetovým srdcom ťažší zhruba o 60 kilogramov. Vpredu teda sedí jeden pasažier navyše. Rozdiel je trochu cítiť, benzínový variant o niečo ochotnejšie reaguje na prudké zmeny smeru. Jazdné vlastnosti však zostali na dobrej úrovni. Naladenie prednej nápravy nám tu prišlo tuhšie, odrazilo sa to na jej filtrovaní nerovností.

V porovnaní so špičkou je rozdiel niekoľko stovák

Pri novom type Rio propaguje slovenský importér základ za magických 9 990 eur, čo je akciová čiastka. Štandardnou najnižšou sumou je 10 740 eur. S naftovým motorom si možno hatchback kúpiť od necelých 14-tisíc, v prípade vybavenia Platinum je cena 15 200 eur.

Kia sa s naftovým motorom predáva necelých 14-tisíc 33 fotografií v galérii Kia sa s naftovým motorom predáva necelých 14-tisíc

Nami testovaný exemplár toto číslo zvýšil o ďalšiu tisícku. Navyše mal totiž metalízu, čalúnenie umelou kožou a vyhrievanie sedadiel s volantom. Po odrátaní bonusu možno hovoriť o čiastke 15 690 eur. V porovnaní s benzínovou špičkou je rozdiel len niekoľko stovák.

Pri rozpočte 15-tisíc by sme uprednostnili benzín

Počas skúšky zážihovej verzie nás Kia Rio štvrtej generácie presvedčila o svojich kvalitách a z rande so vznetovým modelom sme si odniesli takmer rovnaké pocity. Pre fanúšikov nafty je motor 1.4 CRDi dobrá alternatíva. Deväťdesiat koní na bežné jazdenie stačí a odmenou je celkom príjemná spotreba. S laboratórnymi oficiálnymi údajmi však v realite rátať netreba.

Deväťdesiat naftových koní na bežné jazdenie s Riom stačí 33 fotografií v galérii Deväťdesiat naftových koní na bežné jazdenie s Riom stačí

Napriek slušnému dojmu z nafty by sme pri rozpočte okolo 15-tisíc eur uprednostnili špičkový benzín a hlavným dôvodom v tomto prípade nie je výška kúpnej ceny. S motorom 1.0 T-GDI pôsobí vozidlo živšie. Spotrebu pritom nemá priepastne vyššiu, v priemere nejde ani o liter. Turbodiesel teda vstupnú investíciu nevráti ktovieako rýchlo. Do hry navyše vstupuje aj lepšie pôsobiace nastavenie podvozka, budúci servis či sprísňujúca sa legislatíva týkajúca sa vznetových áut.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 396 cm3
Max. výkon
66 kW/90 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
240 Nm
pri otáčkach
1 500-2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 065 mm
Šírka
1 725 mm
Výška
1 450 mm
Rázvor náprav
2 580 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 228 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 303 kg
Užitočná hmotnosť
377 kg
Celková hmotnosť
1 680 kg
Objem batožinového priestoru
325/980 l
Objem palivovej nádrže
45 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
12,0 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,8 l/100 km
Mesto - počas testu
5,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,0 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
98 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 10 740 €
Základná cena verzie
od 15 200 €
Cena testovaného exemplára
16 190 €

Najnovšie články
Insignia GSi: Rýchlejšia než predchodca

Tlak na nemecké automobilky neustáva a opäť to zrejme spustil Volkswagen. V dobrovoľnom priznaní totiž upozornil úrady na nelegálnu dohodu veľkých nemeckých...

Nemecké automobilky v 90. rokoch vytvorili kartel

V predaji je júlové číslo najpredávanejšieho motoristického magazínu na Slovensku. Čo všetko v novom vydaní AUTO BILDU nájdete?

Nový AUTO BILD: Tieto témy prináša júlové číslo

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 22. júla 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Šprinty na štvť míle sú odjakživa skôr doménou amerických muscle cars. Medzi nimi sa však zavše zjavia aj exoti, ktorých neradno podceňovať.

Výkon cez 2 000 koní: Najrýchlejšie Evo sveta

Mercedes-Benz je okrem luxusných osobných vozidiel známy aj off-roadovými strojmi, ktoré sa nezastavia takmer pred ničím. Za všetko hovorí dlhoročný úspech...

All-Terrain 4x4²: Lepší ako drsné G-čko?

Navneeth Kannan navrhol, ako by mohol japonský produkt vyzerať v roku 2025. Elektromobil čerpá zo súčasného štylistického jazyka značky.

Infiniti Q50 EV: Elektrická budúcnosť
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×