Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Kia Rio 1.4 CRDi: Dobrá alternatíva

Vyskúšali sme si naftový štvorvalec s výkonom 66 kW (90 k), ktorý je v našich končinách jedinou vznetovou voľbou pre päťdverovú ázijskú novinku.
33 11 príspevkov 11.05.2017 / Marek Pokrývka

Do natlakovaného európskeho segmentu B momentálne prichádza Kia Rio štvrtej generácie. Od malého hatchbacku si kórejská automobilka sľubuje veľa a nejde pritom o nejaké prázdne ambície bez reálneho základu. O kvalitách tohto produktu sme sa osobne presvedčili v teste.

Kia Rio štvrtej generácie vo vyhotovení 1.4 CRDi Platinum 33 fotografií v galérii Kia Rio štvrtej generácie vo vyhotovení 1.4 CRDi Platinum

V redakčnej garáži sa novinka nedávno objavila opäť, po najsilnejšom benzínovom motore sme si totiž vyskúšali aj naftovú alternatívu. Tú reprezentuje štvorvalec 1.4 CRDi. Niektoré krajiny ho poznajú v dvoch rôznych naladeniach, v našich končinách však s verziou dosahujúcou najvyšší výkon na 57 kW (77 k) rátať netreba. Jedinou voľbou je silnejší kúsok s maximom 66 kW (90 k).

Test Kia Rio: Boduje najmä interiérom

Štvrtá generácia kórejského hatchbacku má solídne vyhotovenú i priestrannú kabínu a so špičkovým trojvalcom dokáže byť príjemne svižná.

Túto pohonnú jednotku ponúka Kia s dvojicou vyšších vybavení, my sme mali k dispozícii vrcholné Platinum. Rovnako to bolo v prípade zážihového exemplára. Vznetový mal aj identické šestnásťpalcové kolesá, okrem srdca sa reálne odlišoval iba lakom a farbou interiéru. Počas našej skúšky sme sa preto zamerali na spomínaný turbodiesel.

Na okresných cestách za rovné štyri litre nafty

Ázijský automobil dostal do vienka známu strojovňu, ktorá poháňala už predchodcu. Jej deväťdesiat koní sa nezmenilo. No krútiaci moment medzičasom stúpol z 220 Nm na 240 Nm, odlišná je tiež krivka jeho priebehu. Spracúvať ho môže výhradne šesťstupňový manuál.

Turbodiesel má výkon 66 kW (90 k) a krútiaci moment 240 Nm 33 fotografií v galérii Turbodiesel má výkon 66 kW (90 k) a krútiaci moment 240 Nm

Rio 1.4 CRDi akceleruje na stovku za rovných dvanásť sekúnd a dosiahne najvyššiu rýchlosť 175 km/h. Nejde o žiadne hviezdne hodnoty. Na bežné jazdenie však pokojne stačia, v prípade vhodného zvolenia prevodu dokáže turbodiesel slušne potiahnuť. Zbiera sa okolo 1 500 otáčok. Príval sily nad tromi tisícmi mierne uvädá a hnať ručičku cez špičku výkonu pri 4 000 ot./min. nemá zmysel. Prináša to akurát vyššiu hlučnosť. V normálnom režime však akustika nevadí, odhlučnenie je na dobrej úrovni.

V prípade naftového motora sme boli zvedaví najmä na spotrebu, ktorá býva často esom v rukáve tohto typu pohonných jednotiek. Oficiálne údaje namerané v laboratóriu vyzerajú sľubne. Realita až taká ružová nie je, napríklad mestské číslo 4,3 l/100 km sme prekročili presne o liter. Na autostráde pri tempe 130 km/h vykázal počítač dokonca 6,2-litrový apetít. Normovaný priemer 3,8 litra na sto sa nám nepodarilo dosiahnuť ani na okresných cestách, kde sme jazdili za rovnú štvorku. To je celkom príjemná hodnota. No diaľničný výsledok nás trochu sklamal, očakávali sme menej.

Oficiálnu hodnotu spotreby sme v meste prekročili o liter 33 fotografií v galérii Oficiálnu hodnotu spotreby sme v meste prekročili o liter

Oproti verzii 1.0 T-GDI je päťdverový automobil so vznetovým srdcom ťažší zhruba o 60 kilogramov. Vpredu teda sedí jeden pasažier navyše. Rozdiel je trochu cítiť, benzínový variant o niečo ochotnejšie reaguje na prudké zmeny smeru. Jazdné vlastnosti však zostali na dobrej úrovni. Naladenie prednej nápravy nám tu prišlo tuhšie, odrazilo sa to na jej filtrovaní nerovností.

V porovnaní so špičkou je rozdiel niekoľko stovák

Pri novom type Rio propaguje slovenský importér základ za magických 9 990 eur, čo je akciová čiastka. Štandardnou najnižšou sumou je 10 740 eur. S naftovým motorom si možno hatchback kúpiť od necelých 14-tisíc, v prípade vybavenia Platinum je cena 15 200 eur.

Kia sa s naftovým motorom predáva necelých 14-tisíc 33 fotografií v galérii Kia sa s naftovým motorom predáva necelých 14-tisíc

Nami testovaný exemplár toto číslo zvýšil o ďalšiu tisícku. Navyše mal totiž metalízu, čalúnenie umelou kožou a vyhrievanie sedadiel s volantom. Po odrátaní bonusu možno hovoriť o čiastke 15 690 eur. V porovnaní s benzínovou špičkou je rozdiel len niekoľko stovák.

Pri rozpočte 15-tisíc by sme uprednostnili benzín

Počas skúšky zážihovej verzie nás Kia Rio štvrtej generácie presvedčila o svojich kvalitách a z rande so vznetovým modelom sme si odniesli takmer rovnaké pocity. Pre fanúšikov nafty je motor 1.4 CRDi dobrá alternatíva. Deväťdesiat koní na bežné jazdenie stačí a odmenou je celkom príjemná spotreba. S laboratórnymi oficiálnymi údajmi však v realite rátať netreba.

Deväťdesiat naftových koní na bežné jazdenie s Riom stačí 33 fotografií v galérii Deväťdesiat naftových koní na bežné jazdenie s Riom stačí

Napriek slušnému dojmu z nafty by sme pri rozpočte okolo 15-tisíc eur uprednostnili špičkový benzín a hlavným dôvodom v tomto prípade nie je výška kúpnej ceny. S motorom 1.0 T-GDI pôsobí vozidlo živšie. Spotrebu pritom nemá priepastne vyššiu, v priemere nejde ani o liter. Turbodiesel teda vstupnú investíciu nevráti ktovieako rýchlo. Do hry navyše vstupuje aj lepšie pôsobiace nastavenie podvozka, budúci servis či sprísňujúca sa legislatíva týkajúca sa vznetových áut.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 396 cm3
Max. výkon
66 kW/90 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
240 Nm
pri otáčkach
1 500-2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 065 mm
Šírka
1 725 mm
Výška
1 450 mm
Rázvor náprav
2 580 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 228 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 303 kg
Užitočná hmotnosť
377 kg
Celková hmotnosť
1 680 kg
Objem batožinového priestoru
325/980 l
Objem palivovej nádrže
45 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
12,0 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,8 l/100 km
Mesto - počas testu
5,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,0 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
98 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 10 740 €
Základná cena verzie
od 15 200 €
Cena testovaného exemplára
16 190 €

Najnovšie články
BMW zastavuje výrobu v Číne a v Južnej Afrike

Britský hyperšpot zlomil čerstvý rekord Nürburgringu. Napriek tomu ho nemožno stopercentne prijať, keďže daná verzia nie je naozaj sériová.

McLaren P1 LM: Benzín porazil elektrinu

Mnohí motoristi podceňujú upratovanie a tepovanie vozidla, no nemali by. Najnovšie výsledky mikrobiologického rozboru vás možno budú šokovať.

Nepríjemná pravda o aute: Špinavšie než WC?

Pilot stajne Renault osedlal ostrý hatchback na známom okruhu. Vozidlo sa ukázalo v kamufláži, technické detaily si značka necháva pre seba.

Mégane R.S. po prvýkrát na verejnosti

Podľa očakávania sa zlacňovanie palív zastaví a v najbližšom období by mali mierne zdražieť, zmena však zatiaľ nebude dramatická. Ďalší vývoj nie je jasný.

Pokles palív sa zastavil, pôjdu mierne nahor

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na pondelok 29. mája 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

PRVÁ JAZDA Ešte pred krátkym časom sa o automobilke Alfa Romeo dalo povedať, že absolvovala návrat zo záhrobia. Modelom Giulia sa, zdá sa, prvýkrát po dlhom...

Alfa Romeo Stelvio: Na tvári vám vyčarí úsmev
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×