Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Huyndai Ioniq: Hybrid vs. elektrina

Kórejský liftback sme podrobili testu v slovenských podmienkach. Obe verzie nás oslovili hodnotným interiérom, dynamikou i jazdnými vlastnosťami.
36 4 príspevky 05.05.2017 / Marek Pokrývka

Za úsvit hybridných automobilov možno označiť rok 1997. Do predaja vtedy prišla pôvodná Toyota Prius, ktorá technológiu spopularizovala. Po dvoch dekádach zostáva jasným predajným lídrom „zeleného“ trhového segmentu. Množstvo jeho zástupcov medzičasom výrazne narástlo a nedávno medzi nich prišiel jeden z kórejského polostrova. Na cestách sa objavil Hyundai Ioniq.

Hyundai Ioniq vo vyhotoveniach Hybrid a Electric 36 fotografií v galérii Hyundai Ioniq vo vyhotoveniach Hybrid a Electric Zdroj: Marek Pokrývka

O tejto novinke sa od počiatku hovorilo ako o priamom útoku na japonský bestseller. Automobilka však nechcela len kopírovať známy recept, rozhodla sa vydať inou cestou. Svoje dieťa preto rovno pripravila v troch verziách s odlišnými alternatívnymi pohonmi. Dve z nich nedávno uviedlo do predaja: na model plug-in si ešte nejaký čas počkáme, no klasický hybrid i elektromobil si už možno objednať. Túto dvojicu sme preto podrobili testu v slovenských podmienkach.

Kórejčania stavili na umiernenejší vzhľad

Ioniq prišiel do sveta s rovnakým základným tvarom ako Prius, ide teda o päťdverový liftback. Má však mierne odlišné proporcie. Karoséria je o niečo kratšia, širšia i nižšia. Pôsobí vďaka tomu trochu dynamickejšie a popritom dosahuje výborný koeficient aerodynamického odporu.

Dvojica verzií kórejského liftbacku sa odlišuje aj dizajnom 36 fotografií v galérii Dvojica verzií kórejského liftbacku sa odlišuje aj dizajnom Zdroj: Marek Pokrývka

V porovnaní so súperom od Toyoty stavili Kórejčania na umiernenejší vzhľad. Žiadne štylistické harakiri sa teda nekoná, okrem niekoľkých označení modrých akcentov verzia Hybrid navonok nijak výrazne neprezrádza identitu svojho zmiešaného pohonu. Elektrický model ho výraznejšie priznáva prostredníctvom chýbajúcej masky chladiča. Dvojica sa od seba okrem toho odlišuje použitím špecifických LED svetiel v batériovej verzii, rozdielne sú tiež disky kolies.

Test Toyota Prius: Ostro rezaná ekológia

Preverili sme štvrtú generáciu najpredávanejšieho hybridu na svete, ktorá nás zaujala najmä tichou a veľmi efektívnou prevádzkou.

Z hľadiska interiérového priestoru má Hyundai čo ponúknuť. Alternatívny pohon si nevyžiadal žiadne veľké obete, Ioniq sa môže pokojne porovnávať s ktorýmkoľvek zástupcom kompaktného segmentu. Aj vďaka slušnej šírke majú pasažieri dostatok miesta. Menšou slabinou je klesajúca línia strechy, vzadu sa človek s výškou presahujúcou 180 centimetrov oprie o stropné čalúnenie.

Novinka ponúka aj vďaka slušnej šírke dostatok miesta 36 fotografií v galérii Novinka ponúka aj vďaka slušnej šírke dostatok miesta Zdroj: Marek Pokrývka

Ioniq Hybrid neurazí ani batožinovým priestorom. V štandardnom stave poskytuje 443 litrov, po sklopení zadných sedadiel ide o 1 506 l. Za šikmo položenými operadlami však zostáva schod. S rovinou netreba rátať ani pri elektromobile, rozdiel centimetrov vzniká v opačnom smere. Tento model má totiž podlahu položenú citeľne vyššie. Objem kufra je v tomto prípade 350 litrov, resp. celkových 1 410 l. Okrem náradia však časť z neho odoberá aj taška obsahujúca nabíjacie káble.

Kabína osloví vyhotovením i vybavením

Umiernenejší dojem pri porovnaní s Priusom sme mali aj z kabíny. Opäť tu síce nájdeme modré detaily a štandardné analógové budíky nahradil displej, no žiaden prehnane futuristický nádych sa nekoná. Popri pomerne civilnom vzhľade nás interiér oslovil svojim celkovým vyhotovením. Nemožno ho síce označiť za vyslovene prémiový, ale od tohto statusu nemá ďaleko.

Použitými materiálmi i dielenským spracovaním sa Hyundai vytiahol, liftback poteší aj akustickou stránkou. Obe verzie vynikajú tichým vnútorným prostredím. Nezaostávajú ani vybavením, ktoré popri množstve bezpečnostných systémov môže obsahovať aj adaptívny tempomat, LED osvetlenie, digitálny prístrojový panel, dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievanie sedadiel i volantu, navigáciu, parkovaciu kameru či bezkľúčový systém. V ponuke nechýba ani bezdrôtové nabíjanie telefónu.

Centrálny tunel dvojice modelov je kompletne odlišný 36 fotografií v galérii Centrálny tunel dvojice modelov je kompletne odlišný Zdroj: Marek Pokrývka

Vo vnútri nás trochu prekvapili rozdiely medzi dvojicou modelov. Okrem očakávaných odlišností v čalúnení, obkladoch či zobrazovaných údajoch súvisiacich s pohonom je kompletne iný aj centrálny tunel. Hybrid tu má konvenčnú páku doplnenú odkladacími priestormi na oboch stranách. Elektromobil ovláda prevodovku iba tlačidlami umiestnenými za drobnou opierkou ruky na zvýšenej konzole, pred ktorou našla miesto obrovská „vanička“ schopná pojať množstvo vecí.

Detailnou odlišnosťou boli označenia na pádlach za volantom. V prípade batériového modelu totiž neslúžia na zmenu prevodového stupňa, ale na ovládanie intenzity rekuperácie. Podobne to má vyriešené aj Mercedes-Benz B250e. Je to veľmi elegantný systém, pomocou ktorého sa možno mnohokrát vyhnúť používaniu klasických bŕzd. Jeho časté využívanie zároveň predlžuje dojazd.

Príjemná dynamika pri oboch modeloch

Hyundai Ioniq Hybrid vznikol na špecializovanej koncernovej platforme, Kia Niro je jeho priamym príbuzným. Technika dvojice je prakticky zhodná. Pod prednou kapotou teda pracuje atmosférický benzín 1.6 GDi s najvyšším výkonom 77 kW (105 k), ktorý je spriahnutý so šesťstupňovou dvojspojkou s integrovaným elektromotorom. Spoločne dosahuje systém maximum 104 kW (141 k).

Hybrid má výkon 104 kW (141 k), elektromobil 88 kW (120 k) 36 fotografií v galérii Hybrid má výkon 104 kW (141 k), elektromobil 88 kW (120 k) Zdroj: Marek Pokrývka

Prácu tohto pohonu sme v spomínanom SUV chválili a pri liftbacku musíme pozitívne hodnotenie zopakovať. V porovnaní s modelmi využívajúcimi skriňu CVT má kórejské vozidlo jasne navrch subjektívnym prejavom. Žiaden efekt vysávača sa nekoná, aj pri razantnej akcelerácii si zachováva funkčnosť bežného modelu. Akurát sa k tomu pridáva bzučanie elektromotora. Dynamika je príjemná, na nedostatok sily sa bežný vodič hybridného variantu nemôže sťažovať.

Hyundai Ioniq: Tri v jednom

Automobilka Hyundai sa chce spolu so sesterskou značkou Kia stať svetovým lídrom na poli ekologických automobilov. Ich prvým krokom je ženevská novinka, umožňujúca voľbu jedného z troch typov pohonu.

Brzdové ústrojenstvo je dobrým protipólom pohonu, aj keď Ioniq sa nevyhol nedostatku známemu z mnohých takýchto modelov. Tým je nejasný prechod medzi spomaľovaním elektromotorom a mechanickými brzdami. Riadenie je na auto danej kategórie pomerne presné, podvozok zasa ponúka slušné jazdné vlastnosti. Jeho naladenie nie je také mäkké ako v prípade Priusu.

Spoza volantu pôsobí dobre aj elektrická verzia. Bez vodiča neprekračuje jej pohotovostná hmotnosť 1,5 tony a vďaka umiestneniu batérií má nízko položené ťažisko. V zákrutách sa oba modely správajú pomerne neutrálne. Hyundai dosiahol dobrý kompromis medzi dôrazom na držanie stopy a komfortom pruženia. Väčšinu defektov asfaltu dokáže liftback dobre odfiltrovať.

Aj na sedemnástkach Ioniq dobre filtruje nerovnosti 36 fotografií v galérii Aj na sedemnástkach Ioniq dobre filtruje nerovnosti Zdroj: Marek Pokrývka

Elektromobil neurazí ani dynamickou stránkou. Jeho maximálny výkon 88 kW (120 k) síce neohúri, no okamžitý nástup krútiaceho momentu 295 Nm znamená razantný odpich. Táto hodnota je dostupná v režime Sport. Pri zvolení módu Eco je špičkou 265 Nm, pričom systém reaguje na povely vodiča výrazne pokojnejšie. No aj v takomto nastavení vozidlo dokáže akcelerovať pomerne svižne.

Oficiálne hodnoty nie sú celkom reálne

Prvotným aspektom pre kúpu vozidla tejto kategórie však nie je zábava za volantom, ale ekologická stránka. Teda najmä spotreba. Hyundai tu priznáva, že sedemnásťpalcové kolesá ju citeľne zvyšujú. Napriek tomu má Ioniq Hybrid dosahovať oficiálnu hodnotu 3,9 l/100 km vo všetkých režimoch. Skutočnosť je niekde inde: v meste sme jazdili za 5,6 litra a na okresných cestách sme sa zostali jednoznačne nad štvorlitrovým priemerom. Na diaľnici sa apetít priblížil k šestke.

Test Kia Niro: Funguje na jednotku

Hybridný crossover sa kórejským konštruktérom podaril. Jeho pohon výrazne neobmedzil praktickú stránku, no vďaka nemu dokáže jazdiť naozaj úsporne.

Hlavný konkurent značky Toyota to vedel zhruba o liter lepšie, pričom aj priamy príbuzný s logom Kia bol v teste úspornejší. Pod tento výsledok sa vo veľkej miere podpísali poveternostné podmienky. Prius a Niro nás totiž vozili s letnými pneumatikami počas horúčav vhodných najmä na kúpanie, no obe verzie typu Ioniq museli na zimných plášťoch často bojovať s mrazmi.

Dvesto kilometrov prejde elektromobil bez ťažkostí 36 fotografií v galérii Dvesto kilometrov prejde elektromobil bez ťažkostí Zdroj: Marek Pokrývka

Negatívny vplyv nízkych teplôt na funkčnosť elektrických systémov je dobre známy a v prípade kórejského vozidla to znamenalo častejšie zapínanie spaľovacieho motora než by bolo potrebné v letnej sezóne. Akumulátorová verzia sa však s tým vyrovnala prekvapujúco slušne.

Ioniq Electric nás svojim smädom v nepriaznivom období príjemne prekvapil. Najväčší ho mal už tradične pri diaľničných rýchlostiach, no priemer 15,5 kWh nie je žiadna katastrofa. V meste sa vozidlo dostalo tesne pod pätnástku. Najmenšie čísla vykázal palubný počítač klasicky na vidieku, kde sme dosiahli 10,8 kWh. K výsledku nepochybne prispelo použitie šestnásťpalcových kolies.

V domácich podmienkach trvá nabíjanie asi 12 hodín 36 fotografií v galérii V domácich podmienkach trvá nabíjanie asi 12 hodín Zdroj: Marek Pokrývka

Batéria tohto modelu má kapacitu 28 kWh, ktorá by mala stačiť na 280 kilometrov na jedno nabitie. Za celkom reálne toto číslo označiť nemožno. Dve stovky však Ioniq Electric urobí bez akýchkoľvek ťažkostí, pričom zostávajúcim dojazdom neklame. Žiadne skákanie cifier sa nekoná. Na reálny akčný rádius má citeľný vplyv terén, štýl jazdy i používanie palubného príslušenstva. Dobíjanie je štandardom. V domácich podmienkach trvá asi 12 hodín a je teda najlepšie elektromobil nechať pripojený na noc, pri použití rýchlonabíjačky treba rátať s 30 až 40 minútami potrebnými na doplnenie 90% šťavy.

Základná cenníková cena 24 490 eur

Jednou z nevýhod alternatívne poháňaných  vozidiel je cena. V ostatnom čase síce možno badať ich postupný pokles, no v porovnaní s konvenčnými modelmi sú hybridy či elektromobily stále drahšie. Hyundai Ioniq nie je výnimkou. Základná cenníková suma verzie so zmiešaným pohonom je 24 490 eur, po odrátaní bonusu ide o necelých 23-tisíc. Nami skúšané vybavenie Style stojí o štyri tisícky viac.

Tento rozdiel obsahuje napríklad sedemnásťpalcové kolesá, bi-xenónové svetlomety, LED zadné svetlá, balík bezpečnostných prvkov, navigáciu, väčší displej pred vodičom a mnoho ďalších detailov. Priplatiť sa dá len za metalízu a kožené sedadlá s ventiláciou a elektrickým nastavením.

Po úľavách možno elektromobil kúpiť za 30-tisíc eur 36 fotografií v galérii Po úľavách možno elektromobil kúpiť za 30-tisíc eur Zdroj: Marek Pokrývka

Duo možných doplatkov sa v prípade elektromobilu opakuje. Úroveň je tu len jedna, ktorá inak obsahuje takmer všetko. Cena tomu zodpovedá. Štandardne hovoríme o čiastke 36 990 eur, importér kórejskej značky však ponúka dvojtisícovú zľavu. Okrem toho možno v tomto prípade rátať s ďalšími piatimi tisíckami v rámci štátnej prémie. Znamená to, že reálne ide o 30-tisíc. To však stále nie je málo...

Umiernenosť je hlavnou prednosťou

Ostrý vstup medzi alternatívne pohony sa kórejskej automobilke vydaril. Hyundai Ioniq sa môže pochváliť pomerne priestranným interiérom s takmer prémiovým nádychom, dobrým vybavením i akurátnym naladením podvozka. Ten poskytuje dobrý kompromis medzi komfortom a jazdnými vlastnosťami. Hybrid nás potešil dynamikou i prejavom pohonu, no spotrebou skončil vyššie než konkurenti. Pod ňu sa však evidentne podpísali nepriaznivé zimné podmienky.

Ioniq je solídnym konkurentom pre zástupcov segmentu 36 fotografií v galérii Ioniq je solídnym konkurentom pre zástupcov segmentu Zdroj: Marek Pokrývka

Elektromobilu dávame taktiež palec hore. Ponúka slušný výkon a vyše dvestokilometrový reálny dojazd, pozitívom je tiež dobre vyriešený systém rekuperácie spríjemňujúci jazdu. Nevýhodou oboch modelov je vyššia cena. Ani s bonusmi ponúkanými importérom a štátnou úľavou pri elektrickej verzii (na klasický hybrid sa nevzťahuje) nejde o malé sumy, konvenčné autá stoja menej.

Ioniq nás nesklamal, napriek náskoku dvoch dekád je solídnym konkurentom pre Toyotu Prius a ďalších zástupcov daného segmentu. Jeho hlavnou prednosťou je však podľa nás umiernenosť. Prítomnosť alternatívnych pohonov nedáva liftback najavo nijako výrazne svojim dizajnom ani interiérom, čím sa zásadne líši od japonského bestselleru. Mnohých environmentálne zmýšľajúcich zákazníkov odmietajúcich prehnane futuristickú náturu môže osloviť práve týmto aspektom.

TECHNICKÉ ÚDAJE
 
Hybrid
Electric
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4 + elektromotor
synchrónny elektromotor
Zdvihový objem
1 580 cm3
-
Max. výkon (benzínový motor)
77 kW/105 k
-
pri otáčkach
5 200/min
-
Max. krútiaci moment (benzínový motor)
147 Nm
-
pri otáčkach
4 000/min
-
Max. výkon (elektromotor)
32 kW/43 k
88 kW/120 k
Max. krútiaci moment (elektromotor)
170 Nm
295 Nm
Max. výkon (celkový)
104 kW/141 k
-
Palivo
benzín
elektrina
Pohon
predné kolesá
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová dvojspojková
1-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 470 mm
4 470 mm
Šírka
1 820 mm
1 820 mm
Výška
1 450 mm
1 450 mm
Rázvor náprav
2 700 mm
2 700 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 402 kg
1 475 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 477 kg
1 550 kg
Užitočná hmotnosť
468 kg
405 kg
Celková hmotnosť
1870 kg
1 880 kg
Objem batožinového priestoru
443 l/1 506 l
350/1 410 l
Objem palivovej nádrže
45 l
-
Kapacita batérie
1,56 kWh
28 kWh
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
185 km/h
165 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,1 s
9,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
3,9 l/100 km
-
Mimo mesta - normovaná
3,9 l/100 km
-
Kombinovaná - normovaná
3,9 l/100 km
11,5 kWh/100 km
Mesto - počas testu
5,6 l/100 km
14,9 kWh/100 km
Diaľnica - počas testu
5,9 l/100 km
15,5 kWh/100 km
Vidiek - počas testu
4,4 l/100 km
10,8 kWh/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
92 g/km
0 g/km
Emisná norma
Euro 6
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 24 490 €
od 24 490 €
Základná cena verzie
od 28 490 €
od 36 990 €
Cena testovaného exemplára
28 490 €
37 480 €

 


Najnovšie články
Mazda6 prejde ďalšou modernizáciou

Čínsky trh s autami tento rok zasiahlo zrušenie dočasných daňových stimulov na kúpu auta, ktoré vlani pomohli zvýšiť ich predaj o 15 %.

Rast predaja áut v Číne sa spomalil na 0,4 %

Neznalosť zákona síce neospravedlňuje, no môže narobiť v premávke poriadny chaos. Tentokrát sa týka jedného pravidla pre nákladné vozidlá v obci.

Toto veľa vodičov nevie: Jazda na dvojprúdovke

Zábery populárneho automobilového nadšenca ukazujú dva exempláre vylepšeného hyperšportu, ale aj neohlásený šesťkolesový off-road.

Devel Sixteen: Prekoná všetky rekordy?

Vlani uniknuté patentové obrázky nakoniec nezachytávajú sériový model, ale virtuálny koncept navrhnutý pre svetoznámu konzolovú hru.

Malá sestra Hondy NSX bude len digitálna

Pripravované vozidlo bude podľa dobre informovaných zdrojov historicky najextrémnejším zástupcom značky, pôjde o nástupcu hybridu P1.

McLaren P15 príde ešte pred Vianocami

Generálna prokuratúra v New Jersey a nemecká automobilka potvrdili, že spor urovnali. Podľa zástupcov štátu firme pôvodne hrozila pokuta až vyše 1,2 miliardy...

VW zaplatí štátu New Jersey 69 mil. USD
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×