Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Otravné klepanie motora: 3 najčastejšie dôvody

VIDEO
Nepríjemné klepanie motora sa časom môže prihodiť každému vozidlu so štandardným spaľovacím agregátom. Zvyčajne vzniká v dôsledku dlhodobých nesprávnych návykov. Toto sú tri najčastejšie dôvody.
8 22 príspevkov 05.05.2017 / Filip Kadlečík

Mnohé naftové vozidlá vodiči často prirovnávajú k traktorom. Za toto nelichotivé porovnávanie môže najmä otravný a nepríjemnú zvuk, ktoré je pre staršie modely charakteristické. Treba však podotknúť, že tento fenomén sa nevyhýba ani zážihovým pohonným jednotkám.

Nepríjemné klepanie motora sa nemusí týkať len vznetových, ale aj zážihových agregátov 8 fotografií v galérii Nepríjemné klepanie motora sa nemusí týkať len vznetových, ale aj zážihových agregátov Zdroj: Filip Kadlečík

Príkladom je môže byť starší koncernový agregát 1.4 MPI 16V naladený na výkon 55 kW (75 k). Štvorvalec sa relatívne často po niekoľkých desiatkach tisícok kilometrov začal ozývať rušivým klepaním, ktoré bolo vo veľa prípadoch zapríčinené rozladeným časovaním ventilov. S takouto poruchou si doma laik poradí len ťažko a určite sa skôr oplatí navštíviť odbnorníkov v servise.

Existuje však aj niekoľko ďalších dôvodov, ktoré majú podstatne jednoduchšie riešenie a odsledovať si ich môže aj priemerne technicky zdatný vodič. Prvými dvomi z nich sú klepanie motora v dôsledku dlhodobého tankovania menej kvalitného paliva a používania nevhodného motorového oleja. Obidve príčiny súvisia so zanášaním stien valcov karbónovými nečistotami pri spaľovaní.

Dôvodom pritom nemusia byť len mikroskopické častice v samotnom benzíne či nafte, ktoré sa časom môžu v jemnej vrstve usádzať medzi piestom a valcom, ale aj nedostatočné mazanie trecej plochy. Jeho následkom sa totiž vo valcoch začne zbierať karbón, ktorý následne stojí za narušením presného vybuchovania zmesi paliva a vzduchu. Na tento problém sú pritom náchylné najmä agregáty s priamym vstrekovaním paliva.

Časovaná bomba v aute: Dvojhmotový zotrvačník

Výmene zotrvačníka sa pri mnohých dnešných autách už nedá vyhnúť, jeho cena je však mimoriadne vysoká. Oplatí sa preto jazdiť tak, aby vydržal čo najdlhšie.

Nazbieraný karbón či nečistoty totiž spôsobujú, že výbušná zmes sa môže vznietiť na viacerých miestach komory v tom istom okamihu. Kvôli zrážkam týchto mikroexplózií sa potom z motora ozýva nepríjemný klepotavý zvuk. Riešenie je pritom pomerne jednoduché. Obmedziť množstvo nechcených výbuchov zvládne napríklad palivo s vyšším oktánovým číslom. To však slúži skôr ako účinná náplasť, niečo ako Ibalgin pre vaše auto.

Skutočnou prevenciou môže byť občasné využitie aditív, ktoré by mali byť schopné postarať sa o karbón. Samozrejmosťou by malo byť aj mazanie prostredníctvom správneho oleja odporúčaného výrobcom daného automobilu. Vďaka týmto dvom návykom máte šancu nástup klepania v agregáte vášho vozidla výrazne oddialiť, prípadne dokonca eliminovať.

Tankovanie nekvalitného paliva môže negatívne ovplyvniť životnosť vášho agregátu 8 fotografií v galérii Tankovanie nekvalitného paliva môže negatívne ovplyvniť životnosť vášho agregátu Zdroj: AUTO BILD

Tretí, taktiež veľmi častý dôvod, súvisí s neodbornou manipuláciou s motorom. Sviečky zážihových pohonných jednotiek sú zvyčajne dobre prístupné a ich výmena nie je náročná. Nemožno sa preto čudovať, a určite na tom nie je nič zlé, že sa s vidinou finančnej úspory tejto údržbe na vlastnú päsť často venujú skúsenejší menej skúsení domáci majstri. Problém nastáva až vtedy, ak kutilovia, ale aj odborníci zo servisu, šetria na materiále, teda na samotných sviečkach.

Určite neodporúčame kupovať ich za podozrivo nízku cenu a už vôbec nie ignorovať pokyny výrobcu, čo sa typu sviečok týka. Niekoľko ušetrených eur vás môže v konečnom dôsledku stáť “zdravie” agregátu auta. Opäť totiž hrozí, že nesprávne či nekvalitné sviečky spôsobia narušenie spaľovacieho cyklu, čo sa pod kapotou prejaví hlučným a otravným zvukom.

Sviečky sú najmä na starých motoroch dobre prístupné a ich výmena je pomerne jednoduchá, netreba však podceňovať kvalitu materiálu 8 fotografií v galérii Sviečky sú najmä na starých motoroch dobre prístupné a ich výmena je pomerne jednoduchá, netreba však podceňovať kvalitu materiálu Zdroj: AUTO BILD Spomínané dôvody patria k najčastejším a najľahšie riešiteľným príčinám klepania motora. Samozrejme, existujú aj závažnejšie príčiny. Okrem spomínaného rozladeného časovania ventilov nimi môžu byť aj zanesené vstrekovacie trysky, opotrebovanie pohyblivých dielov súvisiacich so samotným spaľovaním, či dokonca aj neúmerné prehrievanie agregátu. Klepanie motora je problém, ktorý by ste radšej nemali ignorovať. Okrem banálnych komplikácií totiž môže signalizovať naozaj zlý stav komponentov pohonnej jednotky vozidla.


Najnovšie články
NDS začne sprejazdňovať križovatku Blatné na D1

Spot zameraný na prezentáciu režimu Corsa ukazuje multimediálny systém s obrázkom vozidla, ktoré bude mať extrémne agresívny vzhľad.

Lamborghini Urus: Super-SUV prezradené

Spor medzi fanúšikmi benzínových a dieselových agregátov je odvekou diskusnou témou. Zdá sa, že v budúcnosti ju môže nahradiť iná. Honda nám ukázala, že vodík...

Jazda s Hondou Clarity: Vodíkové auto v realite

Britské kupé vychádza z hliníkovej platformy väčšieho súrodenca, no prichádza výhradne so štvorlitrovým nemeckým osemvalcom.

Aston Martin Vantage uvádza svieži dizajn

Taliansky výrobca pretekárskeho náradia predstavil ľahké športové vozidlo s karbónovým monokokom a motorom uprostred.

Dallara Stradale: 400 koní a 855 kilogramov

Vizualizácie kalifornskej firmy ukazujú kupé kombinujúce súčasnosť s minulosťou, poháňa ho 500 vzduchom chladených koní.

Singer predstavil ultimátnu retro 911

V kalifornskej metropole spoznáme koncept FT-AC, ktorý zatiaľ zostáva zahalený rúškom tajomstva. Predznamenáva špeciálny Hilux?

Toyota avizuje pre LA drsný off-road
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×