Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Otravné klepanie motora: 3 najčastejšie dôvody

VIDEO
Nepríjemné klepanie motora sa časom môže prihodiť každému vozidlu so štandardným spaľovacím agregátom. Zvyčajne vzniká v dôsledku dlhodobých nesprávnych návykov. Toto sú tri najčastejšie dôvody.
8 20 príspevkov 05.05.2017 / Filip Kadlečík

Mnohé naftové vozidlá vodiči často prirovnávajú k traktorom. Za toto nelichotivé porovnávanie môže najmä otravný a nepríjemnú zvuk, ktoré je pre staršie modely charakteristické. Treba však podotknúť, že tento fenomén sa nevyhýba ani zážihovým pohonným jednotkám.

Nepríjemné klepanie motora sa nemusí týkať len vznetových, ale aj zážihových agregátov 8 fotografií v galérii Nepríjemné klepanie motora sa nemusí týkať len vznetových, ale aj zážihových agregátov

Príkladom je môže byť starší koncernový agregát 1.4 MPI 16V naladený na výkon 55 kW (75 k). Štvorvalec sa relatívne často po niekoľkých desiatkach tisícok kilometrov začal ozývať rušivým klepaním, ktoré bolo vo veľa prípadoch zapríčinené rozladeným časovaním ventilov. S takouto poruchou si doma laik poradí len ťažko a určite sa skôr oplatí navštíviť odbnorníkov v servise.

Existuje však aj niekoľko ďalších dôvodov, ktoré majú podstatne jednoduchšie riešenie a odsledovať si ich môže aj priemerne technicky zdatný vodič. Prvými dvomi z nich sú klepanie motora v dôsledku dlhodobého tankovania menej kvalitného paliva a používania nevhodného motorového oleja. Obidve príčiny súvisia so zanášaním stien valcov karbónovými nečistotami pri spaľovaní.

Dôvodom pritom nemusia byť len mikroskopické častice v samotnom benzíne či nafte, ktoré sa časom môžu v jemnej vrstve usádzať medzi piestom a valcom, ale aj nedostatočné mazanie trecej plochy. Jeho následkom sa totiž vo valcoch začne zbierať karbón, ktorý následne stojí za narušením presného vybuchovania zmesi paliva a vzduchu. Na tento problém sú pritom náchylné najmä agregáty s priamym vstrekovaním paliva.

Časovaná bomba v aute: Dvojhmotový zotrvačník

Výmene zotrvačníka sa pri mnohých dnešných autách už nedá vyhnúť, jeho cena je však mimoriadne vysoká. Oplatí sa preto jazdiť tak, aby vydržal čo najdlhšie.

Nazbieraný karbón či nečistoty totiž spôsobujú, že výbušná zmes sa môže vznietiť na viacerých miestach komory v tom istom okamihu. Kvôli zrážkam týchto mikroexplózií sa potom z motora ozýva nepríjemný klepotavý zvuk. Riešenie je pritom pomerne jednoduché. Obmedziť množstvo nechcených výbuchov zvládne napríklad palivo s vyšším oktánovým číslom. To však slúži skôr ako účinná náplasť, niečo ako Ibalgin pre vaše auto.

Skutočnou prevenciou môže byť občasné využitie aditív, ktoré by mali byť schopné postarať sa o karbón. Samozrejmosťou by malo byť aj mazanie prostredníctvom správneho oleja odporúčaného výrobcom daného automobilu. Vďaka týmto dvom návykom máte šancu nástup klepania v agregáte vášho vozidla výrazne oddialiť, prípadne dokonca eliminovať.

Tankovanie nekvalitného paliva môže negatívne ovplyvniť životnosť vášho agregátu 8 fotografií v galérii Tankovanie nekvalitného paliva môže negatívne ovplyvniť životnosť vášho agregátu

Tretí, taktiež veľmi častý dôvod, súvisí s neodbornou manipuláciou s motorom. Sviečky zážihových pohonných jednotiek sú zvyčajne dobre prístupné a ich výmena nie je náročná. Nemožno sa preto čudovať, a určite na tom nie je nič zlé, že sa s vidinou finančnej úspory tejto údržbe na vlastnú päsť často venujú skúsenejší menej skúsení domáci majstri. Problém nastáva až vtedy, ak kutilovia, ale aj odborníci zo servisu, šetria na materiále, teda na samotných sviečkach.

Určite neodporúčame kupovať ich za podozrivo nízku cenu a už vôbec nie ignorovať pokyny výrobcu, čo sa typu sviečok týka. Niekoľko ušetrených eur vás môže v konečnom dôsledku stáť “zdravie” agregátu auta. Opäť totiž hrozí, že nesprávne či nekvalitné sviečky spôsobia narušenie spaľovacieho cyklu, čo sa pod kapotou prejaví hlučným a otravným zvukom.

Sviečky sú najmä na starých motoroch dobre prístupné a ich výmena je pomerne jednoduchá, netreba však podceňovať kvalitu materiálu 8 fotografií v galérii Sviečky sú najmä na starých motoroch dobre prístupné a ich výmena je pomerne jednoduchá, netreba však podceňovať kvalitu materiálu Spomínané dôvody patria k najčastejším a najľahšie riešiteľným príčinám klepania motora. Samozrejme, existujú aj závažnejšie príčiny. Okrem spomínaného rozladeného časovania ventilov nimi môžu byť aj zanesené vstrekovacie trysky, opotrebovanie pohyblivých dielov súvisiacich so samotným spaľovaním, či dokonca aj neúmerné prehrievanie agregátu. Klepanie motora je problém, ktorý by ste radšej nemali ignorovať. Okrem banálnych komplikácií totiž môže signalizovať naozaj zlý stav komponentov pohonnej jednotky vozidla.


Najnovšie články
Volkswagen Polo: Golf má vážného konkurenta

SUV vyšľachtené pre Spojené štáty boduje vnútorným priestorom i výborným podvozkom, slabinou je vysoká základná cena a úzka ponuka motorov.

Test Ford Edge: Splnený americký sen

ri predpokladanom trvaní tendra v lehote 12 mesiacov by sa tak podľa jeho slov mohol úsek začať stavať v roku 2022 a hotový by mohol byť v roku 2026.

Posledný úsek D1: Súťaž až v roku 2021

Číslami z exaktne meraného testu dynamiky sa pýcha britskej automobilky dostáva do spoločnosti omnoho drahších modelov.

McLaren 720S sa vyrovná hyperšportom

Dynamický kórejský sedan štandardne roztáča zadné kolesá, kladie dôraz na jazdné vlastnosti a môže mať výkon až 272 kW (370 k).

Genesis G70 lezie do kapusty Nemcom

Podľa spravodajského servera portfolio.hu kabinet už pracuje na príprave zákona o tzv. e-mobilite i jeho vykonávacích predpisoch.

Maďarská vláda nakúpi 200 elektromobilov

Temperamentný taliansky sedan, v ktorého DNA by sa dal vystopovať aj vplyv Ferrari, sa postavil proti ostrému nemeckému kupé. Kto zvíťazí v pretekoch na úplne...

Giulia QV vs. C 63 S Coupé: Súboj na okruhu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×