Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Otravné klepanie motora: 3 najčastejšie dôvody

VIDEO
Nepríjemné klepanie motora sa časom môže prihodiť každému vozidlu so štandardným spaľovacím agregátom. Zvyčajne vzniká v dôsledku dlhodobých nesprávnych návykov. Toto sú tri najčastejšie dôvody.
8 20 príspevkov 05.05.2017 / Filip Kadlečík

Mnohé naftové vozidlá vodiči často prirovnávajú k traktorom. Za toto nelichotivé porovnávanie môže najmä otravný a nepríjemnú zvuk, ktoré je pre staršie modely charakteristické. Treba však podotknúť, že tento fenomén sa nevyhýba ani zážihovým pohonným jednotkám.

Nepríjemné klepanie motora sa nemusí týkať len vznetových, ale aj zážihových agregátov 8 fotografií v galérii Nepríjemné klepanie motora sa nemusí týkať len vznetových, ale aj zážihových agregátov

Príkladom je môže byť starší koncernový agregát 1.4 MPI 16V naladený na výkon 55 kW (75 k). Štvorvalec sa relatívne často po niekoľkých desiatkach tisícok kilometrov začal ozývať rušivým klepaním, ktoré bolo vo veľa prípadoch zapríčinené rozladeným časovaním ventilov. S takouto poruchou si doma laik poradí len ťažko a určite sa skôr oplatí navštíviť odbnorníkov v servise.

Existuje však aj niekoľko ďalších dôvodov, ktoré majú podstatne jednoduchšie riešenie a odsledovať si ich môže aj priemerne technicky zdatný vodič. Prvými dvomi z nich sú klepanie motora v dôsledku dlhodobého tankovania menej kvalitného paliva a používania nevhodného motorového oleja. Obidve príčiny súvisia so zanášaním stien valcov karbónovými nečistotami pri spaľovaní.

Dôvodom pritom nemusia byť len mikroskopické častice v samotnom benzíne či nafte, ktoré sa časom môžu v jemnej vrstve usádzať medzi piestom a valcom, ale aj nedostatočné mazanie trecej plochy. Jeho následkom sa totiž vo valcoch začne zbierať karbón, ktorý následne stojí za narušením presného vybuchovania zmesi paliva a vzduchu. Na tento problém sú pritom náchylné najmä agregáty s priamym vstrekovaním paliva.

Časovaná bomba v aute: Dvojhmotový zotrvačník

Výmene zotrvačníka sa pri mnohých dnešných autách už nedá vyhnúť, jeho cena je však mimoriadne vysoká. Oplatí sa preto jazdiť tak, aby vydržal čo najdlhšie.

Nazbieraný karbón či nečistoty totiž spôsobujú, že výbušná zmes sa môže vznietiť na viacerých miestach komory v tom istom okamihu. Kvôli zrážkam týchto mikroexplózií sa potom z motora ozýva nepríjemný klepotavý zvuk. Riešenie je pritom pomerne jednoduché. Obmedziť množstvo nechcených výbuchov zvládne napríklad palivo s vyšším oktánovým číslom. To však slúži skôr ako účinná náplasť, niečo ako Ibalgin pre vaše auto.

Skutočnou prevenciou môže byť občasné využitie aditív, ktoré by mali byť schopné postarať sa o karbón. Samozrejmosťou by malo byť aj mazanie prostredníctvom správneho oleja odporúčaného výrobcom daného automobilu. Vďaka týmto dvom návykom máte šancu nástup klepania v agregáte vášho vozidla výrazne oddialiť, prípadne dokonca eliminovať.

Tankovanie nekvalitného paliva môže negatívne ovplyvniť životnosť vášho agregátu 8 fotografií v galérii Tankovanie nekvalitného paliva môže negatívne ovplyvniť životnosť vášho agregátu

Tretí, taktiež veľmi častý dôvod, súvisí s neodbornou manipuláciou s motorom. Sviečky zážihových pohonných jednotiek sú zvyčajne dobre prístupné a ich výmena nie je náročná. Nemožno sa preto čudovať, a určite na tom nie je nič zlé, že sa s vidinou finančnej úspory tejto údržbe na vlastnú päsť často venujú skúsenejší menej skúsení domáci majstri. Problém nastáva až vtedy, ak kutilovia, ale aj odborníci zo servisu, šetria na materiále, teda na samotných sviečkach.

Určite neodporúčame kupovať ich za podozrivo nízku cenu a už vôbec nie ignorovať pokyny výrobcu, čo sa typu sviečok týka. Niekoľko ušetrených eur vás môže v konečnom dôsledku stáť “zdravie” agregátu auta. Opäť totiž hrozí, že nesprávne či nekvalitné sviečky spôsobia narušenie spaľovacieho cyklu, čo sa pod kapotou prejaví hlučným a otravným zvukom.

Sviečky sú najmä na starých motoroch dobre prístupné a ich výmena je pomerne jednoduchá, netreba však podceňovať kvalitu materiálu 8 fotografií v galérii Sviečky sú najmä na starých motoroch dobre prístupné a ich výmena je pomerne jednoduchá, netreba však podceňovať kvalitu materiálu Spomínané dôvody patria k najčastejším a najľahšie riešiteľným príčinám klepania motora. Samozrejme, existujú aj závažnejšie príčiny. Okrem spomínaného rozladeného časovania ventilov nimi môžu byť aj zanesené vstrekovacie trysky, opotrebovanie pohyblivých dielov súvisiacich so samotným spaľovaním, či dokonca aj neúmerné prehrievanie agregátu. Klepanie motora je problém, ktorý by ste radšej nemali ignorovať. Okrem banálnych komplikácií totiž môže signalizovať naozaj zlý stav komponentov pohonnej jednotky vozidla.


Najnovšie články
Superstar svetovej rely si vyskúšala Formulu 1

PRVÁ JAZDA Na vrchole bežnej ponuky značky Mercedes-Benz stojí legendárna limuzína s jednoduchým označením. Trieda S nedávno prešla modernizáciou a my sme už...

Mercedes-Benz S 560: Zabudnite na pedále

Tuner prizval do svojej garáže sedan E200 s klasickým bodykitom, ktorý okorenil. Benzínový motor vybavil prídavnou riadiacou jednotkou.

Brabus ladí aj štandardnú triedu E

Nabrúsený variant malého hatchbacku mení atmosférický motor za prepĺňaný, presné parametre zatiaľ nie sú známe.

Suzuki Swift dostalo verziu Sport

Nissan Micra tretej generácie rozhodne nepatrí k najkrajším ani najrýchlejším automobilom sveta. Aj zo škaredého káčatka sa však môže stať beštia, ktorá svojim...

Beštiálna Micra: Motor v strede a 680 koní?

Novinka sa snaží evokovať modely SUV, japonská automobilka vyzdvihuje variabilný interiér či ľahko prístupné sedadlá v treťom rade.

Sedemmiestne MPV Mitsubishi odhalené

Organizácia na ochranu spotrebiteľov Choice uviedla, že pri výmene sa občas nahradili staré airbagy novými, ale rovnako nebezpečnými.

Austrálsky úrad vyšetruje firmu Takata
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×