Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ukradnúť auto s náradím za 20 eur? Maličkosť!

VIDEO
Čínski výskumníci na hackerskej konferencii predstavili doteraz najlacnejší prístroj, ktorý za pár „šupov“ dokáže otvoriť auto za niekoľko sekúnd. Využíva bezpečnostnú slabinu moderných systémov.
2 59 príspevkov 28.04.2017 / Soňa Zverková

Bezkľúčové systémy sú mimoriadne komfortné. Stačí prísť k autu, potiahnuť za kľučku a auto sa otvorí. Nasadnete, stlačíte tlačidlo štartéra a môžete ísť. Lenže bezkľúčové systémy ponúkajú rovnaký komfort aj zlodejom. Stačí, ak si vedia zhotoviť jednoduchý zosilňovač signálu.

Zariadenia za 20 eur dokážu prekabátiť elektroniku auta. Zdroj: 360 Team Unicorn 2 fotografie v galérii Zariadenia za 20 eur dokážu prekabátiť elektroniku auta. Zdroj: 360 Team Unicorn

Náklady na zhotovenie podobných zariadení sa obvykle pohybovali v závislosti od sofistikovanosti prístroja v rozmedzí niekoľkých desiatok až stoviek dolárov alebo eur. Ich „nevýhodou“ však bol obmedzený dosah. Niektoré pracovali na prenose signálu pomocou káblov, tie mali dosah zopár desiatok metrov. Iné používali vysielačky, tam sa zvyčajne dosah obmedzil rádovo na 100 metrov. Lenže teraz prišli šikovníci z Číny so zariadením, ktorého zostrojenie stojí len 11 dolárov (10,10 eura) a zlodeji potrebujú dva. Inými slovami, za 20 eur ukradnete auto v hodnote niekoľkých tisícov až státisícov eur.

To, ako je to pre zlodejov jednoduché, dokumentuje nasledujúce video čínskych výskumníkov z tímu Jednorožec (Team Unicorn):

Podľa portálu Wired výskumníci z pekinskej bezpečnostnej firmy Qihoo 360 navyše podstatne rozšírili dosah svojho zariadenia. Ich „produkt“, ktorý predstavili na nedávnej konferencii Hack in the Box v Amsterdame, má dosah vyše 300 metrov! Pracuje na podobnom princípe ako všetky menej sofistikovaní a oveľa drahší predchodcovia. To znamená, že jeden prístroj sa nachádza v blízkosti originálneho kľúča, druhý pri vozidlo. Zariadenia zosilnia signál kľúča tak, že počítač predpokladá, že kľúč sa nachádza v aktívnej zóne a auto odomkne pri pohybe kľučky alebo ruky pred senzorom.

Zlodeji našli slabinu: V ohrození je až 108 áut

Bezkľúčové systémy sú pohodlné, praktické...a deravé. Napriek neustálym upozorneniam automobilky zabezpečenie vozidiel nezlepšili, za IT branžou zaostávajú na míle ďaleko. Moderní zlodeji vedia, ako...

Prvý pokus o prelomenie ochrany bezkľúčových systémov podnikli švajčiarski výskumníci v roku 2011, vtedy však na to použili mimoriadne komplikované zariadenia v hodnote niekoľkých tisícov dolárov. Medzičasom sme aj na našom portáli informovali o mnohých ďalších testoch, azda najväčší podnikol nemecký autoklub ADAC, ktorý pomocou zariadení v hodnote zhruba dvesto eur otestoval vyše sto vozidiel. Od masových áut až po tie prémiové. Neodolalo ani jedno.

Zdroj: YouTube 2 fotografie v galérii Zdroj: YouTube

Stačí pochopiť princíp

Jednorožci išli ešte o krok ďalej. Namiesto skopírovania surového signálu a jeho preposielania ako celku, vytvorili zariadenia na mieru, ktoré obsahujú procesy na demoduláciu signálu a jeho rozloženie do dvojkovej sústavy. Toto reverzné inžinierstvo im umožnilo posielať signál bit po bite s oveľa nižšou frekvenciou, vďaka čomu sa predĺžil dosah zariadenia a znížila spotreba energie. Na kúpu procesorov, vysielačov, antén a batérií tak minuli na obidva prístroje zhruba 150 čínskych jüanov, čo v prepočte na eurá robí spomínanú sumu 10 eur za kus.

Čínski výskumníci boli schopní otvoriť dva modely a odísť s nimi. Jedným z nich je hybridný sedan Qing od čínskeho výrobcu BYD, tým druhým bol Chevrolet Captiva. Podľa tímu však tento problém zasahuje oveľa viac modelov. Zdôraznili, že bezkľúčové systémy v oboch modeloch pochádzajú od holandského výrobcu procesorov NXP. Samotný výrobca však podľa nich nenesie vinu na tom, že vozidlá sú tak zraniteľné a jeho hovorkyňa pre Wired uviedla, že otázky týkajúce sa zraniteľnosti vozidiel je potrebné smerovať priamo na automobilky.

Špecialisti Qihoo navrhujú, aby automobilky a ich dodávatelia výrazne zúžili čas pre komunikáciu medzi kľúčom a vozidlom. Ak sa signál dostáva k vozidlu z príliš veľkej diaľky, prekročí časový limit, čo by zabránilo vozidlu akceptovať prichádzajúci signál.

Nová finta zlodejov: Auto ukradnú za pár sekúnd

Stačí 30 sekúnd a auto je preč. Nová finta zlodejov je extrémne účinná, neodolá jej drvivá väčšina vozidiel. Pozrite sa, či je vaše auto v ohrození a akú bezpečnostnú slabinu páchatelia využívajú.

„Dobrá“ správa?

Dobrou správou je to, že Qihoo rozhodne nemieni svoj produkt predávať. Akonáhle však niečo také existuje a sú známe aspoň základné princípy jeho fungovania, je len otázkou času, keď si hociktorá múdra hlava zostrojí niečo podobné. A buď to strojca použije sám alebo začne predávať kdesi v šedých a temných internetových zónach.

Motorista sa môže brániť len spôsobmi, ktoré ho čiastočne alebo úplne zbavia komfortu bezkľúčového systému. Medzi tie jednoduchšie cesty patrí Faradayova klientka, ktorá odtieni signál, napríklad, uchovávať kľúč v kovovej škatuľke, zabalený do alobalu alebo vyberať z neho batériu. Ďalšou možnosťou ochrany štvorkolesového majetku je kombinácia elektronického a mechanického zabezpečenia, ktorá je síce oveľa drahšia než alobal, zato aj bezpečnejšia. Zlodej nemá čas hľadať a lámať si hlavu, keď za rohom nájde rovnaké, no nezabezpečené auto.


Najnovšie články
Test Ford Edge: Splnený americký sen

ri predpokladanom trvaní tendra v lehote 12 mesiacov by sa tak podľa jeho slov mohol úsek začať stavať v roku 2022 a hotový by mohol byť v roku 2026.

Posledný úsek D1: Súťaž až v roku 2021

Číslami z exaktne meraného testu dynamiky sa pýcha britskej automobilky dostáva do spoločnosti omnoho drahších modelov.

McLaren 720S sa vyrovná hyperšportom

Nemecká firma prezentovala ďalšiu verziu vozidla, ktorá svoju podstatu prezrádza názvom MHX 800. Z osemvalca vyžmýkal špecialista presne 605 kW (823 k).

Monštruózne BMW dostalo ešte viac výkonu

Dynamický kórejský sedan štandardne roztáča zadné kolesá, kladie dôraz na jazdné vlastnosti a môže mať výkon až 272 kW (370 k).

Genesis G70 lezie do kapusty Nemcom

Podľa spravodajského servera portfolio.hu kabinet už pracuje na príprave zákona o tzv. e-mobilite i jeho vykonávacích predpisoch.

Maďarská vláda nakúpi 200 elektromobilov

Temperamentný taliansky sedan, v ktorého DNA by sa dal vystopovať aj vplyv Ferrari, sa postavil proti ostrému nemeckému kupé. Kto zvíťazí v pretekoch na úplne...

Giulia QV vs. C 63 S Coupé: Súboj na okruhu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×