Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test MINI Cooper: Všetky oči na mne

MINI sa už tradične špecializuje na drobné štýlové autá. Okrem istej dávky extravagancie sú známe aj svojimi jazdnými vlastnosťami. Ako obstojí trojvalcový Cooper zahalený do netradičnej kamufláže?
50 3 príspevky 20.04.2017 / Filip Kadlečík

MINI už nejaký ten piatok patrí pod koncern BMW Group a aj vďaka tomu sa štýlovej značke pomerne darí. Svedčí o tom aj rozširovanie portfólia počas niekoľkých posledných rokov. Do rúk sa nám však tentokrát nedostal model Countryman či Paceman, ale úplne klasický MINI Cooper.

Dizajn Coopera je pre MINI charakteristický, tentokrát ho ozvláštňuje aj výrazná kamufláž 50 fotografií v galérii Dizajn Coopera je pre MINI charakteristický, tentokrát ho ozvláštňuje aj výrazná kamufláž

Ani tradičný názov však už nie je zárukou konzervatívneho prístupu k vývoju tohto modelu. Pod kapotou nášho Coopera totiž pracoval benzínový trojvalec naladený na 100 kW (136 k), spriahnutý so šesťstupňovou samočinnou prevodovkou. Zaujímalo nás, ako sa drobec s tromi hrnčekmi pod kapotou bude správať v reálnej premávke. Naplní športové nároky, ktoré na neho každý kladie?

Neprehliadnuteľný

Po dizajnovej stránke ide o klasického zástupcu britskej značky. Prednej časti dominujú kruhové svetlomety vybavené LED technológiou a rozľahlá čelná maska. Pri pohľade z profilu najviac zaujmú krátke previsy, drobná kapota a typický tvar kabíny. V našom prípade ešte auto zdobili typické 17” disky kolies.

Profil je typický - auto má krátke previsy, kompaktnú prednú časť a dlhú kabínu 50 fotografií v galérii Profil je typický - auto má krátke previsy, kompaktnú prednú časť a dlhú kabínu

Zadná časť je pomerne jednoduchá. Dve vertikálne umiestnené koncové svetlá s integrovanou LED-trubicou dopĺňa hmlové svetlo zapustené do nárazníka. V jeho blízkosti sa nachádza aj chrómová koncovka výfukového potrubia. Športovú náturu vozidla zvonku prezrádza malá odtrhová hrana, ktorá opticky predlžuje drobcovu strechu.

Niežeby samotné MINI nepriťahovali pohľady viac než dosť, v našom prípade však jeho extravagantnú povahu ešte zvýrazňovala netradičná fólia so vzorou kamufláže. Podľa niektorých je kvôli tejto úprave auto príliš nápadné, iným sa individuálny charakter Coopera páčil. My skôr patríme do prvého tábora - toto vozidlo doslova kričí “Všimni si ma!”. Chodci či iní vodiči tak aj často robili, počas testu sa za nami neraz otočili s prekvapeným pohľadom.

Vynikajúce športové sedadlá a volant

Interiér tohto exemplára je o niečo umiernenejší, no do škatuľky bežných kabín tiež nezapadá ani náhodou. Jeho stvárnenie je stále poriadne extravagantné, no zároveň veľmi kvalitné. Nadšení sme boli najmä z volantu, ktorý je súčasťou príplatkového balíka John Cooper Works. Dostal výborný ergonomický tvar, kontrastné červené prešívanie a hrubý veniec.

Interiér rozhodne nie je nudný, jeho šperkom je podľa nás vynikajúci volant 50 fotografií v galérii Interiér rozhodne nie je nudný, jeho šperkom je podľa nás vynikajúci volant

Veľmi spokojní sme boli aj s rozmiestnením multifunkčných tlačidiel. Dynamickú atmosféru v Coopri dotvárali aj športové sedadlá s výborným bočným vedením. Je však treba podotknúť, že nie sú stvorené na dlhé cesty po diaľnici - časom vám prídu príliš tvrdé a vodič či spolujazdec si nebudú vedieť nájsť pohodlnú polohu na sedenie.

Z hľadiska komfortu musíme skritizovať aj kľučky dverí, ktoré sú pre britského výrobcu typické. Sú totiž umiestnené proti smeru jazdy a otváranie pomocou nich nie je práve pohodlné. Menej spokojní sme boli aj s ovládačom iDrive, ktorý sa nachádza príliš blízko lakťovej opierke. Ak s ním chce vodič pracovať, musí ruku zohnúť do neprirodzeného uhla.

Hlavný nástroj vodiča plní svoje úlohy na sto percent - do ruky padne excelentne, dobre sa pracuje aj s multifunknčnými tlačidlami 50 fotografií v galérii Hlavný nástroj vodiča plní svoje úlohy na sto percent - do ruky padne excelentne, dobre sa pracuje aj s multifunknčnými tlačidlami

Okrem dvoch zaváhaní nás však kabína testovaného MINI Cooper presvedčila. Pozitívne dojmy v nás zanechal najmä kokpit vodiča. Tradične dobrý je aj infotainment s charakteristickou grafikou, ktorý svôj pôvod v BMW nezaprie. To však nevidíme ako prekážku. Práve naopak, funguje výborne.

Dá sa očakávať, že vozidlo s dĺžkou 3 821 mm nebude práve ideálnym prvým autom do rodiny. Cooper sa na to ani nehrá. Na zadných sedadlách sa pohodlne odvezú len osoby s výškou nepresahujúcou 170 cm, na mysli máme predovšetkým deti. Tým však určite bude vadiť klaustrofobické vyhotovenie druhej rady sedadiel. Okienka po stranách sú veľmi malé, jedinou záchranou pred nudou teda bude pravdepodobne kniha či tablet.

Protismerná kľučka s integrovaným odomykaním je síce štýlová, no práca s ňou nie je práve praktická 50 fotografií v galérii Protismerná kľučka s integrovaným odomykaním je síce štýlová, no práca s ňou nie je práve praktická

Počet osôb cestujúcich na dlhšie vzdialenosti limituje aj batožinový priestor so skromným objemom 211 litrov. Mestské autíčko sa za neho však podľa nášho názoru hanbiť nemusí. Jeho úlohou nie je byť praktickým sťahovákom, ale skôr štýlovou a zábavnou hračkou určenou na krátke cesty do obchodu, práce či za zábavou.

Skvelý, len nie na naše cesty

Cesty na dlhé trasy sa dajú celkom pohodlne absolvovať vo dvojici, po hodine či dvoch vám však začnú prekážať spomínané športové sedadlá. Vodič si už o niečo skôr všimne, že tvrdo nastavený podvozok sa na naše cesty príliš nehodí. V zákrutách na kvalitnom asfalte je excelentný, presné riadenie Coopera je skutočným pôžitkom. U nás však takých povrchov nájdete len málo.

Kvôli tejto kamufláži sa za autom otočil takmer každý, komu padlo do oka 50 fotografií v galérii Kvôli tejto kamufláži sa za autom otočil takmer každý, komu padlo do oka

MINI motokára má tendenciu na výmoloch či priečnych nerovnostiach jemne odskakovať, nestabilitu sme pozorovali dokonca aj na diaľnici. Tam je inak vozidlo, napriek trojvalcovej koncepcii motora, veľmi suverénne. Na našej D1 ho však okrem asfaltových “vĺn” znervóznili napríklad aj dilatačné škáry. Excelentne vyladenému podvozku to však vyčítať neplánujeme, tento nedostatok ide na rub našim cestám.

Test MINI Cooper S: Menej obetí

Tretia novodobá generácia MINI sa oproti predchodcom v mnohých ohľadoch zmenila. Zachoval si tento drobec stále svoj charakter?

Našťastie, Cooper je zábavný aj pri nižších rýchlostiach a radosť z jazdy na okreskách zažijete aj pri dodržiavaní predpisov. Auto vtedy s vodičom výborne komunikuje a z tohto pohľadu nám pripomína to, čo sme mali radi na autách minulých dekád. Šofér sa v ňom jednoznačne nenudí.

Trojvalec, ktorý strieľa do výfuku

Naviac, ak vám k zábave nestačí len rýchly a presný prejazd zákrut, Cooper vám dovolí aj pritvrdiť. Jeho prepĺňaný trojvalec má totiž zdvihový objemom 1,5 l, z ktorého nemeckí inžinieri zvládli vydolovať solídnych 100 kW (136 k) a 220 Nm krútiaceho momentu. Oficiálne údaje hovoria o maximálnej rýchlosti na úrovni 210 km/h a šprinte z 0 na 100 km/h v priebehu 9,3 s.

Trojvalec s objemom 1,5 litra sa nám páčil najmä vo vyššom spektre otáčok 50 fotografií v galérii Trojvalec s objemom 1,5 litra sa nám páčil najmä vo vyššom spektre otáčok

Hodnota šprintu zo stoja na 100 km/h to síce nenaznačuje, no drobec je poriadne agilný a akcelerácia v bežných rýchlostiach je viac než živá. Dokonca, ak zrýchľujete pod plným plynom a máte navolený športový režim prevodovky i agregátu, motor sa vám pri radení z prvého na druhý a z druhého na tretí stupeň príležitostne odvďačí poriadnou strelou do výfuku.

Vo všeobecnosti môžeme povedať, že ide prakticky o jeden z najlepších trojvalcov na trhu. Pomáha tomu určite aj vyšší zdvihový objem a adekvátny výkon. Agregát je kultivovaný a z hľadiska zvuku sa výraznejšie prejaví až vo vyšších otáčkach, kedy sa doslova prebudí a z auta spraví poriadneho rebela.

Autíčko bolo pred aplíkaciou fólie svetlomodré, zdobili ho naviac dva pozdĺžne pásy 50 fotografií v galérii Autíčko bolo pred aplíkaciou fólie svetlomodré, zdobili ho naviac dva pozdĺžne pásy

Opačná situácia niekedy bohužiaľ nastáva v bežnom spektre otáčok. Samočinná šesťstupňová prevodovka miestami pohonnú jednotku zbytočne dusí a tomu zodpovedajú aj reakcie na plynový pedál. Preto sme často jazdili v športovom režime, kedy vozidlo udžuje otáčky na vyššej úrovni.

Spotreba mohla byť aj nižšia

MINI uvádza, že model Cooper by si mal v mestskej premávke vypýtať priemerne 5,9 l/ 100 km. Počas nášho testu sme však namerali vyšší apetít, ukazateľ mestskej spotreby sa zastavil na hodnote 6,9 l/100 km. Približne o liter vyššiu hodnotu sme namerali aj na okresných cestách. Tam výrobca deklaruje spotrebu na úrovni 4,0 l/100 km, v reálnej prevádzke sa však ustálila na 5,1 l/100 km.

Predné LED svetlomety svietia veľmi dobre, efektné je aj denné svietenie 50 fotografií v galérii Predné LED svetlomety svietia veľmi dobre, efektné je aj denné svietenie

Na diaľnici potreboval MINI Cooper počas testu na každých 100 kilometrov 6,2 litra benzínu. V kombinovanom cykle teda od drobca môžete očakávať apetít pohybujúci sa na hranici 6,1 l/100 km. Určite nejde o zlý výsledok, no vzhľadom na povahu a hmotnosť auta by si mohlo vystačiť aj s menším množstvom paliva.

Exkluzívne auto, exkluzívna cenovka

Štýl a zábava, ktoré toto MINI nesporne prináša, rozhodne nie sú zadarmo. Základ trojdverovej karosérie sa označuje MINI One, tento model štartuje cenovú ponuku sumou 18 950 eur. Výkonnejší Cooper stojí takmer o 2 000 eur viac, konkrétne 20 350 eur.

Test MINI Cabrio: Aj pre štyroch

Nový britský kabriolet je priestrannejší než jeho predchodca a vo vyhotovení S ponúka slušnú zábavu za volantom.

S bohatou príplatkouvou výbavou sa hodnota testovaného vozidla koniec-koncov vyšplhala na 30 233 eur. Ide o pomerne odvážnu čiastku, s ktorou však korešpondujú nadpriemerné jazdné vlastnosti, živý trojvalec, kvalitné vypracovanie interiéru a najmä bohatá technologická výbava. Cenu preto vzhľadom na segment, v ktorom MINI pôsobí, nepovažujeme za prestrelenú.

Odpustíte mu takmer všetko

Jazdiť MINI Cooper zahalený do nápadnej kamufláže je naozaj zážitok. Máloktoré auto priťahuje toľko pozornosti. Drobec však ponúka omnoho viac, spokojní sme boli najmä s naladením podvozku, presným riadením, dynamikou agregátu v športovom režime a techonologickou úrovňou vozidla.

MINI Cooper sa kvôli svojej tvrdosti na našich cestách možno trochu potrápi, no vodičovi dáva toľko radosti, že mu to bez problémov odpustíme 50 fotografií v galérii MINI Cooper sa kvôli svojej tvrdosti na našich cestách možno trochu potrápi, no vodičovi dáva toľko radosti, že mu to bez problémov odpustíme

Na druhú stranu povedať, že toto autíčko nie je stavané práve na naše cesty. Preto by sme jeho kúpu zvažovali len v prípade, že by sme okrem neho vlastnili aj univerzálnejšie presúvadlo, ktoré z vás na vozovke plnej výtlkov nevytrasie dušu. To však nie je problémom bristkej značky, preto Cooperu tvrdosť odpustíme. Radosť za volantom tohto mestského žihadla za to totiž stojí.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
1 499 cm3
Max. výkon
100 kW/136 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
220 Nm
pri otáčkach
1 250/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
3 821 mm
Šírka
1 727 mm
Výška
1 414 mm
Rázvor náprav
2 495 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 115 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 190 kg
Užitočná hmotnosť
450 kg
Celková hmotnosť
1 565 kg
Objem batožinového priestoru
211 l
Objem palivovej nádrže
40 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,3 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
5,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,7 l/100 km
Mesto - počas testu
6,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,1 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
109 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 18 950 €
Základná cena verzie
od 20 350 €
Cena testovaného exemplára
30 233 €

Najnovšie články
Dopravné policajné hliadky na dnes

Aston Martin oslavuje otvorenie novej továrne vo veľkom štýle. V bývalom vojenskom hangári dal dokopy 28 áut, ktorých súhrnná cena dosahuje astronomické...

77 miliónov v pohybe: Driftujúce Aston Martiny

Novú mníchovskú päťku sme podrobili skúške v druhom najvyššom variante a nevyhli sa porovnaniam s jeho priamym súperom.

Test BMW 540i: Radosť nielen z jazdy

Automobil dosahuje o 43% vyšší prítlak než východiskový model, viacero zmien urobila automobilka aj na podvozku.

Lotus uvádza najdrsnejší Exige histórie

Pod výsledky automobilovej divízie sa podpísal práve úspech nových modelov. Podľa PSA Group tržby z nových modelov zvýšili celkový objem tržieb o 3,7 %...

Tržby PSA vzrástli na vyše 13 miliárd eur

Karoséria vozidla dostala nafúknuté blatníky, ktoré vypĺňajú 22-palcové ráfiky. Detaily o technike si úpravca necháva pre seba.

TechArt Grand GT je rozšírená Panamera

Päťka dostala najsilnejší naftový šesťvalec. Štvordverovej verzii stačí 4,4 sekundy na dosiahnutie 100 km/h, čo je len o desatinu viac než pri M5.

BMW M550d má štyri turbodúchadlá
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×