Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Povinné bezpečnostné pásy majú 50 rokov

Klasický samonavíjací mechanizmus bol doplnený predpínačom a následne obmedzovačom sily. Vývoj dospel až k pásom s integrovaným airbagom, ktorým sú niektoré autá vybavené.
19.04.2017 / TASR

Pasívna i aktívna bezpečnosť automobilov sa za posledných 50 rokov posunula míľovými krokmi vpred. Od povinnosti používať bezpečnostné pásy na predných sedadlách zavedenej od 1. januára 1967 cez airbagy, ABS, stabilizačný systém ESP až k dnešným takmer sci-fi bezpečnostným prvkom. Tie najmodernejšie umožňujú, že automobil zaparkuje sám, v kritickej situácii zastaví bez zásahu vodiča.

Tento rok trvá povinnosť používať bezpečnostné pásy na Slovensku i v Česku 50 rokov. Odvtedy sa ich funkcie stále vylepšujú. Klasický samonavíjací mechanizmus bol doplnený predpínačom a následne obmedzovačom sily. Vývoj dospel až k pásom s integrovaným airbagom, ktorým sú niektoré autá vybavené. Čo dnes už v aute nesmie chýbať, sú airbagy. Využívajú sa čelné, bočné, hlavové a okenné. Rozširujú sa i kolenné alebo panvové.

Výrazne vpred sa posunula aj osvetľovacia technika vozidiel. Od halogénovej žiarovky sa za posledné polstoročie konštruktéri prepracovali k LED i laserovým technológiám. Svetelný lúč sa vie prispôsobiť aktuálnym potrebám a zamedzuje tak oslňovaniu protiidúcich vodičov. Svetelný kužeľ sa natáča do zákruty a svetlá sa automaticky prepínajú.

Kým v minulosti sa vodič musel spoliehať iba na vlastné oči a schopnosti, dnes mu pomáhajú rôzni asistenti. Možnosti sú obrovské – od cúvacích kamier cez asistentov sledujúcich dopravné značky, rozpoznávajúcich dostatočne veľké parkovacie miesto, strážiacich mŕtvy uhol v zrkadlách, udržovanie vozidla v jazdnom pruhu až po samočinne parkujúce automobily, systémy nočného videnia či vozidlá s autopilotmi. Vývoj smeruje k úplne autonómnym vozidlám, ktoré by mali zamedzovať nehodám.

Životy pri nehodách pomáhajú zachraňovať pre-crash systémy. Automobil rozpozná blížiacu sa nehodu a posádku na stret pripraví. Zatvorí okná, nastaví sedačky do správnej pozície, dofúkne a „zomkne“ vzduchovo nastaviteľné sedačky, utiahne bezpečnostné pásy, atď. Systém eCall privolá po nehode záchranárov. Tí rovno vedia, kde k nehode prišlo, koľko ľudí je v aute, aký silný bol náraz a o aké auto ide. Záchranári sa tak môžu na zásah vopred pripraviť.

"Každý takýto systém, ktorý vozidlo má, je jednoznačne plusom. V našich autocentrách zákazníci najviac žiadajú ESP, upínacie body ISOFIX pre detské sedačky a čo najviac airbagov. U novších a drahších automobilov ide o adaptívne osvetlenie vozidiel a adaptívne tempomaty, ktoré sledujú situáciu pred vozidlom pomocou laserov, radarov a kamier. Úplne najdôležitejším bezpečnostným prvkom ojazdeného vozidla je ale jeho dobrý technický stav – správne nahustené a nezjazdené pneumatiky, tlmiče, brzdy, podvozok bez nadmerných vôlí, osvetlenie vozidla a tak ďalej," komentuje bezpečnostné prvky automobilov generálna riaditeľka AAA Auto Karolína Topolová.

(TASR)


Najnovšie články
GT-R vs. Aventador: 2 400 koní v šprinte

Pick-upy v Európe začínajú byť čoraz viac v móde. Podstatne väčšiemu záujmu sa však stále tešia v USA. Dodge sa rozhodol zaplniť dieru na trhu a prišiel...

Ram Tungsten: Ultimátny americký luxus

PRVÁ JAZDA Ochutnali sme omladenú verziu ostrého španielskeho kompaktu a okrem nej sme si mohli vyskúšať aj ďalšie dve novinky.

Seat: Športovať vie Leon, Ateca aj Ibiza

Luxusné anglické kupé je oblečené do čierno-bielej kamufláže, má strešný nosič, prídavné reflektory a výkon 596 kW (810 k).

Jon Olsson dokončil výstredný Rolls-Royce

Segment crossoverov, resp. malých SUV začína obsadzovať čoraz viac veľkých hráčov. K nedávno predstaveným kórejským dvojičkám sa teraz pridáva Seat Arona...

Arona: Malé SUV Seatu sme si prezreli naživo

Zmena hlavného partnera britskej značky znamená časový odklad. Základom elektromobilu bude sériový typ, na cesty sa má dostať 155 vozidiel.

Elektrický Aston Martin príde v roku 2019

Je iróniou osudu, že Volkswagen, ktorý okrem iného impérium vybudoval na motoroch so skratkou TDI, môže byť tým, kto diesel nakoniec aj pochová. Oplatí sa ešte...

Dilema: Oplatí sa vôbec ešte kúpiť naftové auto?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×