Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Povinné bezpečnostné pásy majú 50 rokov

Klasický samonavíjací mechanizmus bol doplnený predpínačom a následne obmedzovačom sily. Vývoj dospel až k pásom s integrovaným airbagom, ktorým sú niektoré autá vybavené.
19.04.2017 / TASR

Pasívna i aktívna bezpečnosť automobilov sa za posledných 50 rokov posunula míľovými krokmi vpred. Od povinnosti používať bezpečnostné pásy na predných sedadlách zavedenej od 1. januára 1967 cez airbagy, ABS, stabilizačný systém ESP až k dnešným takmer sci-fi bezpečnostným prvkom. Tie najmodernejšie umožňujú, že automobil zaparkuje sám, v kritickej situácii zastaví bez zásahu vodiča.

Tento rok trvá povinnosť používať bezpečnostné pásy na Slovensku i v Česku 50 rokov. Odvtedy sa ich funkcie stále vylepšujú. Klasický samonavíjací mechanizmus bol doplnený predpínačom a následne obmedzovačom sily. Vývoj dospel až k pásom s integrovaným airbagom, ktorým sú niektoré autá vybavené. Čo dnes už v aute nesmie chýbať, sú airbagy. Využívajú sa čelné, bočné, hlavové a okenné. Rozširujú sa i kolenné alebo panvové.

Výrazne vpred sa posunula aj osvetľovacia technika vozidiel. Od halogénovej žiarovky sa za posledné polstoročie konštruktéri prepracovali k LED i laserovým technológiám. Svetelný lúč sa vie prispôsobiť aktuálnym potrebám a zamedzuje tak oslňovaniu protiidúcich vodičov. Svetelný kužeľ sa natáča do zákruty a svetlá sa automaticky prepínajú.

Kým v minulosti sa vodič musel spoliehať iba na vlastné oči a schopnosti, dnes mu pomáhajú rôzni asistenti. Možnosti sú obrovské – od cúvacích kamier cez asistentov sledujúcich dopravné značky, rozpoznávajúcich dostatočne veľké parkovacie miesto, strážiacich mŕtvy uhol v zrkadlách, udržovanie vozidla v jazdnom pruhu až po samočinne parkujúce automobily, systémy nočného videnia či vozidlá s autopilotmi. Vývoj smeruje k úplne autonómnym vozidlám, ktoré by mali zamedzovať nehodám.

Životy pri nehodách pomáhajú zachraňovať pre-crash systémy. Automobil rozpozná blížiacu sa nehodu a posádku na stret pripraví. Zatvorí okná, nastaví sedačky do správnej pozície, dofúkne a „zomkne“ vzduchovo nastaviteľné sedačky, utiahne bezpečnostné pásy, atď. Systém eCall privolá po nehode záchranárov. Tí rovno vedia, kde k nehode prišlo, koľko ľudí je v aute, aký silný bol náraz a o aké auto ide. Záchranári sa tak môžu na zásah vopred pripraviť.

"Každý takýto systém, ktorý vozidlo má, je jednoznačne plusom. V našich autocentrách zákazníci najviac žiadajú ESP, upínacie body ISOFIX pre detské sedačky a čo najviac airbagov. U novších a drahších automobilov ide o adaptívne osvetlenie vozidiel a adaptívne tempomaty, ktoré sledujú situáciu pred vozidlom pomocou laserov, radarov a kamier. Úplne najdôležitejším bezpečnostným prvkom ojazdeného vozidla je ale jeho dobrý technický stav – správne nahustené a nezjazdené pneumatiky, tlmiče, brzdy, podvozok bez nadmerných vôlí, osvetlenie vozidla a tak ďalej," komentuje bezpečnostné prvky automobilov generálna riaditeľka AAA Auto Karolína Topolová.

(TASR)


Najnovšie články
Slováci si vyberali z pol milióna jazdeniek

Hmotnosť pick-upu klesla o zhruba 200 kilogramov. Disponovať bude aj motormi V8, ktoré môžu teoreticky pracovať len na jeden valec.

Chevrolet Silverado podstúpil veľkú diétu

GR Super Sport Concept vo veľkej miere vychádza z vytrvalostného pretekára, okrem dizajnu bol motoršport aj zdrojom pohonu.

Toyota odhalila kupé s výkonom 1 000 koní

Zlodeji využijú čokoľvek, aby sa dostali k peniazom alebo cennostiam motoristov. V Česku, neďaleko našich hraníc, sa začínajú množiť krádeže podľa overeného...

Zlodeji oživili úspešný trik a vykrádajú vozidlá

Podľa predbežných údajov sme aj vlani prekonali miliónovú hranicu vozidiel vyrobených na Slovensku. Z hľadiska počtu vyrobených áut na 1 000 obyvateľov sme aj...

Vlani sa u nás vyrobilo vyše milióna áut

Netradičný kríženec kupé a hatchbacku sa rozmerovo takmer nezmenil. Má však upravený dizajn, lepšie vybavenie a tri pohonné jednotky.

Hyundai Veloster dostal rovno aj verziu N

Fiat Chrysler sa chce v budúcnosti zamerať na segment SUV a využiť pritom potenciál značky Jeep. Do roka 2022 by tak mohol zvýšiť zisk až dvojnásobne.

Fiat Chrysler chce zdvojnásobiť zisky
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×