Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Povinné bezpečnostné pásy majú 50 rokov

Klasický samonavíjací mechanizmus bol doplnený predpínačom a následne obmedzovačom sily. Vývoj dospel až k pásom s integrovaným airbagom, ktorým sú niektoré autá vybavené.
19.04.2017 / TASR

Pasívna i aktívna bezpečnosť automobilov sa za posledných 50 rokov posunula míľovými krokmi vpred. Od povinnosti používať bezpečnostné pásy na predných sedadlách zavedenej od 1. januára 1967 cez airbagy, ABS, stabilizačný systém ESP až k dnešným takmer sci-fi bezpečnostným prvkom. Tie najmodernejšie umožňujú, že automobil zaparkuje sám, v kritickej situácii zastaví bez zásahu vodiča.

Tento rok trvá povinnosť používať bezpečnostné pásy na Slovensku i v Česku 50 rokov. Odvtedy sa ich funkcie stále vylepšujú. Klasický samonavíjací mechanizmus bol doplnený predpínačom a následne obmedzovačom sily. Vývoj dospel až k pásom s integrovaným airbagom, ktorým sú niektoré autá vybavené. Čo dnes už v aute nesmie chýbať, sú airbagy. Využívajú sa čelné, bočné, hlavové a okenné. Rozširujú sa i kolenné alebo panvové.

Výrazne vpred sa posunula aj osvetľovacia technika vozidiel. Od halogénovej žiarovky sa za posledné polstoročie konštruktéri prepracovali k LED i laserovým technológiám. Svetelný lúč sa vie prispôsobiť aktuálnym potrebám a zamedzuje tak oslňovaniu protiidúcich vodičov. Svetelný kužeľ sa natáča do zákruty a svetlá sa automaticky prepínajú.

Kým v minulosti sa vodič musel spoliehať iba na vlastné oči a schopnosti, dnes mu pomáhajú rôzni asistenti. Možnosti sú obrovské – od cúvacích kamier cez asistentov sledujúcich dopravné značky, rozpoznávajúcich dostatočne veľké parkovacie miesto, strážiacich mŕtvy uhol v zrkadlách, udržovanie vozidla v jazdnom pruhu až po samočinne parkujúce automobily, systémy nočného videnia či vozidlá s autopilotmi. Vývoj smeruje k úplne autonómnym vozidlám, ktoré by mali zamedzovať nehodám.

Životy pri nehodách pomáhajú zachraňovať pre-crash systémy. Automobil rozpozná blížiacu sa nehodu a posádku na stret pripraví. Zatvorí okná, nastaví sedačky do správnej pozície, dofúkne a „zomkne“ vzduchovo nastaviteľné sedačky, utiahne bezpečnostné pásy, atď. Systém eCall privolá po nehode záchranárov. Tí rovno vedia, kde k nehode prišlo, koľko ľudí je v aute, aký silný bol náraz a o aké auto ide. Záchranári sa tak môžu na zásah vopred pripraviť.

"Každý takýto systém, ktorý vozidlo má, je jednoznačne plusom. V našich autocentrách zákazníci najviac žiadajú ESP, upínacie body ISOFIX pre detské sedačky a čo najviac airbagov. U novších a drahších automobilov ide o adaptívne osvetlenie vozidiel a adaptívne tempomaty, ktoré sledujú situáciu pred vozidlom pomocou laserov, radarov a kamier. Úplne najdôležitejším bezpečnostným prvkom ojazdeného vozidla je ale jeho dobrý technický stav – správne nahustené a nezjazdené pneumatiky, tlmiče, brzdy, podvozok bez nadmerných vôlí, osvetlenie vozidla a tak ďalej," komentuje bezpečnostné prvky automobilov generálna riaditeľka AAA Auto Karolína Topolová.

(TASR)


Najnovšie články
BAC Mono: Cestné formuly na ostrove Man

Lamborghini má techniku bez zmien a kompletne novú karosériu, ktorou Okuyama vzdáva hold Marcellovi Gandinimu.

Kode 0 je Aventador s nádychom 70. rokov

V drobnom Luxembursku nastúpi do služby dvojica elektromobilov, ktoré sa majú využívať najmä diaľnici počas minimálne dvoch rokov.

Tesla Model S opäť v policajnom mundúre

Repliky slávnych superšportov nie sú na automobilovom trhu ničím výnimočným. Väčšinou ide o diela, ktoré sú od originálu doslova na nerozoznanie. Tentokrát...

Jazdené Bugatti Veyron? Stojí menej než tisícku

Honosný koncept prichádza v otvorenej verzii, ktorá má strechu zo špeciálnej tkaniny a jej pohon zabezpečuje štvorica elektromotorov.

Maybach: Najluxusnejší kabriolet sveta?

Vydať chýbajúce stavebné povolenia k pozemkom pod obchvat pomohla štátu novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb...

Práce na obchvate BA sa čoskoro začnú

Špičková verzia nemeckého vozidla vyššej strednej triedy má štylistiku, ktorá sa ubrala klasickou cestou. Po novom budú poháňané všetky kolesá.

BMW M5: Únik fotiek tesne pred debutom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×