Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Defekt na ceste: Takto ho opravíte bez problémov

Defekt je strašiakom mnohých vodičov, nie každý totiž má skúsenosti s výmenou prepichnutej pneumatiky. Pozrite si krátky návod a zistite ako sa s touto nepríjemnosťou možno jednoducho vysporiadať kedykoľvek a kdekoľvek.
7 22 príspevkov 19.04.2017 / Filip Kadlečík

Náhla strata tlaku v pneumatike spôsobená prepichnutím plášťa či pokrivením disku je pre mnohých vodičov i vodičky doslova nočnou morou. Viacerí motoristi totiž nemajú prakticky žiadne skúsenosti s výmenou kolesa. Stačí, že defekty sa im vyhýbajú, svoje auto si nechávajú prezúvať v servise a so zdvihákom ani nemusia prísť do kontaktu.

Ilustračný obrázok (Zdroj: Dreamstime) 7 fotografií v galérii Ilustračný obrázok (Zdroj: Dreamstime)

Naviac, množstvo dnešných automobilov už ani nie je vybavené rezervným kolesom. Stále častejší je výskyt lepiacej sady, s ktorou do kontaktu doteraz prišlo ešte menej vodičov, než s tzv. heverom. Našťastie, existuje len niekoľko scenárov, ktoré vystihujú priebeh opravy defektu pri moderných vozidlách. Vďaka nim by šofér na ceste nemal zostať bezmocný ani za tých najhorších okolností.

1. Vaše auto má plnohodnotné rezervné koleso

Ak náhodou dostanete defekt a neviete čo máte robiť, určite si prečítajte manuál vozidla. Zistíte v ňom, aký spôsob opravy defektu, resp. riešenia vzniknutej situácie, máte zvoliť podľa výrobcu. Aj v dnešnej dobe sa ešte vyskytujú vozidlá, ktoré majú plnohodnotnú dojazdovú rezervu.

Súčasťou výbavy automobila je dojazdová resp. plnohodnotná rezerva alebo lepiaca sada 7 fotografií v galérii Súčasťou výbavy automobila je dojazdová resp. plnohodnotná rezerva alebo lepiaca sada

V takom prípade ju treba odistiť a vytiahnuť hydraulický, resp. mechanický zdvihák, ktorý by mal byť súčasťou výbavy automobilu, ktorý disponuje rezervným kolesom. Okrem neho budete potrebovať aj kľúč, ktorým uvoľníte a následne dotiahnete skrutky na kolese. Nezabudnite, že samotná výmena kolesa má svoje pravidlá, ktoré je treba dodržiavať.

Dôležitým upozornením je fakt, že tlak v rezervnom kolese treba priebežne počas užívania kontrolovať. V opačnom prípade sa vám totiž môže stať to, čo mnohým iným vodičom pred vami. V okamihu, keď potrebovali svoju rezervu, zistili, že nie je nahustená a tým pádom im vôbec nepomôže.

2. Vaše auto má dojazdové rezervné koleso

Riešenie defektu pomocou dojazdovej či plnohodnotnej rezervy sa v podstate nerozlišuje. Vodič musí absolvovať rovnaký postup. Veľmi odlišná je však povaha samotnej pneumatiky. Spravidla je veľmi úzka a rýchlosť vozidla je kvôli nej spravidla limitovaná ďaleko pod hranicu 100 km/h.

Výmena kolesa má svoje pravidlá aj pri defekte, v záujme bezpečnosti ich treba dodržiavať 7 fotografií v galérii Výmena kolesa má svoje pravidlá aj pri defekte, v záujme bezpečnosti ich treba dodržiavať

Dôvodom je okrem horšieho brzdného účinku aj znížená trakcia. Ak bolo použitie takejto záložnej pneumatiky nevyhnutné, mali by ste ju čo najskôr nahradiť bežným kolesom. Auto totiž kvôli nej stráca časť svojej stability a tým pádom aj bezpečnosti. S dojazdovou rezervou určite za žiadnych okolností neprekračujte rýchlostný limit vyznačený na jej bočnici.

3. Vo výbave máte kompresor

V praxi sa môžu vyskytnúť situácie, kedy vám nepomôže ani rezervné koleso. Ide najmä o prípady, v ktorých nie je možná demontáž poškodeného disku či plášťa. Vtedy určite oceníte drobný kompresor, ktorý sa napája z 12 V zásuvky umiestnenej zvyčajne na centrálnej konzole vozidla.

Malý kompresor vám môže poslúžiť lepšie než ste kedykoľvek dúfali 7 fotografií v galérii Malý kompresor vám môže poslúžiť lepšie než ste kedykoľvek dúfali

Pneumatiky osobného auta zvládne takýto malý zázrak bez problémov nafúkať na tlak rovnajúci sa trom atmosféram. S jeho pomocou sa teda s vozidlom v závislosti od konkrétneho poškodenia budete môcť pohnúť aj o niekoľko ďalších kilometrov. Výhodou tohto riešenia je fakt, že ak aj efekt dofúkania vydrží krátko, môžete ho v prípade potreby opakovať donekonečna.

4. Vo výbave máte lepiacu sadu

Súčasťou lepiacej sady je aj sprej, ktorý poškodenú pneumatiku dočasne nahustí a zároveň zapchá dieru v dezéne. Ak je príliš veľká, odporúčame použiť aj malé lepky, ktoré by ste záchrannej sade mali taktiež nájsť. Treba však podotknúť, že riešenie pomocou špeciálneho spreja má svoju veľkú nevýhodu.

Lepiaci sprej je síce veľmi efektívny, zároveň však znehodnocuje pneumatiku i disk 7 fotografií v galérii Lepiaci sprej je síce veľmi efektívny, zároveň však znehodnocuje pneumatiku i disk

Hmota v ňom totiž výrazne zašpiní disk i pneumatiku. Po jeho použití sa plášť väčšinou vyhadzuje a nasleduje prácne čistenie disku. Preto by ste lepiacu zmes radšej mali používať len v krajných prípadoch. Je síce efektívnym a pohodlným pomocníkom, no za svoje služby si pýta veľkú daň.

Pre každý prípad

Ak sa vo vašom vozidle nachádza dojazdová či dokonca plnohodnotná rezerva, stále odporúčame zvážiť kúpu lepiacej sady či spreja na opravu defektov. Môže sa vám totiž stať, že práve použitie tohto prostriedku bude vašou jedinou záchranou. My sme sa už do takejto situácie nechtiac dostali.

Defekt nepoteší snáď žiadneho vodiča 7 fotografií v galérii Defekt nepoteší snáď žiadneho vodiča

Na jednom z testovacích vozidiel obutom na nízkoprofilových pneumatikách sme za tmy nešťastne trafili poriadne hlboký výtlk. Ako sa dalo očakávať, plášť náhly nápor nevydržal a ostrá hrana ho presekla. V aute našťastie bolo dojazdová rezerva. Nádej na záchranu v podobe jednoduchej výmeny kolesa však zmizla veľmi rýchlo.

Čoskoro sme totiž zistili, že vzor bezpečnostného kľúča nepatrí ku konkrétnej matici. Technik zodpovedný za prezúvanie pneumatík jednoducho urobil chybu, ktorá na povrch vyplávala v tej najmenej vhodnej chvíli. Jeho malý prešľap v praxi znamenal, že koleso sme jednoducho neboli schopní demontovať.

Výmena kolies doma: Oplatí sa vôbec?

Niektorí motoristi si sami nedolejú ani kvapalinu do ostrekovačov, iní si trúfnu aj na náročnejšie práce. Oplatí sa im rozmýšľať nad výmenou kolies vlastnými silami?

S vedomím, že pneumatika i disk utrpia menej, než v prípade jazdy s prázdnym kolesom, sme použili spomínaný sprej. V podstate len vďaka nemu sme sa s autom do servisu dostali bez asistencie odťahovej služby. Ochránil pritom nielen našu peňaženku, ale aj disk, ktorý nebol zdevastovaný. Stali sa podobné patálie pri výmene defektu aj vám? Podeľte sa s nimi v diskusii.


K spracovaní tejto témy nás inšpriroval tím stojaci za videokanálom ChrisFix. Pravidelne ho sledujú takmer dva milióny odberateľov a nájsť sa na ňom dá množstvo ďalších zaujímavých odpovedí na problémy, reálne i hypotetické, ktoré vodičov každodenne trápia a zaujímajú. Jedinou nevýhodou je fakt, že rozumieť mu budú len anglicky hovoriaci čitatelia.


Najnovšie články
BAC Mono: Cestné formuly na ostrove Man

Lamborghini má techniku bez zmien a kompletne novú karosériu, ktorou Okuyama vzdáva hold Marcellovi Gandinimu.

Kode 0 je Aventador s nádychom 70. rokov

V drobnom Luxembursku nastúpi do služby dvojica elektromobilov, ktoré sa majú využívať najmä diaľnici počas minimálne dvoch rokov.

Tesla Model S opäť v policajnom mundúre

Repliky slávnych superšportov nie sú na automobilovom trhu ničím výnimočným. Väčšinou ide o diela, ktoré sú od originálu doslova na nerozoznanie. Tentokrát...

Jazdené Bugatti Veyron? Stojí menej než tisícku

Honosný koncept prichádza v otvorenej verzii, ktorá má strechu zo špeciálnej tkaniny a jej pohon zabezpečuje štvorica elektromotorov.

Maybach: Najluxusnejší kabriolet sveta?

Vydať chýbajúce stavebné povolenia k pozemkom pod obchvat pomohla štátu novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb...

Práce na obchvate BA sa čoskoro začnú

Špičková verzia nemeckého vozidla vyššej strednej triedy má štylistiku, ktorá sa ubrala klasickou cestou. Po novom budú poháňané všetky kolesá.

BMW M5: Únik fotiek tesne pred debutom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×