Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Pokazilo sa vám auto na diaľnici? Iste neriskujte!

Medzi výzvy pre motoristov je porucha auta. Bežný motorista si vo väčšine prípadov nevie pomôcť. A ak sa to stane na diaľnici, rizík je oveľa viac. Poradíme vám, ako sa zachovať, keď vaše auto vypovie službu práve tu.
2 11 príspevkov 18.04.2017 / Soňa Zverková

Porucha vozidla je vždy nepríjemná záležitosť, najmä však vtedy, keď auto zostane nepojazdné. Kým u starších vozidiel si ešte zručnejší laici dokázali ako-tak pomôcť, u moderných to priamo na ceste nezvládnu ani skúsení mechanici. Takéto situácie sú potenciálne nebezpečné, a to najmä na diaľniciach.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: dreamstime

Zásadným a najväčším rizikom na diaľnici je predovšetkým vysoká rýchlosť okoloidúcich vozidiel. Navyše niektorí vodiči sú schopní aj za bieleho dňa prehliadnuť blikajúce hasičské auto odstavené na krajnici. Čo od nich potom možno očakávať, ak je na krajnici obyčajné osobné auto a niekde pri ňom vidno bezradného motoristu v reflexnej veste.

Čo robiť pri menšej poruche alebo defekte

Existujú v podstate iba dva scenáre. Auto môže byť úplne nepojazdné, alebo v tom lepšom prípade aspoň čiastočne pojazdné, napríklad, po defekte. Pokiaľ je vozidlo čo i len trošku pojazdné, rozhodne neodporúčame zastaviť na krajnici. Vždy sa snažte zájsť k najbližšej odstavnej ploche, tzv. núdzovému zálivu. A to aj za cenu poškodenia pneumatiky, disku či inej súčasti vozidla. Zastaviť priamo na diaľnici považujte za hazard so životom, nielen s vaším vlastným.

7 tipov: Ako sa správať v kolóne na diaľnici

Niekoľkokilometrové kolóny na diaľniciach sú nočnou morou každého motoristu. U nás zriedkavé, v zahraničí oveľa častejšie. Poradíme vám, ako sa správať a neriskovať zbytočnú pokutu.

Po odstavení vozidla na mieste na to určenom sa môžete pokúsiť poruchu odstrániť alebo zavolať pomoc. I keď ste na odstavnej ploche, nezabudnite na reflexnú vestu. Nikdy nevidíte do hláv ostatných vodičov a na diaľnici naozaj nemáte dôvod vyzerať ako zo škatuľky. Ak máte defekt na ľavej strane, postavte auto čo najviac k pravému okraju odstavnej plochy. Priebežne kontrolujte situáciu okolo seba, aby vás nikto neohrozil. Môžete o to požiadať aj niektorého člena posádky, ideálne však z bezpečia spoza zvodidiel. Tam nasmerujte aj ostatných členov posádky, ktorí vám pri oprave nepomáhajú.

Čo robiť, ak je auto nepojazdné

Oveľa horší scenár nastáva v momente, keď je vozidlo nepojazdné a na odstavnú plochu sa ani pri najlepšej vôli nedostanete. V prvom rade zapnite výstražnú funkciu smerových svetiel, rozdajte posádke reflexné vesty a dostaňte všetkých mimo zóny ohrozenia, čiže dostatočne ďaleko od vozovky. Dbajte o to, aby všetci pasažieri zásadne opustili auto pravou stranou a nikdy neotvárali dvere do vozovky.

O situácii ihneď informujte políciu a správcu komunikácie. Motoristi majú pre prípad problémov k dispozícii bezplatnú nonstop linku Diaľničnej patroly 0800 100 007, kde vám pomôžu. Buď dokážu menšiu poruchu opraviť na mieste alebo aspoň zabezpečiť odtiahnutie vozidla z diaľnice resp. na najbližšie parkovisko. Do príchodu pomoci nezostávajte vo vozidle, ale spolu s posádkou sa vzdiaľte do bezpečnej zóny za zvodidlami resp. niekoľko metrov od auta. To pre prípad, že by vás niektorý z ostatných vodičov nezbadal a prudko narazil do vášho vozidla.

Vodič v protismere: Ako sa zachovať správne?

Prípady, keď nejaký vodič vojde na diaľnicu v protismere, sa stávajú u nás aj v zahraničí. Posledný skončil v decembri na rýchlostnej ceste R1 tragicky. Poradíme vám, ako sa zachovať.

Ak je to možné, umiestnite výstražný trojuholník v dostatočnej vzdialenosti od vozidla. Zákon síce predpisuje pre diaľnice a rýchlostné komunikácie vzdialenosť 100 metrov od auta, no terén a hustota premávky to nemusia umožniť. Pokiaľ je premávka príliš hustá, radšej neriskujte. A hlavne, určite sa neprechádzajte s trojuholníkom v ruke po vozovke. Choďte úplne mimo vozovky, ideálne poza zvodidlá. Zvážte vždy konkrétnu situáciu a podľa toho sa rozhodnite.

Oprava poruchy priamo na mieste je najhorším možným riešením a neodporúčame vám ani snažiť sa ušetriť tým, že sa necháte odtiahnuť na lane. Po prvé, u niektorých áut to nie ani možné. Po druhé, ako to predsa je možné, musíte počítať s tým, že s vypnutým motorom nebudete mať k dispozícii posilňovače riadenia ani bŕzd. A to môže byť na diaľnici nebezpečné.

zdroj: AUTO BILD 2 fotografie v galérii zdroj: AUTO BILD Zdroj: AUTO BILD


Najnovšie články
Test Renault Espace TCe 225: Dobré srdce

Moderné automobily sú plné asistenčných systémov, dostávajú sa už aj do najlacnejších modelov a čoskoro budú mnohé z nich povinnou výbavou. Používajú ich však...

Asistenčné systémy: Používajú ich vodiči?

Na záberoch zverejnených na sociálnych sieťach môžeme vidieť čierny a červený exemplár SUV, oba mali putovať do arabského sveta.

Cullinan: Prvé kusy už Rolls-Royce dodal

Manipulácia s odometrom je na Slovensku starým známym fenoménom, ktorý však mala z našej reality vymazať novela zákona z roku 2016. Podarilo sa jej to? Aká je...

Pravda o stáčaní km: 20 populárnych jazdeniek

Novinka má rozmermi tesne podliezť klasický Tiguan, predávať sa bude pravdepodobne výhradne na čínskom trhu.

Tharu: Volkswagen pripravuje ďalšie SUV

Omladená verzia SUV vyrábaného aj v Žiline prichádza s odlišnými svetlami, nárazníkmi či volantom. Hlavnou novinkou je sústava EcoDynamics+.

Kia Sportage: Bestseller prešiel faceliftom

Po minuloročnom uvedení na autosalóne v Šanghaji by malo SUV z francúzskej dielne koncom tohto roka zaútočiť aj na európske trhy. V čele útoku bude najsilnejší...

Citroën C5 Aircross prichádza na starý kontinent
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×