Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

7 tipov: Ako sa správať v kolóne na diaľnici

Niekoľkokilometrové kolóny na diaľniciach sú nočnou morou každého motoristu. U nás zriedkavé, v zahraničí oveľa častejšie. Poradíme vám, ako sa správať a neriskovať zbytočnú pokutu.
1 11 príspevkov 17.04.2017 / Soňa Zverková

Dopravné zápchy sú v meste bežným javom. No z času na čas sa vyskytnú aj na diaľniciach. I keď v našich končinách sú kolóny, ktoré sa vôbec nehýbu, skôr zriedkavé, v zahraničí sa s nimi môžete stretnúť pomerne často. Je možné vystúpiť z vozidla? Môžete použiť krajnicu? Niektoré pravidlá sú spoločné pre našu krajinu aj zahraničie, iné sú skôr špecialitou za hranicami.

Takéto kolóny sa na rakúskej diaľnici A4 môžu v lete vyskytovať veľmi často. Na fotografii vidno aj núdzový jazdný pruh. Foto: Soňa Zverková

1. Jazda po krajnici

Pokiaľ si chcete pomôcť jazdou po krajnici, nerobte to. Rovnako ako v susedných krajinách aj u nás je zakázaná jazda po krajnici, ak to nie je nevyhnutné na obídenie prekážky alebo vozidla, ktoré jednoznačne odbočuje vľavo. V takom prípade hrozí pokuta do 100 eur. Krajnicu nemožno použiť ani na zastavenie alebo státie, iba v prípade núdzového státia. Pokiaľ tento zákaz porušíte, hrozí vám pokuta 50 eur. Ak sa rozhodnete využiť krajnicu na to, aby ste dostali na najbližšie odpočívadlo alebo výjazd z diaľnice, napríklad, v Nemecku, riskujete stratu 75 eur. V Rakúsku môže jazda po krajnici vyjsť až na 726 eur. Polícia tento fakt zaeviduje v systéme a pri opakovanom porušení môže vodič na tri mesiace prísť o vodičský preukaz.

2. Alternatívna trasa

Pokiaľ sa vytvorí kolóna na diaľnici, mnohí vodiči sa jej snažia vyhnúť tým, že zvolia alternatívnu trasu po cestách nižšej triedy. Nanešťastie to spravidla vôbec nepomôže, nakoľko cesty v blízkosti diaľničného výjazdu sa veľmi rýchlo zahltia. Vznikajú na nich nové kolóny a neraz sa diaľnica uvoľní skôr než vidiecke cesty. Je potrebné počítať s tým, že priepustnosť vidieckych ciest je oveľa nižšia, nakoľko tam môžete nájsť nielen semafory, ale aj dediny či obce. Pred opustením diaľnice vždy poriadne zvážte, či to stojí za to. A rovnako zvážte prípadnú pokutu za jazdu po krajnici.

Vodič v protismere: Ako sa zachovať správne?

Prípady, keď nejaký vodič vojde na diaľnicu v protismere, sa stávajú u nás aj v zahraničí. Posledný skončil v decembri na rýchlostnej ceste R1 tragicky. Poradíme vám, ako sa zachovať.

3. Vystúpenie z vozidla

V zásade platí, že z vozidla nesmiete na diaľnici vystupovať bez toho, aby ste na sebe nemali reflexnú vestu. Vstup na vozovku je povolený len pri zabezpečení miesta nehody alebo v prípade poruchy pri označení vozidla ako prekážky cestnej premávky. No aj vtedy musí byť vodič veľmi opatrný, aby ho nezachytilo niektoré z ostatných vozidiel.

Ak však kolóna stojí a dlhší čas sa nehýbe, polícia môže ustúpiť od pokuty, ak vodič na chvíľu vystúpi a natiahne si nohy. Zostaňte však vždy na kraji vozovky a rozhodne si z vozovky neurobte korzo. Zostaňte pri aute, ak by bolo potrebné uvoľniť cestu záchranným zložkám. Navyše kolóna sa môže začať kedykoľvek hýbať a zmiznúť rovnako rýchlo, ako sa vytvorila.

4. Núdzový jazdný pruh

V zahraničí dbajte na povinnosť vytvoriť núdzový jazdný pruh. Táto povinnosť platí nielen vtedy, ak vozidlá stoja, ale aj pre situácie, keď sa pomaly pohybujú. Núdzový jazdný pruh je povinný v Nemecku, Rakúsku aj Česku a slúži na to, aby sa medzi vozidlami vytvoril dostatočný priestor pre prejazd záchranných zložiek. Pozor, voľný priestor musí zostať aj po ich prejazde. Nikdy za nimi núdzový jazdný pruh nezatvárajte.

Pozor na núdzový jazdný pruh v cudzine

Pri jazde do zahraničia počítajte v niektorých krajinách s povinnosťou vytvoriť núdzový jazdný pruh pre záchranné zložky. Táto povinnosť platí nezávisle od príčiny vzniku kolóny.

5. Cúvanie a otáčanie

Cúvanie a otáčanie je na diaľnici absolútne tabu nezávisle od toho, či vznikla kolóna alebo nie. Jedinou výnimkou je prípad, ak premávku riadi polícia a tento manéver nariadi. Toto platí aj u nás. Podľa zákona o premávke je otáčanie a cúvanie zakázané aj v miestach, kde je stredný deliaci pás prerušený. Pokuta u nás je 50 eur, ale, napríklad, v Nemecku vás môže prísť až na 200 eur.

6. Motocyklisti

Motocykle majú oveľa lepšie manévrovacie schopnosti, preto je jasné, že motorkári sa budú snažiť prekľučkovať pomedzi stojace alebo pomaly sa pohybujúce vozidlá. Najmä v teplom období roka musia vodiči dávať poriadny pozor a sledovať spätné zrkadlá. Pre motorkárov rovnako ako pre ostatných vodičov platí, že po krajnici jazdiť nesmú, ak to nie je nevyhnutné na obídenie prekážky. Kolóna stojacich vozidiel však prekážka nie je, v tomto prípade ide o nedovolené predchádzanie sprava.

Trik: Čo robiť, ak vojdete na diaľnicu bez známky?

Elektronický systém čiastočne uľahčuje nákup diaľničných známok. Teoreticky za jazdu načierno hrozí pokuta, no existuje celkom jednoduchá možnosť, ako sa jej vyhnúť.

V zahraničí zas motorkári radi využívajú núdzový jazdný pruh. Pozor, napríklad, v Rakúsku za to hrozí pokuta až do 2 180 eur, nakoľko použitie núdzového jazdného pruhu je zakázané bez ohľadu na typ vozidla. Navyše na rakúskych diaľniciach nájdete nielen radary, ale aj kamerové systémy prevádzkovateľa diaľnic Asfinag a ich zábery tamojšia polícia rada použije.

7. Tip na záver

Nesnažte sa spáchať priestupok v zahraničí. Na Slovensko chodia pokuty z celej Európy a v mnohých prípadoch sú oveľa vyššie než u nás. Hoci sa môžete zahrať na mŕtveho chrobáka a pokutu nezaplatiť, pokuta je zaznamenaná v systéme. Pri ďalšej návšteve vám to polícia spočíta a môže vám zakázať jazdu, kým pokutu nezaplatíte. Ak si myslíte, že najbližšie navštívite danú krajinu o rok a dovtedy sa na pokutu zabudne, mýlite sa. Nie, nezabudne.


Najnovšie články
Chiron: Z továrne vyšiel kus s číslom 100

Tlakovanie pneumatík dokáže byť najmä pre neskúsených šoférov otravné. V prípade Nissanu sú obavy minulosťou, výrazne ich totiž uľahčuje.

Nissan: Dofukovanie gúm nikdy nebolo ľahšie

Odbory vstúpili do štrajkovej pohotovosti po tom, ako s vedením nevedeli zosúladiť predstavy o sume a percente zvýšenia. 

Odborári v trnavskej automobilke chcú štrajkovať

Štvrtá generácia luxusného SUV by mala vzniknúť na architektúre CLAR, ktorá prinesie vyššiu tuhosť a zároveň nižšiu hmotnosť.

Nové BMW X5: Mediálna kampaň sa začala

niektoré modely dieselových áut budú mať zakázaný vjazd do dvoch úsekov dvoch ulíc v štvrti Altona.

Hamburg uvádza obmedzenia pre naftové autá

Bezpečnosť dieťaťa vo vozidle nemožno podceňovať a teda ani výber vhodnej autosedačky. Autokluby ADAC a ÖAMTC v tejto sezóne otestovali 23 modelov a väčšina...

Test autosedačiek: Jedna je extrémne nebezpečná

Vlajkovú loď francúzskej značky sme preverili s novým 1,8-litrovým benzínom, ktorý pôvodne debutoval pod kapotou kupé Alpine A110.

Test Renault Espace TCe 225: Dobré srdce
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×