Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Seat Leon 1.4 TSI: Partner na každý deň

Seat Leon prešiel počas jesene minulého roka nenápadným faceliftom. Bestselleru omladzovacia kúra prospela a v mnohom sa zlepšil. Čo je jeho najsilnejšou stránkou?
43 28 príspevkov 17.04.2017 / Filip Kadlečík

Rodinný hatchback s označením Leon je pre španielskeho výrobcu nadmieru dôležitým modelom. Je pravdou, že ťarchu z pliec kompaktu na seba v súčasnosti čiastočne preberá nové SUV Ateca. Napriek tomu však Leon zostáva v pozícii základného stavebného kameňa značky Seat.

Len vo verzii FR zdobí odlišná čelná maska agresívnejšie tvarovaný predný nárazník 43 fotografií v galérii Len vo verzii FR zdobí odlišná čelná maska agresívnejšie tvarovaný predný nárazník

Koniec-koncov, ide o model, ktorý automobilku v podstate zachránil pred krachom a ťahá ju ku krajším zajtrajškom. Leví podiel má na tom predovšetkým aktuálna tretia generácia, ktorá prednedávnom absolvovala kozmetickú kúru v podobe faceliftu. Čo všetko sa zmenilo a kam sa obľúbené rodinné auto posunulo?

Imidž nie je nanič

Na test u nás zaparkoval Seat Leon 1.4 TSI s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou vo vyhotovení FR. Od bežnej verzie hatchbacku ho rozoznáte už na prvý pohľad vďaka odlišnej čelnej maske, agresívnejšie tvarovanému nárazníku či špeciálnym diskom kolies. Na želanie sa dodáva aj vo výraznej červenej farbe.

Za predné full-LED svetlomety sa síce pripláca viac než 1 000 eur, podľa nás sú však tejto ceny hodné 43 fotografií v galérii Za predné full-LED svetlomety sa síce pripláca viac než 1 000 eur, podľa nás sú však tejto ceny hodné

Španieli samozrejme nezabudli na množstvo označení, ktoré prezrádzajú športovo orientovanú povahu vozidla. V našom prípade si na cestu Leon svietil full-LED svetlometmi, ktoré nielenže výborne vyzerajú, ale aj excelentne svietia. Pripláca sa za ne síce 1 051 eur, no týchto peňazí sú naozaj hodné.

Pri pohľade z profilu ide o klasický Leon, tak ako sme ho poznali aj pred modernizáciou. Zadnú časť dizajnéri upravili výraznejšie, zmenila sa architektúra LED koncových svetiel a prepracovaný bol aj nárazník. Vyhotovenie FR navonok autu pridáva štýl a podtrháva jeho dravý image. Ak vám na vzhľade skutočne záleží, výbavu FR by ste nemali prehliadnuť. Ešte viac ju však oceníte po nastúpení do vozidla.

Na palube absolútna pohoda

V kabíne vás totiž čaká volant čalúnený príjemnou kožou s ergonomicky tvarovaným vencom. Pracovanému nástroju vodiča možno niečo vytýkať len ťažko, dobre sa pracuje aj s multifunkčnými tlačidlami. Na jeho spodnom ramene sa nachádza ďalší štítok s logom FR.

Interiér je podľa mnohých fádny, nám sa však páči práve vďaka jednoduchým tvarom a praktickosti 43 fotografií v galérii Interiér je podľa mnohých fádny, nám sa však páči práve vďaka jednoduchým tvarom a praktickosti

Poteší aj klasická prístrojová doska, je veľmi prehľadná a dobre čitateľná. Jej jedinou slabou stránkou je čiernobiely TFT displej umiestnený medzi budíkmi. Nie je natoľko moderný, ako napríklad v lepšie vybavenej verzii Xcellence, no svoju funkciu plní výborne. Dokážete pomocou neho sledovať rýchlosť vozidla, priemernú i aktuálnu spotrebu, ba dokonca aj uskutočniť telefonát a ovládať multimédiá.

Samotný infotaiment môžete poznať napríklad už z väčšej Atecy. Nemáme proti nemu žiadne väčšie výhrady. Jediným nedostatkom je fakt, že po odchádzajúcom hovore nedokáže opätovne automaticky spustiť prehrávanie hudby zo spárovaného telefónu. To je však neduh, ktorý trápi viaceré moderné vozidlá.

Mriežka čelnej masky je pre verziu FR odlišná než v prípade bežnej verzie či vyhotovenia XCellence 43 fotografií v galérii Mriežka čelnej masky je pre verziu FR odlišná než v prípade bežnej verzie či vyhotovenia XCellence

Okrem drobnej škvrny je infotainment výborný a prehľadný, páči sa nám, že má matný displej, ktorý sa zbytočne neleskne. Umne je vymyslené aj základné menu, ktoré tvorí niekoľko veľkých dlaždíc. Prstom ich trafíte bez problémov aj za jazdy a dostanete sa pomocou nich ku všetkým dôležitým funkciám systému.

Leon Cupra: 300 koní a 4Drive pre kombi

Španielsky kompakt má posilnený motor a alternatívu k pohonu predných kolies, duo doterajších vyhotovení je podľa všetkého minulosťou.

O komfort posádky sa starajú pohodlné sedadlá s adekvátnym bočným vedením. Vodič si ideálnu pozíciu za volantom nájde bez problémov. Veľmi dobre sa sedí aj na zadnej lavici, priestorová ponuka pre hlavu či kolená je v španielskom hatchbacku dostatočná. Rovnako hodnotíme aj batožinový priestor s objemom 380 l. Seat si ani tentokrát neodpustil vychytávku v podobe otvárania piatych dverí za pomoci loga.

Základné menu infotainmentu má veľké dlaždice, vďaka ktorým je navigácia v ňom veľmi jednoduchá 43 fotografií v galérii Základné menu infotainmentu má veľké dlaždice, vďaka ktorým je navigácia v ňom veľmi jednoduchá

Z hľadiska moderných technológií nám vo výbave chýba len cúvacia kamera s prednými senzormi. Za tú by sme si priplatili. Vo vozidle, ktoré cenovkou atakuje hranicu 20 000 eur, by už však mohla byť zaužívaným štandardom. Je pravda, že testovaný Leon mal zadné senzory, no lepšia výbava príde najmä pri parkovaní v meste vhod.

Až na drobné nedostatky kabínu Leona jednoznačne chválime. Niektorí môžu kritizovať jednoduché až strohé tvary palubnej dosky a množstvo koncernových ovládacích prvkov. Najtypickejším z nich je pritom pravdepodobne panel klimatizácie, ktorý sa nachádza v množstve iných modelov naprieč portfóliom VW Group.

Koncernový panel klimatizácie funguje výborne 43 fotografií v galérii Koncernový panel klimatizácie funguje výborne

Všetky však svoju funkciu plnia na výbornú a z praktického hľadiska im možno čokoľvek vyčítať len ťažko. Naviac, interiér ako celok je veľmi pohodlný a vďaka absencii komplikovaných tvarov aj jednoduchý na údržbu. Práve tieto vlastnosti sú najväčšou devízou kabíny Leonu a pasujú ho do úlohy rodinného auta, ktoré bolo stvorené na dennodenné používanie.

Jazdí v prospech komfortu

Agregát 1.4 TSI patrí spomedzi zážihových motorov medzi to najlepšie, čo v súčasnosti koncern ponúka. Ten, ktorý pracuje pod kapotou testovaného Leonu, je naladený na 92 kW (125 k) a na prednú nápravu posiela 200 Nm krútiaceho momentu. Spriahnutý je s šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Agregát 1.4 TSI je výborný - má veľmi tichý a kultivovaný chod, poteší aj adekvátnou dynamikou a spotrebou 43 fotografií v galérii Agregát 1.4 TSI je výborný - má veľmi tichý a kultivovaný chod, poteší aj adekvátnou dynamikou a spotrebou

Medzi najsilnejšie stránky pohonnej jednotky patrí kultivovaný chod a lineárny priebeh krútiaceho momentu. Kopancov by ste sa od turba nedočkali, agregát svojim prejavom pripomína skôr atmosférické motory. Svedčí o tom aj fakt, že ak potrebujete razantnejšie zrýchlenie, jednaštvorku treba vyhnať do vyšších otáčok.

Akcelerovať zvládne aj v štandardnom spektre otáčok, raketu však z auta určite neurobí. Naviac je za bežných okolností veľmi tichý a umocňuje atmosféru pohody v kabíne. Šesťstupňový manuál funguje veľmi dobre, má presnú kulisu a krátke dráhy radenia. Naviac je výborne odstupňovaný, vďaka čomu Leon jazdí úsporne.

Za tieto svetlá patrí Španielom pochvala 43 fotografií v galérii Za tieto svetlá patrí Španielom pochvala

Slová chvály musíme adresovať aj podvozku tohto Španiela. Dokáže si poradiť aj s výraznými priečnymi nerovnosťami, rázy sa od tlmičov do kabíny dostanú len výnimočne. Z hľadiska jazdných vlastností je skôr defenzívny, no v prípade potreby zvláda aj agresívnu jazdu. V zákrutách je stabilný a príliš sa nenakláňa. Tento fakt je ďalšou známkou komfortnej nátury španielskeho kompaktu.

Vyslovene sa nám nepáčilo nastavenie systému Start&Stop, ktorý sme hneď po odmeraní mestskej spotreby vypínali. Štvorvalec totiž podľa nášho názoru zhasína príliš skoro a s ním sa vypína aj posilňovač riadenia. V praxi sa neraz stalo, že sme v nízkej rýchlosti ešte potrebovali korigovať smer jazdy, no volantom sa už krútilo veľmi ťažko.

Zadná časť sa môže pochváliť prepracovaným nárazníkom a koncovými svetlami s modernejšou LED architektúrou 43 fotografií v galérii Zadná časť sa môže pochváliť prepracovaným nárazníkom a koncovými svetlami s modernejšou LED architektúrou

Na nastavení Start&Stop by Seat ešte mohol trochu popracovať. Prípadne by stačilo, ak by sa s motorom nevypínali aj ďalšie podporné funkcie vozidla. Aj neprémiová konkurencia, napríklad nový Peugeot 3008, už takéto riešenie ponúka. Vďaka nemu sa systém vypínania agregátu stáva príjemným pomocníkom, nie otravnou prekážkou.

Finančne vás nezruinuje

Seat uvádza, že kompakt sa na 100 kilometrov jazdy priemerne uspokojí s 5,2 litrami paliva. Prax ukázala, že v reálnej premávke potrebuje 6,0 l/100 km, čo je priaznivý výsledok. Udávanú mestskú spotrebu (6,7 l/100 km) v realite prekročí len o tri deci benzínu. Vďačí za to najmä výborne odstupňovanej prevodovke.

Z profilu sa nezmenilo takmer nič, Leon si zachováva svoje typické proporcie 43 fotografií v galérii Z profilu sa nezmenilo takmer nič, Leon si zachováva svoje typické proporcie

Leon je, podľa očakávaní, najúspornejší na vidieckych cestách. Podľa španielskej automobilky by mal na 100 km jazdy po nich spotrebovať 4,3 l benzínu. Počas nášho testovania mu stačilo ešte o 0,3 l menej. Za vyššiu kombinovanú spotrebu môže diaľničná jazda. V Tempe 130 km/h spotreba stúpne na 6,9 km/100 km.

Spotrebu považujeme vzhľadom na kategóriu automobilu a výkon motora za adekvátnu. To isté sa dá povedať o cene, ktorá začína na hodnote 12 990 eur. Vyhotovenie FR s agregátom 1.4 TSI štartuje na 17 740 eur, vďaka niekoľkým príplatkom sa cena nafúkne na 19 809 eur.

Omladený Leon sa vyrovnáva SUV Ateca

PRVÁ JAZDA Vyskúšali sme si tri agregáty v modernizovanom kompakte Seat: zážihový a dva vznetové. Jeden z nich dostal prepracovanú technológiu.

Jediné, čo nám vo vozidle z hľadiska výbavy vyslovene chýbalo, bola spomínaná cúvacia kamera. V dnešnej dobe sa už nachádza aj na podstatne lacnejších autách. Okrem nej považujeme pomer cena/výkon za veľmi dobrý a v Leone bežnému vodičovi prakticky nemá čo chýbať.

Partner na každý deň

Kompaktný španielsky hatchback nás zaujal svojou príjemnou náturou, predvídateľnými jazdnými vlastnosťami a jazdným komfortom. Pohonná jednotka 1.4 TSI mu sedí ako uliata, je tichá a dostatočne výkonná. Tento mix výraznou mierou prispieva k pohode na priestrannej palube.

Španielsky kompakt nás o svojich kvalitách presvedčil aj po facelifte, pozrite si ho v detailnej galérii 43 fotografií v galérii Španielsky kompakt nás o svojich kvalitách presvedčil aj po facelifte, pozrite si ho v detailnej galérii

Seat Leon je z nášho pohľadu výborné rodinné auto, ktoré vám rado bude robiť spoločnosť každý deň. Nedá sa povedať, že by jazda s ním bola stelesnením zábavy, práve naopak. Toto kritérium bude napĺňať skôr verzia Cupra. Leon 1.4 TSI je šmrncnutý športovým štýlom, no v skutočnosti ide o poctivého partnera na každý deň.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 395 cm3
Max. výkon
92 kW/125 k
pri otáčkach
5 000-6 000/min
Max. krútiaci moment
200 Nm
pri otáčkach
1 400-4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 282 mm
Šírka
1 816 mm
Výška
1 459 mm
Rázvor náprav
2 636 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 233 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 398 kg
Užitočná hmotnosť
537 kg
Celková hmotnosť
1 770 kg
Objem batožinového priestoru
380 l/1 210 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
203 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,1 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
6,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,2 l/100 km
Mesto - počas testu
7,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,0 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
120 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 12 990 €
Základná cena verzie
od 17 740 €
Cena testovaného exemplára
19 809 €

 


Najnovšie články
BAC Mono: Cestné formuly na ostrove Man

Lamborghini má techniku bez zmien a kompletne novú karosériu, ktorou Okuyama vzdáva hold Marcellovi Gandinimu.

Kode 0 je Aventador s nádychom 70. rokov

V drobnom Luxembursku nastúpi do služby dvojica elektromobilov, ktoré sa majú využívať najmä diaľnici počas minimálne dvoch rokov.

Tesla Model S opäť v policajnom mundúre

Repliky slávnych superšportov nie sú na automobilovom trhu ničím výnimočným. Väčšinou ide o diela, ktoré sú od originálu doslova na nerozoznanie. Tentokrát...

Jazdené Bugatti Veyron? Stojí menej než tisícku

Honosný koncept prichádza v otvorenej verzii, ktorá má strechu zo špeciálnej tkaniny a jej pohon zabezpečuje štvorica elektromotorov.

Maybach: Najluxusnejší kabriolet sveta?

Vydať chýbajúce stavebné povolenia k pozemkom pod obchvat pomohla štátu novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb...

Práce na obchvate BA sa čoskoro začnú

Špičková verzia nemeckého vozidla vyššej strednej triedy má štylistiku, ktorá sa ubrala klasickou cestou. Po novom budú poháňané všetky kolesá.

BMW M5: Únik fotiek tesne pred debutom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×