Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Renault Grand Scénic: Pre siedmich?

Objemnejší variant minivanu sme si vyskúšali so slabším vznetovým motorom, manuálnou prevodovkou a vybavením Intens.
40 6 príspevkov 13.04.2017 / Marek Pokrývka

Rolu rodinných dostavníkov začali v ostatnom čase preberať SUV a nahrádzať dlhé roky preferovanú klasiku segmentu MPV. Mnoho výrobcov na to zareagovalo zmenou stratégie. Zaradiť medzi nich možno aj Renault, ktorý zo svojho objemového rekordéra Espace urobil štýlový crossover. Pri jeho menšom súrodencovi Scénic bol však trochu opatrnejší.

Renault Grand Scénic má s menším bratom veľa spoločného 40 fotografií v galérii Renault Grand Scénic má s menším bratom veľa spoločného

Štvrtá generácia kompaktného minivanu síce dostala štýlový dizajn a nadrozmerné obutie, ale zostala zakotvená v pôvodnej kategórii. Francúzi ju naďalej ponúkajú v dvoch veľkostiach. Počas našich jázd na medzinárodnej prezentácii sme okúsili obe dostupné vyhotovenia, na domácej pôde sme však najprv komplexne preskúšali klasický variant. Predĺžený model prišiel na rad ako druhý. Vyskúšali sme si 1,5-litrovú naftovú verziu, ktorá mala tri rady sedadiel. Je naozaj pre siedmich?

Tretí rad sedadiel nie je plnohodnotný

Podobne ako v minulosti má Grand Scénic so svojím menšieho súrodencom veľa spoločného, predné partie áut sú stopercentné identické. Zachovaný zostal aj zlom v spodnej časti okien na zadných dverách. Tie sú však dlhšie, rázvor sa totiž zväčšil o sedem centimetrov. Ďalších šestnásť pridala natiahnutá zadná časť. Dizajnovo je jasne odlíšená, veľký brat dostal hranatejšie zakončenie a zahnuté svetlá.

Výklopné stolíky sú napriek väčšiemu rázvoru stále obmedzujúce 40 fotografií v galérii Výklopné stolíky sú napriek väčšiemu rázvoru stále obmedzujúce

Podobná situácia je v interiéri. Spoza volantu nemáte šancu dvojicu francúzskych minivanov od seba rozoznať, základná architektúra je identická. Situácia sa mení na zadných sedadlách. Objemnejší variant tu ponúka viac priestoru na kolená a citeľne lepšie zvláda dospelých členov posádky. Výklopné stolíky z mohutného plastu sú však pre nohy stále obmedzujúce.

Test Renault Scénic: Pre mladú rodinu

Štvrtá generácia francúzskeho MPV nás zaujala dizajnom i sériovými dvadsaťpalcovými kolesami. Aké je toto príťažlivé rodinné vozidlo v praxi?

A čo kľúčový tretí rad sedadiel? Za plnohodnotný ho ani náhodou nemôžeme označiť: dostať sa sem nie je ľahké a zmestíte doňho len deti. Pre bežného človeka sú tieto miesta nedostatočné. Zmeniť to možno posunutím prostredných sedačiek celkom dopredu, no v tom prípade pred neho žiadne stvorenie s funkčnými spodnými končatinami nedostanete. Riešením nie je ani kompromisná pozícia kdesi uprostred koľajničiek. V tejto polohe sem síce možno sedem dospelých zmestiť, ale budú natlačení ako sardinky. Použiteľné to je len v stave najvyššej núdze.

Štvrtá generácia litrami na batožinu zaostáva za predchodcom 40 fotografií v galérii Štvrtá generácia litrami na batožinu zaostáva za predchodcom

Pri plnom obsadení zostáva vzadu na batožinu ešte 189 litrov, zloženie posledného radu znamená objem 533 l. Pri dvojmiestnej konfigurácii poskytuje nafúknutý Scénic 1 737 litrov. V prípade verzii bez siedmich sedadiel sú čísla väčšie, ale za predchodcom zaostávajú. Aj mnohí súperi sú na tom lepšie. Plusové body zbiera vozidlo za systém sklápania sedadiel pomocou tlačidiel, vrátane príkazu na vytvorenie dvojmiestnej konfigurácie. Páčilo sa nám tiež miesto na roletu pod podlahou.

Slabší a hlučnejší, no víťazí spotrebou

Okrem veľkosti zadnej časti bol zásadným rozdielom medzi dvojicou testovaných automobilov aj pohonný systém. Kým klasickú verziu poháňal špičkový 1,6-litrový turbodiesel s dvojspojkovou prevodovkou, Grand sme mali k dispozícii s výrazne slabším agregátom. O deciliter skromnejší štvorvalec charakterizoval výkon 81 kW (110 k) a krútiaci moment 260 Nm. Spojený bol s manuálom.

V meste si francúzske MPV vystačilo s 5,3 litrami nafty na 100 km 40 fotografií v galérii V meste si francúzske MPV vystačilo s 5,3 litrami nafty na 100 km

Menší motor nás okamžite zaujal prejavom, svoj vznetový charakter dával totiž najavo výrazne viac než jeho alternatíva dCi 160 EDC. Tá má z akustického hľadiska jednoznačne navrch. Víťazí tiež dynamikou, čo nie je prekvapením. Základná nafta síce pri bežnej jazde stačí, no napríklad predbiehanie si s ňou treba dobre rozmyslieť. Pri zvyšovaní zaťaženia sa pritom situácia rýchlo zhoršuje.

Menší turbodiesel víťazil z hľadiska spotreby. Papierové údaje síce reálne nie sú, ale nami namerané čísla možno vzhľadom na veľkosť vozidla označiť za veľmi slušné. Napríklad v meste si Grand Scénic vystačil s 5,3 litrami paliva. Na diaľničné kilometre potreboval o dva krígle viac, pri brázdení okresných ciest vykázal palubný počítač výsledok 4,6 l/100 km.

Rodinný minivan zvláda dvadsať palcov lepšie, než by mnohí čakali 40 fotografií v galérii Rodinný minivan zvláda dvadsať palcov lepšie, než by mnohí čakali

Francúzi obúvajú obe verzie MPV štandardne na dvadsiatky, ktoré majú pneumatiky s mierami 195/55 R20. Objemnejší variant svojim správaním viac-menej kopíroval menšieho súrodenca. Veľké kolesá teda zvláda lepšie, než by mnohí čakali. Úroveň pohodlia však možno označiť len za priemernú. Ani jazdné vlastnosti nepatria k silným stránkam tohto auta, no v zákrutách sme z neho mali napriek dlhšiemu rázvoru lepší pocit. Mohlo za to vyváženie. Ľahší motor vpredu doplnený ťažším zadkom vyústil vo väčšiu ochotu poslúchať to, čo vodič zavelil pomocou volantu.

Reálny rozdiel v cene je sedem stovák

Slovenský importér značky Renault stanovil základnú cenu modelu Grand Scénic na 18 890 eur, čo je o takmer dvetisíc viac než pri krátkej verzii. Dôvodom je vypustenie základnej úrovne Life. Reálny rozdiel je sedem stovák, čo nie je vzhľadom na extra priestor žiadna tragédia.

Konečnú cenu testovaného vozidla navýšilo niekoľko príplatkov 40 fotografií v galérii Konečnú cenu testovaného vozidla navýšilo niekoľko príplatkov

Nami testovaný exemplár MPV disponoval vybavením Intens, ktoré v kombinácii s 1,5-litrovou naftou dCi 110 stojí 22 890 eur. Túto sumu ešte navýšilo niekoľko príplatkov. Najdrahším bol Pack Techno zložený z LED svetlometov a head-up displeja za 850 eurodukátov, o dve stovky zaostal mestský balík obsahujúci systém sledovania mŕtveho uhla, zadnú kameru, parkovacieho asistenta a kompletné senzory. Spolu s ďalšími drobnosťami sa konečná cena dostala na 25 210 eur.

Objemnejší variant stojí za zváženie

Renault Grand Scénic sa síce predáva so sedemmiestnym interiérom, no reálne pre siedmich nie je. Takto početnú dospelú posádku pojme len v núdzovom stave. Bežne je tretí rad len pre deti, no ten prostredný ponúka vďaka natiahnutému rázvoru viac priestoru. Vzhľadom na príplatok sedemsto eur stojí objemnejší variant určite za zváženie. Osobne by sme miesta číslo šesť a sedem pokojne oželeli a radšej siahli po vyhotovení so štedrejšie dimenzovaným batožinovým priestorom.

Renault Grand Scénic reálne nie je pre siedmich dospelých pasažierov 40 fotografií v galérii Renault Grand Scénic reálne nie je pre siedmich dospelých pasažierov

Voľba pohonnej jednotky sa odvíja od finančných možností i priorít. V prospech modelu s 1,6-litrovým motorom hovorí hladší chod, lepšia dynamika i pohodlie samočinnej prevodovky. Negatívom je výrazne vyššia cena i spotreba. Z týchto hľadísk boduje testovaný model, no hlučnosť a nedostatočný výkon môžu prekážať. Zlatou strednou cestou môže byť variant dCi 130.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 461 cm3
Max. výkon
81 kW/110 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
260 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 634 mm
Šírka
1 866 mm
Výška
1 660 mm
Rázvor náprav
2 804 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 532 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 607 kg
Užitočná hmotnosť
766 kg
Celková hmotnosť
2 298 kg
Objem batožinového priestoru
189/533/1 737 l
Objem palivovej nádrže
53 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
183 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
12,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,0 l/100 km
Mesto - počas testu
5,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
104 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 18 890 €
Základná cena verzie
od 22 890 €
Cena testovaného exemplára
25 210 €

Najnovšie články
BAC Mono: Cestné formuly na ostrove Man

Lamborghini má techniku bez zmien a kompletne novú karosériu, ktorou Okuyama vzdáva hold Marcellovi Gandinimu.

Kode 0 je Aventador s nádychom 70. rokov

V drobnom Luxembursku nastúpi do služby dvojica elektromobilov, ktoré sa majú využívať najmä diaľnici počas minimálne dvoch rokov.

Tesla Model S opäť v policajnom mundúre

Repliky slávnych superšportov nie sú na automobilovom trhu ničím výnimočným. Väčšinou ide o diela, ktoré sú od originálu doslova na nerozoznanie. Tentokrát...

Jazdené Bugatti Veyron? Stojí menej než tisícku

Honosný koncept prichádza v otvorenej verzii, ktorá má strechu zo špeciálnej tkaniny a jej pohon zabezpečuje štvorica elektromotorov.

Maybach: Najluxusnejší kabriolet sveta?

Vydať chýbajúce stavebné povolenia k pozemkom pod obchvat pomohla štátu novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb...

Práce na obchvate BA sa čoskoro začnú

Špičková verzia nemeckého vozidla vyššej strednej triedy má štylistiku, ktorá sa ubrala klasickou cestou. Po novom budú poháňané všetky kolesá.

BMW M5: Únik fotiek tesne pred debutom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×