Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Škoda Kodiaq: Odsúdená na úspech

Objemné české SUV sme preverili v špičkovej verzii, ktorá nás zaujala mnohými kvalitami. Mladá Boleslav si však za ne nechá zaplatiť.
55 82 príspevkov 07.04.2017 / Marek Pokrývka

Expanzia športovo-úžitkového segmentu je momentálne v automobilovom priemysle veľkou hybnou silou. Zákazníci doň utekajú z rôznych iných tried, asi najvýraznejšie ich odliv pocítili MPV. Viacerí výrobcovia preto zmenili stratégiu. Výsledkom všeobecného trendu je okrem iného aj prvé sedemmiestne vozidlo značky Škoda: nejde o žiaden klasický van, ale pomerne veľkoryso dimenzované SUV.

Škoda Kodiaq vo vyhotovení 2.0 TDI 4x4 DSG Style 55 fotografií v galérii Škoda Kodiaq vo vyhotovení 2.0 TDI 4x4 DSG Style

Novinka pokrstená označením Kodiaq patrila k najdôležitejším debutantom minulého roka, najmä z pohľadu zákazníkov v bývalom Československu. Špecifikám medveďa sme sa už staticky venovali. Momentálne sa začína premávať po našich cestách, preto sme ho preverili testom. Šlo o vozidlo v špičkovej verzii. Znamená to nielen turbodiesel spriahnutý s prevodovkou DSG a systémom 4x4, ale tiež najvyššie vybavenie Style doplnené takmer všetkými dostupnými príplatkami.

Nadpriemerne obdarené kompaktné SUV

Ešte dávno pred samotnou premiérou sa pri tomto SUV frekventovane používal prívlastok veľké. No medzi skutočných obrov kategórie nakoniec nepatrí, s celkovou dĺžkou tesne podliezajúcou hranicu 4,7 metra len mierne prerastá typ Octavia. Hovoriť teda môžeme o zástupcovi kompaktnej rodiny. Rozmermi je však nadpriemerne obdarený, rovnako ako spomínaný bestseller.

České SUV pôsobí mohutne, prirovnávajú ho k Audi Q7 55 fotografií v galérii České SUV pôsobí mohutne, prirovnávajú ho k Audi Q7

Napriek týmto proporciám sme si vypočuli viacero názorov, ktoré Kodiaq prirovnávali k Audi Q7. V skutočnosti je od neho výrazne menší. No dvojicu spája podobná silueta a dojem mohutnosti. Dizajnovo nemá dvojica nič spoločné. Medveďa nakreslil pre Mladú Boleslav tím vedený Jozefom Kabaňom, ktorý mu dal moderne pôsobiace tvary a viacero charakteristických detailov.

Nové SUV Škoda Kodiaq zblízka a detailne

Česká novinka absolvovala svetovú premiéru. My sme s ňou v predstihu strávili niekoľko hodín, aké sú naše dojmy?

Základným poznávacím znakom vozidla sú delené svetlomety, ktoré môžu byť plne diódové. Ide o jednoduchšiu verziu techniky. Svetelný tok nedokáže flexibilne meniť, ale vo všetkých režimoch svieti výborne. Koncové jednotky nás zaujali odkazom na český krištáľ. Tvarom karosérie vládnu ostré línie, ani blatníky nedostali rýdzo okrúhly tvar. V našom prípade ich vypĺňali devätnásťpalcové kolesá.

LED svetlomety svietia výborne vo všetkých režimoch 55 fotografií v galérii LED svetlomety svietia výborne vo všetkých režimoch

Na vzhľad auta sme si vypočuli prevažne pozitívne hodnotenia. Ako prakticky každá novinka českej značky SUV v súčasnosti vzbudzuje veľkú pozornosť, ale postupne sa nepochybne ošúcha. Nejde pritom o negatívum dizajnu. Vychádza to z jednoduchého faktu, že na našich cestách sa strojov s okrídleným šípom na kapote pohybuje veľa. Kodiaq pravdepodobne nebude v tomto smere výnimkou.

Bohaté vybavenie aj riešenia Simply Clever

Hranaté tvary nehrajú prvé husle len na karosérii. Rovnako je to v interiéri, ktorý obsahuje mnoho koncernových prvkov. Škoda však dala vozidlu celkom novú palubovku s vertikálne orientovanými výduchmi. Zaujímavým spôsobom nadväzuje na centrálny tunel, ktorý v našom prípade okupoval doposiaľ nepoužitý volič prevodovky DSG. Jeho široká hlavica sa dobre drží. Ďalšou zmenou sú tlačidlá klimatizácie z lakovaného plastu a najmä obrazovka multimediálneho systému Columbus.

Multimediálny systém sa ovláda cez kapacitný displej 55 fotografií v galérii Multimediálny systém sa ovláda cez kapacitný displej

Toto rozhranie združuje množstvo funkcií: okrem obligátneho rádia ide tiež o navigáciu, ovládanie telefónu či rôznych aplikácií. Nechýbajú ani on-line služby. Osempalcový kapacitný displej je ukrytý pod ešte väčším skleneným dielcom, ktorý obsahuje osem dotykových tlačidiel. Vyzerá to veľmi dobre. Nejde len o efekt, panel dobre reaguje a so systémom sa príjemne pracuje. Pochváliť môžeme tiež rozlíšenie. To vynikne najmä pri prenose obrazu z kvarteta kamier, ktoré zaberajú celé okolie vozidla. Elektronické oči vhodne dopĺňajú dobrý výhľad z auta. Jedinou výnimkou je oblasť spätných zrkadiel, ktoré spolu s rozširujúcimi sa stĺpikmi vytvárajú slušnú slepú zónu.

Kamerová sústava je pre Mladú Boleslav novinkou. Spolu s niekoľkými ďalšími modernými prvkami rozširuje bohatú ponuku vybavenia, ktorá v našom prípade obsahovala aj bezkľúčový vstup, adaptívny tempomat, presklenú strechu či množstvo bezpečnostných prvkov. V niektorých ohľadoch môže Kodiaq konkurovať prémiovým modelom. O použitých materiáloch to povedať nevieme, vo vnútri možno nájsť slušnú porciu tvrdších plastov. Vrchnú časť kabíny však okupujú najmä zmäkčené povrchy. Ak si k tomu prirátame kožené čalúnenie a lesklé dekoratívne panely, výsledok pôsobí vcelku hodnotne. Akurát si vyžaduje pravidelné utieranie prachu a odtlačkov prstov...

Škoda Kodiaq Coupé: Bude vyzerať takto?

Škoda Kodiaq Coupé je už potvrdená. Ani automobilka sa netají tým, že čoskoro sa ocitne pod svetlami autosalónových reflektorov. Šikovný grafik teraz stvárnil jej podobu, inšpiroval sa pritom...

Vnútro vozidla obsahuje viacero odkladacích priestorov. Klasická schránka pred vodičom nepatrí k najväčším, ale o poschodie vyššie ju dopĺňa ďalšia. Pred voličom prevodovky je ideálne miesto na smartfón. Pod lakťovou opierkou je netradične otvorený priečinok, ktorý má slušný objem. Dá sa rozdeliť plastovým dielcom s držiakmi na poháre či mince. Samozrejmosťou sú kapsy vo dverách, do tých predných sa štandardné 1,5-litrové fľaše zmestia bez problémov.

Hrany dverí môže chrániť vysúvateľný plastový prvok 55 fotografií v galérii Hrany dverí môže chrániť vysúvateľný plastový prvok

Ako každá moderná Škoda disponuje aj toto SUV množstvom riešení, ktoré pochádzajú z košíka Simply Clever. Nejde pritom len o legendárnu škrabku na ľad vo viečku nádrže. Dvere môžu disponovať vysúvateľnou plastovou ochranou ich hrán, pričom samotné plechy kvalitne prekrývajú prahy a zabraňujú zašpineniu nohavíc. Tie predné okrem toho obsahujú dáždniky. Nechýba ťažné zariadenie poslúchajúce na povel tlačidla, v ponuke je tiež asistent uľahčujúci jazdu s prívesom.

Boduje priestorom pre pasažierov i batožinu

Vzdušnosť interiéru patrí k najväčším devízam automobilov Škoda. Boli by sme prekvapení, ak by bol Kodiaq výnimkou. Nič také sa však nestalo. Vnútorný objem jeho karosérie je veľkorysý, vodičovi i spolujazdcovi ponúka štedrú porciu životného priestoru. Pochváliť môžeme tiež tvarovanie sedadiel. V zákrutách napriek mohutným bočniciam ktovieakú oporu neposkytnú, ale sú príjemne pohodlné.

Vnútorným priestorom sa medveď radí na špičku kategórie 55 fotografií v galérii Vnútorným priestorom sa medveď radí na špičku kategórie

Dobre nám bolo aj v druhom rade, okrem nadpriemerných centimetrov pred kolenami nás potešila dĺžka sedacej časti. Napriek presklenej streche nám zostala slušná rezerva aj nad hlavou. Prostredné miesto také komfortné nie je, okrem vnútornej šírky je problémom veľký tunel na podlahe. Poslúži tak skôr na kratšie trasy. Sklon operadla deleného v pomere 40:20:40 možno nastavovať, spodné partie sú rozdelené na časti 60:40. Posúvať sa dajú v rozmedzí osemnástich centimetrov.

V našom prípade boli koľajničky na posúvanie nutnosťou, Kodiaq totiž disponoval tretím radom sedadiel. Ten prostredný sa teda musel odpratať nabok. Nastupovanie nie je celkom bezproblémové, ale to sa dá povedať aj o konkurentoch. V rámci kategórie je to akceptovateľné.

Tretí rad sedadiel nie je určený na dlhé trasy pre dospelých 55 fotografií v galérii Tretí rad sedadiel nie je určený na dlhé trasy pre dospelých

Bežne vysoký človek si však úplne dozadu len tak nesadne. Problémom sú nohy, pre ktoré nezostáva dostatok miesta. Riešením je posunutie druhého radu zhruba do polovice dráhy. V tomto prípade možno do vozidla usadiť sedem pasažierov s výškou okolo 180 centimetrov, ale na dlhé cesty to nie je. Okrem tesných priestorových pomerov je tu niekoľko ďalších problémov. Ľudia v treťom rade sedia s kolenami vysoko pred sebou a pod prednými sedadlami trochu chýba miesto na chodidlá.

Kodiaq Sportline: České SUV v imidžovom balení

Kodiaq už nie je najčerstvejšou novinkou v ponuke českej automobilky. Tromfla ho faceliftovaná Octavia i Rapid. Medveď sa však nevzdáva a vyťahuje nový tromf - športový balík Sportline.

Batožinový priestor je ďalším atribútom, pri ktorom Mladá Boleslav pravidelne boduje. SUV túto tradíciu neporušuje. Aj v sedemmiestnom usporiadaní poskytuje 270 litrov, o čom môžu niektorí konkurenti len snívať. Pri piatich ľuďoch hovoríme o objeme štedrých 630 litroch. Ak stačí usadiť len dvoch, celkový objem je 2 005 litrov s takmer dokonale rovnou podlahou. Pod ňou sa skrýva prekvapenie. Konštruktéri tu našli miesto nielen pre dojazdovú rezervu, ale i roletku zakrývajúcu kufor pri päťmiestnej konfigurácii.

Napriek sedemmiestnej konfigurácii zostáva vzadu 270 litrov 55 fotografií v galérii Napriek sedemmiestnej konfigurácii zostáva vzadu 270 litrov

V prípade potreby má turbodiesel veľký elán

Z početnej palety pohonných reťazcov sa nám ako prvý dostal do rúk ten špičkový. Znamená to populárny agregát 2.0 TDI poháňajúci všetky štyri kolesá prostredníctvom systému Haldex piatej generácie, ktorý spolupracuje s prevodovkou DSG. V tomto prípade nejde o šesťstupňovú skriňu. Kodiaq využíva odolnejšiu verziu DQ500 so siedmimi stupňami, čím sa líši od typu Superb s rovnakým motorom.

Vďaka použitiu tejto dvojspojky je maximálny krútiaci moment 400 Nm dostupný na všetkých prevodoch, žiadne škrtenie sa nekoná. Turbodiesel s najvyšším výkonom 140 kW (190 k) napriek tomu nepôsobí na prvý dojem ako nejaký svalovec. Samočinný systém ho totiž z ekologických dôvodov často drží v nízkych otáčkach, kde sa prepĺňanie nedokáže poriadne rozfúkať.

Vrcholný turbodiesel má najvyšší výkon 140 kW (190 k) 55 fotografií v galérii Vrcholný turbodiesel má najvyšší výkon 140 kW (190 k)

Pri bežnej jazde môže vinou tohto nastavenia pôsobiť naftový dvojliter trochu mdlo. No stačí podradiť či plynový pedál zaraziť úplne do podlahy a situácia sa okamžite mení. Rovnaký efekt má zvolenie športového režimu. SUV dokáže byť zrazu príjemne dynamické a pružne zrýchľovať aj nad tempom 100 km/h. Podľa papierových údajov šprintuje z nuly na stovku v priebehu 9,1 sekundy.

Škoda Kodiaq RS: Výkonné SUV potvrdené

Česká novinka dostane podľa publikovaných informácií dvakrát prepĺňaný naftový motor, ktorý už poznáme z modelov materskej značky.

V prípade potreby má turbodiesel veľký elán. Problém mu nerobí ani väčšie zaťaženie, subjektívna dynamika zásadnejšie netrpí. Pod záťažou motor vydáva charakteristický zvuk. Napríklad príbuzný Tiguan je odhlučnený o niečo lepšie, no Kodiaq 2.0 TDI určite kultivovanosťou neurazí. Pri bežnej jazde sa pohon správa pokojne. Pozitívne je, že napriek veľkosti karosérie sa dunenie známe z niektorých modelov Škoda nekoná. Ani v nízkych otáčkach sa „ozvučnica“ nerozoznie.

Elán špičkového dvojlitra občas krotí prevodovka 55 fotografií v galérii Elán špičkového dvojlitra občas krotí prevodovka

Špičkový motor býva zriedka prísľubom veľkej hospodárnosti. Mladá Boleslav však tvrdí, že vznetový dvojliter dokáže v priemere jazdiť pod šesť litrov. Ide o optimistický údaj. Reálne sme sa do tohto teritória dostali len na vidieku, kde sme dosiahli výsledok 5,6 l/100 km. V meste mal motor 7,5-litrový apetít. Navlas identické číslo vykázal počítač na diaľnici, čo nie je zlé. Viacerí súperi sú výrazne smädnejší.

Dobré jazdné vlastnosti a dostatočné pohodlie

Je dobre známym faktom, že sedemmiestna novinka stojí na modulárnej platforme MQB. Ide o doposiaľ najväčšie SUV využívajúce túto techniku. Svojich koncernových súrodencov Seat Ateca a Volkswagen Tiguan výrazne prerastá, ale v skutočnosti nejde o nejaký problém. Konštruktéri sa dokázali s pomyselnou nadváhou českého automobilu dobre popasovať.

Testované vozidlo bolo vybavené devätnásťpalcovými kolesami 55 fotografií v galérii Testované vozidlo bolo vybavené devätnásťpalcovými kolesami

Spoza volantu je Kodiaq obratnejší, než by sme čakali. Podpísalo sa pod to pomerne strmé riadenie. Vďaka nemu sa so 4,7 metra dlhým medveďom dobre manévruje, no pozitívny vplyv to má tiež v zákrutách. Tie sme vymetali prevažne v športovom režime.  V ňom dokáže Škoda rezať oblúky pomerne rýchlo, aj keď v našom prípade doplácala na zimné pneumatiky. Napriek obutiu predviedla dobré jazdné vlastnosti. Pozitívne hodnotíme obmedzenú mieru nakláňania sa, nepriaznivú pozíciu ťažiska šasi čiastočne maskuje. Pri rýchlej jazde so zapnutým ESP však treba niekedy rátať s jeho prísnymi zásahmi.

Nami testované vozidlo bolo vybavené adaptívnymi tlmičmi. Na charaktere pruženia sa tak zvolený jazdný mód výrazne prejavil, aj keď nešlo o také priepastné rozdiely ako v prípade typu Superb. SUV je vo všeobecnosti nastavené tuhšie. V režime Comfort sa opäť objavuje jemné plávanie, no je miernejšie než v prípade vlajkovej lode. Ani tlmenie nerovností nie je také kvalitné.

S medveďom sa vďaka strmému riadeniu dobre manévruje 55 fotografií v galérii S medveďom sa vďaka strmému riadeniu dobre manévruje

Za spomínaným príbuzným teda Kodiaq v tomto ohľade mierne zaostáva, no v rámci svojej kategórie poskytuje posádke dostatočnú úroveň pohodlia. Podvozok je kvalitne odizolovaný po mechanickej i akustickej stránke. Najviac sa nám jeho správanie páčilo v móde Normal, ktoré je opäť zlatou strednou cestou nastavenia. Stovky kilometrov v ňom nebudú žiadnym problémom.

Podobne ako väčšina SUV strávi česká novinka život prevažne na ceste. No podvozok disponujúci svetlou výškou takmer 19 centimetrov nájde využitie aj mimo asfaltu, čo naša skúsenosť potvrdila. Na auto danej kategórie sú jeho terénne schopnosti slušné. Pohon všetkých kolies sa dokáže vyrovnať aj so šmykľavými povrchmi, slabinou môžu byť akurát štandardné pneumatiky. Novinka zvládne okrem toho aj slušné kríženie náprav. Drsný off-road to nie je, ale v teréne sa nestratí.

Kodiaq disponuje špeciálnym režimom pre jazdu v teréne 55 fotografií v galérii Kodiaq disponuje špeciálnym režimom pre jazdu v teréne

S príplatkami viac než dvojnásobok základu

Kodiaq je teda kusisko automobilu s mnohými kvalitami, ktoré však niečo stoja. Jeho základnou cenou Škoda vlani mnohých prekvapila. SUV predáva slovenský importér v štartovacej verzii za 21 690 eur, no stačí ísť o jedinú priečku vyššie a suma hneď rastie o nezanedbateľné tisíce. Nami skúšané vyhotovenie 2.0 TDI 4x4 DSG Style stojí minimálne 35 590 eur.

Škoda Kodiaq: Poznáme oficiálne slovenské ceny

Napísalo sa už o ňom veľa, ale až doteraz nebola známa jedna podstatná informácia. AUTO BILD vám preto prináša kompletný prehľad oficiálnych slovenských cien mladoboleslavského SUV.

Uvedená čiastka je bez akýchkoľvek príplatkov. Peniažky pritom možno doložiť za veľké množstvo vecí, testovaný exemplár ich mal skutočne požehnane. Hovoriť možno o plnom vybavení. Zo zoznamu chýbali prakticky len pádla radenia za volantom a nezávislé kúrenie, čo sa odrazilo na číslach. Napríklad adaptívny podvozok totiž znamená tisícku navyše. Zadarmo nebola ani panoramatická strecha, špičková verzia multimediálneho systému či sústava kamier. Pripláca sa tiež za tretí rad sedadiel. Množstvo extra prvkov vyústilo v mastnú cenu: 48 640 eur je citeľne viac než dvojnásobok spomínaného základu.

Vrcholný turbodiesel sa kombinuje výhradne s pohonom 4x4 55 fotografií v galérii Vrcholný turbodiesel sa kombinuje výhradne s pohonom 4x4

Uvedená cifra nepochybne zdvihne žlč mnohým neprajníkom značky. Takmer päťdesiattisíc za škodovku? Nie je to ani náhodou málo, no zákazník za to dostane vozidlo natlačené vybavením schopným porovnávania sa s prémiovými produktmi. Ani menej vyspelí súperi pritom nie sú výrazne lacnejší. Napríklad konkurenčný Hyundai Grand Santa Fe stojí viac, nehovoriac o zástupcoch niektorých exkluzívnejších značiek.

Medveď získava body na viacerých frontoch

Škoda Kodiaq je podľa nás odsúdená na úspech. Nejde pritom len o fakt, že mnohí našinci stále vnímajú českú značku ako našu domácu. SUV získava body na viacerých frontoch. Jeho dizajn a mohutná silueta sa verejnosti zväčša páči, pričom interiérovým priestorom patrí na vrchol kategórie. Na kratšie trasy dokáže celkom pohodlne odviezť aj sedem dospelých s istou porciou batožiny. Oceniť môžeme tiež odkladacie priestory a početnú skupinu praktických riešení Simply Clever.

V špičkovej verzii nie je české SUV žiadne ľudové auto 55 fotografií v galérii V špičkovej verzii nie je české SUV žiadne ľudové auto

V testovanom vozidle nás okrem toho oslovilo bohaté vybavenie, ktoré v niektorých ohľadoch znesie porovnanie s prémiovou konkurenciou. Celkom dobrý pocit sme mali tiež z použitých materiálov. Naftový dvojliter síce občas pôsobil mdlo, no v prípade potreby má sily dosť. Spotrebou pritom mnohých súperov podlieza. Podvozok s príplatkovými adaptívnymi tlmičmi oceňujeme za jazdné vlastnosti, aj keď úrovňou pohodlia trochu zaostáva za typom Superb.

Špičková verzia SUV nás teda zaujala mnohými kvalitami. Mladá Boleslav si však za ne nechá zaplatiť, v prípade takto natlačených exemplárov nemožno hovoriť o žiadnych ľudových autách. Cena za testovaný kus iste mnohých nahnevá. No konkurencia nie je lacnejšia, pričom čísla možno výrazne ovplyvniť vyškrtávaním niektorých príplatkových položiek. Reči o predražených sumách teda podľa nás nie sú na mieste.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 968 cm3
Max. výkon
140 kW/190 k
pri otáčkach
3 500-4 000/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
1 750-3 250/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 697 mm
Šírka
1 882 mm
Výška
1 673 mm
Rázvor náprav
2 791 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 720 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 795 kg
Užitočná hmotnosť
715 kg
Celková hmotnosť
2 510 kg
Objem batožinového priestoru
270/630/2 005 l
Objem palivovej nádrže
60 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
209 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,1 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,7 l/100 km
Mesto - počas testu
7,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
151 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 21 690 €
Základná cena verzie
od 35 590 €
Cena testovaného exemplára
48 640 €

Najnovšie články
Mégane R.S. prezrádza ďalšie detaily

Balík zvyšujúci schopnosti svalovca zlepšil hodnotu pôvodnej verzie o vyše trinásť sekúnd, za výsledok 7:16,04 sa hanbiť určite nemusí.

Camaro ZL1 1LE: Super čas na Nordschleife

Dizajnér navrhol dynamicky tvarované vozidlo hodné označenia Shooting Brake. Využil charakteristické rysy, no zároveň priniesol vlastné nápady.

Maserati: Dočkáme sa kombi s trojzubcom?

Do sveta štvorkolesových vozidiel jednoznačne patria aj poľnohospodárske traktory. Často stoja na okraji záujmu, napriek tomu však ide o fascinujúce stroje,...

Najextrémnejšie traktory sveta: Výkon cez 600 k

Zamestnávateľ ponúka zvýšenie tarifných tried o 4,5 % od 1. júna do 31. decembra tohto roka a o ďalších 4,5 % od 1. januára 2018 do konca budúceho roka...

Štrajk vo VW SK pokračuje po víkende

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 24. júna 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Aj superhrdinovia si musia robiť vodičské preukazy. Populárnemu Spidermanovi však pri skúške pomohlo inteligentné Audi A8, ktorého oficiálna premiéra je...

Spiderman v autoškole jazdí na novom Audi A8
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×