Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

9 častých úprav: Kvôli nim neprejdete cez STK

Vyzerajú dobre, ale môžu spôsobiť neželané náklady. Mnohé z úprav automobilov, ktoré bežne vidíme na našich cestách, nie sú legálne a znamenajú problémy, napríklad pri technickej kontrole. Toto je 9 najrozšírenejších zásahov do auta, kvôli ktorým auto neprejde cez STK.
5 48 príspevkov 03.04.2017 / Soňa Zverková

Mnohí fanúšikovia áut sa snažia svojho štvorkolesového miláčika vylepšiť rôznymi spôsobmi. Dôvody môžu byť rôzne, či už ide o snahu zvýšiť výkon, vylepšiť stabilitu alebo len skrátka nejako ho skrášliť, aby sa odlíšil od davu. Niektoré úpravy možno tolerovať, iné znamenajú problém pri pravidelnej technickej kontrole.

STK pri hodnotení technického stavu rozpoznáva tri typy chýb: ľahké (A), vážne (B) a nebezpečné (C). Ak má vozidlo chyby A, je vyhodnotené ako spôsobilé a majiteľ môže pokojne jazdiť. Vážne chyby majú za následok dočasnú spôsobilosť, nebezpečné už znamenajú nespôsobilosť.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 5 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Niektoré z úprav môže STK vyhodnotiť ako chybu B. To znamená, že vodič má na nápravu 30 dní a následne musí absolvovať opakovanú kontrolu. Ak je však v dôsledku nebezpečnej chyby nespôsobilé, vodič už svoje auto nesmie použiť a zo stanice ho môže odviezť len na korbe odťahovky. Lepšie povedané, teoreticky smie odísť aj po vlastnej osi, avšak s tým rizikom, že ak ho zastaví policajná hliadka, príde o doklady od vozidla a zaplatí blokovú pokutu 50 eur. Odťahovke sa zrejme tak či tak nevyhne.

Ceny technických kontrol nie sú jednotné, každá stanica má vlastnú cenovú politiku. Ceny sa preto môžu líšiť nielen medzi jednotlivými regiónmi a mestami, ale rozdiely nájdete aj v rámci jedného mesta či okresu. Za riadnu technickú kontrolu osobného vozidla kategórie M1 zaplatíte od 18 do 29 eur, opakovaná stojí od 3,50 eura do 14 eur. Ak máte auto s plynovým pohonom za obidve kontroly si priplatíte zhruba päť eur. Nálepka stojí od 2,50 eura do šesť eur a osvedčenie (kartička) od 3,50 eura do šesť eur.

Konečne: Tvrdé pokuty za STK sa výrazne znížia

Ministerstvo dopravy poslalo do pripomienkového konania návrh, ktorý rozširuje sieť staníc technickej a emisnej kontroly, čo môže priniesť zníženie cien. Rezort navrhuje zníženie nezmyselne...

V prípade výraznejšieho zásahu do vzhľadu či konštrukcie vozidla ide už o jeho prestavbu. Podľa zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke sa za prestavbu považuje zmena kategórie vozidla, úprava karosérie, zmeny na podvozku a pružení, zmeny rozmerov a hmotnosti vozidla, zmena typu a úprava motora (vrátane jeho výkonu) aj zmena počtu sedadiel. Akonáhle sa majiteľ odhodlá k takejto úprave, musí najprv požiadať o povolenie okresný úrad dopravy, ktorý následne musí prestavbu schváliť. Pokiaľ tieto doklady máte, na STK vám s úpravami problémy robiť nebudú. Samozrejme za predpokladu, že auto je technicky v poriadku a úpravy neohrozujú bezpečnosť. Za nepovolené úpravy vozidiel hrozí pokuta 332 eur aj od okresného úradu dopravy.

Ilustračná snímka 5 fotografií v galérii Ilustračná snímka

Ponúkame zoznam najčastejších úprav, s ktorými sa technici na STK stretávajú.

1. Neschválený predný alebo zadný spojler

Nahradenie pôvodných dielov inými sa z hľadiska zákona považuje za zmenu schváleného stavu vozidla. Pokiaľ majiteľ nepredloží doklad, že príslušný komponent bol schválený, môže sa stať, že cez STK neprejde a bude musieť vrátiť auto do pôvodného stavu. Takéto diely nesmú mať ostré hrany a auto nesmie presiahnuť rozmery uvedené v osvedčení o evidencii. Akonáhle totiž rozmery vozidla nezodpovedajú oficiálnemu údaju, nejde už o zmenu na vozidle, ale o jeho prestavbu.

Za čo vám môže polícia zobrať doklady od auta?

Aj prasklinka na čelnom skle či neschválené fólie vás môžu dostať do poriadnych problémov. Motoristom okrem pokút hrozia za prehrešky aj vážnejšie sankcie, napríklad, zadržanie dokladov od vozidla...

2. Rozmery diskov a pneumatík

Veľmi častou úpravou sú rozmery diskov a pneumatík, ktoré sa nezhodujú s údajmi v osvedčení o evidencii. V ňom sa okrem tých, ktoré sú na vozidle namontované, uvádzajú aj alternatívne. Akonáhle realita nesedí s tým, čo je uvedené v dokladoch, vozidlo je nespôsobilé. Pochopiteľne majiteľ auta môže prísť na STK so schváleným obutím a následne nahodiť iné, no riskuje, že pri cestnej kontrole príde o doklady od vozidla a dostane pokutu.

Jedinou výnimkou je ET číslo disku, ktoré nemusí byť zapísané v osvedčení a označuje zális, čiže laicky povedané hĺbku zapustenia disku v blatníku. V zásade platí, že čím vyššie ET, tým je koleso viac skryté v blatníku. Predajcovia ponúkajú rovnaké typy a rozmery diskov s rôznymi ET číslami a v podstate si môžete vybrať. Pokiaľ kolesá neprečnievajú cez vonkajší obrys vozidla, cez STK s najväčšou pravdepodobnosťou prejdete, i keď zális nezodpovedá údaju v osvedčení.

V osvedčení o evidencii sú zaznamenané nielen rozmery pneumatík, ale aj diskov, vrátane alternatívnych rozmerov. Zdroj: Soňa Zverková 5 fotografií v galérii V osvedčení o evidencii sú zaznamenané nielen rozmery pneumatík, ale aj diskov, vrátane alternatívnych rozmerov. Zdroj: Soňa Zverková

3. Rozširovacie podložky

S pneumatikami resp. s nápravami súvisí aj snaha opticky rozšíriť rozchod vozidla. Na to slúžia rozširovacie podložky, ktoré sú na trhu bežne dostupné a rovnako bežne sa aj používajú. V zásade by kolesá nemali presahovať vonkajší obrys vozidla, ak však vezmeme zákon doslovne, ide o zásah do rozmerov vozidla a na STK takéto vozidlo nemusí prejsť.

4. Zníženie svetlej výšky

Na STK sa v zásade svetlá výška vozidla nemeria, ak však ide o extrémne nízky „posed“, môžu technici vozidlo vyhodnotiť ako nespôsobilé. Z hľadiska zákona už ide o prestavbu, nakoľko majiteľ zasiahol do rozmerov vozidla, medzi ktoré patrí aj celková výška. Pri akejsi kozmetickej zmene, ktorá okamžite neudrie do očí, by majiteľ nemal mať na STK problém. Neodborný zásah do podvozku a pruženia však môže zhoršiť jazdné vlastnosti, ktoré priamo ohrozujú ľudské životy. A nielen v takto upravenom vozidle.

Extrémne znížený podvozok na STK neprejde. Ilustračná snímka: Pexels 5 fotografií v galérii Extrémne znížený podvozok na STK neprejde. Ilustračná snímka: Pexels

5. Koncovka výfuku

Opäť platí, že koncovka výfuku musí zodpovedať schválenému vyhotoveniu. To znamená, že ak sa rozhodnete pre túto zmenu, kúpte koncovku schválenú pre daný typ vozidla a len od certifikovaného výrobcu. Ideálne je získať aj vyjadrenie výrobcu vozidla, že vybraná koncovka sa smie používať na danom type aj v bežnej premávke. Pokiaľ ide o ozdobnú koncovku, tá by na STK nemala byť problém, pokiaľ nemá ostré hrany a neprečnieva vonkajší obrys vozidla. Musí byť namontovaná pevne a nesmie ovplyvňovať celkovú účinnosť výfukového systému. Pochopiteľne je tu otázka hlučnosti, na jej meranie majú stanice k dispozícii zvukomer. Dodatočný problém by mohol nastať pri emisnej kontrole, ak by konštrukcia koncovky znemožnila meranie. Výsledok je jasný, vozidlo neprejde.

6. Neschválený volant

Neraz vodiči podnikajú aj menšie úpravy v interiéri, z vizuálneho hľadiska je to určite volant. Najčastejšou chybou je montáž neschváleného volantu, ktorý má oproti pôvodnému menšie rozmery. Problém však spočíva aj v airbagu. Nanešťastie ani technici na STK nemajú šancu zistiť, či sa airbag vo volante nachádza alebo nie, ak to nesignalizuje kontrolka na palubnej doske. Jazdiť s volantom bez airbagu je však stávka na smrť a každý vodič, ktorý má aspoň minimálny pud sebazáchovy, by toto riziko neprijal. Ak sa teda rozhodnete použiť iný volant, ubezpečte sa, že vo vnútri je naozaj airbag a dajte si ho namontovať v serióznej dielni, ideálne v autorizovanom servise.

Tragický tuning: Vyhasli dva mladé životy

Polícia ukončila vyšetrovanie incidentu zo začiatku decembra, ktorý vznikol súhrou dvoch modifikácií na hatchbacku Ford Fiesta ST.

7. Fólie na svetlách

Pokiaľ sa rozhodnete pre fóliu na predných alebo zadných svetlách, rozhodne sa neodporúčajú farebné ani tmavé odtiene. Menia sa tým totiž základné parametre svetlometov, najmä svietivosť, ktoré sa na STK merajú. Navyše môže dôjsť k nesprávnemu chladeniu starších svetiel, čo bude mať za následok prehrievanie a praskanie žiaroviek. Fólie na svetlomety u nás nie sú povolené.

8. Doplnkové svetlá (svetelné rampy, farebné svetlá, prídavné svetlomety)

V zásade platí, že pri zásahu do svetlometov sa musia používať komponenty homologizované pre európsky trh. Výrobca vozidla musí použitie takýchto svetlometov schváliť resp. v pokynoch na používanie musí byť alternatívne osvetlenie povolené. Ďalšou podmienkou je existujúca možnosť použiť iný typ svetiel v typovom schválení vozidla. Inými slovami, ak výrobca nemá schválenie pre LED či xenónové svetlomety, na vozidle sa nesmú použiť. Pokiaľ tieto podmienky nie sú splnené, použitie iných než zabudovaných svetlometov je nelegálne a teda vozidlo cez STK neprejde.

9. Farebné fólie na čelnom skle

Farebné či tónovacie fólie sú u nás povolené len na zadných bočných sklách a zadnom skle. Na čelnom skle ani na predných bočných sa používať nesmú. Výnimkou na čelnom skle nie je ani zatemňovací pás, ktorý na Slovensku nie je homologizovaný. I keď zákon pripúšťa zatemňovací pás, stanovené podmienky priepustnosti svetla nesplní žiadna dodatočná fólia. Jediné, čo podmienky spĺňa, je originálne tónované sklo. A hoci na cestách vidno vozidlá so zatemňovacím pásom, pokiaľ nejde o originál, zväčšia je to nelegálna úprava. Vodič by mal pred technickou kontrolou fóliu odstrániť, inak vozidlo neprejde.

zdroj: AUTO BILD 5 fotografií v galérii zdroj: AUTO BILD


Najnovšie články
Tesla v súboji s 1000-koňovým Cadillacom

V predaji je augustové číslo najpredávanejšieho motoristického magazínu na Slovensku. Čo všetko v novom vydaní AUTO BILDU nájdete?

Nový AUTO BILD: Čo prináša augustové číslo?

Staršie automobily majú svoje čaro. V deväťdesiatych rokoch prichádzali výrobcovia s množstvom nových technológií. Tie sa týkali či už motora alebo iných...

Vzácna Alpina B12 5.7 môže byť vaša

Príplatkové výbavy ponúka pri konfigurácií vozidla ponúka každá automobilka. Ich ceny sa môžu vyšplhať až na niekoľko tisíc eur a občas sa medzi nimi objavia...

Porsche: Špeciálny lak v cene deviatich Fabií

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 19. augusta 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Shelby Cobra je podľa mnohých jedným z najkrajších automobilov, aké kedy vznikli. Aj vďaka tomu si v súčasnosti drží obrovskú cenu. Tento exemplár počas dražby...

Miliónová Cobra z roku 1965 ide do dražby

Japonský gigant si prednedávnom zaregistroval zaujímavý patent. Chráni vynález, ktorí má z nepriehľadných stĺpikov automobilu urobiť minulosť. Toyota ich...

Prelomový patent? A-stĺpik možno zmizne
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×