Podľa súdu, ktorý je najvyššou súdnou inštanciou v EÚ, má Európska únia právo stanoviť od 1. januára všetkým aerolíniám lietajúcim do a z Európy povinnosť kupovať si emisné povolenky. "Direktíva zahrňujúca do systému obchodovania s emisiami aj letecký sektor je platná," oznámil Európsky súdny dvor vo svojom rozhodnutí s tým, že krok Bruselu je v súlade s medzinárodným právom a neporušuje zákony vzťahujúce sa na suverenitu iných štátov či dohodu týkajúcu sa takzvaného otvoreného neba.
Najmä americké letecké spoločnosti sa sťažovali, že Brusel nemôže žiadať ich zaradenie do systému obchodovania s emisiami, keďže nie sú európskymi firmami. Okrem iného sa sťažovali aj na to, že Brusel nemôže žiadať povolenky aj za emisie vyprodukované mimo vzdušného priestoru Európskej únie.
Takýto výsledok sa vo všeobecnosti očakával, keďže už v októbri generálna advokátka súdu navrhla Európskemu súdnemu dvoru sťažnosť amerických aerolínií zamietnuť. Aj keď názor generálneho advokáta nie je pre súd záväzný, vo väčšine prípadov ho akceptuje.
Čo na to letecké spoločnosti? Nový systém bude mať vplyv na náklady leteckých spoločností. "Pre ilustráciu, na 1 sedačku na linke Bratislava - Košice s našim lietadom to znamená 50 centov až 1 euro navyše v závislosti od ceny týchto emisií. V budúcom roku však nárast cien leteniek z tohto dôvodu nepredpokladáme, lebo zvýšené náklady nebudeme prenášať na cestujúcich," zareagoval generálny riaditeľ Danube Wings Ján Rostáš.