Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zlodeji našli slabinu: V ohrození je až 108 áut

Bezkľúčové systémy sú pohodlné, praktické...a deravé. Napriek neustálym upozorneniam automobilky zabezpečenie vozidiel nezlepšili, za IT branžou zaostávajú na míle ďaleko. Moderní zlodeji vedia, ako obranu týchto áut poľahky preľstiť.
5 38 príspevkov 20.03.2017 / Soňa Zverková

Testy bezpečnosti bezkľúčových systémov a ich odolnosti voči trikom zlodejov, ktoré pred rokom zverejnil nemecký autoklub ADAC, sa postarali o nemalú pozornosť. Kým vlani ponúkol výsledky 38 otestovaných modelov 22 značiek, medzičasom sa zoznam rozrástol na vyše sto. A test dopadol rovnako nepriaznivo.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 5 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

Vozidlá sa medzičasom zmenili z účelového „približovadla“ na počítače s kolesami. No automobilový priemysel sa k bezpečnostným štandardom IT branže ani len nepriblížil. Hoci výsledky testu spred roka boli dostatočne odstrašujúce, výrobcovia ochranu proti krádeži nijako nevylepšili. Medzičasom zo stovky nových vozidiel neodolal simulovanej krádeži ani jediný: technici dokázali v priebehu niekoľkých sekúnd všetky autá bez výnimky otvoriť, naštartovať a odísť s nimi.

„Tento rozsiahly problém sme odhalili u čoraz väčšieho počtu značiek,“ hovorí Thomas Burkhardt, technický viceprezident ADAC. „Zlodeji už dlhé roky využívajú túto slabinu bez toho, aby automobilky pomohli k jej riešeniu. To len dokazuje, že automobilový priemysel z hľadiska IT bezpečnosti výrazne zaostáva za ostatnými sektormi.“

Nová finta zlodejov: Auto ukradnú za pár sekúnd

Stačí 30 sekúnd a auto je preč. Nová finta zlodejov je extrémne účinná, neodolá jej drvivá väčšina vozidiel. Pozrite sa, či je vaše auto v ohrození a akú bezpečnostnú slabinu páchatelia využívajú.

ADAC preto opäť kritizuje liknavosť na strane výrobcov, ktorá pre motoristov znamená skryté náklady. V prvom rade vo forme rastúceho počtu krádeží. Bezkľúčové systémy sa čoraz častejšie vyskytujú aj v nižších triedach áut, v nejednom prípade už v štandardnej výbave. O to viac by sa mali automobilky postarať o ochranu elektroniky vo vozidle.

Väčšina bezkľúčových systémov dokáže otvoriť a naštartovať vozidlo bez toho, aby vodič musel vytiahnuť kľúč z tašky. Postačí priblížiť sa k autu a rukou aktivovať senzory v kľučkách alebo kľučku potiahnuť. Motor sa naštartuje tlačidlom. Trik zlodejov je jednoduchý a postačí im k tomu zosilňovač signálu, ktorý si vyrobia z bežne dostupných súčiastok za 30 eur. A nemusia sa ani snažiť prelomiť ochranné algoritmy v elektronickom systéme vozidla.

Test: Prístroj za 30 eur otvorí takmer každé auto

VAŠA TÉMA    Bezkľúčové systémy vozidiel sú náchylnejšie na zlodejské finesy, než sa mohlo zdať. No ani tradičné diaľkové ovládanie s plávajúcimi kódmi už nie je nepriestrelné. Zriadenie za necelých...

Existujú rôzne jednoduché recepty na ochranu vozidla, ktoré je vybavené technológiou bezkľúčového otvárania a štartovania. Niektoré sú praktické, iné už menej. Medzi tie účinné, ale nepraktické, patrí určite zabalenie kľúča do alobalu. Ten síce odtieni rádiové signály, no aj vtedy, ak kľúč potrebuje jeho majiteľ. Kľúče od týchto áut tiež treba uchovávať čo najďalej od vchodových dverí. Tu sú určite vo výhode ľudia, ktorí bývajú na vyšších poschodiach paneláku a najlepšie vtedy, ak je spoločný vchod chránený nejakým zámkom.

Ideálnym riešením je však určite kombinácia elektronického a mechanického zabezpečenia. Najmä v prípade najviac kradnutých modelov. Zlodej sa nemôže pri vozidle zdržiavať príliš dlho, nakoľko rastie riziko prichytenia. Jeho cieľom je auto otvoriť, nasadnúť a zmiznúť. Načo bude hľadať zabezpečenie a snažiť sa ho prelomiť, ak o ulicu ďalej nájde rovnaké auto s minimálnym alebo žiadnym zabezpečením. Nižšie v tabuľkách uvádzame prehľad otestovaných vozidiel. Takmer všetky by zlodeji bez problémov otvorili a naštartovali.

zdroj: ADAC 5 fotografií v galérii zdroj: ADAC Zdroj: ADAC

zdroj: ADAC 5 fotografií v galérii zdroj: ADAC Zdroj: ADAC

zdroj: ADAC 5 fotografií v galérii zdroj: ADAC Zdroj: ADAC

zdroj: ADAC 5 fotografií v galérii zdroj: ADAC Zdroj: ADAC

 

 


Najnovšie články
Kia Stinger GT: Prvý seriózny tuning v USA

Päťdverové kupé si ponechalo dynamickú siluetu i základné proporcie, no ergonómiu interiéru a množstvo technológií prebralo od á-osmičky.

Audi A7 ide po stopách vlajkovej lode

Už začiatkom októbra sa zistilo, že finálne kontroly vozidiel robili v niektorých prípadoch inšpektori bez osvedčenia. Teraz sa problém ešte rozšíril...

Nissan pozastaví výrobu áut pre japonský trh

Americký tuner naznačuje, že jeho Venom F5 možno dosiahne 300 míľ za hodinu. Hyperšport bude mať premiéru na výstave SEMA.

Hennessey opäť vyzýva Bugatti na duel

Severský automobil vhodne kombinuje eleganciu s imidžom zálesáka a ponúka dobrú priechodnosť terénom len s časťou nevýhod triedy SUV.

Test Volvo V90 CC: Luxusný kompromis

Z jednotlivých štátov výrazne klesol najmä predaj vo Veľkej Británii, a to o 9,3 %. Klesol aj predaj v Nemecku (3,3 %).

Predaj áut v Európskej únii v septembri klesol

V dnešnom svete už Subaru WRX STi pôsobí ako vystrihnuté z inej dimenzie. Je drsné, tvrdé a extrém z neho cítiť na každom centimetri jazdy. Z tohto auta môžete...

Test Subaru WRX STi: Auto z inej galaxie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×