Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zlodeji našli slabinu: V ohrození je až 108 áut

Bezkľúčové systémy sú pohodlné, praktické...a deravé. Napriek neustálym upozorneniam automobilky zabezpečenie vozidiel nezlepšili, za IT branžou zaostávajú na míle ďaleko. Moderní zlodeji vedia, ako obranu týchto áut poľahky preľstiť.
5 37 príspevkov 20.03.2017 / Soňa Zverková

Testy bezpečnosti bezkľúčových systémov a ich odolnosti voči trikom zlodejov, ktoré pred rokom zverejnil nemecký autoklub ADAC, sa postarali o nemalú pozornosť. Kým vlani ponúkol výsledky 38 otestovaných modelov 22 značiek, medzičasom sa zoznam rozrástol na vyše sto. A test dopadol rovnako nepriaznivo.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 5 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Vozidlá sa medzičasom zmenili z účelového „približovadla“ na počítače s kolesami. No automobilový priemysel sa k bezpečnostným štandardom IT branže ani len nepriblížil. Hoci výsledky testu spred roka boli dostatočne odstrašujúce, výrobcovia ochranu proti krádeži nijako nevylepšili. Medzičasom zo stovky nových vozidiel neodolal simulovanej krádeži ani jediný: technici dokázali v priebehu niekoľkých sekúnd všetky autá bez výnimky otvoriť, naštartovať a odísť s nimi.

„Tento rozsiahly problém sme odhalili u čoraz väčšieho počtu značiek,“ hovorí Thomas Burkhardt, technický viceprezident ADAC. „Zlodeji už dlhé roky využívajú túto slabinu bez toho, aby automobilky pomohli k jej riešeniu. To len dokazuje, že automobilový priemysel z hľadiska IT bezpečnosti výrazne zaostáva za ostatnými sektormi.“

Nová finta zlodejov: Auto ukradnú za pár sekúnd

Stačí 30 sekúnd a auto je preč. Nová finta zlodejov je extrémne účinná, neodolá jej drvivá väčšina vozidiel. Pozrite sa, či je vaše auto v ohrození a akú bezpečnostnú slabinu páchatelia využívajú.

ADAC preto opäť kritizuje liknavosť na strane výrobcov, ktorá pre motoristov znamená skryté náklady. V prvom rade vo forme rastúceho počtu krádeží. Bezkľúčové systémy sa čoraz častejšie vyskytujú aj v nižších triedach áut, v nejednom prípade už v štandardnej výbave. O to viac by sa mali automobilky postarať o ochranu elektroniky vo vozidle.

Väčšina bezkľúčových systémov dokáže otvoriť a naštartovať vozidlo bez toho, aby vodič musel vytiahnuť kľúč z tašky. Postačí priblížiť sa k autu a rukou aktivovať senzory v kľučkách alebo kľučku potiahnuť. Motor sa naštartuje tlačidlom. Trik zlodejov je jednoduchý a postačí im k tomu zosilňovač signálu, ktorý si vyrobia z bežne dostupných súčiastok za 30 eur. A nemusia sa ani snažiť prelomiť ochranné algoritmy v elektronickom systéme vozidla.

Test: Prístroj za 30 eur otvorí takmer každé auto

VAŠA TÉMA    Bezkľúčové systémy vozidiel sú náchylnejšie na zlodejské finesy, než sa mohlo zdať. No ani tradičné diaľkové ovládanie s plávajúcimi kódmi už nie je nepriestrelné. Zriadenie za necelých...

Existujú rôzne jednoduché recepty na ochranu vozidla, ktoré je vybavené technológiou bezkľúčového otvárania a štartovania. Niektoré sú praktické, iné už menej. Medzi tie účinné, ale nepraktické, patrí určite zabalenie kľúča do alobalu. Ten síce odtieni rádiové signály, no aj vtedy, ak kľúč potrebuje jeho majiteľ. Kľúče od týchto áut tiež treba uchovávať čo najďalej od vchodových dverí. Tu sú určite vo výhode ľudia, ktorí bývajú na vyšších poschodiach paneláku a najlepšie vtedy, ak je spoločný vchod chránený nejakým zámkom.

Ideálnym riešením je však určite kombinácia elektronického a mechanického zabezpečenia. Najmä v prípade najviac kradnutých modelov. Zlodej sa nemôže pri vozidle zdržiavať príliš dlho, nakoľko rastie riziko prichytenia. Jeho cieľom je auto otvoriť, nasadnúť a zmiznúť. Načo bude hľadať zabezpečenie a snažiť sa ho prelomiť, ak o ulicu ďalej nájde rovnaké auto s minimálnym alebo žiadnym zabezpečením. Nižšie v tabuľkách uvádzame prehľad otestovaných vozidiel. Takmer všetky by zlodeji bez problémov otvorili a naštartovali.

zdroj: ADAC 5 fotografií v galérii zdroj: ADAC

zdroj: ADAC 5 fotografií v galérii zdroj: ADAC

zdroj: ADAC 5 fotografií v galérii zdroj: ADAC

zdroj: ADAC 5 fotografií v galérii zdroj: ADAC

 

 


Najnovšie články
Civic Type R: Opäť najrýchlejší v triede

Vzhľad britského elektrického SUV sa podľa šéfdizajnéra značky zásadne nebude meniť, rošáda nečakaná ani technické parametre.

Jaguar I-Pace: Sériovka už vo Frankfurte

Kúpou auta s nižšou spotrebou možno v konečnom dôsledku ušetriť aj tisíce eur. Je tento parameter dôležitý aj pre vás? Pozrite si prehľad 68 obľúbených áut...

Najobľúbenejšie u nás: Reálna spotreba 68 áut

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na utorok 25. apríla 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Na výstavisko Incheba sa chystá dovedna 46 značiek, ktoré okrem množstva odhalení lokálneho významu pripravia aj jeden európsky debut.

Bratislavský Autosalón: Hlavné premiéry

Majiteľom moderných SUV sa často vyčíta, že napriek väčšej svetlej výške ich vozidlá do terénu berú len sporadicky. Tento vodič Slovensku ukázal,...

Slovák za volantom Fiatu zatienil off-roady

Do predaja ide legendárny predchodca typu Hummer H1, ktorý pochádza z roku 1992. Jeho vojenskú minulosť pripomína najmä kamufláž.

Nového pána si hľadá armádny Humvee
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×