Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zlodeji našli slabinu: V ohrození je až 108 áut

Bezkľúčové systémy sú pohodlné, praktické...a deravé. Napriek neustálym upozorneniam automobilky zabezpečenie vozidiel nezlepšili, za IT branžou zaostávajú na míle ďaleko. Moderní zlodeji vedia, ako obranu týchto áut poľahky preľstiť.
5 38 príspevkov 20.03.2017 / Soňa Zverková

Testy bezpečnosti bezkľúčových systémov a ich odolnosti voči trikom zlodejov, ktoré pred rokom zverejnil nemecký autoklub ADAC, sa postarali o nemalú pozornosť. Kým vlani ponúkol výsledky 38 otestovaných modelov 22 značiek, medzičasom sa zoznam rozrástol na vyše sto. A test dopadol rovnako nepriaznivo.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 5 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Vozidlá sa medzičasom zmenili z účelového „približovadla“ na počítače s kolesami. No automobilový priemysel sa k bezpečnostným štandardom IT branže ani len nepriblížil. Hoci výsledky testu spred roka boli dostatočne odstrašujúce, výrobcovia ochranu proti krádeži nijako nevylepšili. Medzičasom zo stovky nových vozidiel neodolal simulovanej krádeži ani jediný: technici dokázali v priebehu niekoľkých sekúnd všetky autá bez výnimky otvoriť, naštartovať a odísť s nimi.

„Tento rozsiahly problém sme odhalili u čoraz väčšieho počtu značiek,“ hovorí Thomas Burkhardt, technický viceprezident ADAC. „Zlodeji už dlhé roky využívajú túto slabinu bez toho, aby automobilky pomohli k jej riešeniu. To len dokazuje, že automobilový priemysel z hľadiska IT bezpečnosti výrazne zaostáva za ostatnými sektormi.“

Nová finta zlodejov: Auto ukradnú za pár sekúnd

Stačí 30 sekúnd a auto je preč. Nová finta zlodejov je extrémne účinná, neodolá jej drvivá väčšina vozidiel. Pozrite sa, či je vaše auto v ohrození a akú bezpečnostnú slabinu páchatelia využívajú.

ADAC preto opäť kritizuje liknavosť na strane výrobcov, ktorá pre motoristov znamená skryté náklady. V prvom rade vo forme rastúceho počtu krádeží. Bezkľúčové systémy sa čoraz častejšie vyskytujú aj v nižších triedach áut, v nejednom prípade už v štandardnej výbave. O to viac by sa mali automobilky postarať o ochranu elektroniky vo vozidle.

Väčšina bezkľúčových systémov dokáže otvoriť a naštartovať vozidlo bez toho, aby vodič musel vytiahnuť kľúč z tašky. Postačí priblížiť sa k autu a rukou aktivovať senzory v kľučkách alebo kľučku potiahnuť. Motor sa naštartuje tlačidlom. Trik zlodejov je jednoduchý a postačí im k tomu zosilňovač signálu, ktorý si vyrobia z bežne dostupných súčiastok za 30 eur. A nemusia sa ani snažiť prelomiť ochranné algoritmy v elektronickom systéme vozidla.

Test: Prístroj za 30 eur otvorí takmer každé auto

VAŠA TÉMA    Bezkľúčové systémy vozidiel sú náchylnejšie na zlodejské finesy, než sa mohlo zdať. No ani tradičné diaľkové ovládanie s plávajúcimi kódmi už nie je nepriestrelné. Zriadenie za necelých...

Existujú rôzne jednoduché recepty na ochranu vozidla, ktoré je vybavené technológiou bezkľúčového otvárania a štartovania. Niektoré sú praktické, iné už menej. Medzi tie účinné, ale nepraktické, patrí určite zabalenie kľúča do alobalu. Ten síce odtieni rádiové signály, no aj vtedy, ak kľúč potrebuje jeho majiteľ. Kľúče od týchto áut tiež treba uchovávať čo najďalej od vchodových dverí. Tu sú určite vo výhode ľudia, ktorí bývajú na vyšších poschodiach paneláku a najlepšie vtedy, ak je spoločný vchod chránený nejakým zámkom.

Ideálnym riešením je však určite kombinácia elektronického a mechanického zabezpečenia. Najmä v prípade najviac kradnutých modelov. Zlodej sa nemôže pri vozidle zdržiavať príliš dlho, nakoľko rastie riziko prichytenia. Jeho cieľom je auto otvoriť, nasadnúť a zmiznúť. Načo bude hľadať zabezpečenie a snažiť sa ho prelomiť, ak o ulicu ďalej nájde rovnaké auto s minimálnym alebo žiadnym zabezpečením. Nižšie v tabuľkách uvádzame prehľad otestovaných vozidiel. Takmer všetky by zlodeji bez problémov otvorili a naštartovali.

zdroj: ADAC 5 fotografií v galérii zdroj: ADAC

zdroj: ADAC 5 fotografií v galérii zdroj: ADAC

zdroj: ADAC 5 fotografií v galérii zdroj: ADAC

zdroj: ADAC 5 fotografií v galérii zdroj: ADAC

 

 


Najnovšie články
Volkswagen Polo: Golf má vážného konkurenta

SUV vyšľachtené pre Spojené štáty boduje vnútorným priestorom i výborným podvozkom, slabinou je vysoká základná cena a úzka ponuka motorov.

Test Ford Edge: Splnený americký sen

ri predpokladanom trvaní tendra v lehote 12 mesiacov by sa tak podľa jeho slov mohol úsek začať stavať v roku 2022 a hotový by mohol byť v roku 2026.

Posledný úsek D1: Súťaž až v roku 2021

Číslami z exaktne meraného testu dynamiky sa pýcha britskej automobilky dostáva do spoločnosti omnoho drahších modelov.

McLaren 720S sa vyrovná hyperšportom

Dynamický kórejský sedan štandardne roztáča zadné kolesá, kladie dôraz na jazdné vlastnosti a môže mať výkon až 272 kW (370 k).

Genesis G70 lezie do kapusty Nemcom

Podľa spravodajského servera portfolio.hu kabinet už pracuje na príprave zákona o tzv. e-mobilite i jeho vykonávacích predpisoch.

Maďarská vláda nakúpi 200 elektromobilov

Temperamentný taliansky sedan, v ktorého DNA by sa dal vystopovať aj vplyv Ferrari, sa postavil proti ostrému nemeckému kupé. Kto zvíťazí v pretekoch na úplne...

Giulia QV vs. C 63 S Coupé: Súboj na okruhu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×