Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zlozvyky vodičov: Ničia si prevodovku aj spojku

Automobily s manuálnou prevodovkou na Slovensku ešte stále dominujú. Automatická skriňa je síce možno pohodlnejšia, no manuálna je finančne dostupnejšia. Pozrite si sedem zlozvykov, ktoré ju môžu nenávratne zničiť.
6 47 príspevkov 17.03.2017 / Filip Kadlečík

Manuálna prevodovka v podobe, v akej ju poznáme dnes, paradoxne svetlo sveta uzrela neskôr, než bežný automat. Znie to neuveriteľne, ale je to tak. Napriek tomu na Slovensku ešte stále dominujú manuálne radiace skrine. Sú síce menej pohodlné, druhou stranou mince je však ich finančná dostupnosť.

Manuál je u nás stále zastúpený viac, než samočinné prevodovky 6 fotografií v galérii Manuál je u nás stále zastúpený viac, než samočinné prevodovky

Aj koncepčne jednoduchší variant sa však vie poriadne predražiť. Nesprávne návyky môžu viesť k zbytočným servisným nákladom spojeným so spojkou, motorom, ale aj samotnou prevodovkou. Dá sa im však pomerne jednoducho vyhnúť. Stačí eliminovať zlozvyky, ktoré množstvo šoférov robí na dennej báze. Prinášame zoznam siedmich najčastejších, trpíte niektorým z nich aj vy?


Nenechávajte si ruku položenú na radiacej páke

Toto je jednoznačne zlozvyk číslo jeden. Ruka na radiacu páku manuálnej prevodovky nepatrí. Nie je to opierka, ale mechanická súčasť vozidla, ktorou vodič ovláda radiacu skriňu. Poškodenie v tomto prípade hrozí najmä z dlhodobého hľadiska.

Možno sa vám zdá, že ruka na páke je statická, no aj drobné nerovnosti na ceste či brzdenie ňou môžu pohnúť dopredu či dozadu. V takom prípade zbytočne často dochádza ku kontaktu radiacej vidlice a rotujúcej radiacej objímky. To sa môže negatívne prejaviť na povrchu vidlice, ktorá sa neprimeranou záťažou a častým trením zvykne zodrať.

Takto by radiaca vidlica vyzerať nemala 6 fotografií v galérii Takto by radiaca vidlica vyzerať nemala

Okrem toho treba v tomto prípade myslieť aj na bezpečnosť. Dve ruky na volante znamenajú v každom prípade lepšiu šancu na zvládnutie problematického manévra. Okrem nákladov na výmenu komponentov prevodovky vám teda ruka na volante miesto radiacej páky môže v konečnom dôsledku ušetriť ešte väčší balík peňazí, v najhorších prípadoch dokonca aj život.


Neodkladajte si nohu na spojkový pedál

Hneď po ruke na radiacej páke je tento zlozvyk pravdepodobne najzávažnejším. Vodičovi sa síce môže zdať, že jeho ľavá noha na spojkový pedál prakticky nevyvíja žiadny tlak, no nie vždy to tak je. Problém nastáva najmä v nových autách, kde spojkový pedál zaberá aj vo vyšších polohách.

Manuálna prevodovka síce je lacnejšia, no nesprávnym používaním sa vie poriadne predražiť 6 fotografií v galérii Manuálna prevodovka síce je lacnejšia, no nesprávnym používaním sa vie poriadne predražiť

Akákoľvek nerovnosť, zmena jazdného smeru či zrýchľovanie a brzdenie totiž môžu mať na nohu šoféra vplyv. Stačí nepatrný tlak a na rad prichádza absolútne zbytočné opotrebovávanie spojkovej lamely. Mimochodom, spojka vyskladaná z kvalitných komponentov by mala vydržať prinajmenšom 100 000 kilometrov. Tento návyk však môže jej životnosť výrazne znížiť.


Nestojte na spojke so zaradenou rýchlosťou na semafore

Pokiaľ viete, že sa istý čas nebudete hýbať, radšej si rýchlosť na semafore vyraďte. Ak je to možné, pokojne tento postup využívajte aj pri pomalých dopravných zápchach. V prípade, že nezvyknete používať neutrál a radšej si nevyraďujete, zbytočne namáhate vypínacie ložisko spojky.

Spojka: Ako funguje a čo sa na nej často kazí?

Spojka sa na aute nezvykne pokaziť často a jej opotrebenie je postupné, keď však zlyhá, poriadne skomplikuje vodičovi život. Pozrite sa, ako jazdiť, aby vydržala čo najdlhšie.

Ide o rotujúci komponent, ktorý má na starosti dočasné odpájanie motora od spojky. Zbytočnou záťažou sa tento element opotrebováva a časom môže začať vydávať nepríjmené zvuky. Naviac, cena tohto komponentu sa v závislosti od typu vozidla pohybuje aj v desiatkach eur a to bez započítania ceny práce automechanika.


Nestojte na spojke na kopci

Rozbiehanie na kopci je nočnou morou aj pre mnohých dlhoročných vodičov. Pri nesprávnom postupe je doslova fackou pre spojkovú lamelu. To, že ste sa rozbehli nešetrne, spoznáte podľa štipľavého zápachu v aute. Pôvod má práve v spomínanej lamele, ktorá sa pri veľkej záťaži zvykne prehriať.

V kopci si viete pomôcť aj v starších vozidlách - stačí použiť ručnú brzdu 6 fotografií v galérii V kopci si viete pomôcť aj v starších vozidlách - stačí použiť ručnú brzdu

Ako tomu predísť? Pravdepodobne najlepším pomocníkom je funkcia Hill Hold, ktorou disponujú mnohé moderné vozidlá. Na kopci vás auto samo podrží a brzdy uvoľní až keď sa začnete rozbiehať. Zúfať však nemusia ani majitelia starších vozidiel, funkciu moderného asistenta perfektne supluje ručná brzda. Keď pocítite, že auto sa jemne pohne dopredu, odbrzdite ju a rozbehnete sa bez zbytočnej extra záťaže pre spojku a prevodovku.


Nepoužívajte plný plyn pri nízkych otáčkach

Jazda na veľmi nízkych otáčkach síce na prvý pohľad vyzerá lákavo, no má množstvo negatívnych dopadov na pohonné ústrojenstvo. Výrazné sú najmä v kombinácii s manuálnou prevodovkou. Na samočinnej motor podtočíte ťažšie - v prípade potreby si skriňa podradí.

Časovaná bomba v aute: Dvojhmotový zotrvačník

Výmene zotrvačníka sa pri mnohých dnešných autách už nedá vyhnúť, jeho cena je však mimoriadne vysoká. Oplatí sa preto jazdiť tak, aby vydržal čo najdlhšie.

Manuál však prináša väčšie riziko. Vodiči majú tendenciu dať plyn na podlahu aj keď momentálne agregát beží na nízkych otáčkach. V každom prípade by ste si však najskôr mali podradiť. Ak motor takýmto spôsobom podtáčate často, trpí okrem iných komponentov najmä dvojhmotový zotrvačník. Jeho výmena je z finančného hľadiska mimoriadne náročná.

Pozor na nízke otáčky! Nezoderte si nimi motor

Časté vytáčanie motora obvykle znamená skrátenie jeho životnosti. Nevhodné sú však aj nízke otáčky, ak sa skombinujú s výraznejším stláčaním plynu a prípadne aj so súčasnou mimoriadne nízkou teplotou.


Uvoľňujte spojku rýchlo

V tomto prípade treba nájsť kompromis medzi jazdným komfortom a šetrným prístupom ku spojke. Samozrejme, netvrdíme, že treba preraďovať tak, aby vám auto doslova skákalo vpred - v tom prípade sa neznižuje len komfort, ale aj životnosť pohonného ústrojenstva. Spojku však netreba púšťať ani príliš pomaly.

Prítlačný kotúč (vľavo), lamela (vpravo), vypínacie ložisko (v strede) a montážny prípravok na vystredenie lamely 6 fotografií v galérii Prítlačný kotúč (vľavo), lamela (vpravo), vypínacie ložisko (v strede) a montážny prípravok na vystredenie lamely

Ak tak robíte, predlžujete čas, kedy je prítlačný disk v nedokonalom kontakte so spojkovou lamelou. V praxi to znamená asi toľko, že lamelu deriete úplne zbytočne a tým aj skracujete životnosť spojke. Napadli vám aj ďalšie zlozvyky? Podeľte sa s nimi v diskusii.


K spracovaní tejto témy nás inšpriroval tím stojaci za videokanálom Engineering Explained. Pravidelne ho sleduje viac než milión odberateľov a nájsť sa na ňom dá množstvo ďalších zaujímavých odpovedí na problémy, reálne i hypotetické, ktoré vodičov každodenne trápia a zaujímajú. Jedinou nevýhodou je fakt, že rozumieť mu budú len anglicky hovoriaci čitatelia.


Najnovšie články
Civic Type R: Opäť najrýchlejší v triede

Vzhľad britského elektrického SUV sa podľa šéfdizajnéra značky zásadne nebude meniť, rošáda nečakaná ani technické parametre.

Jaguar I-Pace: Sériovka už vo Frankfurte

Kúpou auta s nižšou spotrebou možno v konečnom dôsledku ušetriť aj tisíce eur. Je tento parameter dôležitý aj pre vás? Pozrite si prehľad 68 obľúbených áut...

Najobľúbenejšie u nás: Reálna spotreba 68 áut

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na utorok 25. apríla 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Na výstavisko Incheba sa chystá dovedna 46 značiek, ktoré okrem množstva odhalení lokálneho významu pripravia aj jeden európsky debut.

Bratislavský Autosalón: Hlavné premiéry

Majiteľom moderných SUV sa často vyčíta, že napriek väčšej svetlej výške ich vozidlá do terénu berú len sporadicky. Tento vodič Slovensku ukázal,...

Slovák za volantom Fiatu zatienil off-roady

Do predaja ide legendárny predchodca typu Hummer H1, ktorý pochádza z roku 1992. Jeho vojenskú minulosť pripomína najmä kamufláž.

Nového pána si hľadá armádny Humvee
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×