Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Hyundai i30: Mieri medzi najlepších

Tretia generácia kompaktu získava body kvalitne pôsobiacim interiérom, pružným benzínovým motorom i dobre naladeným podvozkom.
40 24 príspevkov 15.03.2017 / Marek Pokrývka

Kórejské automobilky prešli v ostatných rokoch obrovskými pokrokmi. Momentálne uvádzajú na trh produkty, ktoré sú úplne inde než ich predchodcovia z minulej dekády. Predsudky musia ísť bokom. Dnešné vozidlá značiek Hyundai a Kia sú stopercentne schopné konkurovať európskym súperom a nie je to žiadna náhoda. Ich vývoj totiž vo veľkej miere prebieha na starom kontinente.

Hyundai i30 tretej generácie vo verzii 1.4 T-GDI DCT Style 40 fotografií v galérii Hyundai i30 tretej generácie vo verzii 1.4 T-GDI DCT Style

Tento fakt bol viackrát zdôraznený pri premiére tretej generácie typu i30 a výrobca ho opätovne spomenul počas januárovej jazdnej prezentácie. Z nej sme si odniesli prevažne pozitívne dojmy. No komplexné zhodnotenie sme si nechali až na konfrontáciu novinky so slovenskou realitou, teda na domáci test. Tomu sme podrobili dobre vybavenú verziu 1.4 T-GDI s dvojspojkovou prevodovkou.

Originálna karoséria s kvalitným vnútrom

Vzhľadu tohto kompaktu sme sa venovali už viackrát. Subjektívne názory na jeho krásu sa rôznia, ale nemožno mu uprieť dávku originality. To platí najmä pre prednú časť. V nej sa objavila tzv. kaskádová maska chladiča, ktorú dopĺňajú zamračené svetlomety a šikmé pásy diód v nárazníku. Zadná časť pôsobí vcelku konvenčne. Zaujme však šírkou, ktorú zvýrazňujú nápadné odrazky.

Zadná časť kórejského hatchbacku pôsobí vcelku konvenčne 40 fotografií v galérii Zadná časť kórejského hatchbacku pôsobí vcelku konvenčne

Reflektory í-tridsiatky môžu kompletne pozostávať z LED stavebnice. Po zapnutí nielen dobre vyzerajú, ale poskytujú kvalitnú osvetlenie a dobre fungujú v adaptívnom diaľkovom režime. Špeciálnu pochvalu chceme udeliť systému osvetľovania zákrut. V tomto smere i30 funguje snáď najlepšie na trhu, pri vytočených kolesách dávajú diódy temným miestam vnútri oblúka skutočne štedrú dávku žiarenia.

Hyundai i30: V hľadáčiku Volkswagen Golf

PRVÁ JAZDA Kórejský kompakt sa v trhovom rebríčku posunul opäť vyššie. Zaujal nás najmä odhlučnením a spoluprácou turbomotora s dvojspojkou.

Testované vozidlo bolo odeté do tmavohnedého laku, ktorý kontrastoval s jemne leštenými sedemnásťpalcovými kolesami a viacerými pochrómovanými prvkami. Línie samotnej karosérie však tento odtieň trochu skrýval. Hyundai vyzeral pomerne konzervatívne aj zvnútra, kde mala jednoznačnú nadvládu čierna. Verzie disponujúce dvojfarebným interiérom nám do očí padli podstatne lepšie. No kým konkrétne vyhotovenie je vecou vkusu, kvalitne pôsobiaci interiér je v tretej generácii celoplošným artiklom.

Spracovanie kabíny typu i30 v nás zanechalo dojem kvality 40 fotografií v galérii Spracovanie kabíny typu i30 v nás zanechalo dojem kvality

V našom prípade tu zohralo rolu polokožené čalúnenie, ale oslovili nás aj plasty s príjemným povrchom. Iba v spodnej časti kabíny konštruktéri siahli po tvrdších dielcoch. No všetko správne lícuje a nič nevŕzga, čo prispieva k akustickej pohode. Kvalitné odhlučnenie sme chválili už v minulosti. Test nás v tomto názore utvrdil, okrem tlmeného zatvárania dverí sa nám páčila zvuková izolácia podvozka i pohonnej jednotky. Problémom nie je ani aerodynamika vo vyššom tempe.

Slušné miesto pre pasažierov i batožinu

Posádka sa môže okrem nízkej úrovne hluku tešiť aj na slušnú ponuku miesta. Hyundai i30 patrí v tomto smere medzi tých lepších zástupcov nižšej strednej triedy, aj keď na výrobcom avizovanú špičku segmentu to nevidíme. Najmä pre vodiča so spolujazdcom je vzduchu dostatok. Zadné partie interiéru také štedré nie sú, ale vyše 180-centimetrovému pasažierovi zostáva malá rezerva pred kolenami i nad hlavou.

Oceniť musíme odkladacie priestory, najmä delené priečinky v predných dverách. Do nich sa bez problémov zmestí 1,5-litrová fľaša a viacero ďalších drobností. Plusový bod si zaslúži tiež centrálne schránka určená pre bezdrôtové nabíjanie telefónu, slušný objem má aj lakťová opierka.

Batožinový priestor s dvojitým dnom má objem 395 litrov 40 fotografií v galérii Batožinový priestor s dvojitým dnom má objem 395 litrov

Batožinovým priestorom so základným objemom 395 l patrí Hyundai i30 spomedzi konkurencie k tým najlepším. Ani za 1 301 litrov dostupných po sklopení zadných sedadiel sa nemusí hanbiť. Operadlá síce nejdú do úplnej roviny, ale vďaka dvojitému dnu netvoria s podlahou kufra schod. Príjemným prvkom sú „dvierka“ určené na prevoz dlhších predmetov.

Prepĺňaný štvorvalec vyniká elasticitou

Pod kapotou nami skúšaného vozidla sídlil agregát 1.4 T-GDI. V ponuke kórejského výrobcu ide o novinku, ktorá v nás po prvej skúsenosti zanechala dobré dojmy. Test v slovenských podmienkach ich potvrdil. Špičková motorizácia hatchbacku výborne sadne, je totiž veľmi pružná a zároveň kultivovaná. Svojou hospodárnosťou však nejaké rekordy netrhá.

Špičková motorizácia kórejskému hatchbacku výborne sadne 40 fotografií v galérii Špičková motorizácia kórejskému hatchbacku výborne sadne

Prepĺňaný benzínový štvorvalec dosahuje maximálny výkon 103 kW (140 k) a krútiaci moment 242 Nm. Štandardne sa kombinuje so šesťstupňovým manuálom, no v našom prípade bola jeho partnerom dvojspojka so siedmimi stupňami. Počas prvej jazdy sa nám táto kombinácia páčila viac. Hustejšie naskladané stupne totiž prispievajú k elasticite motora, ktorou skutočne vyniká. Najlepšie sa cíti v strednom pásme. Najmä tu pružne reaguje a autu prepožičiava nadpriemernú dynamiku.

Podľa papiera kompakt s týmto srdcom zrýchli na stovku za 9,2 sekundy, ale subjektívne by sme tipovali menej. Rolu v tom zohrala dobre pracujúca prevodovka DCT. Tá radí hladko a pomerne svižne, no rýchlosť nie je jedinou silnou stránkou tejto kombinácie. Vyniká tiež veľmi kultivovaným chodom a tichou prevádzkou. V interiéri pohonnú jednotku viac počuť iba pod záťažou.

Dvojspojková prevodovka radí hladko a pomerne svižne 40 fotografií v galérii Dvojspojková prevodovka radí hladko a pomerne svižne

Oficiálne údaje spomínajú pri agregáte 1.4 T-GDI aj peknú spotrebu, no v reálnych podmienkach sú čísla už tradične vyššie. Pri mestskej prevádzke sme normovanú hodnotu 6,4 l/100 km preliezli o rovný liter. Na diaľnici si agregát vypýtal ešte tri deci navyše, jazda na okresných cestách znamenala 5,8-litrový výsledok. Vzhľadom na parametre ide z hľadiska hospodárnosti o priemer.

Výborné brzdy a dobre naladený podvozok

Už pri prvej jazde sme chválili posun, ktorý sa odohral v podvozkových partiách. Jazdnými vlastnosťami nás tretia generácia typu i30 prekvapila. Test naše dojmy potvrdil, oproti predchodcovi je novinka v tomto smere o úroveň vyššie. Pod pozitívne pocity sa podpísal rad zmien.

Kompakt má v prvom rade strmšie riadenie, ktoré lepšie reaguje na pokyny vodiča a prezrádza aj nejaké informácie o dianí na ceste. Dynamické nasadenie mu teda nesmrdí. No ešte lepšie sa s ním vyrovnávajú brzdy: hatchback zastavujú s prekvapujúcou vervou a pre špičkový motor sú výborné súperom. Problém sme nemali ani s dávkovaním ich účinku. No samozrejme, základným stavebným kameňom dobrého správania sa na ceste je podvozok využívajúci vo všetkých verziách viacprvkovú zadnú nápravu.

Pruženie aj s najväčšími diskami slušne filtruje nerovnosti 40 fotografií v galérii Pruženie aj s najväčšími diskami slušne filtruje nerovnosti

V porovnaní s predchodcom je Hyundai naladený tuhšie. Jeho smerová stabilita sa posunula o kus ďalej, aj na zimných pneumatikách nám vozidlo predviedlo slušné schopnosti v zákrutách. Na limite sa prezentuje čitateľnou nedotáčavosťou. Komfort pričom nijak neutrpel, aj s najväčšími sedemnásťpalcovými diskami kolies sa pruženie dokáže vyrovnať s mnohými nerovnosťami. Tie menšie výborne maskuje. Väčšie trochu cítiť, ale ich filtrovanie je na kompakt ozaj slušné.

Testované auto malo na účte 24 440 eur

Štandardný cenník typu i30 štartuje na čiastke 14 490 eur. No keďže slovenský importér naň ponúka celoplošný 1 500-eurový bonus, reálny základ je tesne pod 13-tisíc. Za túto sumu možno dostať 1,4-litrovú atmosféru s manuálnou prevodovkou a vybavením Classic. V našom prípade bola reč o opačnom konci ponuky, čo odrážali aj čísla uvedené na jeho účte.

Po zarátaní zľavy stál nami skúšaný kompakt asi 23-tisíc 40 fotografií v galérii Po zarátaní zľavy stál nami skúšaný kompakt asi 23-tisíc

Za najsilnejší motor a úroveň Style zaplatia zákazníci bežne 20 690 eur, pričom odtiaľto sa možno ešte posunúť niekoľkými príplatkami. Napríklad dvojspojka stojí 1 850 eur navyše. Testované auto malo okrem nej metalízu a bezpečnostný balík obsahujúci adaptívny tempomat, čo vyústilo do čiastky 24 440 eur. Po zarátaní zľavy je to asi 23-tisíc. Nie je to práve málo, v porovnaní s minulosťou sa ceny posunuli o niečo vyššie a dorovnávajú mnohých konkurentov.

Viacerých súperov sa podarilo preskočiť

V ostatných rokoch predviedli kórejské automobilky veľký progres. Náskok zavedených súperov však už len nezmenšujú, ale viacerých sa im podarilo preskočiť. Hyundai i30 momentálne mieri medzi najlepších zástupcov nižšej strednej triedy. Tretia generácia kompaktu získava body na viacerých frontoch, svieži dizajn krútiaci sa okolo kaskádovej masky chladiča je len začiatkom.

Celoplošné vylepšenie typu Hyundai i30 má aj druhú stránku 40 fotografií v galérii Celoplošné vylepšenie typu Hyundai i30 má aj druhú stránku

Hatchback nás oslovil kvalitne pôsobiacim interiérom, ktorý vyniká svojou akustickou stránkou. Okrem toho si nás získal pružným benzínovým motorom. Oceniť musíme tiež dobre naladený podvozok, jeho jazdné vlastnosti sa posunuli o úroveň vyššie pri zachovaní slušného komfortu. No celoplošné vylepšenie vozidla má aj druhú stránku. Odrážajú ho totiž ceny, dnes už o nejakých veľkých náskokoch oproti konkurencii nemôže byť reč. Za dospelé auto sa platia dospelé peniaze...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 353 cm3
Max. výkon
103 kW/140 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
242 Nm
pri otáčkach
1 500-3 200/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 340 mm
Šírka
1 795 mm
Výška
1 455 mm
Rázvor náprav
2 650 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 313 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 388 kg
Užitočná hmotnosť
462 kg
Celková hmotnosť
1 850 kg
Objem batožinového priestoru
395/1 301 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,5 l/100 km
Mesto - počas testu
7,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,7 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
125 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 14 490 €
Základná cena verzie
od 22 540 €
Cena testovaného exemplára
24 440 €

Najnovšie články
Civic Type R: Opäť najrýchlejší v triede

Vzhľad britského elektrického SUV sa podľa šéfdizajnéra značky zásadne nebude meniť, rošáda nečakaná ani technické parametre.

Jaguar I-Pace: Sériovka už vo Frankfurte

Kúpou auta s nižšou spotrebou možno v konečnom dôsledku ušetriť aj tisíce eur. Je tento parameter dôležitý aj pre vás? Pozrite si prehľad 68 obľúbených áut...

Najobľúbenejšie u nás: Reálna spotreba 68 áut

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na utorok 25. apríla 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Na výstavisko Incheba sa chystá dovedna 46 značiek, ktoré okrem množstva odhalení lokálneho významu pripravia aj jeden európsky debut.

Bratislavský Autosalón: Hlavné premiéry

Majiteľom moderných SUV sa často vyčíta, že napriek väčšej svetlej výške ich vozidlá do terénu berú len sporadicky. Tento vodič Slovensku ukázal,...

Slovák za volantom Fiatu zatienil off-roady

Do predaja ide legendárny predchodca typu Hummer H1, ktorý pochádza z roku 1992. Jeho vojenskú minulosť pripomína najmä kamufláž.

Nového pána si hľadá armádny Humvee
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×