Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Päť vecí, ktoré netreba robiť v novom aute

Kúpa automobilu je veľkou udalosťou. Po absolvovaní všetkých úradných úkonov sa vodiči často tešia na to, ako svojmu stroju dajú poriadne do tela. To je však veľká chyba. Čo zlé ešte nevedomky robíme novým vozidlám?
6 80 príspevkov 14.03.2017 / Filip Kadlečík

Keď človek kupuje automobil, očakáva, že aspoň nejaký čas sa do servisu nedostane a vozidlo bude fungovať ako hodinky. Ak sa náhodou prihodí niečo zlé, dôvera v konkrétny model či značku okamžite klesá. Nemusí to však byť len chyba tátoša. Príčinou je často nevhodný prístup vodiča.

Kto by sa netešil na prvé naštartovanie nového stroja... Ešte predtým by ste sa však mali uistiť, že budete rešpektovať týchto päť bodov 6 fotografií v galérii Kto by sa netešil na prvé naštartovanie nového stroja... Ešte predtým by ste sa však mali uistiť, že budete rešpektovať týchto päť bodov

Najmä ak automobil preberáte s doslova nulovým nájazdom, treba k nemu aspoň niekoľko stoviek kilometrov pristupovať ako v rukavičkách. Počas zábehu totiž ešte komponenty agregátu nie sú stopercentne zohraté a takpovediac si na seba musia “zvykať”.

V praxi to znamená, že po opustení výrobnej haly nemusí byť napríklad povrch piestov dokonale rovný, mikroskopické nerovnosti sa zvyknú uhladiť až po niekoľkých stovkách kilometrov. To isté platí o množstve ďalších prvkov pohonnej jednotky. Ich prvotnú spoluprácu môže poznačiť aj rozťahovanie v dôsledku zahriatia motora či dôsledné premazanie.

Detailný návod: Čo robiť pri kúpe a predaji auta?

Kúpa alebo predaj nového či ojazdeného vozidla sa spája s určitými povinnosťami. Stres vyvoláva situácia, ak motorista nevie, aké doklady bude potrebovať. Ponúkame detailný prehľad dokladov...

Negatívny vplyv nešetrného zábehu sa pritom môže prejaviť až po tisícoch odjazdených kilometrov. Existuje niekoľko činností, ktoré vozidlá s väčším nájazdom zvládajú ľavou zadnou, no nové môžu nenávratne poškodiť. Pätica bodov zhŕňa najrizikovejšie z nich. Snažte sa im vyhnúť za každú cenu.


 1. Nedávajte plynový pedál úplne na podlahu

 Na začiatku používania vozidla sa treba vyhýbať spodnej polohe plynového pedálu. Vysoký tlak vo valcoch môže poškodiť ich steny i povrch piestov. Na vine sú už spomínané mikroskopické nerovnosti, ktoré nedokážu úplne eliminovať ani dnešné pokročilé výrobné procesy.

Plynový pedál na podlahe znamená pre nový agregát extrémnu záťaž 6 fotografií v galérii Plynový pedál na podlahe znamená pre nový agregát extrémnu záťaž

V prípade, že sú nedostatočne obrúsené, sa pod veľkým tlakom môžu nárazovo odlomiť a na trecích plochách zanechať drobné šrámy. Tie síce samé o sebe veľa neplechy nenarobia, no z dlhobého hladiska môžu viesť k nerovnomernému opotrebovaniu spaľovacej komory či piestnych krúžkov.

Ako dobrý príklad môže slúžiť superšportový Nissan GT-R. Ak by ste prelúskali jeho manuál, zistili by ste, že Japonci počas prvých 500 kilometrov neodporúčajú plynový pedál stláčať na viac než 50 %. Dôvodom je správny zábeh motora, ktorý na oplátku zaručuje udávané výkonnostné parametre vozidla.


 2. Nevytáčajte motor do červených čísel

 S nerovnomerným opotrebovávaním pohyblivých častí agregátu súvisí aj bod číslo dva. Neodporúča sa motor vytáčať do červenej zóny. Ba čo viac, napríklad v spomínanom športovom Nissane by ste prvých 500 kilometrov mali otáčky držať pod hranicou 3 500 ot./min.

Agregát musí pri zábehu pracovať v spodnom spektre otáčok, vo všeobecnosti sa odporúča nepresiahnuť 3 500 až 4 000 ot./min 6 fotografií v galérii Agregát musí pri zábehu pracovať v spodnom spektre otáčok, vo všeobecnosti sa odporúča nepresiahnuť 3 500 až 4 000 ot./min

Samozrejme, táto hranica sa odlišuje od motoru k motoru. Vo všeobecnosti ale platí, že extrémne vysoké čísla na otáčkomeri vozidlu v zábehu skôr uškodia, než pomôžu. Vyhnete sa tak chybám súvisiacim so spaľovacou komorou, piestmi či piestnymi krúžkami.


 3. Obmedzte používanie tempomatu

 Množstvo ľudí si pod ideálnym zábehom agregátu predstavuje dlhú pokojnú cestu, kde motor beží v úzkom spektre otáčok a v podstate bez väčšej záťaže. To však tiež nie je úplne ideálne. Pre čerstvo poskladanú pohonnú jednotku je dôležité, aby pracovala v širokom rozpätí otáčok. Stále však treba myslieť na to, aby neboli príliš vysoké.

Nehoda Octavie: Chyba tempomatu či vodiča?

Tragická nehoda Octavie zaujala veľké zahraničné médiá. Tempomat vozidla mal byť pokazený a auto nekontrolovateľne zrýchlovať. Nám však na tomto prípade z motoristického hľadiska nesedí hneď niekoľko...

Práve z toho dôvodu sa aspoň počas prvej tisícky kilometrov neodporúča prílišné využívanie tempomatu. Auto sa úspešne a správne zabehne vďaka meniacemu sa zaťaženiu a otáčkam agregátu. Rozličné podmienky práce motora sú absolútnym základom - mechanické pohyblivé časti si vďaka nim sadnú oveľa lepšie.

Tempomat je počas prvej tisícky kilometrov tabu - jazda na dlhšie vzdialenosti pri tých istých otáčkach pohonnému ústrojenstvu neprospieva 6 fotografií v galérii Tempomat je počas prvej tisícky kilometrov tabu - jazda na dlhšie vzdialenosti pri tých istých otáčkach pohonnému ústrojenstvu neprospieva

Napríklad japonská Honda sa netají tým, že ešte pred nainštalovaním do športového modelu NSX pohonné jednotky absolvujú zábeh rovnajúci sa 240 km v laboratórnych podmienkach. Základom pritom je rôznorodé zaťaženie agregátu, rozličná úroveň jeho otáčok a limit nastavený na 4 000 ot./min. Dôvodom je fakt, že Honda chce športiak klientovi odovzdať tak, aby ho okamžite mohol naplno vyskúšať na pretekárskom okruhu.


 4. Eliminujte cesty na krátke vzdialenosti

 V tomto prípade nie je reč o desiatkach kilometrov, ale o vzdialenostiach, ktoré sa bez problémov dajú prejsť aj pešo. Ak s autom prejdete kilometer či dva a následne ho odstavíte, motor sa s najväčšou pravdepodobnosťou ani nestihol zahriať a pohyblivé komponenty pohonného ústrojenstva nebudú dôsledne premazané.

Krátke jazdy: Málo známy ničiteľ akumulátora

Pri nízkych teplotách sa v aute aktivuje viacero opatrení na zabezpečenie dostatočného napätia v palubnej sieti. Náhlych výpadkov vybraného elektropríslušenstva sa preto netreba zľaknúť.

Extrémne krátke cesty nie sú práve “zdraviu prospešné” ani v prípade zabehnutých vozidiel, no v čerstvo zmontovaných autách je hrozba ešte oveľa väčšia. Ohrozené sú pritom opäť najmä trecie plochy či diely, ktoré sa navzájom dotýkajú a na správne fungovanie potrebujú byť premazané olejom.


 5. Nepreťažujte automobil a vyhýbajte sa ťahaniu ťažkého nákladu

 Tento bod je z pohľadu motorizácie zhodný s jednotkou v našom zozname. Pri vyššej záťaži treba logicky využívať vyšší výkon agregátu, čo so sebou často prináša zvýšené otáčky či plyn stlačený takmer až na podlahu. Tentokrát sú však v hre aj iné faktory.

Ak je to možné, počas zábehu sa vyhýbajte ťahaniu ťažkých prívesov 6 fotografií v galérii Ak je to možné, počas zábehu sa vyhýbajte ťahaniu ťažkých prívesov

Pri jazde na novom automobile treba myslieťa na fakt, že úplne nezabehnutá nie je len pohonná jednotka, ale napríklad aj brzdy či pneumatiky. Tie počas prvých kilometrov tak isto nemajú rovnaký účinok, ako po dosiahnutí istého nájazdu. Brzdy zvyknú reagovať o niečo vlažnejšie a pneumatiky zasa môžu ľahšie stratiť trakciu.


K spracovaní tejto témy nás inšpriroval tím stojaci za videokanálom Engineering Explained. Pravidelne ho sleduje viac než milión odberateľov a nájsť sa na ňom dá množstvo ďalších zaujímavých odpovedí na problémy, reálne i hypotetické, ktoré vodičov každodenne trápia a zaujímajú. Jedinou nevýhodou je fakt, že rozumieť mu budú len anglicky hovoriaci čitatelia.


Najnovšie články
BMW: Británia musí brať do úvahy obavy firiem

Prémiová divízia koncernu Toyota ohlásila debutanta pre šanghajský autosalón originálnou trojrozmernou grafikou.

Odvážne SUV Lexus NX čaká omladenie

Bugatti Chiron sa často pasuje do úlohy kráľa automobilového priemyslu. Doteraz ho do tejto úlohy stavali predovšetkým ohromujúce technické parametre...

Bugatti Chiron: Takto ľahko dosiahne 351 km/h

Po takmer dvojmesačnej prestávke sa obnovili rokovania o mzdách, keď rozhodca ministerstva práce rozlúskol dilemu o tom, ktoré z dvoch odborových organizácií...

Vo VW Slovakia sa obnovilo kolektívne vyjednávanie

Budúca generácia á-osmičky dostane obrovskú masku chladiča, interiér vychádzajúci z konceptov Q8 a údajne aj motor 5.0 V10 TDI.

Nové Audi A8: Vlajková loď prezradená

Posledné roky Seatu boli skutočne divokou jazdou. Automobilka sa však našťastie odrazila od dna a jej finančná situácia sa neustále zlepšuje. Firme by malo...

Budúcnosť Seatu: Veľké SUV aj elektromobilita

Ktosi s bujnou fantáziou a prebytkom peňazí zmenil luxusné kupé na špeciál, ktorý by pokojne zvládol rolu v známom filme Mad Max.

Šialené: Bentley ako armádny off-road
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×