Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jazdené BMW X1: Veľký pozor na motor

Prvá generácia najmenšieho SUV z Mníchova tvarmi akoby nestarla, od jej premiéry pritom uplynulo už osem rokov. Pod karosériou však skrýva vážny problém. Pozrite sa, na čo si dať pozor pri kúpe jazdeného exempláru.
13 8 príspevkov 04.03.2017 / Redakcia AUTO BILD

BMW patrí na poli SUV k najdôležitejším hráčom, no v nižšej strednej triede napriek tomu dlho zástupcu nemali. Typ X1 prišiel na scénu až v roku 2009, takmer 15 rokov potom, čo sa predstavila Toyota RAV4, považovaná za zakladateľa tejto triedy. Aj napriek časovému sklzu si však našiel dostatok fanúšikov a dnes jazdí po cestách už i jeho druhá generácia. Tentoraz sa však ešte vrátime k prvej sérii.

BMW X1 sDrive 18d 13 fotografií v galérii BMW X1 sDrive 18d

BMW X1 prvej generácie, fabrikou označované kódom E84, debutovalo v roku 2009 a v katalógu zostalo až do roku 2015. Jeho technickým základom je platforma, ktorú zdieľa s vtedajším kombi radu 3 (E91) a tiež s o čosi väčším súrodencom X3 (E83). Rozmermi sa však obe vozidlá líšia len minimálne a skutočný rozdiel medzi nimi je skôr v úrovni výbavy.

Na konci minulej dekády ešte neboli módne trendy, presadzujúce rôzne karosárske štýly aj v tomto segmente ani zďaleka také silné ako dnes. BMW X1 je preto, podobne ako väčšina ďalších SUV, k dispozícii v jedinej verzii – ako štvordverové kombi s výklopným vekom batožinového priestoru.

Jazdené BMW X1: Problémom je motor

Na jeseň minulého roku debutovalo nové BMW X1, ceny staršej generácie by preto mohli čochvíľa príjemne klesnúť. Podľa skúseností je to skvelé auto, na jednu vec si ale treba dať pozor.

Ako je na tom najmenšie mníchovské SUV s bezpečnosťou preverilo Euro NCAP v roku 2012 na modeli X1 xDrive 20d. Výsledkom bolo najvyššie päťhviezdičkové hodnotenie, ako výsledok ochrany dospelých cestujúcich na úrovni 87 % a detí 86 percent. Drobné rezervy sa ukázali pri zaťažení lýtok vodiča a spolujazdca ako i vodičovho hrudníka. Len priemerná však bola ochrana ich krku pri náraze zozadu.

BMW X1 sDrive 18d (E84, r.v. 2011)
Výroba – typ E84: 03/2009 – 06/2015, model sDrive 18d: 10/2009 – 06/2015
Motor
vznetový radový štvorvalec/vpredu pozdĺžne
Ventily/vačkové hriadele
4 na valec/2
Zdvihový objem
1 995 cm³
Maximálny výkon
105 kW (143 k) pri 4 000 1/min
Maximálny krútiaci moment
320 Nm pri 1 500 1/min
Maximálna rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
9,9 s
Prevodovka/poháňané kolesá
manuálna šesťstupňová/zadné
Rázvor náprav
2 760 mm
Rozmery d/š/v
4 454/1 798/1 545 mm
Objem batožinového priestoru
420 – 1 350 l
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť
1 590/440 kg

Pri nástupe na trh bol typ X1 dostupný so šiestimi motormi – zážihovým trojlitrovým šesťvalcom pre model xDrive28i (190 kW/258 k) a vznetovým dvojlitrovým štvorvalcom naladeným na rôzne úrovne výkonu v modeloch sDrive18d (105 kW/143 k), xDrive18d (105 kW/143 k), sDrive20d (130 kW/177 k), xDrive20d (130 kW/177 k) a xDrive23d (150 kW/204 k).

O rok neskôr, v marci 2010, sa ponuka rozšírila o dva ďalšie zážihové motory. Pribudol dvojlitrový štvorvalec v modeli sDrive18i (110 kW/150 k), aj nová výkonová verzia trojlitrového šesťvalca pre model xDrive25i (160 kW/218 k). Dôležitým vylepšením bola aj úprava brzdového systému, ktorá odstránila jeho horšie reakcie v prípade, ak boli vlhké kotúče.

BMW X1 sDrive 18d 13 fotografií v galérii BMW X1 sDrive 18d

Väčšina motorov štandardne spolupracovala so šesťstupňovými manuálnymi prevodovkami, alternatívou k nim bol automat s rovnakým počtom stupňov. Všetky agregáty s výkonom vyše 147 kW (200 k) mali štandardne pohon všetkých kolies (xDrive), menej výkonné sa sériovo kombinovali len s pohonom zadnej nápravy (sDrive).

Test BMW X1 xDrive 25d: Najsilnejší naftový dvojliter

Relatívne malé BMW X1 verzus neskutočne nadopovaný dieselový dvojliter s dvoma turbami. Ako to môže dopadnúť?

Prvá výraznejšia modernizácia typu X1 prišla na rad v roku 2011. Na tvary karosérie nemala vplyv, no zmenila sa technika. Modely so zadným pohonom dostali štandardne systém jazdnej stability DSC, navigácia bola obohatená o vyhodnocovanie dopravných správ a zlepšilo sa aj odhlučnenie kabíny od motorového priestoru, zvlášť pri modeloch so vznetovým motorom.

Pribudli aj úplne nové modely, sDrive20d EfficientDynamics Edition, so vznetovým dvojlitrom, orientovaný na úspornú a ekologickú prevádzku ako aj sDrive20i (135 kW/184 k), xDrive20i (135 kW/184 k) a xDrive28i (180 kW/245 k), všetky poháňané dvojlitrovým zážihovým motorom, prepĺňaným dvojvstupovým (twin scroll) turbodúchadlom.

BMW X1 sDrive 18d 13 fotografií v galérii BMW X1 sDrive 18d

Posledné rozširovanie ponuky pohonných jednotiek nasledovalo v roku 2012. V katalógu po ňom pribudli modely sDrive35i, poháňaný zážihovým trojlitrovým šesťvalcom prepĺňaným dvojvstupovým turbodúchadlom (135 kW/184 k), sDrive16d (85 kW/116 k) a xDrive25d (160 kW/218 k).

Druhá modernizácia typu X1 sa odohrala až krátko pred ukončením výroby, v roku 2014. Zahŕňala aj drobné omladenie vzhľadu, čo znamenalo najmä mierne preštylizovaný predný nárazník, nové tvary diskov kolies a tiež rozšírené možnosti farebných kombinácií.

BMW X1 sDrive 18d 13 fotografií v galérii BMW X1 sDrive 18d

BMW X1 si získalo priazeň zákazníkov predovšetkým vďaka jazdným vlastnostiam. Vyznačuje sa tiež skvelou dynamikou, zvlášť v spojení s prepĺňanými zážihovými šesťvalcami. Tieto modely sa však už ako nové predávali len vo veľmi malých počtoch, a tak sú medzi jazdenými exemplármi o to zriedkavejšie.

Test BMW X1 xDrive18d: Najmenší z rodu X

Najmenší často býva terčom posmechu. V prípade BMW X1, ako základného stupňa SUV modelov z Bavorska, nie je na šikanovanie žiadny dôvod. Napriek istým kompromisom je to bavorák ako hrom.

Oveľa početnejšie, a to s výrazným náskokom, sú modely poháňané vznetovým štvorvalcom. Úplne najpredávanejší bol sDrive 18d (105 kW/143 k), s pohonom iba zadných kolies. Jeho pozitívom je motor s vysokým krútiacim momentom, dovoľujúci pomerne dynamickú jazdu pri priaznivej spotrebe paliva, v bežnej premávke dosahujúcej okolo 6 l/100 km.

Kto ale očakáva typický motor BMW, s vysokou kultúrou chodu a spontánnou reakciou na pohyb plynového pedálu, bude sklamaný. Má drsný zvuk a tiež len málo kultivovaný chod. Vozidlá vyrobené po auguste 2011 sú na ale tom o čosi lepšie, pretože vtedy začala fabrika montovať akustický kryt motorového priestoru.

BMW X1 sDrive 18d 13 fotografií v galérii BMW X1 sDrive 18d

Modely s pohonom len zadnej nápravy mávajú pochopiteľne nižšiu spotrebu. Dokázal to i dlhodobý test magazínu AUTO BILD, kde xDrive18d so štyrmi poháňanými kolesami v dlhodobom priemere spotreboval približne o pol litra nafty na 100 km viac, než sDrive18d s rovnakým motorom, no pohonom iba zadných kolies.

Od tvarovo podobného súrodenca X3, postaveného na rovnakej platforme, sa X1 odlišuje najmä o čosi menšími rozmermi. Prejavili sa hlavne objemom batožinového priestoru, keď X1 má v základe 420 litrov, konštrukčne spriaznené kombi 3 Touring má 460 l a X3 má až 480 l. Aj X1 však ponúka možnosť nastavovania sklonu operadiel zadných sedadiel podľa potreby, aj ich sklápanie v pomere 40:20:40.

Typické problémy

Podľa štatistík zo staníc technickej kontroly vyhodnocujúcich tretiu prehliadku, po siedmich rokoch od prihlásenia, patrí X1 prvej generácie k mimoriadne spoľahlivým automobilom. Žiadne iné rovnako staré SUV nemá menší počet závad ako ono. Najpočetnejším nedostatkom podľa tohto prieskumu bol stranovo nevyvážený účinok ručnej brzdy.

BMW X1 sDrive 18d 13 fotografií v galérii BMW X1 sDrive 18d

Pri pravidelných technických prehliadkach sa však len ťažko ukážu všetky potencionálne problémy. Asi najvýraznejšou slabinou typu X1 je motor, vznetový štvorvalec N47, a to bez ohľadu na jeho výkonovú verziu. Všetky kusy, vyrobené do 1. septembra 2013, majú totiž problémy s neúmerne sa naťahujúcimi rozvodovými reťazami.

Test BMW X1 xDrive20d: Vychytané muchy

Najmenší zástupca radu BMW X prešiel nenápadným dizajnovým faceliftom, ktorý však zahŕňal zopár významných zmien v technike.

Keď už je problém vypuklejší, upozorňujú naň aj indície ako drhnúce zvuky pri voľnobehu, či šelesty po studenom štarte. Kto bude tieto náznaky ignorovať, riskuje roztrhnutie reťaze a tým takmer isté zničenie v podstate celého agregátu. Mnoho motorov však opravil výrobca v rámci záruky, či dokonca dobrej vôle, preto treba dôkladne preveriť servisnú históriu každého jedného exempláru.

BMW X1 sDrive 18d 13 fotografií v galérii BMW X1 sDrive 18d

Ďalším rizikovým komponentom vznetového štvorvalca sú vstrekovače. Približne po 200 000 kilometroch sa u nich často začnú prejavovať netesnosti čo možno spoznať aj podľa zápachu unikajúceho paliva, či typického zvuku. Na výmenu si treba pripraviť približne 500 eur za kus.

V chladnom počasí zvykne popri tom vŕzgať panoramatická strecha. Môže byť aj netesná, odporúča sa preto tečúcou vodou, napríklad v autoumyvárni, preveriť jej stav. Komplikácie môže spôsobiť aj lístie, či nečistoty, ktoré upchajú odvodné štrbiny a kanály.

Testovaný exemplár

V našom teste sme sa tento krát bližšie pozreli na model X1 sDrive 18d, ktorý bol podľa dokladov po prvýkrát zaregistrovaný v júni 2011. Podľa počítadla prejdenej vzdialenosti, zasa doteraz najazdil 118 000 kilometrov. Aktuálna cena auta je 11 900 eur.

BMW X1 sDrive 18d 13 fotografií v galérii BMW X1 sDrive 18d

Oplatí sa?

BMW X1 je priam ukážkovým autom podľa štatistík TÜV, tie však, ako obvykle vôbec nemusia poukazovať na skutočné riziká. Tým je najmä vznetový štvorvalec a zvlášť jeho rozvod. Spozornieť treba predovšetkým vtedy, ak sa z neho po studenom štarte ozve chrastenie, či šelest. Rizikové sú predovšetkým exempláre vyrobené do septembra 2013, preto treba veľmi pozorne preveriť históriu auta.

BMW X1 sDrive 18d (E84, kód motora N47 D20 C), r.v. 2011
Orientačné ceny náhradných dielov*
Olejový filter
18,79
Vzduchový filter
40,37
Palivový filter
47,38
Kabínový filter
35,71
Kladky drážkovaného remeňa príslušenstva
128,46
Chladič chladiacej kvapaliny
201,94
Dvojhmotový zotrvačník
786,72
Spojka
804,52
Predný brzdový kotúč
63,05
Zadný brzdový kotúč
84,67
Predné brzdové obloženie (sada)
134,96
Zadné brzdové obloženie (sada)
67,13
Ložisko predného kolesa (vrát. náboja)
167,48
Ložisko zadného kolesa (vrát. náboja)
-
Predný tlmič pruženia
164,73
Zadný tlmič pruženia
116,82
*bez nákladov na servisné práce

Najnovšie články
Civic Type R: Opäť najrýchlejší v triede

Vzhľad britského elektrického SUV sa podľa šéfdizajnéra značky zásadne nebude meniť, rošáda nečakaná ani technické parametre.

Jaguar I-Pace: Sériovka už vo Frankfurte

Kúpou auta s nižšou spotrebou možno v konečnom dôsledku ušetriť aj tisíce eur. Je tento parameter dôležitý aj pre vás? Pozrite si prehľad 68 obľúbených áut...

Najobľúbenejšie u nás: Reálna spotreba 68 áut

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na utorok 25. apríla 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Na výstavisko Incheba sa chystá dovedna 46 značiek, ktoré okrem množstva odhalení lokálneho významu pripravia aj jeden európsky debut.

Bratislavský Autosalón: Hlavné premiéry

Majiteľom moderných SUV sa často vyčíta, že napriek väčšej svetlej výške ich vozidlá do terénu berú len sporadicky. Tento vodič Slovensku ukázal,...

Slovák za volantom Fiatu zatienil off-roady

Do predaja ide legendárny predchodca typu Hummer H1, ktorý pochádza z roku 1992. Jeho vojenskú minulosť pripomína najmä kamufláž.

Nového pána si hľadá armádny Humvee
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×