Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Renault Scénic: Pre mladú rodinu

Štvrtá generácia francúzskeho MPV nás zaujala dizajnom i sériovými dvadsaťpalcovými kolesami. Aké je toto príťažlivé rodinné vozidlo v praxi?
44 19 príspevkov 03.03.2017 / Marek Pokrývka

Pred vyše dvomi desaťročiami sa Renault rozhodol nafúknuť Mégane a dať mu do vienka viac každodennej použiteľnosti. Stal sa tak pionierom minivanov nižšej strednej triedy. Jeho produkt sa neskôr zbavil označenia východiskového typu a v segmente sa postupne stal pojmom ako formálne samostatný Scénic. No technických príbuzenských vzťahov sa automobil nezbavil.

Renault dal štvrtej generácii typu Scénic atraktívne tvary 44 fotografií v galérii Renault dal štvrtej generácii typu Scénic atraktívne tvary

Keďže predvlani priniesla francúzska značka do sveta štvrtú generáciu svojho kompaktu, uvedenie jeho objemnejšieho súrodenca bolo len otázkou času. Svetový debut si odbil v Ženeve. Koncom minulého roka sme sa s ním zoznámili osobne počas medzinárodnej prezentácie, teraz prišiel čas na plnohodnotný test. Aké je nové MPV v slovenskej praxi? Zisťovali sme to za volantom verzie Bose, ktorá mala pod kapotou špičkový naftový motor a dvojspojkovú prevodovku.

Spoza volantu o triedu väčšie auto, vzadu naopak

Scénic už pri premiére zaujal svojim dizajnom. Keďže pri minivanoch hrá zvyčajne prvé husle praktická stránka, málokedy sú adeptmi na súťaže krásy. Renault sa to však rozhodol zmeniť. Štvrtej generácii tohto typu dal do vienka originálne tvary, ktorým nemožno uprieť veľkú dávku atraktivity. Vo vzhľade pritom zohrali zásadnú rolu štandardné dvadsaťpalcové kolesá.

Veľké disky prispievajú k príťažlivému vzhľadu minivanu 44 fotografií v galérii Veľké disky prispievajú k príťažlivému vzhľadu minivanu

MPV môže disponovať diódovými svetlami s dravým pohľadom, má výrazné blatníky a zlomenú spodnú líniu okien. Zaujímavo pôsobí aj vďaka peknému oblúku strechy. Ten sa začína ďaleko vpredu, kapota je extrémne krátka. Vzdialené čelné sklo vytvára dojem vzdušnosti. Podporujú ho delené A-stĺpiky, ktoré neobmedzujú výhľad. Spoza volantu pôsobí Scénic ako o triedu väčšie auto.

Nový Renault Scénic útočí dizajnom

Kompaktné francúzske MPV šokovalo štandardnými dvadsaťpalcovými ráfikmi s unikátnymi pneumatikami.

No pocity sú jedna vec, aká je skutočnosť? Vpredu naozaj slušná. Výrobca siahol po veľkých kreslách, na ktorých je dostatok priestoru vo všetkých smeroch. Bežne vysoký vodič a spolujazdec sa tu dokáže posadiť naozaj pohodlne. Ale v zadnej časti kabíny sa táto situácia neopakuje, ponuka miesta je na rodinný automobil podpriemerná. Testovaný minivan tu pôsobí naopak ako o kategóriu nižšie vozidlo. Mnohé hatchbacky sú na tom lepšie, dokonca aj zo segmentu B. Dôvodov je viacero.

Stolíky obmedzujú priestor pre nohy zadných pasažierov 44 fotografií v galérii Stolíky obmedzujú priestor pre nohy zadných pasažierov

Vzadu sa sedí vyššie i vzpriamenejšie než je štandardom. Napriek tomu sa bežne vysoký človek oprie o stropné čalúnenie, čo možno dať čiastočne za vinu presklenej streche. No hlavným problémom sú nohy. Pre tie neponúka Scénic ktovieako veľa miesta, obmedzuje ho mohutnosť predných kresiel. Zlomovým bodom sú však výklopné stolíky ponúkané v rámci mnohých balíkov vybavenia. V zatvorenom stave ich masívna plastová konštrukcia výrazne prekáža kolenám a po otvorení ich má dospelý rovno medzi nimi. Dokumentuje to dôraz na využitie detskou posádkou.

Poteší objemným kufrom i odkladacími priestormi

Renault tu nesiahol po trojici rovnocenných sedadiel. Prednosť dostalo rozumnejšie usporiadanie 2+1 rozdelené v pomere 60:40, pričom k dispozícii sú iba dva úchyty Isofix na krajných pozíciách. Jednotlivé časti sedačiek možno samostatne posúvať. Pri dospelých pasažieroch to ale nedáva zmysel, pohyb celkom dopredu by znamenal nutnosť amputácie nôh.

Batožinový priestor ponúka v základe objem 506 litrov 44 fotografií v galérii Batožinový priestor ponúka v základe objem 506 litrov

Reálne využitie posúvania na zväčšenie batožinového priestoru tak nevidíme. Prispieva k tomu aj fakt, že jeho kubický tvar ponúkajúci v základe 506 litrov je dostatočný aj na dovolenkový náklad. Palec hore dávame nízko položenej nakladacej hrane. Tá je blízko dvojitého dna kufra, pričom po sklopení zadných sedadiel vzniká takmer dokonalá rovina. K dispozícii je potom 1 554 l. Mimochodom, na zloženie operadiel stačí jednoduché tlačidlo. O všetko ostatné sa postará mechanizmus.

Okrem pomerne objemnej zadnej časti poteší Scénic aj odkladacími priestormi. Tých je skutočne dosť, dovedna majú mať až 63 litrov. Slušnú časť z toho tvorí veľká zásuvka pred spolujazdcom. Drobností sa do nej zmestí veľa, no pri obsadenom sedadle je problém ju poriadne otvoriť. Koliduje s kolenami pasažiera. Zmiešané pocity sme mali aj z lakťovej opierky, konkrétne možnosti jej posúvania. Veľký praktický význam podľa nás nemá. Oceňujeme však bohatú priestorovú nádielku v jej vnútri: obsahuje tri samostatné priestory, držiaky na dva poháre a jeden otvorený priečinok.

Do zásuvky pred spolujazdcom sa zmestí veľa drobností 44 fotografií v galérii Do zásuvky pred spolujazdcom sa zmestí veľa drobností

Odhliadnuc od praktickej stránky je MPV zvnútra klasickým zástupcom značky. Renault tu použil rovnaké základné komponenty ako pri väčšine svojich produktov z ostatných rokov. Nájdeme tu teda známy multimediálny systém R-Link 2 s vertikálne orientovaným displejom, digitálny prístrojový panel, výklopný head-up displej či ovládač jazdných režimov Multi-Sense.

Diesel nás oslovil dynamikou i kultivovanosťou

Testovaný automobil mal hlboko pod kapotou uloženú vrcholnú techniku špecifikovanú skratkou Energy dCi 160 EDC. Možno ju rozložiť na známy 1,6-litrový vznetový štvorvalec s dvomi turbodúchadlami a najvyšším výkonom 118 kW (160 k), ktorému sekunduje šesťstupňová dvojspojková prevodovka. Krútiaci moment s maximom 360 Nm posiela výhradne na predné kolesá.

Motor je uložený hlboko pod extrémne krátkou kapotou 44 fotografií v galérii Motor je uložený hlboko pod extrémne krátkou kapotou

Tento pohonný reťazec už dobre poznáme, aj v type Scénic pracuje k našej všeobecnej spokojnosti. Jeho silnou stránkou je subjektívna dynamika. Pocitovo by sme povedali, že stovku zvládne MPV skôr než za papierový čas 10,7 sekundy. Môže za to aj svižné prehadzovanie stupňov. Samočinný mechanizmus však pri bežnej jazde niekedy váha, výnimkou nie je ani občasné trhnutie.

Test Renault Espace: Ani ryba, ani rak

Francúzi kompletne prekopali svoj veľký rodinný automobil a vytvorili z neho (ne)dokonalý crossover spájajúci segmenty MPV a SUV.

Naftový motor nás oslovil svojou kultivovanosťou. Na izolácii motora evidentne konštruktéri urobili kus práce, v bežných podmienkach je jeho charakteristický zvuk dobre potlačený. No s mierou odhlučnenia pohonnej jednotky kontrastujú ďalšie ruchy. Vo vyšších rýchlostiach sa objavuje aerodynamický hluk od spätných zrkadiel, v interiéri sme okrem toho jasne počuli aj zimné pneumatiky.

Vo vyšších rýchlostiach sú spätné zrkadlá trochu hlučnejšie 44 fotografií v galérii Vo vyšších rýchlostiach sú spätné zrkadlá trochu hlučnejšie

Keďže skúšaný vznetový štvorvalec už poznáme, o jeho apetíte sme mali dobrú predstavu. Prax nám predpoklady potvrdila. S nejakými piatimi litrami v meste nerátajte, my sme tesne preliezli sedmičku. Na diaľnici klesla spotreba na 6,5 l/100 km. Na vidieckych cestách bol diesel tradične najhospodárnejší, dosiahli sme tam výsledok 4,9 litra. Vzhľadom na parametre ide o akceptovateľné čísla.

Nadrozmerné papuče zvláda MPV celkom solídne

Scénic spôsobil pri premiére veľké prekvapenie, automobilka totiž fešácke dvadsaťpalcové disky zahrnula do jeho sériového vybavenia. Nič menšie naň nemontuje. Okamžite to vyvolalo obavy z komfortu jazdy: dvadsiatky sú v nižšej strednej triede čosi nevídané a v štandarde už vôbec nie. Napriek tomu sa žiaden apokalyptický „kostitras“ v tomto prípade nekoná.

Dvadsaťpalcové ráfiky majú obutie vyvinuté len pre Scénic 44 fotografií v galérii Dvadsaťpalcové ráfiky majú obutie vyvinuté len pre Scénic

Francúzsky minivan svoje nadrozmerné papuče zvláda celkom solídne. Na kvalitnejšom asfalte nespôsobujú žiadne problémy, popasujú sa aj s mnohými menšími nerovnosťami. Väčšie defekty na ceste však už vozidlo vedia dostať do úzkych. Otrasy od kolies v interiéri cítiť i počuť, nejeden súper z rodinného segmentu je komfortnejší. No mnohými očakávaná katastrofa to nie je.

K akceptovateľnej úrovni pohodlia prispelo obutie. Automobilka rátala s takýmito veľkými ráfikmi už od počiatku, preto nemusela siahnuť po nejakých gumených nálepkách. V blatníkoch vytvorili konštruktéri dosť miesta na použitie pneumatík s rozumným profilom. Renault si len pre MPV nechal vyvinúť špeciálny variant 195/55 R20, vďaka ktorému sa netreba báť ani vyliezť na nejaký ten obrubník.

MPV má presné riadenie, no jazdnými vlastnosťami neohúri 44 fotografií v galérii MPV má presné riadenie, no jazdnými vlastnosťami neohúri

Minca však má aj druhú stranu, ktorou sú jazdné vlastnosti. Na tomto fronte Scénic štvrtej generácie neohúri. Má síce pomerne presné riadenie a tuhšie naladené pruženie, vďaka ktorému sa karoséria v zákrutách nakláňa len málo, no vinou úzkych gúm dokáže vozidlo rýchlo stratiť prehľad o situácii na ceste. Pomerne skoro sa objavuje nedotáčavosť. Východiskový hatchback Mégane so sedemnástkami jazdí pod plynom lepšie, pričom zároveň kvalitnejšie filtruje nerovnosti. Podvozkový charakter minivanu je teda jednoznačne daňou za krásu.

Špičkové vybavenie, motor a príplatky: 31 810 eur

Slovenský importér značky Renault zakotvil základnú cenu typu Scénic tesne pod hranicou 17-tisíc. V našom prípade boli čísla podstatne vyššie, okrem vrcholnej úrovne Bose sa pod to podpísala aj špičkový motor. Pri danej kombinácii možno hovoriť o minimálnej cene 27 890 eur. Toto vybavenie je celkom bohaté, okrem iného obsahuje LED svetlomety, navigáciu či výkonnú audiosústavu.

Testovaný exemplár minivanu mal na účte viacero príplatkov 44 fotografií v galérii Testovaný exemplár minivanu mal na účte viacero príplatkov

Spomínaná čiastka ešte nebola finálna. Testovaný exemplár mal na účte viacero príplatkov, extra peniaze si predajca vypýtal za panoramatickú strechu, head-up displej, kožené čalúnenie aj dva balíky obsahujúce napríklad vyhrievané predné sedadlá, sledovanie mŕtveho uhla, zadnú kameru či parkovacieho asistenta. Výsledná suma 31 810 eur tak už slušne preliezla 30-tisícovú úroveň.

Hlavný problém sme mali s priestorom vzadu

Štvrtá generácia typu Scénic útočí dizajnom. Francúzska automobilka postavila MPV, ktoré v segmente jednoznačne patrí medzi tie najatraktívnejšie. Okrem iného na to konštruktéri využili štandardné dvadsaťpalcové disky kolies. Tie nespôsobili mnohými očakávanú katastrofu na poli komfortu, podvozok sa s nimi dokáže slušne vyrovnať. Pohodlnejších súperov však nájdeme viacero. Renault stráca aj jazdnými vlastnosťami, takže krása si v tomto prípade vyžiadala svoju daň.

V segmente patrí francúzske MPV medzi tie najatraktívnejšie 44 fotografií v galérii V segmente patrí francúzske MPV medzi tie najatraktívnejšie

Dvadsiatky sú teda akceptovateľné a nakoniec sa neukázali ako hlavný problém príťažlivej novinky. Ten sme mali s vnútorným priestorom. Teda aspektom, ktorý zvyčajne pri autách tejto kategórie chválime. Na kompaktný minivan je vzadu miesta málo. Bez výklopných stolíkov a presklenej strechy to bude nepochybne lepšie, ale na triedne rekordy môže Renault zabudnúť. Určený je najmä pre mladú rodinu. Tá zväčša nemá rozpočet na špičkové verzie, napriek nesporným kvalitám testovaného motora jej teda skôr odporúčame výrazne dostupnejší benzín TCe 130 či naftu dCi 110.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 598 cm3
Max. výkon
118 kW/160 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
360 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 407 mm
Šírka
1 866 mm
Výška
1 645 mm
Rázvor náprav
2 734 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 539 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 614 kg
Užitočná hmotnosť
519 kg
Celková hmotnosť
2 133 kg
Objem batožinového priestoru
506/1 554 l
Objem palivovej nádrže
52 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,7 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,7 l/100 km
Mesto - počas testu
7,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
122 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 16 990 €
Základná cena verzie
od 27 890 €
Cena testovaného exemplára
31 810 €

Najnovšie články
Dieselgate: Bosch obvinený so štvrtou automobilkou

Bavorská automobilka má podľa kuloárnych informácií tendenciu vrátiť sa k výrobe dvojmiestneho roadsteru. Dočkáme sa ešte veľkého comebacku radu Z?

Znovuzrodenie legendy: Dočkáme sa BMW Z5?

Čítajte najpredávanejší motoristický magazín na Slovensku a tankujte zadarmo! AUTO BILD sa chce odmeniť novým predplatiteľom a ponúka hneď dve možnosti, vďaka...

Čítajte AUTO BILD a tankujte úplne zadarmo

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 27. mája 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Niektoré priestupky policajti riešia nekompromisne – uložia pokutu, alebo aj zadržia vodičský preukaz. Sú však aj prípady, kedy môžu situáciu riešiť tzv...

Bez pokuty: Čo policajt vie riešiť napomenutím?

Tesla Model S v konfigurácii P100D je dôstojným súperom aj pre superšportové vozidlá. Niet sa čomu diviť, že si trúfa aj na McLaren MP4-12C. Ako dopadne ich...

Šprint Tesly Model S P100D proti McLarenu

V žilách Subaru koluje z pohľadu motoristického nadšenca modrá krv získaná mnohými víťazstavmi v rely. Tentokrát však prím nehrajú pretekárske vlohy,...

Test Subaru Outback: Synonymum komfortu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×