Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Prvý test letných gúm: Lacná pneu prekvapila

Popredné európske autokluby na sklonku jari zverejňujú test letných pneumatík pre daný kalendárny rok. Nebolo tomu inak ani toho roku. Ako prvý prinášame tesť plášťov pre strednú triedu.
19 29 príspevkov 27.02.2017 / Soňa Zverková

Nemecký autoklub ADAC v spolupráci s rakúskym ÖAMTC a švajčiarskym TCS otestovali 31 letných pneumatík, 16 plášťov rozmeru 195/65 R15 (stredná trieda) a 15 modelov rozmeru 215/65 R16 (SUV).

Najvyššiu možnú známku s piatimi hviezdičkami opäť nezískala ani jediná pneumatika, no takmer štvrtina si vďaka priaznivým výsledkom brzdných testov na mokrej vozovke odniesla hodnotenie „zvlášť odporúčaná“. Spomedzi všetkých pneumatík prepadol len model Yokohama Geolandar, keďže pri brzdení úplne zlyhal.

Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC 19 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC

Ako prvý prinášame test najrozšírenejšieho rozmeru v strednej triede s rýchlostným indexom „V“ (do 240 km/h). Všetky renomované značky si odniesli hodnotenie „zvlášť odporúčaná“. Prekvapivo sa medzi zvučnými menami Pirelli, Bridgestone, Continental či Goodyear vynímal aj poľský plášť Esa-Tecar, ktorý sa v doterajších testoch nachádzal skôr na chvoste tabuliek. Žiadna z piatich menovaných značiek nevykazuje výraznejšie slabiny, z radu vystupuje iba Continental s vynikajúcimi vlastnosťami na mokrom povrchu. Práve pre nedostatky za mokra sa na poslednom mieste umiestnil model od GT Radial s hodnotením „neodporúčaná“.

Zmena: Takto sa zbavíte zadarmo starých pneu

Zrejme málokto vie o výrazných zmenách v zákone o odpadoch, ktorý sa dotýka každého motoristu aj autoservisu. Po novom totiž musia všetky servisy, pneuservisy aj predajne odoberať staré gumy...

Ako testujú ÖAMTC a ADAC

Rakúsky klub so svojimi partnermi prediskutuje a stanoví testované rozmery podľa viacerých kritérií, predovšetkým podľa trhovej sily značky a situácie na trhu. Cieľom je podchytiť čo najväčšie cenové rozpätie, od lacných až po prémiové značky. Všetky pneumatiky majú podľa európskeho systému označovania vlastnosti za mokra triedy A, B alebo C a všetky modely musia byť na trhu voľne dostupné.

Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC 19 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC

Pneumatiky sa nakupujú vo viacerých etapách a na rôznych miestach, aby sa zabezpečilo, že ide skutočne o sériové produkty. Z každého modelu sa v piatich rôznych predajniach nakúpi celkovo 28 pneumatík z každého modelu a pred zverejnením výsledkov sa nakúpia ďalšie systémom náhodného výberu. Ak klub odhalí pokus o podvod s upravenými pneumatikami, model z testu vylúči.

Akvaplaning: Nečakané riziko na mokrej ceste

Ak je na ceste vrstva vody, auto môže dostať akvaplaning a stať sa úplne neovládateľné. Pozrite sa, ako naň správne zareagovať, či ešte lepšie, ako sa mu vyhnúť.

Modely sa radia podľa celkovej známky z jednotlivých disciplín a sú hodnotené známkami od 0,5 do 5,5. Ak niektorá pneumatika v testovaných disciplínach nezíska hodnotenie „zvlášť odporúčaná“ (známka horšia ako 2,5), celkové hodnotenie sa orientuje podľa najhoršej známky. V prípade, že viaceré pneumatiky získajú rovnakú celkovú známku, značky sú usporiadané abecedne. Z hľadiska spotrebiteľa platí, že najvhodnejší je model, ktorý vo všetkých disciplínach vykázal vyvážené vlastnosti. Inými slovami, vynikajúce výsledky v niektorých disciplínach nemôžu vykompenzovať nedostatky v iných.

ÖAMTC a ADAC označia pneumatiky jednou až piatimi hviezdičkami a hodnotením: vynikajúca, zvlášť odporúčaná, odporúčaná, podmienene odporúčaná a neodporúčaná. Výnimkou je rýchla jazda, v ktorej môže pneumatika uspieť, obmedzene uspieť alebo neuspieť.

zdroj: ÖAMTC / ADAC 19 fotografií v galérii zdroj: ÖAMTC / ADAC

Podrobný prehľad jednotlivých pneumatík

Pirelli Cinturato P1 Verde

Pirelli Cinturato P1 Verde 19 fotografií v galérii Pirelli Cinturato P1 Verde

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,1
  • Mokro: 2,0
  • Hlučnosť: 2,9
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,3
  • Odolnosť: 1,5
  • Celková známka: 2,1
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Pirelli ponúka pneumatiku s vyváženými vlastnosťami na suchom aj mokrom povrchu a nízkou hlučnosťou. Známku za test na mokrom povrchu zhoršila väčšia náchylnosť k priečnemu aquaplaningu. V prospech Pirelli určite hovorí aj vynikajúca odolnosť voči opotrebovaniu, ktorú prekonali iba oveľa horšie hodnotené značky Vredestein a Michelin.


Bridgestone Turanza T001

Bridgestone Turanza T001 19 fotografií v galérii Bridgestone Turanza T001

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 1,7
  • Mokro: 2,1
  • Hlučnosť: 3,4
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 1,9
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 2,2
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Vyvážený a mimoriadne úsporný plášť z Poľska zaujal najmä výbornými vlastnosťami na suchom povrchu, i keď známka za mokrý povrch môže konkurovať víťazovi testu. V porovnaní s Pirelli je však oveľa hlučnejší a menej odolný. Práve slabšia odolnosť posunula Bridgestone na druhé miesto, keďže váha tejto kategórie je rovnaká ako váha testu na suchom povrchu.


Continental ContiPremiumContact 5

Continental ContiPremiumContact 5 19 fotografií v galérii Continental ContiPremiumContact 5

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 1,8
  • Mokro: 1,9
  • Hlučnosť: 3,1
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,4
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 2,2
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC:

Záver ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Continental sa spolu s plášťami Bridgestone a Goodyear delia o druhé miesto, vzhľadom na rovnakú známku sú zoradené abecedne. Vyvážený Continental dosiahol veľmi dobrú známku na suchom aj mokrom povrchu, podobne ako u predchádzajúcej značky to bola najmä horšia odolnosť, ktorá ho posunula na striebornú priečku.


Goodyear EfficientGrip Performance

Goodyear EfficientGrip Performance 19 fotografií v galérii Goodyear EfficientGrip Performance

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 1,6
  • Mokro: 2,1
  • Hlučnosť: 3,5
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 1,9
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 2,2
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Vyvážený a úsporný Goodyear zaujal predovšetkým výkonmi na suchom povrchu, no osvedčil sa aj za mokra, kde v žiadnej z testovaných vlastností nevybočil z radu. Na druhú priečku ho odsunula slabšia odolnosť a vyššia hlučnosť.


Esa-Tecar Spirit 5 HP

Esa-Tecar Spirit 5 HP 19 fotografií v galérii Esa-Tecar Spirit 5 HP

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,5
  • Mokro: 2,3
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,0
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 2,5
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

O prekvapenie tohtoročného testu sa postarala najlacnejšia pneumatika spomedzi všetkých 31 testovaných modelov. Poľský Esa-Tecar je vyvážený na mokrom aj suchom povrchu, relatívne úsporný a so slušnou odolnosťou voči opotrebovaniu. Plášť si odnáša pomyselnú bronzovú medailu a zároveň uzatvára pole pneumatík so záverečnou známkou „zvlášť odporúčaná“.


Dunlop Sport BluResponse

Dunlop Sport BluResponse 19 fotografií v galérii Dunlop Sport BluResponse

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 1,5
  • Mokro: 2,6
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 1,9
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 2,6
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Dunlop síce dosiahol medzi letnými pneumatikami tohto rozmeru suverénne najlepší výsledok na suchom povrchu, dôležitým faktorom pre výslednú známku je však celková vyváženosť vlastností plášťa. Mierne nedostatky sa prejavili na mokrom povrchu, predovšetkým v súvislosti s handlingom a bočnou stabilitou. A práve známka za mokra bola dôvodom pre horšie výsledné odporúčanie.


Nokian Line

Nokian Line 19 fotografií v galérii Nokian Line

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,2
  • Mokro: 2,6
  • Hlučnosť: 3,5
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,3
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 2,6
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Nokian sa o miesto delí s Dunlopom a rovnako ako v jeho prípade sa pod horšie výsledné hodnotenie podpísali mierne slabiny na mokrom povrchu, najmä o niečo dlhšia brzdná dráha a horší handling. V porovnaní s víťazom testu tohto rozmeru je aj o niečo hlučnejší.


Vredestein Sportrac 5

Vredestein Sportrac 5 19 fotografií v galérii Vredestein Sportrac 5

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,6
  • Mokro: 2,8
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,0
  • Odolnosť: 1,0
  • Celková známka: 2,8
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Vredestein rozhodne zaujal mimoriadnou odolnosťou, ktorú prekonal iba Michelin. V jeho prospech hovorí aj slušná úspornosť, no ani jedna z týchto predností nedokázala vykompenzovať horšie výsledky na suchom povrchu ani mierne slabiny za mokra (priečny aquaplaning a bočná stabilita).


Aeolus PrecisionACE2 AH03

Aeolus PrecisionACE2 AH03 19 fotografií v galérii Aeolus PrecisionACE2 AH03

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,5
  • Mokro: 2,2
  • Hlučnosť: 3,1
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,5
  • Odolnosť: 3,0
  • Celková známka: 3,0
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Relatívne neznáma čínska značka ako jediná reagovala na suchom povrchu horšie než na mokrom. Pneumatika v rámci tohto rozmeru dosiahla najhoršie hodnotenie z hľadiska spotreby paliva, no nadol ju poslala najmä slabá odolnosť voči opotrebovaniu, ktorú prekonal iba Maxxis na predposlednom mieste rebríčka.


Kumho Ecowing ES01 KH27

Kumho Ecowing ES01 KH27 19 fotografií v galérii Kumho Ecowing ES01 KH27

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,3
  • Mokro: 2,7
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 1,8
  • Odolnosť: 3,0
  • Celková známka: 3,0
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Veľmi úsporný model z Číny sa osvedčil na suchom povrchu, za mokra sa jeho Achillovou pätou stal priečny aquaplaning a handling. Podobne ako u predchádzajúceho čínskeho kolegu aj jeho hodnotenie poškodila slabá odolnosť voči opotrebovaniu, ktorú prekonal iba Maxxis na predposlednom mieste rebríčka.


Michelin Energy Saver+

Michelin Energy Saver+ 19 fotografií v galérii Michelin Energy Saver+

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 1,9
  • Mokro: 3,0
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 1,8
  • Odolnosť: 0,5
  • Celková známka: 3,0
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Úspornosť ani najlepšia odolnosť spomedzi všetkých testovaných plášťov oboch rozmerov nedokázali vykompenzovať výraznú nevyváženosť vlastností pneumatiky z dielne zvučného mena. Nevyváženosť sa prejavila výborným výsledkom testu na suchom povrchu na jednej strane, no slabinami na mokrom (handling a bočná stabilita) na strane druhej.


Sava Intensa HP

Sava Intensa HP 19 fotografií v galérii Sava Intensa HP

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,2
  • Mokro: 3,0
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,1
  • Odolnosť: 1,5
  • Celková známka: 3,0
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Francúzska Sava podobne ako Michelin ponúka úspornú a odolnú pneumatiku, no s vyváženosťou vlastnosti je to o čosi horšie. Na mokrom povrchu zvládla priečny aj pozdĺžny aquaplaning, v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi však zápasila s brzdnou dráhou, bočnou stabilitou a predovšetkým handlingom.


Semperit Comfort-Life 2

Semperit Comfort-Life 2 19 fotografií v galérii Semperit Comfort-Life 2

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,9
  • Mokro: 3,0
  • Hlučnosť: 3,4
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 1,8
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 3,0
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Semperit je síce úsporný, odolný aj vyvážený, jazdné vlastnosti sú však v porovnaní s lepšie umiestnenými konkurentami horšie. Jeho najväčšou slabinou na mokrom povrchu sa stal handling, za ktorý získal horšiu známku než Sava. Podobne ako spomínaná Francúzka zaznamenal v teste dlhšiu brzdnú dráhu a horšiu bočnú stabilitu.


Hankook Ventus Prime3 (K125)

Hankook Ventus Prime3 (K125) 19 fotografií v galérii Hankook Ventus Prime3 (K125)

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 1,8
  • Mokro: 3,3
  • Hlučnosť: 3,0
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,2
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 3,3
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Pneumatika z Maďarska určite zaujala výborným výsledkom testu na suchom povrchu, no dôležitým faktorom je aj celková vyváženosť. O horšiu výslednú známku sa postarali slabiny na mokrom povrchu, najmä horší handling a dlhšia brzdná dráha.


Maxxis Premitra HP5

Maxxis Premitra HP5 19 fotografií v galérii Maxxis Premitra HP5

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 1,9
  • Mokro: 2,3
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,3
  • Odolnosť: 3,5
  • Celková známka: 3,5
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Čínsky Maxxis sa osvedčil na suchom aj mokrom povrchu, kde môže smelo konkurovať modelom na vyšších priečkach tabuľky. Problémom bolo jeho rýchle opotrebovanie. Práve najhoršia odolnosť spomedzi testovaných plášťov strednej triedy poslala Maxxis na predposledné miesto.


GT Radial Champiro FE1

GT Radial Champiro FE1 19 fotografií v galérii GT Radial Champiro FE1

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,9
  • Mokro: 4,0
  • Hlučnosť: 2,8
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 1,6
  • Odolnosť: 1,5
  • Celková známka: 4,0
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: podmienene odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

GT Radial určite patrí medzi najúspornejšie a najodolnejšie pneumatiky v celom teste, no mierne slabiny na suchom povrchu a najmä zlyhanie za mokra ho odsúdili na poslednú priečku tabuľky. Na mokrom povrchu totiž pohorel vo všetkých testovaných disciplínach, predovšetkým z hľadiska handlingu, brzdnej dráhy a priečneho aquaplaningu.


Najnovšie články
BMW: Británia musí brať do úvahy obavy firiem

Prémiová divízia koncernu Toyota ohlásila debutanta pre šanghajský autosalón originálnou trojrozmernou grafikou.

Odvážne SUV Lexus NX čaká omladenie

Bugatti Chiron sa často pasuje do úlohy kráľa automobilového priemyslu. Doteraz ho do tejto úlohy stavali predovšetkým ohromujúce technické parametre...

Bugatti Chiron: Takto ľahko dosiahne 351 km/h

Po takmer dvojmesačnej prestávke sa obnovili rokovania o mzdách, keď rozhodca ministerstva práce rozlúskol dilemu o tom, ktoré z dvoch odborových organizácií...

Vo VW Slovakia sa obnovilo kolektívne vyjednávanie

Budúca generácia á-osmičky dostane obrovskú masku chladiča, interiér vychádzajúci z konceptov Q8 a údajne aj motor 5.0 V10 TDI.

Nové Audi A8: Vlajková loď prezradená

Posledné roky Seatu boli skutočne divokou jazdou. Automobilka sa však našťastie odrazila od dna a jej finančná situácia sa neustále zlepšuje. Firme by malo...

Budúcnosť Seatu: Veľké SUV aj elektromobilita

Ktosi s bujnou fantáziou a prebytkom peňazí zmenil luxusné kupé na špeciál, ktorý by pokojne zvládol rolu v známom filme Mad Max.

Šialené: Bentley ako armádny off-road
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×