Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Octavia 1.0 TSI: Downsizing môže uspieť

Škoda Octavia s motorom 1.0 TSI vyvolala pri svojom spustení na trh asi toľko vášní, ako najnovší facelift českého bestselleru. Aké má silné a slabé stránky? Na zúbok sme sa jej pozreli v redakčnom teste.
33 108 príspevkov 22.02.2017 / Filip Kadlečík

Škoda Octavia je na Slovensku pojmom. Svedčia o tom nielen ulice plné týchto vozidiel, ale aj tisíce predaných kusov na konte mladoboleslavskej automobilky. Český výrobca svoj nosný model nedávno inovoval, no mnoho motoristov zatiaľ nevie prekúsnuť kontroverznú dizajnovú zmenu, ktorú modernizácia priniesla.

Na diaľnici ná auto potešilo spotrebou - čakali sme, že bude vyššia 33 fotografií v galérii Na diaľnici ná auto potešilo spotrebou - čakali sme, že bude vyššia

Práve preto sme sa v redakčnom teste na zúbok nedávno pozreli aj “poslednej peknej” Octavii - tej pred diskutovaným faceliftom. Na inovovanom bestselleri sme už síce jazdili, no kým sa dostane do showroomov, ubehne ešte nejaký ten piatok. Za to dosluhujúca verzia je stále dostupná, dokonca za zvýhodnenú cenu.

Do rúk sa nám dostal liftback v akčnom vyhotovení Joy. Pod jeho kapotou pracuje trojvalec s litrovým zdvihovým objemom. Ten je prinajmenšom tak kontroverzný, ako spomínaná modernizácia. Môže downsizing uspieť, alebo je jeho nekončiaca kritika opodstatnená?

Litrový trojvalec a manuál

Agregát 1.0 TSI nie je dielom českej automobilky. O jeho vývoj sa postarala materská spoločnosť Volkswagen. Vyskytuje sa naprieč celým koncernom, poháňa napríklad aj drobný VW Up!. Najväčšími autami, do ktorých sa montuje, sú s prehľadom Seat Ateca, Audi A3 či práve nami testovaná Škoda Octavia.

Príplatkové sú aj predné bi-xenónové svetlomety 33 fotografií v galérii Príplatkové sú aj predné bi-xenónové svetlomety

Konštruktéri Volkswagenu agregátu do vienka dali tri v rade za sebou usporiadané valce, zdvihový objem na úrovni 1,0 l a výrazný doping v podobe prepĺňania. Malý turbomotor na predné kolesá posiela 85 kW (115 k) a krútiaci moment na úrovni 200 Nm. Tento fakt ho stavia nad úroveň staršej jednotky 1.2 TSI, ktorá z väčšieho objemu vyžmýka len 81 kW (110 k) a 175 Nm.

Prvá jazda: Octavia prekvapila technológiami

PRVÁ JAZDA Spočiatku bola modernizácia Octavie vnímaná najmä prostredníctvom kontroverzného dizajnu predných svetlometov. Po prvých jazdných dojmoch sme sa však presvedčili o tom, že facelift prináša...

V našom prípade bola pohonná jednotka spriahnutá so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tá disponuje presnou kulisou a výborným odstupňovaním. Prvých päť prevodov je kratších, vďaka čomu ušetríte palivo v mestských či vidieckych podmienkach. Naproti tomu, šestka je pomerne dlhá a slúži na diaľničné plachtenie. Ak sa vám však nechce preraďovať, litrový trojvalček môžete mať aj v kombinácii so sedemstupňovým samočinným DSG.

Pohoda v kabíne

Samozrejme, s týmto agregátom sme už mali skúsenosti aj pred našim stretnutím s Octaviou 1.0 TSI Joy. Aj tak sme však k nemu spočiatku pristupovali rezervovane. Vo všeobecnosti totiž zvyčajne platí pravidlo, že väčší objem agregátu prispieva k lepšiemu jazdnému komfortu i jazdným vlasnostiam. V prípade tejto Octavie sa však zaužívané pravidlo obracia o 180 stupňov.

Škoda Octavia 1.0 TSI Joy 33 fotografií v galérii Škoda Octavia 1.0 TSI Joy

Aké sú vlastne kritériá pohodlnej jazdy, na ktoré má priamy vplyv agregát? S nadhľadom sa dá povedať, že ide hlavne o to, aby mal dostatočný výkon a aby bolo v kabíne ticho. Už po prvom naštartovaní sme zistili, že druhé kritérium tento motor pravdepodobne naplní. Po otočení kľúčika totiž motor bežiaci na voľnobežných otáčkach prakticky nepočujete.

Pozitívom je, že akustická kultivovanosť a dobrá protihluková izolácia sa prejavujú aj pri jazde. V meste o motore prakticky neviete, jeho fungovanie naznačuje len nepatrný zvukový prejav. Ešte väčšie prekvapenie sme zažili na diaľnici. V kabíne bolo komfortné ticho aj pri jazde rýchlosťou 130 km/h. Traja dospelí cestujúci s poriadnou dávkou batožiny v tomto ohľade malému trojvalcu nemali čo vyčítať.

Ak bohatý batožinový priestor využívate naplno často, siahnite radšej po väčšej kubatúre 33 fotografií v galérii Ak bohatý batožinový priestor využívate naplno často, siahnite radšej po väčšej kubatúre

Výraznejší hluk sa spod kapoty rynie len v prípade, že motoru šliapnete na krk. Vtedy malé trio naplno rozohrá trojvalcovú symfóniu. Mnohým sa tento zvuk z princípu nepáči, má ale niečo do seba. Vytáčať turbomotor do červených čísel však v každom prípade budete málokedy - výborný šesťkvalt vám umožní využívať danosti pohonnej jednotky aj v nizšom spektre otáčok.

Na stádo pod kapotou je spoľah

Prvé z dvoch spomínaných kritérii, teda dostatočný výkon, na papieri tento agregát taktiež spĺňa. Za všetko hovorí porovnanie s prvou generáciou Octavie. Najslabší benzínový radový štvorvalec využívajúci 8-ventilový rozvod OHV na prelome milénií na kolesá posielal 44 kW (60 k) a 120 Nm. Atmosférická zážihová jedna-šestka s rozvodom SOHC, ktorá predstavovala zlatú strednú cestu, ponúkala 74 kW (101 k) a 145 Nm.

Aj s 1.0 TSI je motorový priestor pomerne dosť zaplnený 33 fotografií v galérii Aj s 1.0 TSI je motorový priestor pomerne dosť zaplnený

Prepĺňaný trojvalec je od spomínaných agregátov výkonom poriadne ďaleko. Aj 1.6 MPI na neho stráca 11 kW (15 k), no hlavne 55 Nm krútiaceho momentu. Viac než 100 koňové stádo moderného trojvalca je cítiť aj na ceste. Motor je pri mestských a vidieckych rýchlostiach živý a jazdí sa s ním pohodlne.

Test Škoda Octavia Scout TDI DSG: Vrchol

Vrchol? Aký vrchol? Veď na špičke ponuky modelu Octavia predsa stojí Laurin&Klement! Scout má na to ale trochu iný názor. 

Problémom pritom nie je ani prebiehanie pomalších účastníkov cestnej premávky. Z jazdy na diaľnici sa agregátu vrásky taktiež nerobia. Aj preto sa nám zdá, že by mohol byť výbornou voľbou pre firmy. Obchodní cestujúci, či iné zamestnania vyžadujúce presuny v inak prázdnom aute, by mohli tichý a kultivovaný chod agregátu oceniť.

Samozrejme, tento motor z auta nespraví žiadnu pozemnú raketu. Na bežné jazdenie a presúvanie z bodu A do bodu B je však úplne dostatočný. Páči sa nám, že vďaka jeho pružnosti sa s ním dá jazdiť aj pomerne dynamicky. Daňou za športovú jazdu však bude vyššia spotreba. V bežných podmienkach vás však trojvalček nezruinuje.

Peňaženku vám nevyprázdni

Podľa oficiálnych parametrov Škody by si litrová Octavia mala v meste na 100 kilometrov prevádzky vypýtať 5,4 litra paliva. Mimo mestských komunikácií by spotreba dokonca mala klesnúť na hodnotu 3,9 l/100 km. V kombinovanej prevádzke by sa teda podľa Mladej Boleslavi mal liftback uspokojiť s 4,5 litrami paliva na 100 kilometrov.

Trojvalec nás potešil - jazdí sa s ním pohodlne 33 fotografií v galérii Trojvalec nás potešil - jazdí sa s ním pohodlne

Tejto údaje sú od reality, ako to už býva, poriadne vzdialené. Počas nášho testovania sme v mestských podmienkach namerali spotrebu 6,9 l/100 km, pričom na diaľnici pri obsadení tromi dospelými osobami a ich batožinou stúpla na 7,2 l/100 km. Trojvalec sa najlepšie cíti na vidieku, kde si pri pokojnej jazde na 100 kilometrov vystačí s 4,3 litrami paliva.

Koniec-koncov sa teda kombinovaná spotreba v teste vyšplhala na 6,1 l/100 km. Vzhľadom na výkon motora ide o pomerne adekvátnu hodnotu. Pravdupovediac, čakali sme, že najmä na diaľnici si drobec vypýta podstatne viac paliva. Jedinou nevýhodou je zvýšený apetít pri maximálnom využití úžitkovej hmotnosti. Vtedy bez problémov stúpne aj o dva litre a motor stratí časť svojej pružnosti.

Test Škoda Octavia L&K: Hra na luxus

Laurin & Klement je symbol, ktorý v škodovke už tradične označuje vrchol modelového radu. Platí to aj v prípade Octavie?

Ak teda patríte k šoférom, ktorí svoje vozidlo využívajú často naplno, mali by ste radšej siahnuť po objemnejšom agregáte. V prípade, že v aute väčšinou cestujete sami, resp. vo dvojici, motor 1.0 TSI by pre vás mohol byť dobrou voľbou.

Počas testovania sme udržiavali komunikáciu aj so samotnou automobilkou. Zaujímalo nás, aká je predpokladaná životnosť pohonnej jednotky. Dozvedeli sme sa, že testovanie vykonával materský Volkswagen a agregát by pri bežnej starostlivosti mal zvládnuť 350 000 kilometrov. Aká je realita, to pravdepodobne ukáže až čas.

Spotrebu normovanú automobilkou sme síce nedosiahli, no napriek tomu sme s apetítom trojvalca spokojní 33 fotografií v galérii Spotrebu normovanú automobilkou sme síce nedosiahli, no napriek tomu sme s apetítom trojvalca spokojní

Dosluhujúca verzia Octavie začína na sume 14 890 eur. Za túto čiastku dostanete liftback poháňaný agregátom 1.2 TSI 63 kW (86 k) a päťstupňový manuál. Akčnú ponuku Joy otvára tá istá motorizácia, s lepšou výbavou stojí o rovné dve tisícky viac.

Litrový trojvalec s šesťstupňovým manuálom si automobilka cení na 18 510 eur. Testované vozidlo bolo pritom vybavené prvkami doplnkovej výbavy, ktoré jeho cenu zvýšili na hodnotu 20 172 eur. Cenu nafúkli predovšetkým kvalitnejšie svetlomety. Svojou trochou prespeli aj dekorácie karosérie, bez ktorých by sme sa bez problémov zaobišli.

Nehodí sa pre každého

Na koniec treba povedať, že určite nie sme vyslovení fanúšikovia downsizingu, ale na niektoré autá sa treba pozerať racionálne. Z hľadiska rozumu tejto Octavii nič nechýba, len srdce si pýta aspoň jeden valec naviac. Samozrejme, aj nás potešili správy o nových štvorvalcoch s objemom 1,5 litra, ktoré veľkí automobiloví hráči postupne prinášajú na trh. Sú to totiž prvé lastovičky a naznačujú, že downsizing dosiahol svoj vrchol a niet sa kam posúvať.

Chrómové ekorácie vozidlu pridali na šarme, ale aj na cene 33 fotografií v galérii Chrómové ekorácie vozidlu pridali na šarme, ale aj na cene

Za to však táto Octavia nemôže. Je takpovediac dieťaťom dnešnej doby a to z jednoduchého dôvodu. Z výkonu, no najmä užitočnej hmotnosti automobilov, je v súčasnosti počas ich prevádzky po väčšinu času využívaný len zlomok celkového potenciálu.

Ak aj vy patríte k ľuďom, ktorí vo vozidle najčastejšie sedia sami, resp. vo dvojici, motor 1.0 TSI pre vás môže byť správnou voľbou. V tomto prípade teda platí, že aj downsizing môže priniesť želané ovocie. Je len potrebné dobre poznať svoje potreby a vybrať si správne vozidlo, ktoré ich bude schopné efektívne naplniť.

Dlhodobý test: Silné a slabé stránky Octavie

V posledných dňoch boli slovenské diaľnice o niečo plnšie, než zvyčajne. Počas sviatkov ľudia veľa cestujú, navštevujú rodinu, vyrážajú na dovolenky. Presne na takéto cestovanie sa Škoda Octavia...

Zvýšenú spotrebu pri občasnom plnom využití bohatého priestoru, ktorý liftback či kombi bezpochyby ponúkajú, vám vynahradia nižšie vstupné náklady pri kúpe vozidla a adekvátny apetít trojvalcového agregátu. Ak auto naplno zaťažíte často, určite odporúčame siahnuť skôr po jednotkách s vyšším zdvihovým objemom, na mysli máme predovšetkým vznetové varianty.

MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
999 cm3
Max. výkon
85 kW/ 115 k
pri otáčkach
5500 /min
Max. krútiaci moment
200 Nm
pri otáčkach
2000 - 3500/min
Palivo
benzín
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4659 mm
Šírka
1814 mm
Výška
1461 mm
Rázvor náprav
2680 mm
Pohotovostná hmotnosť
1150 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1225 kg
Užitočná hmotnosť
625 kg
Celková hmotnosť
1775 kg
Objem batožinového priestoru
568 l/1558 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
202 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,9 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
5,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,5 l/100 km
Mesto - počas testu
6,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,3 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
104 g/km
Emisná norma
Euro 6
CENNÍKOVÁ CENA S DPH
Základná cenníková cena modelu
od 14 890 €
Základná cenníková cena verzie
od 18 510 €
Cena testovaného exemplára
20 172 €

 


Najnovšie články
Pohotová reakcia: Toto prepadnutie nevyšlo

Oficiálna premiéra konceptu BMW Z4, ktorý definitívne potvrdzuje návrat obľúbeného roadstera, sa odohrá až o niekoľko hodín. My však poznáme detailné...

BMW Z4 je späť: Toto sú prvé informácie

O výhaňanie diabla sa v krátkom čase pokúsil už druhý veľký hráč na automobilovom trhu. Dodge Demon jednoducho mnohým nedá spávať. My sa tomu nečudujeme.

Reklama ako má byť: Demon driftuje mestom

Vodík ako zdroj energie je pre automobilky čoraz atraktívnejšou možnosťou. Hyundai patrí medzi tie, ktoré nezaspali dobu a takýmito elektrickými vozidlami...

Hyundai FCEV: Prototyp vodíkového SUV

Zahmlené svetlá sú problémom, ktorý dlhodobo trápi vodičov. Pritom ho bez väčšej námahy dokážete odstrániť aj v domácom prostredí. Prinášame detailný postup.

Zahmlenie svetiel: Ako sa ho zbaviť nadobro?

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na štvrtok 17. augusta 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Škoda Superb nepatrí práve k obľúbeným projektovým automobilom nadšencov tuningu. O to cennejšie sú však jej úpravy. Brit do nej vložil kus srdca, no...

Upravená Škoda Superb má výkon superšportu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×