Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Tieto značky najčastejšie volali autá do servisov

Automobilky v snahe prežiť púšťajú do predaja aj vozidlá s menšími či väčšími konštrukčnými chybami s tým, že ich postupne „vychytajú“. Problém však spôsobujú vady, ktoré môžu ohroziť životy posádky.
4 6 príspevkov 17.02.2017 / Soňa Zverková

Technické problémy vozidiel a následné zvolávacie akcie vždy vyvolajú záujem majiteľov dotknutých modelov. Hoci v nejednom prípade zvolávanie na domácom trhu nariadi americký Národný úrad pre bezpečnosť premávky (NHTSA), mnohé automobilky vyhlasujú globálne akcie. Prípadne bez väčšej publicity kontaktujú motoristov v iných krajinách a pozvú ich do servisu, alebo tak urobia v momente, keď majiteľ zavolá importérovi či autorizovanému predajcovi.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 4 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Rekordným bol z hľadiska počtu zvolávacích akcií rok 2014, keď len na referenčnom americkom trhu putovalo do servisov vyše 60 miliónov osobných vozidiel. O rekord sa postarali chybné zapaľovanie General Motors a ešte stále trvajúca aféra životu nebezpečných airbagov japonského výrobcu Takata. Rok 2015 sa s počtom 45,8 milióna zvolaných áut zaradil hneď na druhé miesto, nakoľko Centrum automobilového manažmentu (CAM) vo svojej analýze nezahrnulo vozidlá Volkswagenu v afére dieselgate. CAM totiž berie do úvahy výlučne problémy a nedostatky, ktoré priamo ohrozujú bezpečnosť vodiča a posádky vozidla.

Vlani bolo na referenčnom americkom trhu zvolaných vyše 51,1 milióna osobných vozidiel, čím sa rok 2015 posunul z pomyselnej druhej priečky na tretiu. V priebehu troch rokov tak v USA putovalo do servisov takmer 160 miliónov vozidiel, a to pre potenciálne životu nebezpečné problémy.

Zdroj: Center of Automotive Management 4 fotografie v galérii Zdroj: Center of Automotive Management


Prečo USA ako referenčný trh

CAM si za referenčný trh zvolil Spojené štáty, ktoré sú vzhľadom na svoju veľkosť, prísne bezpečnostné normy a najmä vysoké riziko žalovateľnosti najlepším ukazovateľov kvality vozidiel. Každú zvolávaciu akciu eviduje Národný úrad pre bezpečnosť premávky (NHTSA). Zvolávanie nariadi v momente, keď sa dozvie o technickom probléme, ktorý by mohol ovplyvniť bezpečnosť vodiča a posádky, alebo v prípade, že auto alebo jeho niektorá časť nezodpovedá bezpečnostným normám.

Dôvodom pre zvolávacie akcie sú najčastejšie sťažnosti a informácie o chybách od samotných motoristov, ktorí sa môžu obrátiť priamo na NHTSA. Ak automobilka nesplní svoju oznamovaciu povinnosť alebo s ňou mešká, hrozia jej nielen vysoké pokuty, ale aj žaloby, ktoré ju môžu stáť desiatky alebo stovky miliónov dolárov a v niektorých prípadoch aj niekoľko miliárd.


Miera zvolávania

CAM vo svojej štúdii analyzuje nielen absolútne počty zvolaných vozidiel, ale aj mieru zvolávania, ktorá vyjadruje podiel zvolaných vozidiel na počte novo zaregistrovaných za daný kalendárny rok. Akonáhle miera prekročí 100 percent, znamená to, že automobilka v danom roku zvolala do servisov viac áut, než ich dokázala predať. Zväčša ide buď o vozidlá staršieho dáta výroby alebo sa niektorého modelu dotkli viaceré zvolávačky.

Vlani dosiahla priemerná miera zvolávania 291 percent, čiže takmer o 30 percent viac než v roku 2015 (262 percent). V preklade to znamená, že vlani sa v USA zvolalo približne trojnásobne viac áut, než sa predalo. Najväčší podiel na zvolávacích akciách (68 percent) mali airbagy, pre ktoré sa do servisov museli dostaviť majitelia 34,8 milióna vozidiel. CAM v tejto súvislosti upozorňuje, že miera zvolávania prekračuje sto percent posledných osem až desať rokov.

Zdroj: Center of Automotive Management 4 fotografie v galérii Zdroj: Center of Automotive Management

Značky s najväčšími zvolávačkami

Najvyššiu mieru zvolávania vlani vykázali japonské značky Mazda (641 percent), Mitsubishi (609 percent) a Honda (498 percent). Nezaostáva ani Fiat Chrysler Automotive (FCA) s 382 percentami, ktorý „boduje“ aj podľa absolútnych čísiel (8,8 milióna vozidiel).

Veľké problémy viacerým automobilkám narobila airbagová katastrofa Takaty. Tie sa na zvolávacích akciách Mazdy podieľali približne tretinou, u Hondy išlo o vyše 80 percent a v prípade FCA takmer o 70 percent. Mazda mala veľké problémy aj s karosériou (tretina) a FCA zas s riadiacou pákou automatickej prevodovky. Vodič síce chcel zvoliť pozíciu „park“, namiesto toho však prevodovka bola v režime „neutral“. Fiat Chrysler urýchlil zvolávanie vozidiel po tom, čo pre tento problém zahynul mladý herec Anton Jelchin, známy postavou Pavla Chekova v nových filmoch Star Trek.

Zvolávacie akcie: Pravda o návštevách servisov

Zvolávacie akcie sú takmer každodenným javom a väčšinou ide o detaily, ktoré nestoja za zmienku. Dôležité preto nie sú ani tak počty, ako skôr potenciálne dôsledky pre vodiča. Aj o tom hovorí...

Nissan mal okrem airbagov (4,3 milióna vozidiel) problémy s rizikom otvorenia prednej kapoty počas jazdy, GM, Ford a Toyota zvolávali najmä pre airbagy a bezpečnostné pásy. Tesla má relatívne nízku mieru zvolávania (sedem percent), no i tak musela zvolať model X pre nedostatočné upevnenie zadných sedadiel, ktoré sa pri nehode môžu uvoľniť. S airbagmi Takata vlani zápasili aj nemecké koncerny, okrem nich však išlo o problémy s pohonom štyroch kolies (BMW), elektronikou (Daimler) a benzínovým čerpadlom a brzdovým pedálom (VW).

Nedostatky podľa montážnych skupín

Ako už naznačuje predchádzajúci text, najviac zvolávacích akcií si vyžiadali konštrukčné vady v ochrane posádky vozidla. Nejde pritom len o airbagy Takaty. Škandál totiž vyvolal dominový efekt, ktorý viedol k dôslednému preverovaniu pasívnych bezpečnostných prvkov a následne aj k objaveniu ďalších technických chýb. V dôsledku toho bolo vlani zvolaných na americkom trhu ďalších šesť miliónov vozidiel.

Významný podiel na zvolávacích akciách mali aj skupiny pohon/motor a karoséria. Menšie percentá sa ušli brzdovému systému, podvozku, elektrickým a elektronickým systémom. Potešujúci je aspoň fakt, že riadenie malo na zvolávacích akciách len zanedbateľný podiel.

Zdroj: Center of Automotive Management 4 fotografie v galérii Zdroj: Center of Automotive Management

Dôvody pre kvalitatívne nedostatky

Aj minulý rok dokladá fakt, že vysoké miery zvolávania vyzdvihli do popredia otázku kvality. Pokiaľ väčšina automobiliek musí zvolať viac vozidiel, než dokáže predať, vysiela to do sveta veľmi jasný signál. Pritom životu nebezpečné konštrukčné chyby sú len špičkou ľadovca, k tomu je totiž potrebné pripočítať desiatky až stovky menších zvolávacích a servisných akcií, ktoré sa nemusia nahlasovať a teda nefigurujú v oficiálnych štatistikách.

Prešľapy konštruktérov: Toto rozčuľuje vodičov

Navrhnúť auto nie je práve jednoduché, občas však niektorí konštruktéri trafia poriadne vedľa. Aj drobnosť tak môže majiteľovi poriadne znepríjemniť život.
Podľa CAM by automobilky mali zmeniť prístup ku kvalite svojich produktov. Rozšírená stratégia zdieľania platforiem a montážnych dielov výrazne zvyšujú riziko, že jedna technická chyba zasiahne hneď viacero modelov a teda podstatne vyššie počty vozidiel. Navyše stále menej krajín je ochotných privierať oči pred najrizikovejšími nedostatkami. Dopomáhajú k tomu nielen sociálne siete, ale najmä zväčša dobre informované blogy a internetové portály.

Automobilky a ich dodávatelia sa skôr zameriavajú na krátkodobú maximalizáciu ziskov, preto sú ochotné akceptovať nedostatky v kvalite s tým, že chyby budú odstraňovať postupne. Práve príklad Takaty jasne ukázal, že v niektorých prípadoch sú výrobcovia dokonca ochotní pristúpiť na zmluvu s diablom vo forme potenciálnych obetí na životoch.

CAM pritom poukazuje na stále nové technológie a snahu o vývoj úplne autonómnych vozidiel, kde aj malá chyba môže mať nedozerné následky. „Veľký význam softvéru vo vozidle síce prináša nové možnosti, no v podstatnej miere narastajú aj riziká. Kybernetická bezpečnosť vozidiel sa musí pre automobilový priemysel stať prioritou, keďže bude rozhodujúca pre postoj motoristickej verejnosti,“ hovorí autor štúdie Stefan Bratzel.


Najnovšie články
Elektromobily budú čoskoro lacnejšie než bežné autá

Vyšetrovanie emisného škandálu zasiahlo už štvrtú automobilku a vo všetkých prípadoch figuruje ako spoluobvinený aj Bosch, ktorý je najväčším automobilovým...

Dieselgate: Bosch obvinený so štvrtou automobilkou

Bavorská automobilka má podľa kuloárnych informácií tendenciu vrátiť sa k výrobe dvojmiestneho roadsteru. Dočkáme sa ešte veľkého comebacku radu Z?

Znovuzrodenie legendy: Dočkáme sa BMW Z5?

Čítajte najpredávanejší motoristický magazín na Slovensku a tankujte zadarmo! AUTO BILD sa chce odmeniť novým predplatiteľom a ponúka hneď dve možnosti, vďaka...

Čítajte AUTO BILD a tankujte úplne zadarmo

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 27. mája 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Niektoré priestupky policajti riešia nekompromisne – uložia pokutu, alebo aj zadržia vodičský preukaz. Sú však aj prípady, kedy môžu situáciu riešiť tzv...

Bez pokuty: Čo policajt vie riešiť napomenutím?

Tesla Model S v konfigurácii P100D je dôstojným súperom aj pre superšportové vozidlá. Niet sa čomu diviť, že si trúfa aj na McLaren MP4-12C. Ako dopadne ich...

Šprint Tesly Model S P100D proti McLarenu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×