Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ako zo sci-fi filmu: Toto je štúdia novej formule

Formula 1 sa dlhodobo trápi s klesajúcou popularitou. Medzičasom na cvengu naberá nový druh pretekov plný elektrických strojov. Na atraktivite by im čoskoro mohol pridať futuristický monopost.
5 3 príspevky 17.02.2017 / Filip Kadlečík

Skratka SRT sa v očiach väčšiny motoristov spája so supervýkonnými americkými muscle cars. V kolotoči Formula E však má úplne iný význam, rozumie sa pod ňou spoločnosť Spark Racing Technology, ktorá sa donedávna starala o dizajn a konštrukciu všetkých elektrických monopostov slúžiacich v tomto podujatí.

Dizajnový návrh nového monopostu s označením SRT05 je dychberúci 5 fotografií v galérii Dizajnový návrh nového monopostu s označením SRT05 je dychberúci

Model SRT01 tvoril základný stavebný kameň šampionátu. Prednedávnom však FIA vyhlásila súťaž o novú podobu supermoderných strojov. Nechýbala v nej ani firma Spark Racing Technology, v partnerstve s automobilkou Renault. Opäť to bol práve ich návrh, ktorý Medzinárodnú automobilovú federáciu zaujal najviac.

Niet sa čomu čudovať, prvé grafické znázornenie modelu SRT05 vyzerá ako vystrihnuté zo sci-fi filmu. Už čoskoro sa však môže pretaviť do reálneho vozidla. Šampionátu elektrických formúl by takýto monopost mohol len pomôcť, rovnako ako stagnujúca popularita kráľovskej ef-jednotky.

Tesla Model S EGT: Stovka za 2,1 sekundy

Elektromobily v súčasnosti už ani náhodou nie sú pomalými a nezáživnými autami. Dokazuje to aj Tesla Model S EGT, ktorý na má väčší výkon, než Lamborghini Aventador.

Tentokrát sú však nároky medzinárodnej federácie podstatne prísnejšie, než tomu bolo v prípade dosluhujúcej verzie SRT01. Francúzsky tandem musí prísť s autom, ktoré bude mať dvakrát väčší dojazd pri zachovaní rovnakých dynamických parametrov.

Zapustené kolesá či sklenený štít majú znížiť aerodynamický odpor 5 fotografií v galérii Zapustené kolesá či sklenený štít majú znížiť aerodynamický odpor

Zvýšenie akčného rádiusu vozidiel má svoju logiku, doteraz si pre nedostatočnú kapacitu akumulátorov museli piloti svoj monopost v polovici pretekov vymeniť za druhý, ktorý bol plne nabitý. Tomu by však čoskoro mal byť koniec. SRT totiž našlo kompenzáciu za vyššiu hmotnosť batérií.

Výhodou novinky je znížený aerodynamický odpor. O konkrétnom koeficiente sa ešte nehovorí, no už na základe prvého návrhu vyzerá budúcnosť Formule E viac než sľubne. Superľahká karoséria by mohla dostať aktívne komponenty, snaha o redukciu odporu vzduchu je evidentná aj na minimálnom priestore okolo kolies.

SRT01 vyzerá ako štandardná formula, nástupca tohto modelu bude diametrálne odlišný 5 fotografií v galérii SRT01 vyzerá ako štandardná formula, nástupca tohto modelu bude diametrálne odlišný

Najprekvapivejším prvkom je priehľadný štít kokpitu, ktorý beztak dosť agresívny vzhľad monopostu posúva na úroveň bojových stíhačiek. Nejde však o imidžový prvok, má výrazne zlepšiť prietok vzduchu a tým znížiť aerodynamický odpor. Ako bonus prichádza aj zvýšená bezpečnosť pilotov nadupaných špeciálov. SRT05 by sme v akcii mali vidieť najskôr v roku 2018.

BMW i8: Mníchovský Armageddon

EXKLUZÍVNA JAZDA Bavorský plug-in hybrid má dizajn Batmobilu a supermodernú techniku. Je to cesta k záchrane superšportov?

Seriózne preteky elektrických strojov by ešte v minulom desaťročí zneli ako absolútny nezmysel, no zdá sa, že budúcnosť im praje. Formula E je divácky zaujímavá - nie je v nej núdza o predbiehanie a agresívne ťahy pilotov. Okrem toho, elektrická energia sa na okruhy dostáva aj inou cestou. Jej rozmachu pomáhajú hybridné hyperšporty inšpirované Formulou 1, ale napríklad aj upravené Tesly.


Najnovšie články
Nádherný Countach: Klasika jazdí vidiekom

Šesťvalcové kupé s komplexne prepracovanou karosériou malo podľa výrobcu zvládnuť domácu trať Hethel v rovnakom čase ako špeciál 3-Eleven.

Evora GT430: Najsilnejší Lotus histórie

Zákaz vjazdu dieselových áut do európskych miest môže poškodiť schopnosť automobiliek investovať do vývoja vozidiel s nulovými emisiami.

Zákazy vjazdu dieselov do miest nepomôžu

Zlodeji v každej krajine radi číhajú na turistov, ktorí sú ich ľahkými obeťami. Ponúkame niekoľko rád a tipov, ako sa vyhnúť nepríjemnostiam.

7 rád, ako sa vyhnúť na dovolenke zlodejom

Kupé disponuje porciou 496 kW (675 k), podvozkom s komponentmi KW a karbónovými dielcami. Disciplína 0-100 km/h mu trvá 2,7 sekundy.

Modrý šíp: Porsche 911 dosiahlo 344 km/h

Facelift kórejského vozidla je pomerne decentný, zmien však narátame dosť. V interiéri sa objavil odlišný volant či volič automatickej prevodovky.

Kia Sorento podstúpila malú modernizáciu

Najmenšie SUV severskej značky by malo zákazníkom ponúknuť široké možnosti na prispôsobenie vlastnému vkusu.

Volvo XC40 staví na kvalitné materiály
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×