Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Slovensko musí udržať automobilky

Automobilový priemysel patrí k najvýznamnejším ekonomickým silám na Slovensku. Podľa viceprezidenta ZAP Jaroslava Holečka musíme vytvoriť podmienky, aby tu zostali navždy.
1 7 príspevkov 17.02.2017 / TASR

Autá tvoria tretinu slovenského exportu a takmer polovicu priemyselnej výroby. Rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku však nemá alternatívu. V diskusnej relácii na TABLET.TV to povedal viceprezident Združenia automobilového priemyslu SR Jaroslav Holeček.

„Za 25 rokov sa nám nepodarilo vytvoriť iné odvetvie priemyslu, ktoré by Slovensko ťahalo. Prišli aj mnohí subdodávatelia, a to je konkurenčná výhoda pri lákaní ďalších automobiliek. To, nad čím by malo Slovensko rozmýšľať, je vytvoriť im podmienky, aby tu naveky zostali,“ uviedol Holeček.

Ilustračná snímka. Zdroj: VW Slovakia

Automobilky na Slovensku idú na plné kapacity a už druhý rok po sebe vyrobili viac ako milión automobilov. Po nábehu výroby Jaguar Land Rover pôjde toto číslo ešte vyššie. „Počítam, že celkový počet vyrobených áut ročne potom dosiahne 1 300 000. Na Slovensku je navyše miesto aj pre ďalšiu automobilku, ale už od Žiliny a Banskej Bystrice na východ. Najmä by bolo dobré mať investora z výroby nákladných automobilov. To by Slovensko posunulo o kúsok ďalej,“ konštatoval Holeček, podľa ktorého je síce závislosť ekonomiky od automobilového priemyslu veľká, no osud Belgicka alebo amerického Detroitu nám nehrozí. Ešte pred dvomi desaťročiami to boli svetoví top producenti áut.

„V Belgicku bol problém v cene pracovnej sily. Tým, že sa stalo centrom EÚ, personálne náklady veľmi vzrástli a výrobcovia áut to nedokázali ustáť. Naopak, perspektívy Detroitu boli enormné, lebo tam boli etablovaní všetci výrobcovia v automobilovom priemysle, no doplatil na chýbajúcu kvalifikovanú pracovnú silu. Na Slovensku si to uvedomujeme, a preto apelujeme na jej potrebu,“ upozornil Holeček.

Kvíz: Ktorá automobilka vyrábala tanky či zbrane?

KVÍZ Výrobcovia automobilov si na svoj chlebíček často zarábajú aj inak, než len predajom samotných vozidiel. Robili tak v minulosti, ale neštítia sa toho ani v súčasnosti. Poznáte aj tieto produkty...

V najbližších troch rokoch bude Slovensko potrebovať 14 000 nových zamestnancov na pokrytie potrieb zamestnávateľov v automobilovom priemysle. Podľa Holečka školský systém dokáže túto potrebu pokryť len z jednej tretiny. „Zvyšok potrebujeme zohnať z iných zdrojov. Približne 5 000 zamestnancov bude potrebné doviezť z iných krajín. Dovoz pracovnej sily je na preklenutie prechodného obdobia, kým nevyprodukujeme pracovné sily z vlastných zdrojov. Detroit padol aj na tom, že začal dovážať nekvalifikovanú pracovnú silu, a takto nechceme dopadnúť. V tejto súvislosti očakávame, že rezort práce začne z nezamestnaných robiť zamestnaných. Až 70 000 ľudí sa môže rekvalifikovať, pretože sa pomýlili pri voľbe svojho povolania. Sú zo zväčša nezamestnaní absolventi škôl,“ vysvetlil Holeček.

Automobilky sa spoliehajú na duálne vzdelávanie, ktoré vidia ako jedinú možnosť zabezpečiť si do budúcnosti vzdelanú a kvalifikovanú pracovnú silu. „Pre budúci školský rok ponúkame 1 200 školských miest v rámci duálneho vzdelávania. Otázne je, koľko sa ich reálne podarí naplniť,“ dodal Holeček.

(TASR)


Najnovšie články
Genesis G70 lezie do kapusty Nemcom

Prvý zástupca divízie sa nemá za čo hanbiť. Stojí na novej platforme a prvým predávaným variantom sa má stať plug-in hybrid so systémom 4x4.

Chery Exeed TX vzniklo najmä pre Európu

Hodnota akcií Tata Motors počas dnešného obchodovania vzrástla až o 5 %, čo je ich najväčší denný zisk od júla.

Tata Sons chce posilniť vlastníctvo koncernu JLR

Elektromobily sú dnes jednou z najhorúcejších tém automobilového priemyslu. Trendy pritom nezasahujú len do prepravy osôb. Najväčšie elektroauto sveta vozí...

Najväčší elektromobil sveta: Je ako elektráreň

Mladí neskúsení vodiči patria z hľadiska nehodovosti medzi najrizikovejšie skupiny. Nedostatok skúseností často vynahradzujú preceňovaním svojich schopností...

Máte čerstvý vodičák? Pozor na tieto chyby!

Automobilové zrazy sú napriek predpokladom zvyčajne nevinné a najmä pri tých, kde sa stretnú superšporty, ide často len o statické predvádzanie nadupaných...

“Frajer” zranil 11 ľudí: Ukazoval svoje Porsche

Inovatívny model GLC F-Cell spája vodík a elektrinu. Dosahuje výkon 147 kW (200 k), na elektrinu prejde 49 kilometrov a má kombinovaný dojazd 437 km.

Mercedes-Benz GLC F-Cell ide do výroby
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×