Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Slovensko musí udržať automobilky

Automobilový priemysel patrí k najvýznamnejším ekonomickým silám na Slovensku. Podľa viceprezidenta ZAP Jaroslava Holečka musíme vytvoriť podmienky, aby tu zostali navždy.
1 7 príspevkov 17.02.2017 / TASR

Autá tvoria tretinu slovenského exportu a takmer polovicu priemyselnej výroby. Rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku však nemá alternatívu. V diskusnej relácii na TABLET.TV to povedal viceprezident Združenia automobilového priemyslu SR Jaroslav Holeček.

„Za 25 rokov sa nám nepodarilo vytvoriť iné odvetvie priemyslu, ktoré by Slovensko ťahalo. Prišli aj mnohí subdodávatelia, a to je konkurenčná výhoda pri lákaní ďalších automobiliek. To, nad čím by malo Slovensko rozmýšľať, je vytvoriť im podmienky, aby tu naveky zostali,“ uviedol Holeček.

Ilustračná snímka. Zdroj: VW Slovakia

Automobilky na Slovensku idú na plné kapacity a už druhý rok po sebe vyrobili viac ako milión automobilov. Po nábehu výroby Jaguar Land Rover pôjde toto číslo ešte vyššie. „Počítam, že celkový počet vyrobených áut ročne potom dosiahne 1 300 000. Na Slovensku je navyše miesto aj pre ďalšiu automobilku, ale už od Žiliny a Banskej Bystrice na východ. Najmä by bolo dobré mať investora z výroby nákladných automobilov. To by Slovensko posunulo o kúsok ďalej,“ konštatoval Holeček, podľa ktorého je síce závislosť ekonomiky od automobilového priemyslu veľká, no osud Belgicka alebo amerického Detroitu nám nehrozí. Ešte pred dvomi desaťročiami to boli svetoví top producenti áut.

„V Belgicku bol problém v cene pracovnej sily. Tým, že sa stalo centrom EÚ, personálne náklady veľmi vzrástli a výrobcovia áut to nedokázali ustáť. Naopak, perspektívy Detroitu boli enormné, lebo tam boli etablovaní všetci výrobcovia v automobilovom priemysle, no doplatil na chýbajúcu kvalifikovanú pracovnú silu. Na Slovensku si to uvedomujeme, a preto apelujeme na jej potrebu,“ upozornil Holeček.

Kvíz: Ktorá automobilka vyrábala tanky či zbrane?

KVÍZ Výrobcovia automobilov si na svoj chlebíček často zarábajú aj inak, než len predajom samotných vozidiel. Robili tak v minulosti, ale neštítia sa toho ani v súčasnosti. Poznáte aj tieto produkty...

V najbližších troch rokoch bude Slovensko potrebovať 14 000 nových zamestnancov na pokrytie potrieb zamestnávateľov v automobilovom priemysle. Podľa Holečka školský systém dokáže túto potrebu pokryť len z jednej tretiny. „Zvyšok potrebujeme zohnať z iných zdrojov. Približne 5 000 zamestnancov bude potrebné doviezť z iných krajín. Dovoz pracovnej sily je na preklenutie prechodného obdobia, kým nevyprodukujeme pracovné sily z vlastných zdrojov. Detroit padol aj na tom, že začal dovážať nekvalifikovanú pracovnú silu, a takto nechceme dopadnúť. V tejto súvislosti očakávame, že rezort práce začne z nezamestnaných robiť zamestnaných. Až 70 000 ľudí sa môže rekvalifikovať, pretože sa pomýlili pri voľbe svojho povolania. Sú zo zväčša nezamestnaní absolventi škôl,“ vysvetlil Holeček.

Automobilky sa spoliehajú na duálne vzdelávanie, ktoré vidia ako jedinú možnosť zabezpečiť si do budúcnosti vzdelanú a kvalifikovanú pracovnú silu. „Pre budúci školský rok ponúkame 1 200 školských miest v rámci duálneho vzdelávania. Otázne je, koľko sa ich reálne podarí naplniť,“ dodal Holeček.

(TASR)


Najnovšie články
Civic Type R: Opäť najrýchlejší v triede

Vzhľad britského elektrického SUV sa podľa šéfdizajnéra značky zásadne nebude meniť, rošáda nečakaná ani technické parametre.

Jaguar I-Pace: Sériovka už vo Frankfurte

Kúpou auta s nižšou spotrebou možno v konečnom dôsledku ušetriť aj tisíce eur. Je tento parameter dôležitý aj pre vás? Pozrite si prehľad 68 obľúbených áut...

Najobľúbenejšie u nás: Reálna spotreba 68 áut

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na utorok 25. apríla 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Na výstavisko Incheba sa chystá dovedna 46 značiek, ktoré okrem množstva odhalení lokálneho významu pripravia aj jeden európsky debut.

Bratislavský Autosalón: Hlavné premiéry

Majiteľom moderných SUV sa často vyčíta, že napriek väčšej svetlej výške ich vozidlá do terénu berú len sporadicky. Tento vodič Slovensku ukázal,...

Slovák za volantom Fiatu zatienil off-roady

Do predaja ide legendárny predchodca typu Hummer H1, ktorý pochádza z roku 1992. Jeho vojenskú minulosť pripomína najmä kamufláž.

Nového pána si hľadá armádny Humvee
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×