Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Mercedes B250e: Zimu nemá rád

Nemecké akumulátorové MPV nás oslovilo praktickou stránkou i dynamickým prejavom, v nízkych teplotách však má krátky dojazd. Problémom je tiež cena.
34 26 príspevkov 14.02.2017 / Marek Pokrývka

Elektromobily poznáme vyše storočia, no snáď najvýraznejší vývoj zaznamenali až počas ostatných dvoch dekád. Preto je dnes takýchto modelov na trhu viac než kedykoľvek predtým. Niektoré sú postavené rýdzo pre pohon batériami, iné vychádzajú zo sériových typov vybavených pôvodne spaľovacími motormi. Do druhej kategórie spadá napríklad trieda B zo Stuttgartu.

Mercedes-Benz B250e sme skúšali pri nízkych teplotách 34 fotografií v galérii Mercedes-Benz B250e sme skúšali pri nízkych teplotách

Béčko nie je novinkou, jeho aktuálna generácia už stihla absolvovať aj polčasový facelift. Mercedes-Benz ju popritom začal ponúkať vo verzii menom B250e. Tá vymenila pôvodnú palivovú nádrž za akumulátor a prešla tiež ďalšími súvisiacimi úpravami. Aký je výsledok? Odpoveď sme hľadali v teste, ktorý zhodou okolností pripadol na najtuhšie obdobie súčasnej zimnej sezóny.

V dizajne i interiéri len malé zmeny

Elektrickú verziu nemeckého MPV navonok nie je jednoduché rýchlo spoznať, žiaden extravagantný dizajn sa nekoná. Svojim vzhľadom zapadá do modelového radu. V našom prípade ju bolo možné najľahšie identifikovať podľa nálepiek Electric Drive na zadných dverách, ktoré dopĺňali označenie na veku batožinového priestoru. To kontrastovalo so žiarivo modrým lakom.

Spod zadného nárazníka elektromobilu trčí kryt akumulátora 34 fotografií v galérii Spod zadného nárazníka elektromobilu trčí kryt akumulátora

Samotná karoséria prešla niekoľkými zmenami, no na prvý pohľad nie sú veľmi výrazné. Vzadu napríklad chýbajú integrované koncovky výfuku. Nárazník je upravený a trčí spod neho ochranný kryt batérie. Aj predný dielec má pozmenené tvary. Mercedes okrem toho disponuje nadstavcami blatníkov, v ktorých sa krútia disky kolies so špecifickým mnoholúčovým dizajnom.

Test Mercedes B200 CDI: Boj omladením

Omladené Béčko sa musí postaviť novinke z Mníchova, modelu BMW 2 Active Tourer. Ako sa vyrovnáva s jeho nižším vekom?

Vo vnútri možno tiež hovoriť len o malých rozdieloch oproti konvenčným vyhotoveniam. Samozrejmosťou je špecifický prístrojový panel, na ktorom je otáčkomer nahradený ukazovateľom využitia dostupného výkonu. Zmenili sa aj niektoré tlačidlá či grafické prvky súvisiace s technikou: nabitie akumulátora, tok energie či graf spotreby.

Špecifické prístroje či tlačidlá sú v B250e samozrejmosťou 34 fotografií v galérii Špecifické prístroje či tlačidlá sú v B250e samozrejmosťou

Napriek úpravám v infotainmente stále nájdete len klasické „benzínky“, nie nabíjacie stanice. Pri ich vyhľadávaní pomôže mobilná aplikácia Mercedes me. Interiér nás trochu prekvapil zachovaním pádiel za volantom, ktoré však neslúžia na ovládanie prevodovky. Ich funkciou je regulovanie brzdného účinku pohonu v troch stupňoch. Je to elegantné riešenie, ktoré výborne funguje.

Z dôvodu uloženia batérie sú zadné sedadlá položené vyššie než v prípade spaľovacích variantov. Napriek úbytku niekoľkých centimetrov dokážu stále ponúknuť dostatok miesta pre bežného dospelého pasažiera a za obeť „zelenej“ technike nepadol ani batožinový priestor.

Objem batožinového priestoru narástol na 501 litrov 34 fotografií v galérii Objem batožinového priestoru narástol na 501 litrov

Kufor je netradične trochu väčší než v prípade benzínových či naftových verzií, zvyčajne je to naopak. Ale nárast na základ 501 litrov nie je nič zásadné. Celkový objem pritom klesol na 1 456 l, v čom majú prsty zadné sedačky. Po ich sklopení pritom vzniká schod. Podlaha je síce dvojitá, no dôvodom je možnosť uloženia nabíjacích káblov pod jej dnom. Netreba ich teda voziť v samostatnej taške ako pri mnohých súperoch. Po praktickej stránke teda nedošlo k žiadnym zásadným škrtom, čo skutočne oceňujeme.

Svižná technika, no krátky dojazd

Mercedes-Benz B250e má oproti mnohým konkurentom navrch aj technicky. Predné kolesá vozidla poháňa elektromotor s maximálnym výkonom 132 kW (180 k) a krútiacim momentom 340 Nm, čo sú slušné parametre. MPV dokážu rozbehnúť po limit 160 km/h. Zrýchlenie na stovku trvá 7,9 sekundy, za dynamiku sa teda novinka hanbiť nemusí. Šesťdesiatku dá za necelé štyri.

Elektromotor nemeckého MPV má výkon 132 kW (180 k) 34 fotografií v galérii Elektromotor nemeckého MPV má výkon 132 kW (180 k)

V praxi pôsobí Béčko naozaj svižne, rýchle rozjazdy sprevádzané tichým svišťaním sú návykové. V režime Sport nie je problémom ani pískanie pneumatík. No spomínané parametre platia len v ňom, inak nastupujú na scénu limity. Tie platia v štandardnom móde E i ekologicky orientovanom E+. Obe obmedzujú reakcie plynového pedála, výkon i najvyššie tempo. Dynamika však zostáva akceptovateľná. Samozrejme, okrem nej sa zvolený režim prejaví aj na maximálnom dojazde.

Akčný rádius ovplyvňuje tiež ovládanie rekuperácie, z východiskovej úrovne ho možno ešte zvýrazniť alebo úplne vypnúť pre maximálne využitie zotrvačnosti. K dispozícii je tiež automatický režim riadiaci sa podľa radaru. V praxi to funguje dobre, pred autami stojacimi na križovatke začne elektromobil automaticky prudšie brzdiť pohonnou jednotkou a dobíjať batériu s kapacitou 28 kWh.

V meste vykázal počítač spotrebu aj takmer 50 kWh/100 km 34 fotografií v galérii V meste vykázal počítač spotrebu aj takmer 50 kWh/100 km

Napriek harmonickej práci techniky nie je dojazd nijak zázračný, o normovaných dvoch stovkách kilometrov sme mohli v tuhej zime len snívať. Utópiou zostala aj papierová spotreba energie. K oficiálnemu údaju „od 16,6 kWh/100 km“ sme sa priblížili iba na diaľničnom obchvate pri ustálenej rýchlosti. Aj na vidieku sme prekročili dvadsiatku. V meste počítač občas vykázal takmer päťdesiatku, tento režim sme nakoniec ukončili s výsledkom 35,2 kWh na sto. Diaľnica znamenala necelých 40 kWh/100 km.

Samozrejme, pod vysoký apetít po elektrine počas nášho testu sa v značnej miere podpísala nutnosť silného vyhrievania batérie i vykurovania kabíny. Teploty hlboko v mínuse elektrický Mercedes veľmi nemusí. Namiesto dvesto kilometrov sme tak na jedno nabitie prešli len o niečo viac než štvrtinu, následne bolo nutnosťou použitie kábla. Doma si možno akumulátor naplniť za asi 9 hodín. V prípade využitia rýchlonabíjačky treba rátať s približne tretinou, pričom progres sa dá sledovať cez aplikáciu.

Už po štvrtine oficiálneho dojazdu bolo nutnosťou použitie kábla 34 fotografií v galérii Už po štvrtine oficiálneho dojazdu bolo nutnosťou použitie kábla

Mimochodom, okrem „gumovania“ v športovom režime dokáže elektrické Béčko osloviť aj slušnými jazdnými vlastnosťami. Tie čerpajú z nízko položeného ťažiska. Pri snahe o rýchlu jazdu však cítiť, že s vodičom presahuje hmotnosť tohto vozidla 1,7 tony. Podvozok auta naladený skôr tuhšie. Prejavilo sa to na komforte, prepracovaná zadná náprava občas vie trochu poskočiť.

Príplatky vyhnali cenu na 53 412 eur

Medzi brzdy rozširovania elektromobilov môžeme okrem iného zaradiť aj kúpnu cenu. Mercedes-Benz triedy B v tomto smere nie je výnimkou: kým konvenčný model možno kúpiť za 21-tisíc, v prípade batériovej verzie si treba pripraviť minimálne 39 480 eur. To je skutočne markantný rozdiel. Ide o veľkú investíciu, ktorú nižšie prevádzkové náklady tak skoro nevyrovnajú.

Na palube testovaného vozidla bolo množstvo extra prvkov 34 fotografií v galérii Na palube testovaného vozidla bolo množstvo extra prvkov

Uvádzané čiastky pritom platili len pre základné vybavenia, testované vozidlo však bolo opačným prípadom. Na palube malo množstvo extra prvkov. Navyše bol okrem modrej metalízy aj balík Urban zahŕňajúci osemnásťpalcové kolesá, inteligentné svetlá, parkovacia kamera, navigačný systém a viacero ďalších drobností. Príplatky vyhnali finálnu sumu za B250e až na 53 412 eur. To je slušný problém, s rozpočtom presahujúcim 50-tisíc si môže zákazník vyberať.

Patrí k najlepším zástupcom triedy

Testovaný elektromobil v nás zanechal zmiešané dojmy, pod ktoré sa vo veľkej miere podpísalo obdobie nášho skúšania. Tuhú zimu totiž nemá rád. Pri nízkych teplotách má Béčko krátky dojazd, v náročných podmienkach ide o zlomok oficiálneho údaju. Problémom je tiež cena. Tá je na míle vzdialená od konvenčných modelov, v danom finančnom regióne si už možno kúpiť kadečo.

Dojazd v zime je problémom modelu B250e, rovnako ako cena 34 fotografií v galérii Dojazd v zime je problémom modelu B250e, rovnako ako cena

Obmedzený akčný rádius však neplatí len pre toto vozidlo, ide o celoplošný problém. Z ostatných hľadísk patrí Mercedes-Benz B250e patrí k tým najlepším zástupcom svojej triedy. Nemecké akumulátorové MPV nás oslovilo zachovanou praktickou stránkou i dynamickým prejavom, ktorý mu súperi môžu závidieť. Páčilo sa nám tiež harmonické fungovanie techniky. Ako jediné auto v rodine si ho však vieme predstaviť len v prípade, že by sme sa presťahovali do slnečnej Kalifornie...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Typ elektromotora
asynchrónny
Max. výkon
132 kW/180 k
pri otáčkach
3 600/min
Max. krútiaci moment
340 Nm
Palivo
elektrina
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
1-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 358 mm
Šírka
1 812 mm
Výška
1 599 mm
Rázvor náprav
2 699 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 650 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 725 kg
Užitočná hmotnosť
445 kg
Celková hmotnosť
2 170 kg
Objem batožinového priestoru
501/1 456 l
Kapacita batérie
28 kWh
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
160 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,9 s
Spotreba
Kombinovaná - normovaná
od 16,6 kWh/100 km
Mesto - počas testu
35,2 kWh/100 km
Diaľnica - počas testu
39,2 kWh/100 km
Vidiek - počas testu
23,9 kWh/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
0 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 20 999 €
Základná cena verzie
od 39 480 €
Cena testovaného exemplára
53 412 €

Najnovšie články
Top 5 najlepšie znejúcich Porsche všetkých čias

PAL-V Liberty sa má stať prvým lietajúcim autom, ktoré sa bude bežne predávať. Výrobca už spustil možnosť rezervácie. Sľubuje veľký dolet, nepôjde však...

PAL-V Liberty: Prvé lietajúce auto v predaji

Kupé s karosériou Touring Superlleggera je v odborných kruhoch známe ako čmeliak, napriek výnimočnosti odborníci jeho hodnotu nerátajú v miliónoch.

Majiteľa chce zmeniť vzácna Alfa Romeo

Vývojári sa snažili prebrať technikov zvonením, varovnými kontrolkami, vibrujúcimi sedadlami či trasúcim sa volantom. Snaha prebudiť ich napokon viedla...

Ford odstránil z autonómnych áut volant i pedále

Na zverejnenom zábere ukázalo vozidlo svoju siluetu s opticky zoštíhlenou zadnou časťou, vidieť možno aj časť koncových svetiel.

Nové kombi Hyundai i30 vykúka z tmy

Svetové trhy len vlažne reagovali na nepriaznivé správy o vývoji zásob ropy v USA, preto ropa klesla len minimálne. Slovenské ceny palív preto stagnujú a budú...

Zlacnenie palív nám v blízkom období nehrozí

Na diaľnici v Kolíne nad Rýnom nameral radar skoro 300-tisíc vodičov, no ukázalo sa, že neoprávnene. Tým, ktorí sa prihlásia vracajú peniaze späť. Možno sú...

Zaplatili pokutu, peniaze im teraz vracajú späť
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×