Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Čo sa to deje s Volkswagenom?

Zákulisné boje, premrštené príjmy manažérov, reorganizácia. Koncern Volkswagen plní novinové titulky každý deň a niet divu, že čitatelia strácajú prehľad. Tu je sumár toho najdôležitejšieho z posledného obdobia.
2 5 príspevkov 13.02.2017 / Soňa Zverková

O prvú tému, ktorá sa objavila v posledných dňoch, sa postarala bývalá šedá eminencia VW Ferdinand Piech. Koncernový patriarcha v apríli 2015 po prehratom mocenskom boji s vtedajším prezidentom koncernu Martinom Winterkornom odstúpil z funkcie šéfa dozornej rady. Odvtedy sa držal v úzadí, no nový rok otvoril prekvapujúcou výpoveďou na prokuratúre.

Ferdinand Piech (vľavo) a Martin Winterkorn v čase, keď ešte boli zadobre. Zdroj: TASR 2 fotografie v galérii Ferdinand Piech (vľavo) a Martin Winterkorn v čase, keď ešte boli zadobre. Zdroj: TASR

Hoci presná formulácia jeho výpovedí nie je známa, údajne mal povedať, že vo februári 2015 sa od izraleskej bezpečnostnej firmy dozvedel o manipuláciách s emisnými testami v USA. Podľa portálu Automobilwoche a agentúry DPA mal následne informovať Winterkorna aj dozornú radu. O polroka neskôr, v septembri 2015, sa škandál prevalil a Winterkorn si musel zbaliť kufre. Odvtedy však nie je známa odpoveď na otázku, kto všetko vlastne vedel o podvodoch. A to hrá dôležitú úlohu, nakoľko je potrebné objasniť otázku zodpovednosti a prípadného odškodnenia. Ide teda o vysoké sumy.

VW zvažuje žalobu voči Piechovi

Bývalá šedá eminencia koncernu Volkswagen Ferdinand Piech vypovedal na prokuratúre, svojou výpoveďou síce výrazne zaťažil Martina Winterkorna, no aj sám seba. Odbory žiadajú odškodné.

Piechove vyjadrenia nie sú pre koncern nič príjemné, hoci dozorná rada ich ostro odmietla a predstavenstvo mieni zvážiť možné právne kroky, napríklad, trestné oznámenie či žalobu o náhradu škody od veľkoakcionára Porsche SE. Piechove motívy nie sú jasné. Ide o oneskorenú pomstu za jeho nútený odchod alebo hovorí len pravdu? A hlavne: má ešte nejaké eso v rukáve?

Téma č. 2: Vojna medzi odbormi a vedením

Očividne problémy súvisiace s dieselgate nestačia, nakoľko v zákulisí sa rozhorela špinavá vojna medzi vedením značky VW a podnikovými odbormi. Dôvodom je vlaňajšia dohoda, ktorej cieľom je znížiť náklady a zvýšiť ziskovosť značky. Súčasťou programu je aj zrušenie tisícov pracovných miest, no zároveň vytvorenie nových v oblastiach s najväčším potenciálom do budúcnosti.

Ilustračná snímka. Zdroj: VW AG, Autobild.sk 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: VW AG, Autobild.sk

Prezident podnikových odborov Bernd Osterloh teraz vytýka šéfovi značky VW Herbertovi Diessovi, že dohodu porušil. Tento spor rozhodne nie je prvý, keďže obaja hlavní aktéri sa rozchádzajú v základných bodoch. Diess chce šetriť, Osterloh chce zachovať pracovné miesta. Diess má najneskôr dnes (pondelok 13. februára) vysvetliť, ako si predstavuje ďalšiu spoluprácu s odbormi. Výsledok tohto mocenského boja je stále otvorený.

Téma č. 3: Premrštené platy manažérov

K tomu všetku sa rozhoreli diskusie o veľkorysých bonusoch, luxusných rentách a zlatých padákov, ato aj napriek súčasnému škandálu, ktorý bude stáť Volkswagen miliardy takmer na všetkých kontinentoch sveta. Príklad: Martin Winterkorn. Bývalý šéf koncernu dostáva rentu 3 100 eur denne! Ďalší veľkorysý výdavok: odstupné vyše 12 miliónov eur pre teraz už bývalú členku predstavenstva Christine Hohmann-Dennhardtovú, ktorá svoju funkciu zastávala zhruba jeden rok.

Manažérka VW dostane miliónové odstupné

Manažérka VW, ktorá prekvapivo k dnešnému dňu odchádza z vedenia koncernu, dostane veľkorysé odstupné. Nemecké médiá hovoria o sumách 12 až 13 miliónov eur.

Väčšina Nemcov môže o takýchto peniazoch iba snívať. Je pochopiteľné, že na koncern sa sype kritika zo všetkých strán. Volkswagen argumentuje iba tým, že musí dodržať zmluvy. Pravdepodobne sa všetci nemeckí manažéri musia pripraviť na „uťahovanie opaskov“, nech to už znamená v ich prípade čokoľvek. Sedem mesiacov pred parlamentnými voľbami sa totiž premrštené platy manažérov dostávajú do centra pozornosti, vrátane zákonom nariadeného obmedzenia ich príjmov. Dozorná rada VW plánuje zreformovať systém odmeňovania a šéfovi predstavenstva umožní zarobiť najviac 10 miliónov eur ročne.

Šéfom VW obmedzia ročný príjem

Volkswagen plánuje obmedziť príjem členov správnej rady na 10 miliónov eur. Odborári však navrhujú možnosť prekročiť limit, ak manažéri splnia určité kritériá.

Téma č. 3: Reorganizácia koncernu a jeho dôsledky

V dôsledku škandálu sa vedenie koncernu rozhodlo pre rozsiahlu reorganizáciu. Najviac investícií bude smerovať do oblastí elektromobility a služieb, čo sú oblasti s najväčším potenciálom do budúcnosti. VW síce môže pokryť doterajšie náklady na dieselgate, nakoľko v dobrých rokoch vybudoval veľké finančné rezervy. Peniaze však budú chýbať na nevyhnutné investície, preto musí koncern šetriť.

Dieselgate: VW priznal vinu, zaplatí miliardy

Volkswagen definitívne priznal v USA vinu okrem iného zo sprisahania, z ničenia dôkazov a poskytovania falošných informácií. Náklady na uzatvorenie kauzy síce prekročia vyčlenené rezervy VW, no...

Náklady vo forme zvolávacích akcií, sankcií a mimosúdnych vyrovnaní doteraz dosiahli vyše 22 miliárd eur. Ďalšie miliardové platby hrozia pre záplavu žalôb od európskych klientov a investorov. Súdy sa aférou dieselgate budú zaoberať ešte veľmi dlho, advokátske kancelárie zavetrili lukratívny biznis. Z ich pohľadu sú verejné diskusie len prospešné.

Téma č. 4: Predaj vozidiel

Volkswagen stále vyrába a predáva autá a aj napriek škandálu je úspešný. Vlani jeho globálny odbyt vzrástol takmer o štyri percentá na 10,3 milióna vozidiel. Dôvodom je podľa Automobilwoche najmä fakt, že VW má veľmi silnú pozíciu na čínskom trhu. Aj v Európe sa mu darí. Prišiel síce o trhové podiely, no prepad predaja sa neuskutočnil.


Najnovšie články
Bez pokuty: Čo policajt vie riešiť napomenutím?

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na piatok 26. mája 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Tesla Model S v konfigurácii P100D je dôstojným súperom aj pre superšportové vozidlá. Niet sa čomu diviť, že si trúfa aj na McLaren MP4-12C. Ako dopadne ich...

Šprint Tesly Model S P100D proti McLarenu

V žilách Subaru koluje z pohľadu motoristického nadšenca modrá krv získaná mnohými víťazstavmi v rely. Tentokrát však prím nehrajú pretekárske vlohy,...

Test Subaru Outback: Synonymum komfortu

Limitovaná edícia bude vyrobená v počte 24 kusov. Vychádza z verzie Supersports, od ktorej sa odlišuje iba kozmeticky.

Bentley vytvorilo špeciálny Continental

Vozidlo vyzerá na prvý pohľad rovnako ako jeho väčší súrodenec označený deviatkou, detailné rozdiely v zadnej časti sa však nájdu.

Mazda CX-8: Nové SUV odfotili v Chicagu

Ponechanie vozidla s vytočenými kolesami prináša viacero negatív a štandardne by sme sa mu mali vyhýbať. Niekde ho však prikazuje zákon.

Dilema pri parkovaní: Ako nechať kolesá?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×