Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zákaz naftových áut v mestách už od roku 2025

Pohon na autá tankujúce naftu pokračuje. Predstavitelia najväčších svetových metropol sa nedávno dohodli na ich úplnom zákaze.
4 66 príspevkov 12.02.2017 / Redakcia AUTO BILD

Vznetové motory sú tŕňom v oku environmentálnych aktivistov už dlhšiu dobu. Argumentujú najmä ich emisiami oxidov dusíka a pevných častíc, hoci ich hodnoty dnes vďaka modernej technike dosahujú oproti minulosti len zlomky. V niektorých krajinách preto ich starším generáciám bránia vjazdu do miest, inde ich chcú dokonca z centier vylúčiť úplne. Nedávno dokonca padli už aj prvé dátumy.

foto: AUTO BILD 4 fotografie v galérii foto: AUTO BILD

Najprísnejšie zatiaľ postupuje parížska radnica. Do francúzskej metropoly majú už dnes počas pracovných dní zakázaný vjazd všetky vozidlá tankujúce naftu, ktoré boli vyrobené pred rokom 1997. Reštrikcia sa bude navyše neustále sprísňovať. Okrem toho je jedenkrát do mesiaca úplne uzavreté pre dopravu Champs-Élysées a občasne je premávka vylúčená aj z pravého nábrežia Seiny v oblasti centra.

Staré autá nesmú do Paríža

Hlavné mesto Francúzska sa snaží zlepšiť kvalitu ovzdušia. Preto podstatne sprísnilo podmienky vjazdu vozidiel do centra, tzv. ekologickej zóny.

V roku 2025, teda už o osem rokov, by však chceli autá so vznetovým motorom zakázať v centre Paríža úplne. Na nedávnej konferencii C40 to vyhlásila starostka mesta Anne Hidalgo. Pridali sa k nej aj jej kolegovia z Madridu, Atén a Mexiko City. Giorgos Kaminis, šéf radnice gréckeho hlavného mesta, dokonca povedal, že jeho cieľom je vylúčiť autá z centra úplne.

foto: AUTO BILD 4 fotografie v galérii foto: AUTO BILD

Predstavitelia iných miest sa síce k aktivite zatiaľ nepripojili, aktivisti hnutia Priatelia Zeme (Friends of the Earth) však k rovnakému záväzku vyzvali starostu Londýna. Podľa dostupných zdrojov sa tomuto kroku nebráni. Zvlášť, keď má v pláne počas svojho funkčného obdobia úplne vylúčiť z mestskej dopravy autobusy poháňané vznetovými motormi a nahradiť ich novými, jazdiacimi na vodík.

Kedy vyženú naftové automobily z miest?

Ako vyzerá vývoj kontroverznou modrou nálepkou, ktorá by vyhnala z nemeckých miest už aj viac ako rok staré autá? Nemecké ministerstvo životného prostredia má nový plán. Prinášame odpovede na všetky...

Zatiaľ samozrejme nie je jasné, akým spôsobom sa bude zákaz realizovať. S najväčšou pravdepodobnosťou budú vytvorené zóny, z ktorých budú predmetné automobily vylúčené. Takéto oblasti sa napokon využívajú už dnes, vjazd do nich je spravidla povolený len vozidlám, spĺňajúcim nejakú emisnú normu, čo je na prvý pohľad zrejmé podľa nálepky, ktorú majú pridelenú.

foto: AUTO BILD 4 fotografie v galérii foto: AUTO BILD

Podľa aktuálnych štúdií si znečistenie životného prostredia vyžiada len v Európe 467-tisíc životov ročne. Vznetové motory k nemu prispievajú produkciou pevných častíc, ktoré spôsobujú predovšetkým kardiovaskulárne ochorenia a oxidov dusíka. Tie zasa pomáhajú vytvárať prízemný ozón, ktorý môže spôsobovať dýchacie ťažkosti.

V záujme objektivity ale treba dodať, že automobilová doprava nie je najväčším znečisťovateľom ovzdušia. Navyše, emisie vozidiel, či už osobných, alebo úžitkových za posledné tri desaťročia klesli o viac než 98 percent pôvodných hodnôt.

foto: AUTO BILD 4 fotografie v galérii foto: AUTO BILD

Nemožno tiež opomenúť fakt, že výrazné rozšírenie osobných automobilov so vznetovými motormi v nedávnej minulosti je aj dôsledkom ich legislatívnej podpory. Aj vďaka nej majú dnes v mnohých krajinách podiel až okolo 50 percent. Dôvodom boli ich nižšie emisie oxidu uhličitého, okrem toho majú v porovnaní so zážihovými agregátmi v spalinách aj menší podiel oxidu uhoľnatého.

Aktivity vytláčajúce z miest automobily tankujúce naftu sú však len slabým odvarom ešte striktnejších iniciatív. Ich cieľom je zakázať vozidlá so spaľovacími motormi úplne. Najväčšiu podporu zatiaľ zaznamenali v Holandsku, Nórsku, kde by mali dopravné prostriedky využívajúce uhľovodíkové palivá zmiznúť z ciest takisto v roku 2025. O čosi dlhšie by to malo trvať v Nemecku, kde je termín stanovený na rok 2030.


Najnovšie články
Nádherný Countach: Klasika jazdí vidiekom

Šesťvalcové kupé s komplexne prepracovanou karosériou malo podľa výrobcu zvládnuť domácu trať Hethel v rovnakom čase ako špeciál 3-Eleven.

Evora GT430: Najsilnejší Lotus histórie

Zákaz vjazdu dieselových áut do európskych miest môže poškodiť schopnosť automobiliek investovať do vývoja vozidiel s nulovými emisiami.

Zákazy vjazdu dieselov do miest nepomôžu

Zlodeji v každej krajine radi číhajú na turistov, ktorí sú ich ľahkými obeťami. Ponúkame niekoľko rád a tipov, ako sa vyhnúť nepríjemnostiam.

7 rád, ako sa vyhnúť na dovolenke zlodejom

Kupé disponuje porciou 496 kW (675 k), podvozkom s komponentmi KW a karbónovými dielcami. Disciplína 0-100 km/h mu trvá 2,7 sekundy.

Modrý šíp: Porsche 911 dosiahlo 344 km/h

Facelift kórejského vozidla je pomerne decentný, zmien však narátame dosť. V interiéri sa objavil odlišný volant či volič automatickej prevodovky.

Kia Sorento podstúpila malú modernizáciu

Najmenšie SUV severskej značky by malo zákazníkom ponúknuť široké možnosti na prispôsobenie vlastnému vkusu.

Volvo XC40 staví na kvalitné materiály
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×