Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zákaz naftových áut v mestách už od roku 2025

Pohon na autá tankujúce naftu pokračuje. Predstavitelia najväčších svetových metropol sa nedávno dohodli na ich úplnom zákaze.
4 66 príspevkov 12.02.2017 / Redakcia AUTO BILD

Vznetové motory sú tŕňom v oku environmentálnych aktivistov už dlhšiu dobu. Argumentujú najmä ich emisiami oxidov dusíka a pevných častíc, hoci ich hodnoty dnes vďaka modernej technike dosahujú oproti minulosti len zlomky. V niektorých krajinách preto ich starším generáciám bránia vjazdu do miest, inde ich chcú dokonca z centier vylúčiť úplne. Nedávno dokonca padli už aj prvé dátumy.

foto: AUTO BILD 4 fotografie v galérii foto: AUTO BILD Zdroj: AUTO BILD

Najprísnejšie zatiaľ postupuje parížska radnica. Do francúzskej metropoly majú už dnes počas pracovných dní zakázaný vjazd všetky vozidlá tankujúce naftu, ktoré boli vyrobené pred rokom 1997. Reštrikcia sa bude navyše neustále sprísňovať. Okrem toho je jedenkrát do mesiaca úplne uzavreté pre dopravu Champs-Élysées a občasne je premávka vylúčená aj z pravého nábrežia Seiny v oblasti centra.

Staré autá nesmú do Paríža

Hlavné mesto Francúzska sa snaží zlepšiť kvalitu ovzdušia. Preto podstatne sprísnilo podmienky vjazdu vozidiel do centra, tzv. ekologickej zóny.

V roku 2025, teda už o osem rokov, by však chceli autá so vznetovým motorom zakázať v centre Paríža úplne. Na nedávnej konferencii C40 to vyhlásila starostka mesta Anne Hidalgo. Pridali sa k nej aj jej kolegovia z Madridu, Atén a Mexiko City. Giorgos Kaminis, šéf radnice gréckeho hlavného mesta, dokonca povedal, že jeho cieľom je vylúčiť autá z centra úplne.

foto: AUTO BILD 4 fotografie v galérii foto: AUTO BILD Zdroj: AUTO BILD

Predstavitelia iných miest sa síce k aktivite zatiaľ nepripojili, aktivisti hnutia Priatelia Zeme (Friends of the Earth) však k rovnakému záväzku vyzvali starostu Londýna. Podľa dostupných zdrojov sa tomuto kroku nebráni. Zvlášť, keď má v pláne počas svojho funkčného obdobia úplne vylúčiť z mestskej dopravy autobusy poháňané vznetovými motormi a nahradiť ich novými, jazdiacimi na vodík.

Kedy vyženú naftové automobily z miest?

Ako vyzerá vývoj kontroverznou modrou nálepkou, ktorá by vyhnala z nemeckých miest už aj viac ako rok staré autá? Nemecké ministerstvo životného prostredia má nový plán. Prinášame odpovede na všetky...

Zatiaľ samozrejme nie je jasné, akým spôsobom sa bude zákaz realizovať. S najväčšou pravdepodobnosťou budú vytvorené zóny, z ktorých budú predmetné automobily vylúčené. Takéto oblasti sa napokon využívajú už dnes, vjazd do nich je spravidla povolený len vozidlám, spĺňajúcim nejakú emisnú normu, čo je na prvý pohľad zrejmé podľa nálepky, ktorú majú pridelenú.

foto: AUTO BILD 4 fotografie v galérii foto: AUTO BILD Zdroj: AUTO BILD

Podľa aktuálnych štúdií si znečistenie životného prostredia vyžiada len v Európe 467-tisíc životov ročne. Vznetové motory k nemu prispievajú produkciou pevných častíc, ktoré spôsobujú predovšetkým kardiovaskulárne ochorenia a oxidov dusíka. Tie zasa pomáhajú vytvárať prízemný ozón, ktorý môže spôsobovať dýchacie ťažkosti.

V záujme objektivity ale treba dodať, že automobilová doprava nie je najväčším znečisťovateľom ovzdušia. Navyše, emisie vozidiel, či už osobných, alebo úžitkových za posledné tri desaťročia klesli o viac než 98 percent pôvodných hodnôt.

foto: AUTO BILD 4 fotografie v galérii foto: AUTO BILD Zdroj: AUTO BILD

Nemožno tiež opomenúť fakt, že výrazné rozšírenie osobných automobilov so vznetovými motormi v nedávnej minulosti je aj dôsledkom ich legislatívnej podpory. Aj vďaka nej majú dnes v mnohých krajinách podiel až okolo 50 percent. Dôvodom boli ich nižšie emisie oxidu uhličitého, okrem toho majú v porovnaní so zážihovými agregátmi v spalinách aj menší podiel oxidu uhoľnatého.

Aktivity vytláčajúce z miest automobily tankujúce naftu sú však len slabým odvarom ešte striktnejších iniciatív. Ich cieľom je zakázať vozidlá so spaľovacími motormi úplne. Najväčšiu podporu zatiaľ zaznamenali v Holandsku, Nórsku, kde by mali dopravné prostriedky využívajúce uhľovodíkové palivá zmiznúť z ciest takisto v roku 2025. O čosi dlhšie by to malo trvať v Nemecku, kde je termín stanovený na rok 2030.


Najnovšie články
Chiron: Z továrne vyšiel kus s číslom 100

Tlakovanie pneumatík dokáže byť najmä pre neskúsených šoférov otravné. V prípade Nissanu sú obavy minulosťou, výrazne ich totiž uľahčuje.

Nissan: Dofukovanie gúm nikdy nebolo ľahšie

Odbory vstúpili do štrajkovej pohotovosti po tom, ako s vedením nevedeli zosúladiť predstavy o sume a percente zvýšenia. 

Odborári v trnavskej automobilke chcú štrajkovať

Pod dohľadom bezpečnostného systému odišiel spred dverí majiteľa sedan triedy C, záznam bude vyšetrovateľom pravdepodobne nanič.

Rýchla krádež: Mercedes zmizol za 20 sekúnd

Štvrtá generácia luxusného SUV by mala vzniknúť na architektúre CLAR, ktorá prinesie vyššiu tuhosť a zároveň nižšiu hmotnosť.

Nové BMW X5: Mediálna kampaň sa začala

niektoré modely dieselových áut budú mať zakázaný vjazd do dvoch úsekov dvoch ulíc v štvrti Altona.

Hamburg uvádza obmedzenia pre naftové autá

Bezpečnosť dieťaťa vo vozidle nemožno podceňovať a teda ani výber vhodnej autosedačky. Autokluby ADAC a ÖAMTC v tejto sezóne otestovali 23 modelov a väčšina...

Test autosedačiek: Jedna je extrémne nebezpečná
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×