Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jazdená Mazda CX-5: Boj s novou technikou

Mazda CX-5 priniesla na trh nový koncept, aj techniku, no spočiatku trpela detskými nemocami. Nová generácia dnes tlačí jej ceny nadol, pozrite sa ale, na čo si dať pozor pri kúpe ojazdeného exemplára.
15 20 príspevkov 11.02.2017 / Redakcia AUTO BILD

Výrazný nárast rozmerov, trend, ktorým sa nechala viesť väčšina automobiliek už od prelomu milénií, sa asi najväčšmi prejavil na vozidlách SUV. Nie všetci výrobcovia mu však podľahli, vlastný prístup si zachovala napríklad Mazda. Dokazuje to aj ich typ CX-5, crossover na pomedzí strednej a nižšej strednej triedy.

Mazda CX-5 15 fotografií v galérii Mazda CX-5

Mazda CX-5 prvej generácie (KE, GH) sa predstavila v roku 2011 na frankfurtskom autosalóne, na trh prišla nasledujúcu jar a jej výroba skončila po jednom facelifte až vlani. Jej základom bola platforma, ktorú zdieľala s radmi 3 a 6, ako vôbec prvý typ značky však v plnej miere využívala súbor technických riešení Skyactiv Technology, orientovaný predovšetkým na dosiahnutie ľahkej, no tuhej konštrukcie.

Test Mazda CX-5: Príbeh o zázrakoch

DVOJITÝ TEST    Čo dokážu nové technológie SkyActiv v Mazde CX-5? Zisťovali sme to v teste s benzínovým aj naftovým motorom.

Crossover uviedol do sériovej výroby aj nový štýl značky, nazývaný KODO. Ako je v tomto segmente obvyklé, karoséria mala len jednu verziu, päťdverové kombi. Jej pôdorysné rozmery dosahovali 4 540 a 1 840 mm, na výšku merala 1 670 mm a rázvor náprav dosahoval 2 700 mm. Do kufra sa dalo v základnom usporiadaní naložiť 503 litrov batožiny, po sklopení sedadiel objem narástol na 1 620 l. Dĺžka pritom kolísala v rozsahu 0,9 metra až 1,77 m.

Hneď po nástupe na trh, ešte v roku 2012 sa nová Mazda, konkrétne model CX-5 2.2 Skyactiv-D, podrobila aj bezpečnostným testom v Euro NCAP. Za ochranu dospelých v nich získala 94% a detských pasažierov 84 %, čo spolu s 86 % za asistenčné systémy vo výsledku znamenalo najvyššie, päťhviezdičkové hodnotenie.

Stačia štvorvalce

CX-5 bol globálny typ, no jeho technika, najmä pohonné jednotky sa pochopiteľne na rôznych trhoch v detailoch líšili. V Európe ho Mazda spočiatku ponúkala s dvojicou štvorvalcov. Prvým bol zážihový atmosferický dvojliter SKYACTIV-G s priamym vstrekovaním (121 kW/165 k, resp. 118 kW/160 k), druhým vznetový SKYACTIV-D s objemom 2,2 l a dvojstupňovým prepĺňaním (110 kW/150 k, alebo 129 kW/175 k).

Jazdená Mazda 6 kombi: Pozor, hrdza!

Pre neadekvátne šetrenie a slabú protikoróznu ochranu má Mazda 6 prvej generácie päťkrát väčší problém s hrdzou, než je priemer.

Všetky motory boli štandartne spriahnuté so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alternatívou bol automat s rovnakým počtom stupňov. Zvoliť sa nedal len pre model so silnejším zážihovým motorom, ktorý bol tiež k dispozícii len s pohonom predných kolies. Všetky štyri poháňané kolesá boli naopak štandardom pri slabšom zážihovom a výkonnejšom vznetovom motore. Pri štvrtom agregáte, si ho bolo možné objednať za príplatok.

Mazda CX-5 15 fotografií v galérii Mazda CX-5

V našich končinách ponúkala Mazda typ CX-5 v troch stupňoch výbavy. Základ síce pôsobil trošku skromnejšie, v najvyššom stupni výbavy však mal vodič k dispozícii aj také vymoženosti ako elektricky nastaviteľný volant, či nastavovanie svojho sedadla s pamäťou.

Jazdená Mazda 6: Švih s rizikom korózie

Mazda 6 je spoľahlivá, praktická, aj elegantná, na prvý pohľad je to auto takmer bez chyby. Detailná prehliadka však môže objaviť problémy s koróziou v spodnej časti.

Vo februári 2015 prišila na trh omladená CX-5. Zvonku ju možno rozoznať hlavne podľa preštylizovanej prednej masky, ktorú mohli doplniť LED reflektory. Cestujúcich ale určite viac potešil hodnotnejší interiér a výbava, obohatená o najnovšie asistenčné systémy, aj úplne nový multimediálny systém MZD-Connect.

Zlepšila sa tiež akustická izolácia kabíny a automat dostal nový športový režim. Dôležitou zmenou bol aj nový motor, priamovstrekový zážihový štvorvalec SKYACTIV-G s objemom 2,5 litra (141 kW/192 k), prevzatý z typu Mazda6. Kombinoval sa výlučne s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies.

Mazda CX-5 15 fotografií v galérii Mazda CX-5

Mazda dnes svojou technikou vyčnieva z radu na viacerých frontoch, asi najväčšmi to však platí pre motory. Či už zážihové, alebo vznetové, oba majú rovnaký kompresný pomer. Pre prvý to je extrémne vysoká hodnota, pre druhý zasa mimoriadne nízka. V praxi to znamená, že sa občas svojim hlukom takmer neodlišujú, nemožno im však uprieť zrejmé výhody, najmä nízku hmotnosť, spotrebu aj emisie.

Snaha o dosiahnutie čo najnižšej hmotnosti sa prejavila aj v interiéri. Odľahčovali sa napríklad sedadlá, ktoré majú aj tenšie čalúnenie, no čo je horšie, ich nastavovanie má niekedy neprimerane veľkú vôľu, čo nemusí prehliadnuť každý. Celkovo na tomto aute cítiť nižšiu kvalitu spracovania, vnútri občas počuť rôzne monotónne zvuky,  drnčanie, či cvrlikanie prístrojovej dosky. Koberce zasa vyzerajú neprimerane lacno. Kvalitnejšie materiály sa začali používať až pri facelifte v roku 2015.

Typické problémy

Japonci sú známi svojou opatrnosťou k novinkám. Zvyknú ich uvádzať až po dokonalom preverení, aby sa čo najviac vyhli riziku detských chorôb. Zážihový motor, stále neprepĺňaný je vďaka tomu úplne bezproblémový, no pre vznetový agregát s dvojicou turbodúchadiel to už žiaľ neplatí. Kazili sa zvlášť v prvých rokoch výroby.

Mazda CX-5 15 fotografií v galérii Mazda CX-5

Hlavný podiel viny mal dodávateľ vačkových hriadeľov, ktoré tvrdosťou povrchu vačiek nezodpovedali požiadavkám. I napriek správnemu mazaniu sa preto extrémne opotrebúvali. Vznikajúce drobné častice dokonca prechádzali aj filtrom a upchávali vŕtania vákuovej pumpy, no ničili hlavne ložiská, najmä turbodúchadla. Zvýšená vôľa hriadeľa časom spôsobila kontakt turbíny so skriňou a tým jeho definitívny koniec.

Jazdené Volvo XC60: Bežec na dlhé trate

Volvo XC60 je solídne auto na dlhé trate. Jazda je komfortná a motory spoľahlivé, aj tak však nie je úplne bez problémov. Pozrite sa, na čo si dať pozor pri kúpe jazdeného exemplára.

Pozorní a technicky zdatní vodiči mohli rysujúcu sa škodu identifikovať aj sluchom. Prejavovala sa hlavne v okolí 2 500 otáčok za minútu zreteľným bzukotom, alebo zvukom pripomínajúcim brúsenie. Niekedy ho mohla sprevádzať aj strata výkonu. Všetko sa napravilo až októbri 2013, odkedy sa už montovali bezchybné vačkové hriadele.

Mazda CX-5 15 fotografií v galérii Mazda CX-5

Ďalším problémom vznetového motora je riedenie jeho olejovej náplne naftou v dôsledku regenerácie filtra pevných častíc počas krátkych jázd. K tomu možno pripočítať aj nevhodné tesnenia vstrekovačov, v dôsledku ktorých sa v oleji hromadia čiastočky sadzí. Tie následne spôsobujú nedostatočné mazanie ložiska turbodúchadla a jeho poruchu.

Napriek všetkým spomenutým problémom však treba fabrike pripísať veľký plusový bod. K riešeniu problémov sa stavala od začiatku zodpovedne a chyby odstraňovala počas zvolávacích akcií. Turbodúchadlá aj motory opravovali, prípadne vymieňali v prípade potreby dokonca aj niekoľkokrát. Od roku 2014, by teda všetky vznetové agregáty mali byť v poriadku.

Mazda CX-5 15 fotografií v galérii Mazda CX-5

Problémovými motormi sa však starosti zákazníkov skončiť nemuseli. Mnohých majiteľov mohli znepokojovať napríklad aj predná kapota, alebo spätné zrkadlá, ktoré pri vyšších rýchlostiach jazdy vibrovali.

Veľa zo spomenutých chýb sa podarilo vyriešiť pri facelifte v roku 2015, no dodatočne sa však vylepšovali aj staršie ročníky. Fabrika si vďaka tomuto prístupu udržala spokojných zákazníkov. Podľa štatistík je napríklad v Nemecku s ich popredajnou starostlivosťou spokojných až 88 percent návštevníkov značkových servisov.

Jazdené SUV: Ktoré sa oplatí a ktoré radšej nie?

SUV sú stále trendom, a tak sa mnohí záujemcovia dajú zlákať aj na exempláre v horšom technickom stave. Pri niektorých typoch však hrozia problémy v oveľa väčšej miere. Pozor na ne!

Nie je preto žiadnym prekvapením, že až 61 percent súčasných majiteľov si chce typ CX-5 kúpiť aj v budúcnosti. Vo fabrike sa môžu tešiť aj z ďalších 5 percent klientov, ktorí síce už nechcú CX-5, no plánujú zostať pri značke a majú záujem o CX-3. Sú ale samozrejme aj podaktorí nespokojní. 13 percent z nich však ešte netuší, u ktorej značky by chceli zakotviť.

Mazda CX-5 15 fotografií v galérii Mazda CX-5

Na ojazdenú CX-5 sa pozrel aj náš sesterský magazín AUTO BILD ALLRAD, ktorý jeden exemplár otestoval a sledoval tiež skúsenosti majiteľov. Niektoré sťažnosti pritom boli až kuriózne. Jeden klient sa napríklad ponosoval na ľahkú stavbu. V jej dôsledku vraj keď parkoval po stromom, tak mu padajúce žalude spôsobili preliačeniny na streche.

Pri niektorých súčasných automobiloch začína majiteľov opäť mátať korózia. Mali s ňou problém aj niektoré typy značky Mazda, CX-5 k nim však napriek tomu nepatrí. Vďačí za to pozinkovaným plechom a obkladom spodnej časti karosérie, ktoré popri tom navyše aj zlepšujú aerodynamiku.

Oplatí sa?

S typom CX-5 mala Mazda veľké plány. Spočiatku ale dosť pokazili problémové vznetové motory Skyactiv-D. Automobilka však auto dôsledne prepracovala a väčšina zákazníkov už potom bola spokojná. Notorickí skeptici by sa napriek tomu mali vyhnúť vznetovému motoru 2.2 D, alebo ešte lepšie, vybrať i až autá vyrobené po roku 2015.


Najnovšie články
Trik: Čo robiť, ak vojdete na diaľnicu bez známky?

Demontáž alebo deaktivácia filtra pevných častíc je v Rakúsku nelegálna a úrady sa rozhodli zakročiť. Dolné Rakúsko žaluje zhruba 50 firiem, ktoré túto službu...

Rakúsko žaluje firmy, ktoré demontujú DPF filtre

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na štvrtok 30. marca 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Mnoho fanúšikov Formule 1 na exkluzívne preteky v posledných rokoch zanevrelo. Vraj im niečo chýba. Dvojica historických vozidiel teraz veľmi presne ukázala,...

Historické pretekárske autá v tesnom súboji

V severnej časti Laponska otvorila nové skúšobné centrum kórejská značka Hankook a dovolila nám nakuknúť do zákulisia.

Zimné pneumatiky: Kde a ako sa testujú?

Veterána vyrobila automobilka pod strechou pilotnej továrne. Nejde o klasického svalovca, pod kapotou by ste osemvalec hľadali márne.

Prvé kupé Ford Mustang ide do dražby

Americká automobilka Ford investuje vyše miliardu dolárov do troch závodov v štáte Michigan. Okrem modernizácie závodov by investícia mala vytvoriť vyše 100...

Ford investuje do troch závodov miliardu dolárov
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×