Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Viete, kde všade sa máte počas jazdy pozerať?

Tento problém sa netýka len vodičov, ktorí práve vyšli z autoškoly. Na cestách sa až príliš často vyskytujú motoristi, ktorí akoby pozerali na asfalt dva metre pred autom a spätné zrkadlá pre istotu nepoužívajú vôbec.
1 29 príspevkov 03.02.2017 / Soňa Zverková

Občas je veľmi zaujímavé sledovať, kam sa pozerajú ostatní vodiči. Pochopiteľne počas jazdy takéto „špehovanie“ nie je práve najrozumnejšie, ale z času na čas stojíme na semaforoch a môžeme sledovať vodičov v protiidúcich vozidlách alebo v autách vo voľnom smere. Ak odhliadneme od rôznych činností, napríklad, fajčenia či jedenia, pohľady nejedného nesmerujú tam, kam by mali.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Začiatočníci alebo neskúsení vodiči sa príliš často pozerajú dva metre pred auto prípadne ich pohľad sa končí na nárazníku predchádzajúceho vozidla. Z hľadiska celkového prehľadu o situácii a samozrejme aj bezpečnosti je určite lepšie zdvihnúť pohľad z asfaltu.

Mimo mesta je najlepšie pozerať do diaľky, ideálne do miesta, kde sa biele čiary resp. línia vozovky zbiehajú. Tento spôsob poskytne vodičovi dostatočný prehľad o vývoji situácii, napríklad, o nehode, kolóne, pomalom vozidle alebo zveri na ceste. Začiatočníci a neskúsení vodiči zas týmto spôsobom lepšie odhadnú polohu vozidla v jazdnom pruhu.

Jazdné pruhy: 6 zásad, ako sa majú využívať

Vo väčšine prípadov nemajú vodiči problém používať jazdné pruhy. Za určitých okolností však môže dôjsť k zmätkom, zväčša pre neznalosť zákona.

V meste zas odporúčame pozerať sa cez okná predchádzajúceho vozidlá čo najviac dopredu. Pochopiteľne len vtedy, ak je to možné. Cez veľké SUV, autobus alebo okná s tmavými fóliami to možné nie je. Ak však túto možnosť máte, určite sledujte vývoj v premávke pred vozidlom, ktoré je pred vami. Dôležité je to najmä v zime, keď je potrebné zachovávať dostatočný odstup a brzdiť čo najjemnejšie, aby ste zabránili šmyku. Letmým pohľadom do spätného zrkadla môžete skontrolovať aj vozidlo za sebou, či brzdí resp. či dostatočne spomaľuje. Môžete tak zareagovať oveľa rýchlejšie.

Spätné zrkadlá

Správanie sa niektorých vodičov naznačuje, že spätné zrkadlá sledujú len veľmi sporadicky. Je však veľmi dôležité, aby si vodič čo najskôr vypestoval zvyk a priebežne hodil letmý pohľad do spätných zrkadiel, minimálne do stredného a ľavého. Ideálne do všetkých troch. Svojím spôsobom ide o mentálny tréning, ktorý určite nikomu neuškodí.

Smerovky: Ako sa ozaj majú používať správne?

Na cestách sa opakovane stretávame s vodičmi, ktorí takmer zásadne nepoužívajú smerové svetlá. Vzhľadom na rastúcu intenzitu premávky však ide o veľmi arogantný prístup.

Vodič by mať prehľad nielen o vývoji situácie pred ním, ale aj za ním. A to získa práve pravidelným sledovaním spätných zrkadiel. Navyše v prípade kritickej situácie sa výrazne zrýchľuje reakčný čas na možné ohrozenie, napríklad, ak do vozovky nečakane vstúpi chodec. Ak má vodič prehľad o situácii za ním aj vo vedľajšom pruhu, oveľa rýchlejšie sa vyhne alebo môže začať prudšie brzdiť. Určite na neočakávanú kritickú situáciu zareaguje účinnejšie a rýchlejšie než vodič, ktorý vie iba to, čo sa deje pred ním.

Tip na záver

Tento tip je určený predovšetkým začiatočníkom a neskúseným vodičom, ktorí si nie sú istí polohou vozidla v jazdnom pruhu. Vozidlo je v pruhu správne, ak vám biela stredová čiara smeruje do ľavého predného svetlometu. Pochopiteľne nemusí smerovať absolútne presne, nakoľko to počas jazdy neuvidíte. Stačí subjektívny pocit, že to tak je. Následne si to môžete skontrolovať pohľadom do ľavého spätného zrkadla. No ako sme napísali vyššie, po overení polohy zdvihnite pohľad nad asfalt a sledujte, čo sa deje pred vami, vedľa vás aj za vami.


Najnovšie články
V Škode sa schyľuje k štrajku

Seat sa dnes chystá odhaliť viacero detailov o svojej novej značke. My sa na veľkej slávnosti zúčastníme naživo a zjavne tam nebude chýbať ani ostrá Cupra...

Prvá Cupra odhalená: 200-koňová Ibiza?

Od svojho príbuzného sa nemecký reprezentant odlišuje prednou časťou, lakovanými nárazníkmi, diskami kolies či volantom.

Opel Combo francúzske gény neskrýva

Toyota zvoláva desaťtisíce pickupov pre dva problémy, ktoré môžu mať pri nehode vážne dôsledky alebo dokonca nehodu spôsobiť.

Toyota zvoláva tisíce pickupov

Nabrúsené kupé ponesie prívlastok, ktorý v taliančine označuje pretekársku trať. Jeho tvary evidentne diktovalo prúdenie vzduchu.

Ferrari 488 Pista: Na okruhu ako doma

Elektromobil merajúci 5,11 metra má natiahnutú siluetu, obrovské kolesá a batériu s kapacitou 111 kWh. Stačiť má až na 665 kilometrov bez dobíjania.

Rodinu Volkswagen I.D. rozšíri liftback

Toyota pripravuje elektromotory, ktoré vyžadujú až o polovicu menej vzácnych kovov. Dôvodom sú obavy z nedostatku surovín, keďže automobilky rozširujú ponuku...

Toyota obmedzí vzácne kovy v e-autách
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×