Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Registračné poplatky: O týždeň jazdenky zdražia

Nepríjemnosť z dielne ministerstva financií, o ktorej sme vás informovali v polovici októbra a koncom novembra vstupuje do života. Od 1. februára bude prepis ojazdeného vozidla výrazne drahší.
5 116 príspevkov 23.01.2017 / Soňa Zverková

Nové registračné poplatky za ojazdené vozidlá začínajú platiť od 1. februára, čiže už o týždeň. Vzhľadom na blížiaci sa termín platnosti sme sa rozhodli zrekapitulovať všetky známe fakty a pridali sme aj viacero nových kalkulácií a zaujímavých informácií.

Ilustračná snímka. Zdroj: Thorben Wengert/pixelio 5 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Thorben Wengert/pixelio

Prepis ojazdeného vozidla v súčasnosti stojí 33 eur a v prípade prehlásenia auta do iného okresu, musí nový majiteľ zaplatiť ďalších 33 eur za dve tabuľky s evidenčným číslom (TEČ), čiže 16,50 eura za každú. Nový poplatok sa bude odvíjať od toho pôvodného pri prvej evidencii a od veku vozidla, ktorý zohľadní koeficient stanovený ministerstvom financií. Novela zároveň stanovila sadzbu 33 eur ako minimum nezávislé od veku a výkonu. I keď podľa vzorca vyjde poplatok, napríklad, na 20 eur, nový majiteľ zaplatí vždy 33 eur. Poplatok sa uhrádza na príslušnom dopravnom inšpektoráte alebo v klientskom centre okresného úradu formou elektronického kolku.

Predávate vaše auto cez víkend? Hrozia problémy

Mnohí majitelia áut sa v dobrej viere môžu nechať zlákať k predaju vozidla cez víkend. Ak však kupujúci odmietne poskytnúť splnomocnenie, predávajúci môže čakať nemalé finančné výdavky.

Pôvodne navrhované poplatky pri prvej evidencii síce klesli, je to však len minimálna úľava, keďže pribudli vyššie poplatky za ojazdené vozidlá. S novými sadzbami nesúhlasí ani Združenie automobilového priemyslu SR, ktoré argumentovali presne opačným prístupom. „V 95 percentách európskych krajín sa kladie dôraz na podporu novších vozidiel, ak majú podobné poplatky zavedené,“ povedal viceprezident ZAP Pavol Prepiak. Podľa Prepiaka vec ešte nie je uzavretá, nakoľko predpokladá už v krátkom čase revíziu resp. analýzu dopadov.

Viceprezident ZAP kritizuje predovšetkým fakt, že súčasné nastavenie registračných poplatkov zvýhodňuje dovoz starších vozidiel. Druhá vec, ktorú ZAP analyzoval, bolo dopad na reálnu situáciu na cestách. „Obávame sa, že dôjde k výrazným rozdielom medzi realitou a evidenciou vozidiel. Myslím si, že s cieľom ušetriť na zbytočných poplatkoch sa predaje budú riešiť kúpno-predajnou zmluvou s tým, že vlastníkom vozidla bude rovnaká osoba, ale reálne ho bude používať niekto iný. Vozidlá sa teda budú aj naďalej predávať, no prevod vlastníctva sa na polícii nenahlási,“ povedal Prepiak a dodal: „Mnohé staré vozidlá sa predávajú tak povediac na dožitie. Pojazdíte tri-štyri roky a auto ide do šrotu. Načo sa otravovať s poplatkami, ktoré dosahujú polovicu či tretinu hodnoty vozidla?“

Vodiči platia štátu oveľa viac než dostávajú späť

Poplatky za používanie vozidiel v celej Európe, vrátane Slovenska, z roka na rok stúpajú, no výdavky štátov na údržbu a výstavby infraštruktúry klesajú. Európske vlády tak na motoristoch zarobili...

Viceprezident ZAP poukázal aj na vlaňajšiu štatistiku predaja, keď 58 percent tvorili nové vozidlá a 42 percent individuálny dovoz zo zahraničia. Prepiak predpokladá, že v štatistikách za tento rok, ktorý ZAP zverejní začiatkom budúceho januára, dôjde k určitému posunu. Nie je vylúčené, že podiel ojazdených vozidiel vzrastie a dokonca sa garde obráti.


Ako vypočítať registračný poplatok pre ojazdené vozidlo

V nižšie uvedenom obrázku nájdete vzorec na výpočet registračného poplatku:

RP = Pkw x RVn-1

To znamená, že výsledný poplatok vznikne vynásobením sadzby za prvú evidenciu a koeficientu zostatkovej hodnoty, ktorý sa odvíja od veku vozidla odo dňa prvej evidencie. Koeficienty stanovilo ministerstvo financií a všetky nájdete v spomínanom obrázku.

Príklad:

Kupujete trojročnú Škodu Octavia Combi 1.6 TDI s výkonom 81 kW. Pôvodný registračný poplatok bol 167 eur, po novom to bude 90 eur. Výpočet sa odvíja od nového poplatku za prvú evidenciu, i keď majiteľ pôvodne zaplatil viac. Trojročné vozidlo má koeficient 0,56. Výsledný poplatok teda vypočítate nasledovne: RP = 90 x 0,56 = 50,40 eura.


Čo na to predajcovia jazdených áut?

Prístup predajcov ojazdených vozidiel k novým registračným poplatkom je rôzny. Podľa portálu Autobazar.sk niektorí predajcovia tvrdia, že zavedenie nových poplatkov ešte viac skomplikuje obchod s jazdenými autami a môže dočasne spôsobiť pokles predaja novších áut. V realite sa to zrejme prejaví zvýšením cien, pretože niektoré autobazáre budú poplatok premietať do ceny áut. Iní predajcovia zas plánujú vziať ťarchu nových registračných poplatkov zoberú vlastné plecia a budú to komunikovať ako benefit pre zákazníkov.

Kúpa jazdenky: Na čo máte v autobazáre nárok

VAŠA TÉMA   Pri kúpe ojazdeného vozidla je riziko skrytej technickej chyby veľké. Podľa Súdneho dvora EÚ do šiestich mesiacov od kúpy padá zodpovednosť za neuvedenú poruchu na predajcu. Kupujúci...

Vo všeobecnosti autobazáre očakávajú zvýšený dopyt po starších a výkonnejších jazdenkách. Je pochopiteľné, že záujemcovia vyčkávajú práve na nové poplatky, čo sa odzrkadlilo v poklese predaja o tento typ vozidiel. „Všeobecne ťažko potvrdiť obchodnú stratégiu autobazárov od 1. februára, až realita ukáže, či budú poplatky znášať kupujúci alebo predávajúci premietne poplatok v cene jazdenky,“ konštatuje Autobazar.sk.

Kalkulácia registračného poplatku pre vybrané modely

Poplatky za prvú evidenciu menej výkonných vozidiel klesnú, stúpnu až sadzby sa motorizácie od 176 kW. S cieľom uľahčiť život motoristom preto portál Autobazar.sk ponúka na svojej stránke kalkulačku nových registračných poplatkov.

Portál sa vo svojej analýze zameral najmä na päť- a desaťročné vozidlá. V tejto kategórii vyše polovicu tvoria vozidlá s výkonom do 98 kW, kde sa registračné poplatky budú pohybovať v rozpätí 33 až 57 eur. Každé piate vozidlo nesie logo Škody (Octavia, Octavia kombi, Fabia kombi). Po nej nasledujú značky VW a Ford (11 percent) a pomyselnú tretiu priečku so siedmimi percentami majú značky Opel, Peugeot a Renault.

Zdroj: Autobazar.sk 5 fotografií v galérii Zdroj: Autobazar.sk

Tretinu päťročných vozidiel tvoria motorizácie 99 až 132 kW, za ktoré pri prevode vlastníctva zaplatíte 79,50 eura až 201 eur. Ide najmä o jazdenky značiek VW, Škoda a Ford. Najvyššiu sumu, teda 201 eur by ste zaplatili, napríklad, za Mercedes-Benz C 220 CDI alebo VW Tiguan 2.0 TSI  s výkonom motora 125 kW.

Zdroj: Autobazar.sk 5 fotografií v galérii Zdroj: Autobazar.sk

Výkonové kategórie 133 až 176 kW a vyše 177 kW nie sú na slovenskom trhu ojazdených vozidiel výraznejšie zastúpené, každá má približne šesť percent. Za päťročné jazdenky s výkonom motora od 133 do 176 kW sa budú nové poplatky pohybovať v rozpätí 266 až 475 eur, najpočetnejšie zastúpenie tu majú Audi, BMW a Mercedes, nájdete tu však aj značky Ford, Kia a Opel. Napríklad, za päťročnú Kia Sportage 2.0 CRDi s výkonom 135 kW dnes za prepis zaplatíte 33 eur, od 1. februára to však bude už 266 eur.

Zdroj: Autobazar.sk 5 fotografií v galérii Zdroj: Autobazar.sk

Za päťročné jazdenky s výkonom nad 177 kW sa bude po novom platiť 722 až 1 482 eur. Najnižšiu sadzbu, čiže 722 eur, zaplatíte, napríklad, za päťročné Porsche Cayenne Tiptronic S (180 kW), Škodu Superb Combi 3.6 FSI V6 (191 kW) alebo Renault Mégane 2.0 16V (184 kW).

Zdroj: Autobazar.sk 5 fotografií v galérii Zdroj: Autobazar.sk


Najnovšie články
Nádherný Countach: Klasika jazdí vidiekom

Šesťvalcové kupé s komplexne prepracovanou karosériou malo podľa výrobcu zvládnuť domácu trať Hethel v rovnakom čase ako špeciál 3-Eleven.

Evora GT430: Najsilnejší Lotus histórie

Zákaz vjazdu dieselových áut do európskych miest môže poškodiť schopnosť automobiliek investovať do vývoja vozidiel s nulovými emisiami.

Zákazy vjazdu dieselov do miest nepomôžu

Zlodeji v každej krajine radi číhajú na turistov, ktorí sú ich ľahkými obeťami. Ponúkame niekoľko rád a tipov, ako sa vyhnúť nepríjemnostiam.

7 rád, ako sa vyhnúť na dovolenke zlodejom

Kupé disponuje porciou 496 kW (675 k), podvozkom s komponentmi KW a karbónovými dielcami. Disciplína 0-100 km/h mu trvá 2,7 sekundy.

Modrý šíp: Porsche 911 dosiahlo 344 km/h

Facelift kórejského vozidla je pomerne decentný, zmien však narátame dosť. V interiéri sa objavil odlišný volant či volič automatickej prevodovky.

Kia Sorento podstúpila malú modernizáciu

Najmenšie SUV severskej značky by malo zákazníkom ponúknuť široké možnosti na prispôsobenie vlastnému vkusu.

Volvo XC40 staví na kvalitné materiály
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×