Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Pozor na nízke otáčky! Nezoderte si nimi motor

Časté vytáčanie motora obvykle znamená skrátenie jeho životnosti. Nevhodné sú však aj nízke otáčky, ak sa skombinujú s výraznejším stláčaním plynu a prípadne aj so súčasnou mimoriadne nízkou teplotou.
3 51 príspevkov 12.01.2017 / Redakcia AUTO BILD

Technický stav automobilu a najmä jeho životnosť významne závisia od charakteru jeho prevádzky. Týka sa to v podstate každého komponentu, no v najväčšej miere zrejme motora. Nemenej dôležitým vplyvom je však aj technika jazdy. Tá v podstate závisí jedine na vodičovi, jeho cite, skúsenostiach a v mnohých prípadoch tiež na jeho vzťahu k autu.

foto: AUTO BILD 3 fotografie v galérii foto: AUTO BILD

Známym faktorom, ktorý neprospieva životnosti motora sú hlavne vysoké otáčky. Vtedy dochádza najmä k intenzívnejšiemu opotrebeniu piestovej skupiny (piestne krúžky, valec), čo po čase vedie k zníženiu kompresných tlakov. To je zväčša hlavný dôvod nižších kilometrových výkonov športových vysokootáčkových motorov.

Plánujete chiptuning? Môže vám zničiť motor

Mnoho motoristov túži mať výkonnejší motor. Pri väčšine moderných agregátov sa to dá dosiahnuť relatívne jednoducho - prepisom dát v riadiacej jednotke. Takáto úprava, najmä, ak je urobená neodborne,...

Rovnako nevhodné sú však aj príliš nízke otáčky, ak sa spoja s neprimerane vysokým zaťažením, teda stlačením plynového pedálu. Príkladom je jazda do kopca na nevhodne vysokých prevodových stupňoch. V takýchto režimoch dochádza k intenzívnejšiemu opotrebeniu kľukového mechanizmu a tiež k namáhaniu ďalších, hlavne rotačných častí pohonného systému.

foto: AUTO BILD 3 fotografie v galérii foto: AUTO BILD

Kľukový hriadeľ absolútnej väčšiny štvortaktných motorov je uložený v klzných ložiskách. Mazací film sa v nich vytvára hydrodynamicky, to znamená, že je potrebná istá rýchlosť pohybu čapu. Pri nízkych otáčkach sú teda tieto podmienky sťažené. Po expanzii sa preto v ložiskách najbližšie k danému valcu únosnosť mazacej vrstvy obnovuje dlhšie, čo je spolu s vyššími silami, spôsobenými väčším zaťažením, dôvodom výraznejšieho opotrebenia.

Problematické obnovovanie mazacej vrstvy v ložisku sa navyše významne zvýrazní v prípade studeného oleja. Pri zohrievaní motora, počas prvých kilometrov jazdy, je preto úplne nevhodné len bezmyšlienkovito a za každú cenu udržiavať otáčky na čo najnižšej hodnote a zbytočne zvyšovať zaťaženie. Dôležité je, aby sa pohybovali asi v dolnej tretine spektra a zároveň, aby motor pracoval s „istou ľahkosťou“, pedál plynu teda nesmie byť príliš stlačený.

Nešetriť za každú cenu

Proti tomuto, bez pochýb správnemu spôsobu jazdy aj zohrievania motora však pri niektorých dnešných automobiloch pôsobia indikátory zaradenia vhodného prevodového stupňa. Ich primárnym cieľom je nízka spotreba paliva, navyše nie vždy pracujú úplne presne, a tak často naznačujú potrebu preradenia smerom nahor príliš skoro, či dokonca v nevhodnej situácii. Preto je lepšie spoľahnúť sa na vlastný cit, samozrejme, ak ho vodič má.

foto: AUTO BILD 3 fotografie v galérii foto: AUTO BILD

Kombinácia nízkych otáčok a neprimerane vysokého zaťaženia navyše spôsobuje výrazný nárast nerovnomernosti chodu motora, ktorý vedie k vyššiemu namáhaniu ďalších častí pohonného ústrojenstva. Oveľa viac je tak zaťažený napríklad dvojhmotový zotrvačník, ktorým sú dnes vybavené takmer všetky vznetové a už aj mnoho zážihových motorov. Výsledkom je samozrejme skrátenie jeho životnosti.

Časovaná bomba v aute: Dvojhmotový zotrvačník

Výmene zotrvačníka sa pri mnohých dnešných autách už nedá vyhnúť, jeho cena je však mimoriadne vysoká. Oplatí sa preto jazdiť tak, aby vydržal čo najdlhšie.

Čo najvyššie prevodové stupne dnes v značnej miere používajú aj automatické prevodovky, zvlášť ak pracujú v nejakom „eko“ móde. Kombinácia nízkych otáčok a vysokého zaťaženia totiž skutočne nahráva nízkej spotrebe. V niektorých situáciách, ak to ovládanie umožňuje, však zo spomenutých dôvodov môže byť vhodnejšia manuálna voľba prevodových stupňov.

Jazda pri trochu vyšších otáčkach, no s nižším zaťažením pochopiteľne znamená o čosi vyššiu spotrebu paliva. S dlhodobého pohľadu je však asi lepšie obetovať pár desiatok centov pri tankovaní a ušetriť stovky, či skôr možno tisíce eur pri výmene dvojhmotového zotrvačníka, alebo oprave, či výmene motora.


Najnovšie články
Superstar svetovej rely si vyskúšala Formulu 1

PRVÁ JAZDA Na vrchole bežnej ponuky značky Mercedes-Benz stojí legendárna limuzína s jednoduchým označením. Trieda S nedávno prešla modernizáciou a my sme už...

Mercedes-Benz S 560: Zabudnite na pedále

Tuner prizval do svojej garáže sedan E200 s klasickým bodykitom, ktorý okorenil. Benzínový motor vybavil prídavnou riadiacou jednotkou.

Brabus ladí aj štandardnú triedu E

Nabrúsený variant malého hatchbacku mení atmosférický motor za prepĺňaný, presné parametre zatiaľ nie sú známe.

Suzuki Swift dostalo verziu Sport

Nissan Micra tretej generácie rozhodne nepatrí k najkrajším ani najrýchlejším automobilom sveta. Aj zo škaredého káčatka sa však môže stať beštia, ktorá svojim...

Beštiálna Micra: Motor v strede a 680 koní?

Novinka sa snaží evokovať modely SUV, japonská automobilka vyzdvihuje variabilný interiér či ľahko prístupné sedadlá v treťom rade.

Sedemmiestne MPV Mitsubishi odhalené

Organizácia na ochranu spotrebiteľov Choice uviedla, že pri výmene sa občas nahradili staré airbagy novými, ale rovnako nebezpečnými.

Austrálsky úrad vyšetruje firmu Takata
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×