Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nová chyba áut: Keď pre dvere prídete o prst

Dvere so samočinným „jemným“ dotiahnutím vám môžu amputovať články prstov alebo spôsobiť nepríjemné pomliaždeniny – chýba im totiž účinná núdzová brzda.
4 92 príspevkov 05.01.2017 / Redakcia AUTO BILD

Stlačený prst. Viac by sa Kordule Schweinebergovej (56) asi nemuselo stať, keby dvere jej BMW 520d neboli vybavené funkciou samočinného „jemného“ dotiahnutia (po anglicky Soft Close). Kordula chcela 26. februára po vystúpení zo svojho auta urobiť miesto na prejazd inému vozidlu, pričom sa chrbtom oprela o jemne otvorené dvere vodiča, tesne sa pritlačila, pravú ruku v medzere dverí. Chcela ešte vybrať jednu tašku, k tomu už však nedošlo.

zdroj: AUTO BILD 4 fotografií v galérii zdroj: AUTO BILD

Silný elektrický motor pritiahol dvere do zámky, Kordula Schweinebergová pocítila silnú bolesť. Jej palec zostal zakliesnený v medzere dverí, ktoré boli v tomto momente otvorené zhruba na pol centimetra. Dvere zatlačili na jej prst silou 600 Newtonov (zhruba 61 kg), pričom oddelili posledný článok palca. V šokovom stave si pani Kordula zabalila krvácajúcu ruku, a dokázala sa ešte odviezť domov. Tam jej manžel Heiner okamžite rozpoznal závažnosť zranenia a ihneď s ňou zamieril do najbližšej nemocnice. Článok palca však nedokázali prišiť ani na druhej klinike. „Ešte dnes mávam fantómové bolesti,“ hovorí nám Kordula Schweinebergová, „a často aj pocity stŕpnutosti.“

Pozor, prsty: Ktoré autá nemajú poistky okien?

Elektrické ovládanie okien je dnes už úplne bežným prvkom komfortu, v prípade neopatrného správania však môže spôsobiť vážne zranenia. Podľa nemeckého auto-moto klubu, ktorý robil test, je dôvod...

Následne na mníchovskom súde zažalovala BMW o odškodné a o bolestné. Výrobca automobilov by mal navyše uhradiť aj možné následné škody, ktoré môžu vzniknúť ďalšími finančnými nákladmi spojenými so zranením. Kordula a Heiner Schweinebergovci považujú komfortné zatváranie dverí jednoducho za nebezpečné, požadujú účinné núdzové vypnutie funkcie. „Veď len pomyslite na to, ako je to nebezpečné pre malé deti,“ hovorí Heiner Schweineberg.

O tom, že pri „jemnom zatváraní“ (Soft Close) je lepšie vo dverách radšej nič nenechať, sa bolestivo presvedčil aj Thorsten Poppen. Bol na ceste v BMW X5 patriacom jednému jeho priateľovi, počas ktorej sa krátko zastavil na odpočívadle. Pretože na zadných sedadlách niekto spal, chcel dvere zatvoriť čo najtichšie. Nič netušiac o existencii funkcie Soft Close, nechal koniec prsta v medzere dverí. Aj v tomto prípade bolo automatické dotiahnutie dverí nemilosrdné a postaralo sa o nepríjemnú pomliaždeninu prsta.

zdroj: AUTO BILD 4 fotografií v galérii zdroj: AUTO BILD

Poppen od bolesti upadol do bezvedomia, s pomliaždeným prstom musel ísť do nemocnice. Len tak mimochodom sa neskôr dozvedel, že aj majiteľovi X5 samočinné doťahovanie dverí už raz privrelo prsty. „Je celkom jasné: tu chýba účinné núdzové zastavenie. Podobne ako pri elektrickom ovládaní bočných okien. Pokiaľ sa toto nevyrieši, ďalšie zranenia sú, žiaľ, stále pravdepodobné,“ hovorí.

V krajine neobmedzených možností a vysokého bolestného hrozí BMW pre funkciu Soft Close teraz dokonca nepríjemná a pravdepodobne aj drahá prehra pred súdom. Avi Azoulai z Los Angeles si privrel automatickými dverami na svojom dvojročnom BMW 750 Li pravý ukazovák, pričom utrpel hlbokú tržnú ranu. „Buď BMW začne montovať skutočne účinnú ochrannú núdzovú brzdu, alebo musí zmenšiť medzeru vo dverách,“ tvrdí právnik pána Azoulaia – Hovanes Margarian.

Za škrabanec aj rok bez vodičáku

Každý motorista už zažil situáciu, že pri príchode na parkovisko našiel poškodené auto a vinník  zmizol ako gáfor. Lenže kamerový záznam ho môže usvedčiť a sankcie sú tvrdé.

Právny zástupca už riešil aj iný podobný prípad na východnom pobreží USA. Istého Newyorčana pripravila priťahovacia automatika, pôvodne určená na zvýšenie komfortu, o jeden celý prst. Margarian chce dosiahnuť, aby boli v Spojených štátoch odškodnení všetci vodiči BMW, ktorí majú v aute funkciu Soft Close. Nezávisle od toho, či už boli zranení, alebo nie.

zdroj: AUTO BILD 4 fotografií v galérii zdroj: AUTO BILD

Nielen BMW však zaznamenalo takéto prípady. Z Bentley sme na našu otázku dostali odpoveď, že v Európe sú známe dva prípady zranenia v spojitosti so samočinným doťahovaním dverí.

Pri väčšine najmodernejších systémov sa síce dá proces doťahovania dverí prerušiť potiahnutím kľučky. Kto však chce zachrániť svoje prsty, ten musí – napriek šoku a veľkej bolesti – voľnou rukou včas za kľučku zatiahnuť. V podstate ide teda o nemožnú vec.

Aj za zlé otvorenie dverí auta je možné dostať pokutu

VAŠA TÉMA   Mnohí vodiči zvyknú otvoriť dvere bez pohľadu do spätného zrkadla, iným zas nezáleží na tom, či poškodia susedné vozidlo.

Návod na obsluhu automobilu v zásade upozorňuje na nebezpečenstvo privretia prstov. „Ako sa v ňom píše, vždy treba dávať pozor na to, aby bol priestor v oblasti doťahovania dverí voľný, v opačnom prípade hrozí nebezpečenstvo poranenia. V rámci tohto nevidíme dôvod na zodpovednosť našej spoločnosti za vzniknuté zranenia,“ takto znie vyjadrenie značky BMW k prípadu Korduly Schweinebergovej. Navyše, údajne nie je možné zistiť „žiadnu bezprostrednú spojitosť“ medzi Soft Close a jej zranením. Na želanie zákazníka možno doťahovaciu automatiku aj deaktivovať v servise.

Výrobca v manuáli upozorňuje na riziko privretia prsta. Výrobca si síce svoju povinnosť splnil, otázka však znie, koľko ľudí si manuál naozaj prečíta 4 fotografií v galérii Výrobca v manuáli upozorňuje na riziko privretia prsta. Výrobca si síce svoju povinnosť splnil, otázka však znie, koľko ľudí si manuál naozaj prečíta

Fakt, že krátky odkaz v návode na obsluhu auta upozorňuje na možné nebezpečenstvo, spochybňuje právnik Martin Schunck, ktorý zastupuje Kordulu Schweinebergovú. „Ak vôbec, tak si to prečíta majiteľ auta. No čo je napríklad s používateľmi áut z požičovne?“

Medzičasom sa aj v Nemecku zapojili úrady zodpovedné za bezpečnosť automobilov. „Spolkový úrad pre motorové vozidlá v súčasnosti vyšetruje prípad BMW,“ potvrdila nám jeho hovorkyňa. Odkázala však na fakt, že: „právne relevantné požiadavky na pravidlá funkčnosti Soft Close“ vlastne ani neexistujú. To znamená: inak, ako napríklad v prípade pracovných strojov, chýbajú v prípade doťahovacej automatiky prevádzkové predpisy. „Čosi také si môže dovoliť iba automobilový priemysel,“ hovorí Heiner Schweineberg.

Kuriózne na tom celom je: na návrh AUTO BILDU teraz BMW zvažuje lepenie varovných piktogramov na dvere svojich áut.


Najnovšie články
Šokujúce video: Vtipný štart, smutný koniec

Po uzavretí cesty pod Strečnom motoristi pravdepodobne prišli o časť jednej z možných obchádzkových trás. Od zajtra totiž bude úplne zatvorená R2 pri Zvolene.

Zajtra zatvoria R2 pri Zvolene

Japonský výrobca zverejnil obrázok, ktorý zachytáva povedomú siluetu nového SUV. Od existujúceho typu CX-9 sa má líšiť rozmermi i motorom.

Mazda CX-8 po prvýkrát oficiálne

Britská automobilka namontovala pod kapotu luxusného sedanu druhú najsilnejšiu verziu svojho kompresorom plneného osemvalca.

Jaguar XJR si odskočil do posilňovne

Milujete luxusné jachty, ale chcete si užívať rýchlu jazdu po asfalte? Bentley má pre vás odpoveď: spojilo sa s popredným výrobcom luxusných jácht Princess...

Bentley: Špeciálna edícia inšpirovaná jachtami

Dôvodom je predaj európskej divízie GM, ktorá zahrňuje nemeckú značku Opel a britskú značku Vauxhall. Okrem toho výsledky spoločnosti ovplyvnili jednorazové...

Zisk General Motors klesol o vyše 40 %

Diaľnice na Slovensku sú, žiaľ, plné vodičov, ktorí za svet neopustia stredný či ľavý jazdný pruh. Veď v pravom pruhu je kamión. To, že je od nich vzdialený...

Na diaľnici v strednom pruhu? Zbytočný risk
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×