Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Kia Optima SW: Nejde len o litre

Štvrtá generácia vozidla prišla do sveta vo verzii Sportswagon, ktorej tvorcovia uprednostnili vzhľad pred tabuľkovými údajmi.
39 9 príspevkov 22.12.2016 / Marek Pokrývka

Medzi kombíkmi zúri už nejaký čas číselná vojna, ktorá sa krúti okolo veľkosti batožinového priestoru. V oficiálnych litroch sa mnoho modelov snaží prekonať svojich konkurentov. Trend však v ostatnom čase trochu stratil na sile, čo najlepšie dokumentuje Mercedes-Benz triedy E. Tento tradičný objemový rekordér má totiž v aktuálnej generácii o niečo menší kufor než jeho predchodca.

Kombi variant typu Kia Optima sme osedlali s motorom 1.7 CRDi 39 fotografií v galérii Kombi variant typu Kia Optima sme osedlali s motorom 1.7 CRDi

Medzi papierovo slabších zástupcov kategórie sa počas uplynulého roka zaradila aj Kia Optima. Štvrtá generácia kórejského reprezentanta strednej triedy prišla do sveta vo verzii Sportswagon, ktorá disponuje len priemerne veľkou pýchou všetkých kombi. Je preto na mieste ju zatracovať? Odpoveď sme hľadali v teste a osedlali naftovú verziu s dvojspojkou a vybavením GT Line.

Čísla nedefinujú praktickú stránku

Športové prívlastky dnes nájdeme na kadečom, preto ich treba brať s rezervou. No v prípade tohto modelu označenie nijako nezavádza. Optima SW má totiž príjemne dynamický vzhľad, pod ktorý sa podpísala v hlavnej miere klesajúca strecha zakončená veľkým spojlerom. Charakteristická pochrómovaná linka ukončená v poslednom stĺpiku karosérie pritom zostala zachovaná.

Test Kia Optima: S obrúsenými hranami

Štvrtá generácia manažérskeho sedanu má v porovnaní s predchodcom viac oblín v dizajne, lepšie odhlučnený motor a pohodlnejší podvozok.

Okrem základného tvaru prispelo k atletickému dizajnu skúšaného automobilu aj niekoľko ďalších detailov, ktorými sa líšil od sedanu testovaného v minulosti. Mohlo za to najmä vyhotovenie GT Line. Jeho súčasťou bol ostrejšie tvarovaný predný nárazník, výrazný difúzor lemovaný dvojicou veľkých výfukových koncoviek i špecifický dizajn osemnásťpalcových diskov kolies. Čerešničkou na torte boli svetlomety s dvomi veľkými šošovkami a tiež pomerne výrazný červený lak.

Sportswagon pôsobí najmä vo vyhotovení GT Line dynamicky 39 fotografií v galérii Sportswagon pôsobí najmä vo vyhotovení GT Line dynamicky

Vďaka odlišnej línii strechy ponúkajú mnohé kombi viac priestoru na hlavu vzadu sediacich pasažierov a Sportswagon nie je výnimkou. Rozdiel ale nie je nijak dramatický. V batožinovom priestore došlo k miernemu nárastu na základných 553 litrov, čo nie je na vozidlo tejto veľkosti nič prevratné. Mnohých nová verzia typu Optima pri premiére objemom sklamala.

Praktickú stránku však nedefinujú výhradne čísla a nie každý motorista sa vyžíva v každodennom vození stoviek litrov vzduchu. Kufor pokojne zvládne aj balenie na rodinnú dovolenku. Po sklopení zadných sedadiel pritom jeho vnútorný objem rastie na slušný údaj 1 686 l, čo je použiteľné aj na veľké predmety. No operadlá do stopercentnej roviny nejdú.

Batožinový priestor nového kombi má základný objem 553 litrov 39 fotografií v galérii Batožinový priestor nového kombi má základný objem 553 litrov

Medzi pozitívne body modelu Optima Sportswagon možno zaradiť nízku nakladaciu hranu, dvojitú podlahu a koľajničky, ktoré umožňujú fixovanie menšieho množstva batožiny pomocou centrálnej priečky s dvomi hákmi. V bežnom živote sú toto praktickejšie prvky než nejaké litre navyše. Tvorcovia evidentne pred tabuľkovými údajmi uprednostnili vzhľad, ktorý je na kombi naozaj dynamický.

Turbodiesel 1.7 CRDi a dvojspojka

Podobne ako sedan sa aj variant SW montuje s tromi motormi. Pod kapotou nami testovaného vozidla sa nachádzal jediný naftový štvorvalec s označením 1.7 CRDi VGT, ktorý dosahuje maximálny výkon 104 (141 k). Kia ho kombinuje so šesťstupňovým manuálom i dvojspojkou disponujúcou siedmimi stupňami. Práve tá bola partnerom agregátu v aute, ktoré sme mali k dispozícii na test.

Testovaná Kia Optima SW zrýchli na stovku za 11,1 sekundy 39 fotografií v galérii Testovaná Kia Optima SW zrýchli na stovku za 11,1 sekundy

Keďže tento pohonný reťazec sme už preverili v klasickej Optime, nemal nás veľmi čím prekvapiť. Z dynamického hľadiska ide o priemer. Sportswagon má podobné parametre ako štvordverový exemplár, na stovku zrýchli za 11,1 sekundy a dosiahne maximálne tempo okrúhlych 200 km/h. Subjektívne ponúka turbodiesel postačujúce svaly. Z hľadiska odhlučnenia je kórejský kombík na slušnej úrovni, aj v tomto prípade sme si však nemohli nevšimnúť vibrácie prenášané do kabíny.

Test Kia Optima PHEV: Stojí za zváženie?

Kórejský plug-in hybrid výborne tlmí nerovnosti a pri urbanizovanej prevádzke zvláda bezpečne jazdiť len na batériu.

Už pri teste sedanu s touto technikou sme skonštatovali, že pekným laboratórnym údajom o smäde motora netreba veriť. V realite je spotreba podstatne vyššia. Pri kombi pritom stúpla v priemere ešte o pol litra, za čo môžu extra kilogramy i odlišná aerodynamika. V meste vykázal počítač údaj 7,9 l/100 km. Na diaľnici spotrebovala Kia 6,8 litra a počas jazdy na okresných cestách dosiahla 5,2-litrový výsledok. Na auto s týmito parametrami nejde o ktovieako hviezdne čísla.

V základe stojí viac o 1 200 eur

Na slovenskom trhu sa Optima Sportswagon štandardne predáva s atmosférickým benzínovým dvojlitrom a manuálom od 26 190 eur, v základe teda zákazníci zaplatia za kombi o 1 200 eur viac než v prípade štvordverového typu. No výška rozdielu v cene nie je úplne celoplošná. V dvoch najvyšších verziách ide o 1 700 eur, čo platilo aj pre nami testovaný  model.

Účet za nami skúšaný automobil sa vyšplhal na 37 780 eur 39 fotografií v galérii Účet za nami skúšaný automobil sa vyšplhal na 37 780 eur

Bežná cena tohto vozidla je 36 590 eur, pod čo sa podpísal naftový motor spoločne s dvojspojkovou prevodovkou a vybavením GT Line. Táto suma však nebola konečná. Konkrétny exemplár, ktorý prešiel našimi rukami, bol vďaka dvom opciám ešte o niečo drahší.

Účet za tento automobil sa vyšplhal na konečných 37 780 eur, za čo mohli stretávacie LED svetlá doplnené metalickým lakom. No v bežnej realite stála Kia o dvetisíc menej. Môže za to aktuálny bonus, ktorý platí na všetky modely Optima bez obmedzenia vybavenia či motora.

Sportswagon netreba zatracovať

Už pri predchádzajúcom vydaní typu Optima bola Kia upodozrievaná z vývoja kombi, no k jeho realizácii nakoniec došlo až pri súčasnej štvrtej generácii. Pri premiére mnohých model Sportswagon objemom batožinového priestoru sklamal. No netreba ho preto zatracovať, jeho kufor postačí aj na rodinnú dovolenku a praktickou stránkou v každodennom živote podľa nás nesklame.

Kia Optima Sportswagon nesklame svojou praktickou stránkou 39 fotografií v galérii Kia Optima Sportswagon nesklame svojou praktickou stránkou

Tvorcovia kórejského vozidla evidentne uprednostnili pred tabuľkovými údajmi vzhľad, vďaka čomu sa verzia SW zaradila k najštýlovejším kombi na trhu. Platí to najmä pre vyhotovenie. Má to však svoju cenu, ktorou je príplatok  1 200 alebo 1 700 eur. V prípade skúšanej motorizácie treba navyše rátať aj so spotrebou vyššou oproti sedanu v priemere o pol litra.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 685 cm3
Max. výkon
104 kW/141 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
340 Nm
pri otáčkach
1 750-2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 855 mm
Šírka
1 860 mm
Výška
1 470 mm
Rázvor náprav
2 805 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 620 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 695 kg
Užitočná hmotnosť
530 kg
Celková hmotnosť
2 150 kg
Objem batožinového priestoru
552/1 686 l
Objem palivovej nádrže
70 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,1 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,6 l/100 km
Mesto - počas testu
7,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,2 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
120 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 26 190 €
Základná cena verzie
od 36 590 €
Cena testovaného exemplára
37 780 €

Najnovšie články
Kamión sa náhle skrížil v premávke

Seat Leon v našich končinách občas akoby žil v tieni väčšej Octavie a drahšieho Golfu. Je však táto pozícia zaslúžená? Toto kombi vás presvedčí o tom, že nie.

Test Seat Leon ST: Keď v kolónach relaxujete

Nedávno omladený pick-up má charakteristické farby i osvetlenie, rám v prednej časti či integrovanú vysielačku. Poháňa ho šesťvalec EcoBoost.

Do policajnej služby nastupuje Ford F-150

Nemci majú servis automobilov zasiahnutých škandálom zadefinovaný ako povinnosť, KBA plánuje ignorovanie výziev tvrdo trestať.

Dieselgate: Autám hrozí strata značiek

Americké športové autá boli vždy odlišné od tých európskych. Kým v Európe sa výrobcovia doťahujú o to, kto vyrobí motor s čo najmenším objemom a najvyšším...

Omladený Mustang dýcha na krk Európanom

Medzi motoristami sa nájde množstvo vodičov, ktorí si vyslovene potrpia na čistote ich štvorkolesového tátoša. Ak sa však chcú vyhnúť poškodeniu krycej vrstvy...

Fatálna chyba pri čistení auta: Nerobíte ju aj vy?

Po uzavretí cesty pod Strečnom motoristi pravdepodobne prišli o časť jednej z možných obchádzkových trás. Od zajtra totiž bude úplne zatvorená R2 pri Zvolene.

Od dnes zatvoria R2 pri Zvolene
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×